Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Konvertera Saito 100 till bensin
2005-10-09 13:12:13
Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Hej. Är det någon som har konverterat en saito 100 till bensin???
Vad hart ni för grejer?
Vad tjänar man på det och förlorar på det?
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-09 13:20:21 ***
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-09 13:20:44 ***
         
          www.miniclub.se

2005-10-09 14:23:44
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
nojan1
nojan1989@hotmail.com
Med dagens bensinpriser lär du nog förlora en hel del, bara att tanka moppen är ju snor dyrt.
----------------------------------------------------------------
//Niklas
"The only difference between men and boys are the price of toys"

2005-10-09 14:41:37
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Krille
Skicka mail
De som konverterat brukar använda round-tronic tänd system.

Det du vinner: lägre kostnader i brännsle då bensin är billigare samt den drar mindre soppa.
Det du förlorar: Lägre efekt, besvärlig inställning av motorn. Och om det enns kommer funka bra så vet jag ej hur det är med förslitning på motorn. Troligen kommer den gå för varm det är iaf va jag hört från folk som provat.

Grejer som funkar bra brukar folk använda. Det är nog ingen slump att man knappt ser några som bensin konverterat.

Vill du åka bensin. Mitt tips är att köpa en riktig bensinare på en gång.
//Krille


2005-10-09 19:29:00
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Kort justering av Krilles inlägg - så ni söker på rätt namn.
Såvitt jag vet heter det Runtronic - svensk produkt från Rune Svenningsson.
F ö vet jag nada om detta..::))
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2005-10-09 23:10:25
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Heli
Skicka mail
Rune Svenningsson driver Modeller & Elektronik AB 0371-940 05.

2005-10-10 07:04:43
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Skall ringa honnom i dag oh se vad han säger.

         
          www.miniclub.se

2005-10-10 08:22:18
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Henke
Skicka mail
 
Citat från: Loop
Skall ringa honnom i dag oh se vad han säger.



kan redan gissa vad tillverkaren säger...

2005-10-10 08:50:41
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Man skall aldrig undersskatta tillverkaresn ider och tankat men man skall ta de med en lite nypa salt. Men jag tror nog han har en hel del erfarenhet av detta ämne :-)
         
          www.miniclub.se

2005-10-10 11:04:14
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
AM
Skicka mail
...eller elektronisk tändning från AM ...
http://www.airmedia.se/AM45.htm
/Mvh
Ove

2005-10-10 11:45:15
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Och erfarenheter av detta från Airmedia?
Har pratat men Rune Svenningsson och han kan ombesörja ombygnad och inställning, så det lutar åt att den blir skickad till honnom för att konverteras.
         
          www.miniclub.se

2005-10-10 16:36:56
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Nu är motorn på väg till Modeller & Elektroning för att konverteras återkommer om resultat.
         
          www.miniclub.se

2005-10-10 20:05:35
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
txf
johnny@burfelt.se
Förstår inte riktigt vitsen med att konvertera den? Jag menar, en bensinare lämnar ju i regel rätt mycket mindre effekt/cc. Iofs kommer du, förutsatt att du får den att funka riktigt få lägre driftskostnad på den men som sagt, på bekostnad av effekten. En annan sak som slog mig är att hur klarar lagren i en Saito bensin (från 15-20% olja till 2-4%)? Finns det tätningar i motorn som inte skulle må bra av bensinen? Bara några tankar som slog mig. Jag håller med Chrille, vill du åka bensin, köp en bensinare istället.

----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2005-10-10 20:45:40
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Acke
Skicka mail
Du får väldigt gärna lämna en rapport om hur det gick när du kört ett tag.
Jag har ju också en FA-100,men skulle nog inte våga prova att bensinkonvertera den.Däremot kommer du att få kungliga gångegenskaper på din motor när du ledsnat på att skruva på förgasaren (som inte är speciellt bensinanpassad...),och pruttat i metanol istället.Känner en kille som körde runtronic i en saito 180 med metanol.Den satt i en thunderbolt och gick hur gött som helst.
-Ingen minns en fegis!

