Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  
 


Filip Sport 400   

Registrerat av: Gee_Bee
Kategori: Segelflyg -> Övrigt
Tillverkare:RCM Pelikán
VingtypHögvingat
MotortypEl
MotorApach 22-20L
PropellerGraupner Cam 9x5
Langd66cm
Spänvidd150cm
Vikt750gram
Kanaler5

Övrig information:


Filip Sport är en minihotliner/hangkärra i Filip serien av RCM-pelikán. Jag valde modellen med V-stabbe, skulle jag köpa en ny så blir det troligtvis en med T-stabbe eftersom det är lättare att trimma in en T-stabbe.

Lite data:
Spännvidd: 1500mm
Längd: 660m
Vikt ca 750g med min setup
Acc HXT D9 3s@1700mAh
Jeti Plus 30A
HiTech HS65HB (4st)

Jag köpte denna kärra för att kunna flyga hang i lite hårdare vind samt kunna busflyga på platten då det varken finns hang eller vind. Tyvärr så har hangflygandet blivit minimalt sedan jag flyttade till Arboga, så det har mest blivit busflygande :)

Jag tänkte inte skriva så mycket om själva byggandet eftersom det redan finns en byggtråd

Jag nu under sommaren hunnit köra ett antal repor med kärran. Med setup ovan så stiger den med ca 70graders vinkel och man når lagom höjd för busflygning efter 10-15s. Kärran tar snabbt fart om man dyker, dock så är maxfarten inte vad jag väntade mig, men det går ändå skapligt fort.
När det gäller flygegenskaperna så är det fortfarande en segelkärra. Den glider otroligt bra, landningsvarven blir gärna stora och sättningspunkten är svår att planera utan flaperons. Jag har inte märkt av att det är några svåra stallegenskaper, den stallar förhållandevis snällt med tanke på vingbelastnigen, dock så gäller det att flyga rent. En stall med korsade roder så klipper den direkt över ena vingen, och sedan så accelererar den oerhört snabbt med nosen rakt nedåt. Stall, vikningsövnignar och spinn övar man på hög höjd....

Under själva busflygander så märks det även här att det är en segelkärra. Man kan göra loopingarna oerhört små och tajta, eftersom jag limmade ihop vinghalvorna med glasfiber är de styva och verkar tåla obegränsade g-belastingnar. Rollarna å andra sidan är riktigt sega, man bör ta fart och måste hålla upp nosen i inverterat läga. Annars så är hjulningar och humpty-dumty precis som vanligt. Jag har försökt att kvickrolla, men det är för litet sidoroder för att det skall bli någon fart på dem.

Generellt betyg:
En Minihotliner som är klart prisvärd. Flyger snällt men har kapacitet till riktigt rolig flygning. Med tanke på glidet i hög fart så kommer det inte vara några problem att flyga hang i vindar upp till 10m/s.
Självklart går det att stoppa i en häftigare setup för att få mera hotliner prestanda, jga överväger att prova en Hyperion G2220 senare.