Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Byggforum / FFVS J22 Projekt del 3
2006-06-01 20:22:38
FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Del 1: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=51628&page=2&CurrentMainTopic=2

Del 2: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=61809&page=&CurrentMainTopic=2

Jag lovade att jag skulle lägga upp bilder på bygget av J22 nr 3, (femte totalt, men den tredje av mig och brorsans) så nu kommer dom.

Bygget går ut ifrån ritningsversion nr 4, vilken har fått ny skala vingprofil, tjockare roder, två extra spant, bug fixningar och mer ditaljer. Denna version av ritningen finns inte utlagd ännu, ifall någon undrar. Men den kommer troligtvis att läggas ut efter at 3'an är färdigbyggd.

Lite bilder från bygget av vingen





Mittvingens uppbyggnad, den nya vingprofilen är mycket tjockare den gammla. Och som synes så är alla spryglar försädda med klackar.



Klackarna är lite längre än så att man inte behöver krångla med att palla under massa passbitar. Är alla klackarna i bordet så får man rätt washout (skränkning).



En bild av den färdiga vinghalvan.



Vi upptäckte att den "gammla" vingen hade för liten dihedral (V-form), endast någon grad. Det kan vara en del av orsaken till att den är så "nervös" på skevrodren. Den nya skall vara rätt nu, 3 grader skall det vara.



Bygget av ett skevroder. Det var mycket enklare att bygga än på den gammla versionen.

Alla bakkanter är nu av halvt-i-halvt typ, vilket hjälper till att låsa konstuktionen bättre.



Den färdiga vingen.





Här kan man se skillnden mellan den nya skalenligen vingprofilen och den gamla. Den nya är förresten NACA 23015 vid roten och modifierad NACA 0012-64 vid toppen.

*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-01 20:26:50 ***
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-02 22:00:44 ***

2006-06-02 07:28:05
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Ser jättebra ut! Det blev större ändringar av profilen än vad jag trodde. Fint med klackar och "inbyggd" washout.
Blir vingens nya konstruktion sådan att det går bra att montera i en redan byggd kropp? Eller har vingens ovansida stor skillnad mot första versionen?
Bra info om V-formen , det skulle ju gå att "justera" om nu inte den nya vingen skulle passa i gammla kroppen :-)

Ha det gott!

El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-06-02 13:23:04
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
lassebetong
Skicka mail
 
Citat från: El-Eje
Blir vingens nya konstruktion sådan att det går bra att montera i en redan byggd kropp? Eller har vingens ovansida stor skillnad mot första versionen?



Vill ha en sån
Har medvetet väntat med påklistring av "kronmärkena" på den gammla vingen.
Hoppas ju att man skall våga flyga liiite mer avancerat med en ny vinge
Väntar med spänning på nästa inlägg =D
/Lasse

----------------------------------------
Räkmacksglidande FPV flygare.

2006-06-02 21:58:37
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Det borde gå att använda den gammla kroppen, se bilden. Den röda profilen är den nya. Och som ni ser så är ovansidan ganska lik Clark-Y, det är på undersidan det skiljer mest.



Som jag ser det så finns det två sätt att använda den nya vingen med den gammla kroppen.

1. Man bygger ytttervingarna med den nya profilen och behåller den gammla profilen på mittendelen. Då behöver man inte modifiera kroppen så mycket. Men nackdelen är att det kan bli svårt att få yttervingarna helt lika på mittendelen. Och så blir inte övergången mellan kropp och vingen på undersidan spesiellt snygg.

2. Man bygger en helt ny vingen och så modifierar man kroppen till att passa den nya vingen. Nackdelen är att vissa delar på kroppen kan bli lite tunna och förlora lite av sin styrka.

Jag ville föredra alternativ nr 2.


2006-06-20 18:19:39
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
En liten uppdatering.






Bygget av kroppen


Sid/höjdrodren är lika som förut, det är bara tjockleken som har ökat från 2 till 2,5mm balsa.




Bilder från kroppsdelen under vingen.


2006-06-20 20:18:40
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Ser finemang ut, ser fram emot flygtest.
I och med att vingprofilen blir högre blir ju vingen starkare med , inte alls dumt. Tyckte att den första versionen kändes lite ömtålig.
Har bröderna vart i England ännu ? Sett några "real things" ?
Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-06-20 21:51:17
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Nej, vi har inte varit i England ännu, det är inte förens den 8 och 9 Juli.  Jag hoppas på riktigt bra väder då, så man kan få några snygga bilder på ritktiga flygplan utan "damsugardrift".
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-20 21:51:25 ***
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-26 20:15:26 ***

2006-06-26 20:42:31
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Dom sista bilderna före klädseln kommer på.