2005-10-10 20:49:48
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
jaka
Skicka mail
Hej!
Att köra glödare på bensin med tändsystem går hur bra som helst...om man inte tar ut effekt vill säga! Problemet är oftast inte packningar, om de inte är i silikon förstås vilket inte går ihop med bensin. Problemet är vevstakens lagrings ytor.
So fort du tar ut hög effekt blir storänden och lilländen väldigt varma.
Men...är du bra ute efter att tuffa runt med någon långsamflygande maskin av CUB typ eller dylikt...då går det naturligtvis bra att köra på bensin.Men ska du flyga en konstflygmaskin eller en skalakärra av jaktplanmodell från WW 2....då passar definitivt inte en glödare konverterad till bensindrift.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

2005-10-10 20:51:05
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Nyroth
nyroth@hotmail.com
Hej Johan,
Alltid lika kul när man frågar efter någon som har erfarenhet av något,
Och alla som svarar kommer med ’’goda’’ åsikter utan någon egentligt kunnade ; )

Att konvertera en Liten glödstiftare till bensin drift är fullt möjligt.
Jag har konverterat OS 46,50 samt 91. Både två och fyrtakt.

Konverteringen är enkel men för att få det bästa resultatet med en liten 2 taktare så krävs det lite pill med förgasaren.

Men för en fyrtaktare i storlek 90 och uppåt så är det inga problem alls.
Följande fördelar har jag själv erfarit med bensin konvertering,
- Halvering av bränsle förbrukning
- Tystare gång, inget knackande
- Lägre tomgång
- Säkrare tomgång
-      Rent svar på trotteln
- Betydligt mindre olje slabb

Angående mindre effekt så finns det inget som talar för det om du jämför med vanligt 80/20 standard bränsle utan nitro.

Jag kör alla mina 2 takts konverteringar på 2% olje inblanding hel syntet.
På 4-taktarna kör jag 4% då de har fler rörliga delar högt placerade.
Jag har kört en bensin konverterad OS 46 i över 1000(ettusen) timmar innan lilländan glappade så att det hördes vid drift. Det tog över 6 månader med dagliga körningar av motorn.

Runes Runtronic system är det bästa som erbjuds idag på marknaden för små motorer.
Jag har kört det dagligen de senaste 5 åren och har inte haft ett enda problem med systemet. Tändstift säljer Rune det med, utav egen tillverkning de funkar bra. Jag föredrar dock ett amerikanskt märke som heter Rimfire 111.

En bensin konvertering dock inte den perfekta lösningen för alla behov.
Med glöd bränsle finns det stora marginaler för att få motorn att fungera även med felaktiga inställningar, med bensin går marginalerna ner till hälften. Det är alltså av stor vikt att motorn är noggrant inställd för bästa resultat.

Lycka till med din konvertering,

Mvh,
Niklas Nyroth

2005-10-10 21:12:44
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
amir2003
Skicka mail
Niklas,
Du skriver att marginalerna är mindre med bensindrift menar du då marginalerna för bra gång el. att motorn tar skada av en felinställningen snabbare än metanoldrift. Kan man inte vid bensindrift t.ex. blanda i mer olja tills man fått nålarna inställda? Instressant inlägg
//Amir
------------------------------
MVH Amir Riahi

2005-10-10 21:28:00
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
amir2003
Skicka mail
Johan,
Vad får du betala för bensin konverteringen inkl. material? //Amir
------------------------------
MVH Amir Riahi

2005-10-10 21:34:30
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Som jag har uppfatat det så förlorar men lite effekt när man konverterar men man får ett bättre vrid så man kan gå upp en tum i proppstorlek och det är ju inte helt fel.
Total priset vet jag inte riktigt ännu men sytemen kostar 1295:- +stift så kanske hamnar det runt 1500:-,jag återkommer om det när det är klart.
Jag räknar med att kunna tjäna in det i soppaförbrukning rätt så fort, istället för att betal 250:- för en 5liter dunk (som räcker ca 5 flygdagar) får jag betala ca 130:- för en dunk som räcker dubbelt så länge.
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-10 21:36:03 ***
         
          www.miniclub.se

2005-10-10 21:55:00
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Svante
Skicka mail
Hej!
Det är spännande att prova lite olika och laborera. Att konvertera till bensin tycker jag själv skulle vara intressant, men inte för driftskostnadernas skull, utan för den tekniska utmaningen. Då är det billigare att börja blanda sin glödstiftssoppa själv. Det går att använda både mackarnas E85 och ren metanol, vilka båda två går att köpa för ca. 8:-/liter. En billig syntetolja finns från ca. 85:-/liter. Blandar man 12% blir drt endast ca. 17:-/liter färdigt bränsle. Det blir alltså 85:- för en femlitersdunk. Var försiktig med slabbandet av metanolen bara. Den är inte bara giftig att få i sig, utan även att andas in eller få långvarigt på huden. Man bör därför vara utomhus då man blandar.

