Svenskt Modellflyg

 


RCAF Chipmunk   

Registrerat av: Flygarmicke
Kategori: Motorflygplan -> Skala
Tillverkare:Vmar
VingtypLågvingat
MotortypMetanol
MotorOS 46 FX med Slimlinedämpare
PropellerMaster Airscrew profile 11x6
Langd107cm
Spänvidd160cm
Vikt3000gram
Kanaler4

Övrig information:


För några år sedan introducerades en ny aktör för ARF-modeller i Sverige,-Vmar. Det som imponerade mig vid tillfället var det låga priset och den kompletta byggsatsen.

Men det låga priset har en baksida. Efter att tittat närmare på de medföljande tillbehören stod det klart att jag fick byta ut flera av dessa. Tanken var så tunn på sina ställen att ett mindre tryck skulle få den att spricka. Däcken är dåligt centrerade mot fälgen (gjutna på plats). Dessutom fick alla plastlinkar bytas mot riktiga från Du-Bro.

Vmar gör också stor sak av att motorkåpan är gjord av glasfiber vilket i och för sig är riktigt men glasfibern är dåligt mättad och mycket porös. Vanligtvis kan man ta upp hål för cylinder etc. med en roterande fil, men det gick inte på denna utan att den flisade sig våldsamt. Kåpan saknar dessutom gelcoat och är bara målad med färg. Vingen är klädd med en klädsel som mer liknar en självhäftande dekal än en traditionell klädsel. Klädseln hade blivit något skrynklig under transporten, dessa skrynklor var i det närmaste omöjliga att få bort i efterhand. Övrigt material har valts helt efter mottot ”så billigt som möjligt". Det står i reklamen att modellen är byggd i balsa och plywood. Jag hittade inte en träflis som ens liknade balsa eller ply. Träkvaliteten är likt den man hittar i apelsinlådor. En kul detalj var den medföljande ”in-cowl” ljuddämparen. Tyckte dock att denna såg lite för hemmagjord ut och ersatte med en dämpare från Slimline istället (det var säkert inget fel på den medföljande).

Efter montering var det dags för provflygning. Modellen flög men eftersom den var lite för tung blev den något klippbenägen. En skränkning av vingen skulle eventuellt kunna råda bot på detta. Det var just en klippning på låg höjd som satte stopp för min modell så någon längre provflygning blev det inte. Jag vill inte klandra Vmar helt och fullt då misstaget delvis var min egen blunder.

Då kroppen sprack på flera ställen vid kraschen, fanns det goda möjligheter att studera innanmätet. En syn jag tycker alla Vmar spekulanter borde se. Bygget var det skräpigaste jag någonsin skådat!

Som alla säkert förstår vid det här laget kan jag inte rekommendera denna modell till någon. Skräpiga tillbehör som fick bytas mot riktiga (kostand ca300kr) och ett materialval i övrigt som inte borde få användas till modellflyg. Det handlar inte om smarta lösningar utan bara finna den billigaste lösningen som möjligt. Att sedan flygegenskaperna var tveksamma gör att priset på 1300: - (+300 för tillbehör) för denna modell är TOK dyrt! En modell som denna borde inte kosta mer än 200-300kr om man ser till vad man får (detta är ingen negativ överdrift!).

Kanske borde Vmar sadla om och börja tillverka apelsinlådor istället, de har ju enligt marknadsföringen en egen odlig av ”balsaträ”.

Har du frågor angående modellen är du välkommen att höra av dig till mig på: hfg973z@zninet.se

//Micke C