Lite fler bilder på kroppsdelen under vingen.







Eftersom den nya vingen är tjockare än den gammla, så kunde jag nu också få på luftintagen i vingroten. Dom tog en stund att göra, men jag blev ganska nöjd med resultatet.


En avslutande bild på den trä-färdiga J22'an. Hela sjabraket väger nu 99 gram, jag får nu vara lite sparsam med målningen så att hon inte blir för tung.

Jag har också valt färgskema. Det kommer att "Röd Adam" från 1. divsionen F13 s/n: 22241. Jag tänkte det skulle passa bra eftersom det redan finns två F8 mäkta J22'or ur 2. divisonen.


Jag läste just att J22'an som stod på Svedinos bil- och flygmuseum har skickats till föreningen Memorial-Flights i snigel-ätar-landet (Frankrike), för renovering till flygbart skick. Mer info finns på deras hemsida: http://memorial.flight.free.fr/J22/projetj22.html
Det finns också mer att läsa för den intresserade på SFF's (Svensk Flyghistorisk Förening) hemsida, under "Aktuellt och senaste nytt". Länk: http://www.sff.n.se/   
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-26 20:43:01 ***
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-06-26 20:43:29 ***

2006-06-27 11:42:04
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Mycket vacker vinge, nu med tjusiga luftintag !! superbt.
Spännande färgval, är detta den så kallade "Blixten" ?

Vad roligt att Svedinos J22 kommer att bli i flygdugligt skick, verkligen något att se fram emot. Tack för infon .
Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-06-27 15:31:41
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Nej tyvärr, det är inte "Blixten". Det är en helt vanlig grön/grå maskin med märkning A i rött på fenan och två av ställuckorna.

2006-08-02 15:10:57
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Dags för en uppdatering.


Fillets limmas dit.


3'an klädd och klar för lackning, efter den första "flygningen".

Jag testflög J22'an första gången för en månad sen. Färdigklädd, utan canopy och olackad. Flygningen varade i ca. 15 sekunder, brosan hade nyss kastat iväg den och den var på väg upp på lite höjd så att jag kunde trimma ut den. Då sa det snäpp och så kom motor med motorpinnen och reglaget flygande ut. Fort av med gasen och segla ner fint i det höga gräset med bruten propeller som följd. Tydligen hade motorpinnes limning släppt. Bara att limma dit igen, fast nu fick det bli lackning före nästa flygning.


Färgerna som jag använde är vanlig akrylfärg, blandad hos den lokala färghandlen. När vi var på Flygvapenmuseet i Linköping förra sommaren köpte jag ett färghäfte/CD. Där man hade matchat färgerna på planen på museet med NCS systemet (färgsystemet som dom flesta färgbutikerna använder).
Den Blågråa (H058) har nr: S 2010-B
Och den Olivgöna (H325) har nr: S 7010-G50Y
Nu måste det sägas att FV museums färghäfte inte anger samma nummer på alla flygplan på den olivgröna färgen, eftersom den har en tendens att bli brunare med tiden.


J22 under lackning.


Nu är det så att jag inte avände FV museumshäftets matchning till den olivgröna. Utan jag fick tag på äkta H325 som jag tog ett färgprov från, som sedan färghandlen kunde skanna av och blanda upp med akrylbas. Det enda som är lite dumt med den är att den är halvblank, som orginalet, och det är inte undersidfärgen H058, som är matt. Man jag skall lägga på ett lager matt klarlack efter att märkerna och panellinjerna har kommit på plats.
     


Jag har provflugit två gånger efter lackningen. Den första var jag tvungen att avbryta sedan höjdroderstötstången börjat låssna. Den andra flygningen varade också bara i någon minut, med krasch som följd. Antagligen på grund av en glitch efersom den hände i samma område som brorsan testflög sin La-7'a.

Så nu väntar jag bara på dom rätta väderförhållanderna så skall jag prova igen. 
 


*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-08-02 15:11:22 ***
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-08-02 15:11:39 ***

2006-08-03 17:50:26
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Ser fint ut, riktigt läckert med luftinagen i vingframkanten

Tokigt med alla testflygnings-incidenter, verkar vara "Murpys lag" som gäller just nu ?
Hoppas på en lång och lugn testflygning snart.
Mvh

El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-09-28 13:31:18
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Zekee
Skicka mail
Tja!