Lycka till med konverteringen. Tänk på att du kan få problem med radiostörningar av gnistan, så prova ordentligt på marken först.

Mvh. Svante.

2005-10-10 22:58:36
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Nyroth
nyroth@hotmail.com
Hej Amir,


Mestadels menade jag marginalerna för klok gång, där du tidigare kunnat justera ¼ varv kan det nu bli stor skillnad med ett 1/8 varv. Men även marginalerna för skador kan öka om man är oförsiktig.
Med dubbel känslighet på nålen blir ju ett snäpp för snålt på nålen som ett par snäpp för snålt på en glödare.
Samt att motorn pga mjukare gång kan vara svårare att höra om den går ’’rätt’’ eller ej. Jag rekomenderar att justera motorn med hjälp av en varvtals mätare de första gångerna innan man fått klämm på hur det skall vara.

Svantes uppmaning om att utföra riktiga räckvidds kontroller innan flygning är absolut korrekt, jämför räckvidd med och utan motorn igång, den bör inte tappa mer än ett par meter. Måste dock påpeka att det är just här som Runtronic systemet är super, renare system finns inte jag har i en del extrema applicationer varit tvungen att ha trottel servo och tändsystem inom ett par centimetrar ifrån varandra. Men ingen störning på grund utav mycket god design.

Dtta med tändsystem är absolut inget att vara rädd för att prova, du lyckades ju själv bra med pump installationen.
Jag har ett par OS 50SX som jag har installerat Walbro pump förgasare och Runtronic Tändsystem på, det är en underbar kombination som ger lika bra effekt som en OS 50 på glöd, vertikalt-inverterat sakta mak eller fullt spett under bar mjuk gång. Tro nu inte att jag tycker en normal glödstiftare går dåligt, absolut inte. Men de är halvdieslar med en ganska hård gång.

Mvh,
Niklas Nyroth


*** Redigerat av nyroth klockan 2005-10-10 23:00:55 ***

2005-10-11 16:55:23
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
crashhappy
Skicka mail
hejsan allihopa!
jag ögnade igenom tråden o fick se RUNTRONIC tändsystem, mina erfarenheter är så här långt goda MEN jag har satt mitt system på en gammal NSU 250 classic racer bike och där har det funkat alldeles utmärkt, systemet är pyttelitet och väger ingenting mao: lätt att stuva undan o gömma, det är otroligt energisnålt.
jag ska sätta ett system på en annan raseri bike oxo ( delta 50 cc) som varvar upp mot 16000 rpm.
att konvertera till bensin är väll inte helt fel, finns där ingen tumregel som säger att man förbrukar ca 1/3 av vad planet tog innan?, kan även misstänka att vridet borde bli bättre ( högre energi innehåll, samt mindre olja som bara slafsar runt och inte förbränns)

MVH:JJ
bakfumlad OS och speedkärra snart!!!

2005-10-11 20:09:23
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Acke
Skicka mail
Och vad är det som gör att en bensinkonverterad glödstiftare behöver mindre olja än med metanol? Det är väl motorkonstruktionen som avgör mängden smörja och inte drivmedlet?
-Ingen minns en fegis!

2005-10-11 20:46:08
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
txf
johnny@burfelt.se
 
Citat från: Acke
Och vad är det som gör att en bensinkonverterad glödstiftare behöver mindre olja än med metanol? Det är väl motorkonstruktionen som avgör mängden smörja och inte drivmedlet?


Bensin är väl en oljeprodukt vill ja minnas, behövs kanske inte lika mycke annan smörja då =)


----------------------------------------------------------------------------
Bättre flyga än illa fläkta.. (gammal heli-erfarenhet).

