Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Banan, flygning/trimning
2005-03-30 21:02:21
Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Ny Banantråd ägnad åt hur man skall flyga och trimma sin modell.

Jag har mycket liten erfarenhet av Hangflyg och behöver era tips på hurm an går till väga med en 60" racer på 657gram.

Kompisarna på andra sidan pölen har flygit sin frukt många timmar och rekomenderar TP på 75mm, jepp 75! nästan 40%!!  MH06 som profilen heter tillhör dom modärna profilerna som uppenbarligen vill ha TP långt bak.

Jag har bara hunnit testa som hastigast och visst flyger den, men det krävs lite träning för att få upp farten märker jag.

Lite tekniska data >




**korrigerat**

*** Redigerat av henke klockan 2005-03-30 22:53:32 ***

2005-03-30 21:22:45
RE: Banan, flygning/trimning    
Link
Skicka mail
Stor eloge till dig som "vågar" ha en svensk flagga på väggen!

2005-03-30 22:36:49
RE: Banan, flygning/trimning    
cheetah
Skicka mail
 
Citat från: Henke
.....rekomenderar TP på 75mm, jepp 45! nästan 40%!!.....


Vilket av dem? Kan ingenting om hang, eller bananer heller för den delen, jag bara tänkte så att det inte blir missförstånd...

2005-03-30 22:39:34
RE: Banan, flygning/trimning    
Mixez
Skicka mail
Var föresten en mkt cool design du valt henke Ska bli spännande att se flyga..



2005-03-30 22:57:44
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Tackar Link, tycker den gör sig bra på väggen då jag inte har någon flaggstång! 

Cheetah: har uppdaterat, 75mm :)

Mix:  Visst är den fräck =)  skall köpa en klase bananer på Maxi för att få dom små dekalerna också.

Hur mycket är lagom vind för 650gram? Säg att jag tutar up på Elmia eller Hovshallar.  Flög i vind så jag knappt kunde stå rak med kärran lastad till över kilot, hände inte mycket ändå...  kanske fel hang eller fel vind, eller som troligast, fel fluget.



2005-03-31 00:11:50
RE: Banan, flygning/trimning    
Per-Erik
Skicka mail
När man är ovan med hangflyg så är det lätt att överskatta vindstyrkan, dvs man tycker att det blåser jättemycket, medans det egentligen knappt ger lyft. Sen är det också en konst att flyga hang. Är det bra lyft så är det inte svårt att hålla kärran i luften, men att få den att röra på sig, det kan vara värre. Jag har själv inte haft nån räcer som bananen, men de kärror jag har haft har varit i ungefär samma storlek och vikt. Gissar att Bananen borde klara sig bra som den är rätt långt upp i vindregistret. Men när du märker att du inte får någon fart för att det blåser för mycket, då kan det vara dags att blya.

När det gäller vindstyrka, så tycker jag det är bra i registret mellan det att keppsen blåser av tills att man inte orkar hålla i kärran och kasta ut den själv!

Nån som blev klokare? Så här då:
1: Jag tror du kan testa med Bananen oblyad så länge.
2: Kraftig vind på fältet är bara lätt vind på hanget.
3: Spakvana är alltid bra, men på hanget märks det extra mycket! En hangkärra flyger inte snabbt av sig själv, den måste "flygas" snabbt. Träna!


________________________________________________________________

Per-Erik

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."          

2005-03-31 02:06:20
RE: Banan, flygning/trimning    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Hallå där, banana-mannen!
Håller med P-E om att man måste vara lite bestämd "på" på kärran för att det ska
hända något - för dig skulle jag jämföra ungefär såhär:

Tänk dig att du har en lite hal/snabb elkärra.
Lite undermotoriserad.
Du är tvungen att bygga upp fart, ska du göra en gunga - så måste du vara
bestämd och inte mesa med spakarna - så att du bara gör gungan hög nog
att kärran går ordentligt runt (ej stanna/falla) - och ändå lite "på" vid
upptagningen så att du inte bränner all höjd du hade.
Och samtidigt - med tungan rätt i mun - fånga upp den fart du hade INNAN gungan.
Ungefär SÅ. Mesar man, så beter sig en sån här fin mackapär rätt "konstig" och tam.
Man fattar inte riktigt var man har den, liksom.
Så TA FART - sen behåller kärran farten själv.