Mailade med bröderna om short-kits på j22:an. Är det någon fler som är intresserade av dessa? Ju fler desto billigare... Mitt byggsug på denna vackra maskin är på topp, men inte mitt sug efter att tälja spryglar!
_____________________________________________________________________________

´*Proud member of Ångemodellklubb*` 
"Metanol- en livsstil..."

Henrik Österlund

2006-09-28 15:37:49
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
jernis
Skicka mail
Jag är sugen på ett kit.


/  Jernis

[ Jag har skaffat mig / byggt 11 modeller.
och under min hela karriär har jag lyckats starta 11 gånger.
(tyvärr 0 landningar) ]

2006-10-06 20:42:08
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
I går hände det här, under ett utprovningspass:







Det ser värre ut än vad det är. Ena vinghalvan lossnade, vingens framkant och stringers gick av på två ställen, en fillet och motorfästet lossnade också. En timmes reparationsarbete och så var den flygklar igen, fast utan färg.

Som synes på bilderna så var det så här Röd Adam blev. Jag la ett lager matt klarlack, Humbrol 49, på hela modellen efter att jag hade satt på dekalerna. Och det är den som har förstört kronmärkerna med dom vita fläkarna, så jag blir nog tvungen att byta dom, suck. Det är förresten Clas Ohlsons dekalpapper jag gjort dekalerna av.


Vi bestämde att det blir den vanliga beprövade vingen på dom som skall skäras eftersom skalavinge versionen inte värkar ha bättre flygegenskaper en den gamla vingen, kanske sämre. Men är det inte fler än två personer som vill ha ett J22 kit?
  
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-10-07 20:07:04 ***

2006-10-07 19:52:22
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Beklagar verkligen 

Vad hände om man får fråga?
Var lite sugen på denna vingen ,men kanske inget bra alternativ ?

Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-10-07 20:44:38
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Krashen berodde på pilotfel. Jag hade genomfört två korta pass där jag märkte att skevroderverkan var minimal. Så jag skar ett snitt i kronmärkerna och tok bort expo'n som jag hade programerat in, det skulle jag inte gjort. Och så skulle jag ut och prova igen, iväg med modellen som börjar sjunka. Så jag börjar trimma, och som vanligt kommer jag åt skevtrimmen när jag skall trimma höjd. Jag tittar ner en halv sekund, och när jag tittar upp igen så är modellen ca. en meter ovanför marken så jag panikdrar höjd och den klipper. Ger mot skev och den klipper igen samtidigt som den stiger kraftigt och klipper åter igen och försvinner bakom en förväxt buske. Drar av motor och väntar på smällen.

Jag tror att om jag inte hade tagit bort expo'n, så kanske jag hade rätt ut situationen.

Jag tycker nu i efterhand att den nya vingen inte är sämre än den gamla som jag skrev igår, nu efter en "analys" tycker jag att dom är ungefär lika. Så om du vill prova den nya vingen så är det bara att hojta till, så skickar jag över ritningen. Du kanske har lite mer tur än jag.
Förresten från och med nu heter den Murphy 22'an efter Murphys lag, eftersom jag bara har haft problem med den, det var kanske inte så smart att välja flottiljesiffran 13 heller.

 

2006-10-09 05:32:59
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Tack för "krashredovisning" ,tror på vingen och hoppas få tillfälle att bygga en.
Satsar på att inte nummrera planet med 13

Hittar inte vad det var för vikt på detta Murphy plan? kanske jag börjar se lite dåligt?Vore kul att veta dock.
Mvh 
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-10-09 09:18:07
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Den vägde 302 gram.

Servon: Tower SG-90 på höjd, sid och Hitec HS-55 på skeven.
Motor: Go Brushless GBv CD-rom
Reglage: Jeti 12A ECO
Mottagare: Jeti Rex 5 plus
Prop: APC 8x6" SF

Jag hade också 14 gram bly i nosen.

Ok, då skickar jag över ritingen. Vill du ha hela ritningen eller endast vingen?
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-10-09 10:04:05 ***

2006-11-21 12:53:19
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Röd Adam is back in action!











Som ni ser så har den fått nya kronmärken, ny färg, lite mer smuttsning, glasfiberspinner och APC 9x6SF prop. Jag har också tagit bort sidroder servot, eftersom det inte behövs. Jag har inte balanserat den ännu så jag återkommer med nya viktuppgifter.

Lite bilder på hur jag gjorde spinnern:



En form gjordes av balsa som lades plastfiole över så att inte glasfibern skulle fastna i formen.