2005-10-12 08:41:21
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
lajbanflygaren
Skicka mail
Min erfarenhet av runtronik tändsystem.
Jag köpte det för c:a 6 år sedan och körde på metanol. Räckvidden på sändaren med motorn igång var 2 m! Efter att jag jobbat med avstörning och bytt och flyttat mottagare så fick jag upp räckvidden till halva fältet. Sen satte jag på glödstiftet så jag kunde flyga med planet. Jag hoppas dom har blivit bättre med åren men kolla alltid räckvidden med motorn igång.


2005-10-12 15:16:01
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
poson
Skicka mail
Hej Niklas
Tusen timmar på ett halvår blir om jag räknat rätt i snitt 5,5 timmar per dag. Det är nog inte många som överträffar den siffran. Själv har jag som mest klarat 50 timmar på ett år. Att du klarar rygg och armar. Man blir onekligen nyfiken. Kan du inte berätta mer om vad det är för flygplan du flyger så intensivt med. Och hur många servon sliter du ut?
Man skullle ju också kunna titta på kostnaden om du körde på metanolsoppa. Antag den drar 1 liter per timma så blir det 1000 liter. Med soppapriset här i Sverige skulle det bli ca 50000kr. Kan förstå att du föredrar bensin.
/PO

2005-10-12 17:55:10
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Avregistrerad2
Skicka mail
Tusen timmar går aldrig en motor på metanol så kanske är det därför motor fabrikanterna inte bygger motorerna för bensin, då skulle dom ju aldrig få sälja några nya. Tusen timmar på 6 mån måste vara ett världsrekord,
grattis Niklas.

/TO
*** Redigerat av to klockan 2005-10-12 17:56:10 ***

2005-10-12 20:12:27
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
amir2003
Skicka mail
Niklas har inte skrivit att han flugit 1000timmar på sex månader. Han skrivit dagliga körningar av motorn, kanske i en testbänk?. Om man hänger på en 5L-bensindunk så lär den lilla motorn gå i minst 10timmar och då räcker det med endast 100dgr. Men man får inte glömma att motorn håller många fler timmar på det viset än i ett flygplan med varierande gaspådrag, snålkörningar, kallstarter, rost mm. /Amir
------------------------------
MVH Amir Riahi

2005-10-13 06:46:01
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Nyroth
nyroth@hotmail.com
Hejsan allesammans,

Precis som Amir påpekar så var de siffror jag nämnde efter körning i bänk.
Runt 8 timmar per dag, med stopp var fjärde timma för koll av kondition och tankning.
Och mycket riktigt så blir slitaget inte det samma som om man skulle ha flugit alla desa timmar.

Det TO & PO kanske inte vet och jag får kanske ursäkta mig för att ha varit otydlig, är det att jag utvecklar UAV’er. Alltså obemannade farkoster åt diverse användar grupper runt om i världen. Jag jobbar i USA där priset på bensin låg straxt under 4.00 SEK per liter 2003 då jag utförde dessa prov. Tilläggas skall också kanske göras att motorn inte var ställd på full trottel utan på ett varvtal av 7500 RPM då det var detta vartals område min produkt skulle testas vid. Vid detta varvtal konsumerar OS 46’an  ca 3 dl per timma. Så med enkla medel kalkylerat kostade körningarna ca 1200 SEK i bensin samt ytterligare 300 SEK i 2-taks olja, samt att jag bytte tänd stift var 100 timma så det blir ca 1200 SEK till, vad nu denna kostnaden spelar för roll?

Också ang TO’s kommentar att en modellmotor körd på Metanol inte går i Tusen timmar så är det ju självklart inget som man kan generellt fastställa. Tror nog personligen att det finns de motorer som skulle klara det, men jag skulle inte tro att det skulle bli något av Kina märkena ;)

PO frågade om mina flygvanor samt servo slitage,
Jag har som mest flugit en gammal OS 46SF till 330 timmar det var på 80-talet i en gammal Midwest Hots. Mina erfarenheter utav servo slitage är att ett digitalt JR368 mini servo typ håller bra toleranser upp till 200 timmar, medans det större JR 8611A klara 500 timmar utan problem. Som tidigare nämnts allt beror självklart på omständigheterna.
De maskiner jag flyger med mest idag är fullt autonoma så nej, jag har inga problem med varken armar eller rygg, dock har jag en snabbt växande mage som knappast kan skyllas på vare sig flygning eller tändsystem 

Som jämförelse kan nämnas att Zenoah har kört tester på upp till 2400 timmar med sina ZG 62 och ZG 38 motorer. En kollega här i USA körde sin 3W-160B4 i 1500 timmar men det var under ganska extrema förhållanden.