TP på 40% låter HELT OK på modern seglare som den här.
Som Henriks Simba - se den andra tråden - så borde guleböjen gå att flyga vid
5 m/s - men trivas kring 10 (eller mer, lastad).

650 gram är ganska lätt på den storleken.
Så inte heller vikten är väck.

"Kunde knappt stå rak" - ditt citat. Hmm. Helt allvar?!
Nånstans vid 20 m/s inträder det fenomenet att man får stå extra bredbent,
luta sig mot vinden, ha sändaren lite snett bakom sig (så att antennen inte ger sig)
- och då brukar det vara lite svårfluget.
Funkar riktigt bra endast på BRA utformade hang...

Rekommenderar hellre Ålleberg och Hammars Backar till att börja med.
Elmia - BRRR! Det är så svårt att nödlanda där om nåt går snett.
Och rotorn borde vara rätt jävlig.

Har aldrig flugit på Hovs Hallar, men har för mig att det är "stup" det med.
Ta då gärna en kontakt med Mats Strömberg som "bor" på det hanget!
Verkar vara en reko snubbe, vet vad han sysslar med...

När du sen lärt dig bananen, hur den beter sig vid vikning, även lastad,
hur hårt du kan dra den (på höjda) - får bra hangvind - så kommer du att ha JÄKLIGT KUL.
Värt varenda spänn.
Förutspådde

Tommi

2005-03-31 03:04:53
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Tackar för tipsen!

Ligger mycket i att det krävs träning, liknelsen med undermotoriserad kärra är mycket bra...  försökte faktiskt flyga lite så, men sen blir det frestande att göra den där dykningen och tvära svängen som kärar upp all fart igen :p

Det blåste såpass att jag hade allvarliga problem att få ut kärran, ögonen rann och jag fick stå med ena foten drygt ett steg bakom mig för att det skulle kännas stabilt...  5 eller 50m/s kan jag inte svara på dock.

Har köpt en liten fin vindmätare, så i framtiden vet jag hur mycket det blåste =)






2005-03-31 13:52:34
RE: Banan, flygning/trimning    
Dave
Skicka mail
Hej

Om du har tänkt att flyga med bananen på Ålleberg så tror jag att 5-6 m/s skulle vara lagom att börja med om du flyger den olastad.
Premiärflög min banana i helgen på Ållebergs osthang och har hunnit göra tre starter och fy f*n va den flyger bra asså.
Har TP:n på 73 mm men tänker nog flytta tillbaka den till typ 74-75 mm.
Vikten på min sluta på 693 g olastad.

Vart har du köpt vindmätaren?
*** Redigerat av Dave klockan 2005-03-31 13:53:43 ***
*** Redigerat av Dave klockan 2005-03-31 15:12:13 ***
_______________________________________________________________________________
/David Cedervall - Ållebergs Modellflygklubb

2005-03-31 22:33:18
RE: Banan, flygning/trimning    
Flaier
Skicka mail
Hej Henke!

Jag liksom Dave premiärflög våra Bananas i påsk helgen o. jag håller med Dave att fy f*n vad den flyger läckert. Har man väl testad denna modell så vill man inte flyga ngt annat på hanget.......

TP på min kärra är 72mm o. flygvikten 670g. För mig funkar detta helt perfekt, jag behövde inte trimma ngt alls. Jag använder höjd,sida o. skevroder. Jag använder skevrodern som klaffar neråt o. även som termik klaff. Med termik klaff några mm ner så får man ett helt otroligt lyft, snacka om höjd. Underbart att dra upp den en ca 4-500meter o. så fullt dyk eller fortsätta att köra DS, Gosse vilken fart.....