Efter fyra lager 3/4oz glasfiberväv (skulle kanske användt en en tjockare väv) och epoxy resin så sprutspacklades och slipades spinnern. Den vart lite knövlig, men det här var första gången jag arbetade med glasfiber.



Den färdiga spinnern med bakplatta, den ser ok ut på avstånd.


2006-11-21 23:35:34
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Mycket tjusig efter renovering och upppiffning!
Snygg spinner!
Tack för skalavinge-ritningen, funderar på att märka mitt nästa J22 bygge med F9 märken och siffror.
Kul med lite lokala förebilder

Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-11-22 19:29:38
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Tack för den trevliga kommentaren.

Jag har nu balanserat modellen och nu väger den 307 gram, lite för tung tycker jag. Får väl se hur bra den flyger vid nästa flygtillfälle. Tack vare spinnern så kunde jag i alla fall ta bort vikterna jag hade lagt i nosen.

M/40 märkning, vad trevligt. Jag tänkte före omålningen att jag kanske skulle märka om den till ett ur 3. divisionen F9 (tycker deras boxande geting-emblem är ganske fränt), men det blev inte av.

Säve ligger väl inte så långt från Tjörn, va?

2006-11-23 01:36:56
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
 
Citat från: Admiral Piett14
Säve ligger väl inte så långt från Tjörn, va?


Säve ligger 35km flygvägen , men ca 65km bilvägen.
En tidig Säve-J22 ,med Geting och J9 spinner... och kylarhål i vingarna mmm..
Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-11-29 14:40:47
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
tubrik
Skicka mail
Tjoho.. här pågår FFVS J22 bygge i en helt annan skala. 1:72. Maviorox modell som legat sen somras. =)

snart klar med landningställen.. ska bara hjul på =).

ha de gött. ;) lägger upp bilder nån gång på mina Saab byggen också. Även om det är plastmodeller *ler*

mvh Tobbe

2006-12-29 18:21:25
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Nu flyger röd Adam igen.

Hur flyger den då? Jo den flyger väldigt stabilt och har inte några stygga klipptendenser. Roderresponsen är som på clark-Y vinge versionen mycket bra. Dock klarar den inte loop från planflykt men den proppen som jag hade på, en APC 9x4,7"SF. Men det borde gå med en med högre stigning. Skal prova med en 9x6", om jag hinner. Stallegenskaperna är som på den andra, vikning över ena vingen och fall i några meter, så det gäller att ha lite höjd. 












2006-12-30 14:28:45
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Kul att se den flyga igen och att den landade utan hjälp av "Murpy".
Gott att den extra vikten (307 gram) inte ställer till det. Kan ju till och med bli bättre i lite vind.

Har inget flygfoto , men såg att Tubrik byggde Mavriorox J22. Här är en bild på min F9 J22A.


Ha det gott!
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-12-30 16:14:33
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Jodå, den kom ner utan Murphy, den här gången, fast jag saknar snön. Marken är lite för hård så motorn slås loss vid varje landning eftersom landningshastigheten är ganska hög p.g.a vikten.

Kanske jag skall ta en sväng imorgon och prova med 9x6" proppen, om vädret tillåter. I dag har det rengnat och blåst hela dan, usch.

Snygg Marivox J22'a, jag blir riktigt sugen på att ta fram lim och penslar och bygga ihop min, som jag har liggande obygd.


2006-12-30 16:33:44
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
cap
Skicka mail
En liten fråga från en nybörjare.

Vad menas med att planet klipper???

MVH Stefan

2006-12-30 23:52:49
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
adrian
farbroradde@hotmail.com
Tja Cap!

Att planet klipper betyder att det stallar, dvs att vingen förlorar lyftförmågan. På ett "snällt" flygplan resulterar det i att planet viker sej framåt och börjar dyka.
Om planet är lite "elakare" stallar ena vingen före den andra, och planet viker sej över den stallande vingen.

Mvh//Adde


2006-12-31 07:45:11
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Precis som Adde skriver, men kan tilläggas att offta klipper en modell utan förvarning.
Ett elakt klipp, kommer bara pang på och planet viker/faller på kant över den vingen som tappar lyftförmågan.
Offtast när man kommer in i lite lägre fart inför en landning tex eller i en sväng i långsammare fart.
Resultatet kan bli mindre roligt om man är på en låg höjd när det inträffar...
Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2006-12-31 11:04:13
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Skoldefinitionen på en klippning eller tip stall som det heter på engelska, lyder ungefär så här;

Vid en tip stall stallar vingens yttre del först vilket resulterar i förlorad roderverkan på skevrodern och en snabb vikning över den stallande vingen. Detta sker utan förvarning och kan, eftersom det endast är ena vingen som stallar, i värsta fall resultera i att planet går i okontrollerad spinn.