Angående om 1000 timmar på 6 månader är ett världsrekord eller ej vet jag inte.
Dock vet jag att det finns flera tävlings piloter här i USA som kommer nära om inte över dessa siffror då de tränar, kanske inte med samma motor under hela tidsperioden då de utsätter sina maskiner för extrema situationer med efterföljande slitage nivåer.

Acke hade förresten en tämligen intressant fråga,  varför en bensin konverterad motor skulle behöva mindre smörjning än en alkohol driven motor.
Jag tror en stor del av svaret är det som txf, antyder men också det faktum att en glödstifts motor med sin konstanta förtändning sätter ett mycket högt tryck på vevstaks lagret. Jämfört med bensin motorn som med sin bestämda tändpunkt sätter betydligt mindre tryck på samma lager.


Med vänlig hälsning,
Niklas Nyroth

2005-10-13 09:24:54
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Jag vill börja med att tacka Niklas för saktiga och bra svar.
Och nu till det tråkiga POSTEN har slarvat bort min motor på väg ner till gislaved sån nu är det bara att vänta och se vad som händer och när jag kan blir klart med konverteringen FAAAAAN nu är jag sur.
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-13 09:25:19 ***
         
          www.miniclub.se

2005-10-13 09:32:48
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Granath
Skicka mail

Moderator
surt med posten.. hoppas den kommer tillrätta eller att du blir ersatt

2005-10-13 12:05:46
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Motorn är funnen Det var jag som hade tabbat mig
         
          www.miniclub.se

2005-10-21 11:17:13
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Motor ligger nu på posten för uthäntning, konverterad och klar så nu är det bara att få in den i kärran och ut och testa med lite olika proppar.
         
          www.miniclub.se

2005-10-21 11:45:36
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
amir2003
Skicka mail
Super!!! du meddelar väl oss med lite startprocedur, varvtal mm? //Amir
------------------------------
MVH Amir Riahi

2005-10-21 12:45:43
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Självklart återkommer jag om proppval och varavtal det är ju det som är det som är spännande.
         
          www.miniclub.se

2005-10-21 17:40:43
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Krille
Skicka mail
Vilka modifikationer är gjorda?
//Krille


2005-10-21 17:46:46
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Förgasaren är bytt till en ASP det är den enda moden som behövdes.
Var jag fått höra är att den varvade ca 8000 med en 16*7 i bänk men vi får se när den sitter där den skall.
Det blir nog en sen kväll :-)
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-22 01:20:48 ***
         
          www.miniclub.se

2005-10-23 14:41:40
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
I dag har den flygit med benisn.
Den verkar råå stark

Den varvade 8500 med en 16*4 och det är nog inga problem med större propp, hade ingen större att prova med. Som nybörjare på 3D som man är så känndes det som att det största problemet var att när man skulle hovra så ville den vara stiga hela tiden(om det nu är ett problem), så man för lära sig att gasa betygligt mindre än när man körde med metanol med mindre propp och högre varv
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-23 14:42:41 ***
*** Redigerat av loop klockan 2005-10-23 16:38:06 ***
         
          www.miniclub.se

2005-10-23 19:20:36
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
amir2003
Skicka mail
 
Citat från: Loop
I dag har den flygit med benisn.
Den verkar råå stark

Den varvade 8500 med en 16*4 och det är nog inga problem med större propp, hade ingen större att prova med. Som nybörjare på 3D som man är så känndes det som att det största problemet var att när man skulle hovra så ville den vara stiga hela tiden(om det nu är ett problem), så man för lära sig att gasa betygligt mindre än när man körde med metanol med mindre propp och högre varv


Kul att det funkade bra
Hur många procent olja är det i bensinen som man kör på saiton? för vevstaken är väl inte bytt? 
------------------------------
MVH Amir Riahi

2005-10-23 20:13:25
RE: Konvertera Saito 100 till bensin    
Loop
johan73.meurling@gmail.com
Jag kör på 6% olja enlig rekomedationer
         
          www.miniclub.se