Du kommer väl till SM i Hang den 9 April uppe på Ålleberg??? se Ålleberg Mfk´s hemsida för mer info: .www.rcflyg.com

// Maier the Flaier

2005-04-05 22:47:23
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Var och flög idag.... har inte en aning om vad det hette, men det var en bit nedanför Halmstad.  Blåste 7-10m/s enl vindmätaren, snittade på 8.5m/s, vilket för mig kännes som lagom.  Gick att stå kvar utan att blåsa bort och samtidigt hyffsat tryck.  Fick tyvärr inte med den bästa flygningen på videon, där jag gick ner(läs flög) säg halvvägs ner för kullen fram och tillbaka med låga gungor i vändningarna, då pinnade det på hyffsat.  av någon anledning bar det inte alls på samma sätt när kameran var uppe. ja ja det kommer fler gånger.

Tackar Philip för kanonjobbet bakom kameran. Mäkta kallt var det.


















Och en liten videosnutt >





2005-04-05 22:55:31
RE: Banan, flygning/trimning    
Philip_T
philipthulin@hotmail.com

Moderator
jo, lite fastnade på bild/film iallafall, men jäklar va kallt de blåste :D

tog minst 30 min i bilen innan fingrarna gjick att använda igen hehe

nästa gång är det kanske varmare så det inte syns på videon hur man står å skakar av kylan hehe

/Philip

2005-04-06 22:55:59
RE: Banan, flygning/trimning    
Elmdahl
Skicka mail
Henke skriver:
> Var och flög idag.... har inte en aning om vad det
> hette, men det var en bit nedanför Halmstad

Du var på hanget vid Lilla Tjärby. Se:
  http://www.flygfotografen.se/v%E4stkusthang/v%E4stkusthang.htm
Där står det att hanget är "typ 40 meter", men det är fel. Jag skulle gissa på 15 meter istället.

m.v.h.
         //Per
*** Redigerat av elmdahl klockan 2005-04-06 22:57:13 ***

2005-04-06 23:00:26
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Japp, precis...    40 meter är det inte, men 20-25 är det nog på sina ställen "bort åt vänster"

2005-04-06 23:09:18
RE: Banan, flygning/trimning    
Fredrik W
Skicka mail
Snyggt fluget och bra filmat pojkar!

Jag har en Banan på beställning, skulle dock ta ett tag sa Lennart på RC-Teknik.

// Fredrik Wergeland

2005-04-07 22:11:57
RE: Banan, flygning/trimning    
buskflygaren
Skicka mail
Läckert!
Det är nog jag som har ljugit om höjduppgiften på Tjärby hanget, var nog kvar i nåt rus efter en heldag i solen, så kan det gå!
Ändrar uppgiften till 25 meter högt, det är säkert mer rätt, blir det flygväder till helgen ska jag nog dit o samtidigt ta o stega
Har förresten några nyfunna västkusthang som ska testas, lovar med mer noggrann h-uppgift innan publicering.
/ Daniel

www.flygfotografen.se
*** Redigerat av buskflygaren klockan 2005-04-07 22:13:25 ***

2005-04-11 20:49:35
RE: Banan, flygning/trimning    
jackack
Skicka mail
tänkte köpa en om nån vecka 
ni skriver ju att den flyger bra
men vilket fart register har den???
www.AUTOPARTNER.se

2005-04-11 21:12:40
RE: Banan, flygning/trimning    
Mixez
Skicka mail
 
Citat från: jackack
tänkte köpa en om nån vecka 
ni skriver ju att den flyger bra
men vilket fart register har den???


0-700 på 3sek ungefär, nä men det lilla jag sett den flyga så verkar det som det.