*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2006-12-31 13:58:32 ***

2006-12-31 12:46:39
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
flightace
Skicka mail

Moderator
G-stall e nått annat än tip-stall.
G-stall uppstår när ett flygplan under tex under en kraftig sväng
utsätts för såda G-kraftpåverkan att flygplanet trycks ut mot periferin
med så pass fart att luftströmen över vingen bryts och en avlösning
sker över delar eller hela vingen,
således inträffar denna stall i höga hastigheter till skillnad
mot stall i övrigt som i regel inträffar i låg fart när vingen
slutar bära helt eller delvis,
kanske inte så väl förklarat och kanske synpunkter på
ovanstånde kan förväntas,,,,
men så fick jag lära mig under flygcertifikatsutbildningen,


.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2006-12-31 14:02:13
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
 
Citat från: flightace
G-stall e nått annat än tip-stall.
G-stall uppstår när ett flygplan under tex under en kraftig sväng
utsätts för såda G-kraftpåverkan att flygplanet trycks ut mot periferin
med så pass fart att luftströmen över vingen bryts och en avlösning
sker över delar eller hela vingen,
således inträffar denna stall i höga hastigheter till skillnad
mot stall i övrigt som i regel inträffar i låg fart när vingen
slutar bära helt eller delvis,
kanske inte så väl förklarat och kanske synpunkter på
ovanstånde kan förväntas,,,,
men så fick jag lära mig under flygcertifikatsutbildningen,




Jaha, man kan ju ta fel ibland.

Har tip stall någon svensk översättning? När jag gick flygtekniker utbildningen lärde vi bara dom engelska namnen.

2007-01-01 15:18:16
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Rickenbacke
Skicka mail
Vet inte vad det heter på svenska, men alla stalls har samma orsak: Vingens anfallsvinkel blir för hög, och den slutar flyga. Ofta brukar man tala om stallfart, men det går att stalla i vilken fart som helst om man drar tillräckligt många G :-). G-Stall är alltså rent tekniskt samma sak, men känns förstås rätt annorlunda. Oftast "klipper" planet över ena vingen när det händer, beroende på att de stallar olika eller på vridmomentet från motorn. Gör man inget åt det får man se en vacker spinningång.


2007-01-01 15:27:43
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
electric_only
Skicka mail
 
Citat från: Rickenbacke
... Ofta brukar man tala om stallfart, men det går att stalla i vilken fart som helst om man drar tillräckligt många G :-)...





Rickenbacke, när man talar om stallfart så är det
i planflykt när nosen sänks eller planet "klipper"

2007-01-01 17:54:14
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
cap
Skicka mail
Tack för alla toppensvar!

//S

2007-01-13 14:01:43
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Nu har jag fixat en liten video från julens flygningar.

http://www.rcuvideos.com/view_video.php?viewkey=db74d78da8687d794523

Lite skakig, men det var en lånad kamera. Och för er som inte tycker att man skall "förstöra" videon med musik, så kan jag bara säga att det inte är mycket att lyssna på. Bara massa fågelkvitter och pipande från radion (trimmade).

Någon som känner igen musiken? 
*** Redigerat av Admiral Piett14 klockan 2007-01-14 12:22:25 ***

2007-01-14 14:54:56
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
El-Eje
Skicka mail
Trevlig film , stämningsfull musik.

Jag gjorde en artikel för att klä noscowlings till J22/B18. Kanske bra för alla shortkit-byggare?
http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=95

Mvh
*** Redigerat av El-Eje klockan 2007-01-14 14:56:29 ***
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2007-01-14 15:22:22
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Rickenbacke
Skicka mail
 
Citat från: electric_only
Rickenbacke, när man talar om stallfart så är det
i planflykt när nosen sänks eller planet "klipper"


Ja, eller snarare den fart planet stallar i vid 1G. Men det är ju i regel planflykt :-).

2007-01-15 17:04:15
RE: FFVS J22 Projekt del 3    
Admiral Piett14
Skicka mail
Mycket bra och informativ artikel.

Musiken kommer för övrigt från Band of Brothers, för den som vill veta.

Ja, just det ja, kit-köparna, är det någon av er som börja bygga på sin J22'a ännu?