Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  
 


Blizzard   

Registrerat av: Gee_Bee
Kategori: Segelflyg -> Övrigt
Tillverkare:Multiplex
VingtypHögvingat
MotortypEl
MotorTurnigy SK 35-36 1400rpm/V + Lipol 3s@2500
Propeller10x6 graupner fällbara
Langd0cm
Spänvidd0cm
Vikt0gram
Kanaler

Övrig information:

En liten rolig instegs Hotliner/Warmliner i Elapoor som är MPX variant av EPP.

Med setupen som anges ovan så landar TP perfekt och flygvikten blir precis under 1kg, det innebär att vingebelastnigen blir hög så glöm tanken på att kurva termik med denna lilla rackare. På hanget i hård vind passar den säkert som fisken i vattnet.

Jag kör med 2x HS-65 på skevroder och 2x BMS 371 till V-stabben, det var det som jag hadde hemma och de passade bra. Vingen verkar vara gjord för HS-65 då servona passare perfekt, till V-stabben så får man vara försiktig och inte välja servon som är bredare än 10-11mm, då är det nästa omöjligt att limma ihop bakkroppen korrekt. Så de flesta lågprisservorna som finns på marknaden går bort, det är också mycket svårt att byta servo till V-stabben så välj en modell som är driftsäker. 

Flygningen är som förväntat: Man behöver en bra setup på minst 350W för att det skall bli roligt, men upp till 600W skadar inte. Över 600W tror jag inte lönar sig, flygplanet är ganska dåligt på att behålla energin, den har också begränsade aeroelastiska egenskaper vilket gör att fladder uppstår om man kör för hårt. Om kärran balanserar för långt bak har den en tendens att klipp över ena vingen gå går då in i en svårt spinn, så håll koll på Tp när ni provar nya setuper.

Omdömme: En rolig maskin som uppmanar till busflygning, är inte en fullvärdig hotliner, vill man flyga fort och billigt är FVK bandit ett bättre alternativ. Men MPX erbjuder en roligt Warmliner till ett bra pris och som är enkel att bygga flyga och reparera.