2005-04-13 17:19:34
RE: Banan, flygning/trimning    
jackack
Skicka mail
NU är den beställd!!!    Gul med röda ränder under
www.AUTOPARTNER.se

2005-04-13 22:00:48
RE: Banan, flygning/trimning    
jackack
Skicka mail
nån som prövat att dela skeven och att ha klaff också??
www.AUTOPARTNER.se

2005-04-13 22:14:25
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
Näpp  behövs inte...

2005-04-20 15:50:43
RE: Banan, flygning/trimning    
jackack
Skicka mail
känns det över drivet med digitala servon eller är nödvändigt???

www.AUTOPARTNER.se

2005-04-20 16:00:42
RE: Banan, flygning/trimning    
Ola
Skicka mail
Ooootroligt läcker landning :o)
___________________________________________
Det som kommer ner ska upp igen.

2005-04-20 17:06:37
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
skeven kan du ha vanliga 125MG, men höjden behöver ett vasst servo... 81 dög inte... 85 ?!  digitalt 81... sådär...

2005-04-21 14:23:01
RE: Banan, flygning/trimning    
Fredrik W
Skicka mail
Henke, varför dög inte HS-81? För svagt? Använder du ett eller två servon till V-tailen?

// Fredrik Wergeland

2005-04-21 16:39:40
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
centrerar ungefär lika bra som styrningen på en S**b. styrkan är det inget fel på.  Men dom som tittade på vid provflygningen trodde jag tankat kängurubensin.

en enhet till båda rodren.

2005-04-21 17:19:31
RE: Banan, flygning/trimning    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Har blandad erfarenhet av HS-81. De som sitter i min Sprinter (3st) funkar bra, MEN: Som tur är kollade jag servona innan jag limmade in dem och det som var på väg in i fenan fick bytas - det centrerade väldigt dåligt. Reklamerades utan problem. Drar höjden och skev på 1,6kg hotliner utan problem med "kängurubensin" - eller hade du tagit en liten färdknäpp före flygning, Henke? ;)

Tycker att två höjdservon är lite bortkastat i en sån kärra - skall man termik-kurva så kanske ja, men inte för hangflygning.

/ Jonas

-= Att mäta är att veta =-

2005-04-21 23:37:35
RE: Banan, flygning/trimning    
Fredrik W
Skicka mail
Jag tycker att wingovers och stall turns är ganska läckra vändmanövrar på hanget, och då behövs det sidroder.

Fick hem min Banan idag föresten. Även kartongen var något bananformad - Bussgods hade misshandlat den. Innehållet var dock väl embalerat med gott om utrymme till wellpappen så modellen hade inte tagit någon skada.

Min banan är gul med blå undersida, skitsnygg!

// Fredrik Wergeland

2005-04-21 23:52:12
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
http://www.banan-kompaniet.se/


=) kul att du också har en sponsor

2005-04-22 10:30:34
RE: Banan, flygning/trimning    
Per-Erik
Skicka mail
 
Citat från: Fredrik W
Jag tycker att wingovers och stall turns är ganska läckra vändmanövrar på hanget, och då behövs det sidroder.



Yesss!

Klart det ska vara sidroder på hangkärrorna! Stallturn är en av mina vanligaste manövrar, och klart att man vill kunna stallturna även på hanget. Eller varför inte en snapproll? Gött!
________________________________________________________________

Per-Erik

"There are 10 types of people. Those who understand binary and those who don't."          

2005-04-22 13:06:51
RE: Banan, flygning/trimning    
Fredrik W
Skicka mail
Någon som har provat att sätta en krok för gummirep på sin Banan? Borde väl fungera att fjutta upp Bananen med rubberband?

// Fredrik Wergeland

2005-04-22 13:16:09
RE: Banan, flygning/trimning    
Henke
Skicka mail
tror den kommer ner fortare än den kommer upp

2005-05-31 23:17:46
RE: Banan, flygning/trimning    
jackack
Skicka mail
nu har jag fått den gul och röd
www.AUTOPARTNER.se