Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  
 


ElectroStreak   

Registrerat av: Gee_Bee
Kategori: Motorflygplan -> Konstflyg
Tillverkare:Great Planes
VingtypHögvingat
MotortypMetanol
MotorAXI 2814/10, LiPol batteri
PropellerGraupner folding 8x6
Langd100cm
Spänvidd110cm
Vikt900gram
Kanaler4

Övrig information:

Allmänt
Denna ElectroStreak är bygg av en äldre balsa byggsatts, byggsatsen ersattes lite senare en ARF modell med balsavinge och glasfiberkropp.


Eftersom kärran är helt byggd i balsa så blir den väldigt lätt ca 880-900g flygfärdig. Många som flyger ARF modellen med NiMh ligger på 1100-1200g men det verkar även det fungera.
Jag har gjort några modifieringar av min Electrostreak eftersom byggssatsen var gjord för en Speed 600(tung) och det finns några missar.

Modifieringar
Det första jag gjorde var att förlänga nosen med 50mm för att kompensera för den betydligt lättare motorn (150g mindre än medföljande Speed 600). Bilden visar nosen som den är och balsaflaket är original kroppssida som blev över efter modifieringen.


En annan modifiering var att jag bytte motorspantet till ett utan ventilation i fronten, detta efter att ha läst lite på RcGroups och förstått att det drar in rätt mycket gräs och jord  i nosen eftersom man buklandar. "Electro shake" är när man håller sin Elektro Streak med nosen nedåt och skakar ut all skit. Men eftersom jag inte har något kylluftsintag i nosen så skar in ett NACA-inlet på varje sidan för bättre cirkulation av kylluft, utloppet är längst bak under stabben.


Några andra mindre modifieringar är:
- Batterilucka på undresidan, i orginal så skall man lossa på vingen för varje batteribyte.
- Förstärning av kroppen under vingen eftersom jag tagit bort material till luckan.
- Två skeroder servon i vingen, orginal har ett mittplacerat.
- En 25x25x140mm profilslipad kloss i varje vingspets för att klara av lite stötar.
- Ett mylarband på undersidan för att skydda mot skrapningar vid landning.


Servon på de olika rodrerna:
BMS-380 till skevroderna
BMS-380 till höjdroder, Push-Pull med 4mmkolfiber rör
BMS-380 Pull-Pull till sidoroder

Flygegenskaper:
Har bara flugit min Electrostreak med 2S-lipol, 3S paket är beställda. Med 2S så finns det drag för att starta med normalt handkast, stiger skapligt efter 5m planflykt. Men farten blir aldrig riktigt av, det är för låg pitchspeed med 2s, men det blir andra bullar med mina nya acc, 300w pure speed skall det bli.

Följande beskrivning är efter 3 flygningar med 2s setup, mestadels så flyger jag med dualrate på 60%:
En ren Ava maskin, den nästan symmetriska profilen gör att den flyger lika bra på rygg som på mage, loppar eller buntar självklart direkt från planflykt. Föratt göra rollar måste man hålla upp nosen en aning vid ingång eller stötta med dyk när man ligger inverterat, men rollarna går fort så man hinner nästan inte med att gå in med dykroder. Kvickrollar går galant åt höger lite segt åt vänster,
det är förmodligen lite för dåligt med fart för att de skall bli 100%.
Även om kärran är snabb i manövraran så går den spikrakt så fort man ger neutralroder, inga tendenser till att ligga kvar i roll, kvickroll eller spinn så fort man släppt spakarna.

Prisnivå:
Byggsats: Köpt för 10 år sedan betalade 250kr, ARF finns i USA för 60$ BILLIGT anser jag.
Setup: Axi 2814/10 30A Jeti för ca 1500kr

Omdömme:
En kannonkärra för den lite mera erfarne byggaren och piloten. Den medföljande motorn kan med fördel användas som prydnad eller som bojsänke.

Uppdate:
Har nu kört ca 30flygningar med 3s@2600-3400mAh, vilken skillnad. Kärran sliter sig direkt ur handen och är redan efter 10-20m redo för vertikal upptagning. Kvickrollarna är nu betydligt mera distikta och kärran orkar ett helt gäng med rollar på vertikalen uppåt. Nu behöver man aldrig vänta in mera fart, det är bara att köra på till ögonen går i kors eller accen är slut.