Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R
2018-12-10 11:32:56
Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Hej
Köpt en Multiplex Parkmaster Pro. Där ingick bla fartreglaget MultiCont BL-30. Den har en funktion som stänger av gasen om "konstiga signaler" kommer från mottagaren. Från manualen "Serious interference or failure of the transmitter signal". Det skulle också kunna vara lågspänningsövervakning som slår till, men det är jag rätt säker på att det inte är det, då ny eller nästan färdigflugen ack inte verkar spela någon roll.

Det inträffar nästan alltid med relativt högt gaspådrag, typiskt i slutet av en stigning. Mer ofta om roll eller snap ingår på slutet.

Lite misstänksam mot FrSky S6R mottagaren, men har aldrig sett något problem överhuvudtaget med FrSky i övrigt.


Något tips eller har ni sett motsvarande?
Funderar på failsafe, om reglaget reagerar väldigt snabbt på konstigheter kunde ett bortfall på en period i pulståget kanske generera detta. Sådant märks ju inte i normala sammanhang med servo eller reglage som inte triggar på denna typ av fel.


/OlleG 

2018-12-10 11:52:19
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Måste lägga till att jag  har failsafe inställd på hold så det borde inte vara tappad radiosignal.

Reglaget levereras med en ferritring på mottagarledningen. Kan det vara så att reglaget dras med ovanligt stora problem med reglagegenererade störningar?
/OlleG

2018-12-10 16:58:35
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Kör precis samma konfig i en PM Pro utan minsta upplevda problem.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-10 17:50:49
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
En liten misstanke...
Jag köpte den begagnad och kablarna till batterierna är vad jag tror förlängda.

Hur långa är dina kablar; reglage till batterikontakt. Dessutom är ackarnas kablar rätt långa.

Kan vara att Frsky är mer störkänslig än förra ägarens mottagare, som nog helt säkert inte hade något problem.
/OlleG

2018-12-10 19:59:35
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Olle - har inte tillgång till kärran just nu men jag skall försöka komma ihåg att kolla imorrn om det vill sig.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-10 20:15:11
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Tack för erbjudandet. Hittade dock en bild på reglaget, där jag kan mäta kablarna (se hur många gånger längre de är än själva reglaget de är).

Men hur långa är dina kablar på ackarna?
Vore intressant att veta för att få hela längden.
/OlleG

2018-12-10 21:16:39
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Som sagt - skall försöka kolla detta imorrn.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-11 16:46:17
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Mätte just så gott det går. Från reglaget till batterikontakten är kablarna ca: 14 cm (förlängda även på denna kärra som köpts begagnad) och från batteriet till batterikontakten ca: 8 cm. Det skulle gå att korta sladdarna från reglaget nån cm men har ju inte upplevt några problem och därmed får det vara.
Har flugit många kärror med SxR-mottagarna och med olika ackar och motorer och aldrig upplevt några störningsproblem - hittills är väl bäst att tillägga.
Och även jag har Failsafe inställd på Hold på denna kärra.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-11 17:50:24
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: OlleG

Det inträffar nästan alltid med relativt högt gaspådrag, typiskt i slutet av en stigning. Mer ofta om roll eller snap ingår på slutet.

/OlleG 


Den beskrivningen får mig att tänka på för låg inspänning till fartreglaget alternativt överström i detsamma.

2018-12-11 18:09:27
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Tack Roger.
Mina var 20 cm. plus 9 cm ack.
Jag har bytt kontakt, det satt en JST/BEC (röd sak) som måste vara alldeles för vek, till lämpliga guldpläterade och kortat sladdarna lite. Ska testa imorgon.

Pernstig: Det är ingen egentlig skillnad på en nästan urladdad ack och en fulladdad. Gör mig lite konfunderad.


Nu kör jag med en 10x3,8 APC SF propeller och då drar den imponerande 37 A på fulladdad ack, med 1300 mAh GencAce/Tattu och den nya kontakten. Nästan konstigt mycket, tycker jag. Fartreglaget ska tåla 45A kortvarigt.
/OlleG

2018-12-11 18:28:06
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
Pontus Claesson
Skicka mail
Spännande!  JST/BEC röda kontakter anser jag är SKROT och definitivt inte lämpliga till nånting mer än strömförsörjning till Rx i okritiska applikationer med en handfull gammelservo av analog model.
Klena kablar, tveksamma lödningar och dåliga kontakter är inte bara ett enormt utbrett problem inom RC utan ett av världens största problem! Det orsakar funktionsfel, bränder, energiförluster och kassation av prylar i förtid! Så om någon skulle få ”klimatångest” och vill bidra, se över era kablar och kontakter, deras brister är sannolik roten till allt ont i världen! Den bästa kabeln eller kontakten är den som kan elimineras!

2018-12-11 19:22:28
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Olle - jag har kört XT60 i min och 3S1200.
Och på inomhusflyget sitter det XT30.
Så - precis som Pontus antyder kan ditt tidigare problem mycket väl vara kontakt-relaterat.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-11 20:39:36
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Ska bli kul att se imorgon, om vädret blir någorlunda...
/OlleG

2018-12-12 14:55:51
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Ja bättre kontakter och kortare ledning var lösningen. Problemet borta....

Roger, vet du hur mycket ström din setup drar? Har du också HiMaxx HC2816-1220 motorn? Vilken propeller använder du?
/OlleG

2018-12-12 14:56:00
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Ja bättre kontakter och kortare ledning var lösningen. Problemet borta....

Roger, vet du hur mycket ström din setup drar? Har du också HiMaxx HC2816-1220 motorn? Vilken propeller använder du?
/OlleG

2018-12-12 15:55:38
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Olle - har inte mätt strömförbrukningen och acken är en relativt enkel sak ifrån Hobbyking så din levererar säkert bättre. Men stigprestande är ändå utmärkta och jag tror att det sitter en APC Slowfly 10*4,7" - samma som satt på motorn (HiMaxx HC2816-1220) vid leveransen till mig.  Köpte den beg men troligen oflugen och såvitt jag kan se är det en kärra som köptes mer eller mindre färdig ifrån MPX med deras standardutrustning. Det enda jag gjort är att byta kontaktsystem och montera S6R-mottagaren.
Mycket trevlig liten EPO-kärra som jag tycker har bättre "flyt" i flygningen än motsvarande kärror ifrån t ex RC Factory.
Det kommer nog att hamna skidor på den inför vintern känns det som..:)
Om jag kommer ihåg skall jag ström-mäta vid tillfälle.
Roger

www.mcregor.se

2018-12-12 17:45:06
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Ja den flyger verkligen bra, kan bara hålla med. Mycket lite mix har krävts, den större modifieringen var att jag tycker att man behöver ganska mycket högerriktning på motorn, nu 2,3 grader.

Jag har en kvarvarande (mycket) liten tendens till att den drar vänster vid högerroll på 45 grader upp (Peter Goldsmith) som jag inte fått till trots skruvande på ail-diff. Ska titta mer på det.

Och ja, det är ett rackarns drag i motorn, men som sagt mycket ström också...

Ska faktiskt bygga ihop en RC Factory Flash Reloaded, som var den jag egentligen siktade på. Parkmastern blev ett litet infall.  Ska bli intressant att jämföra. Flash:en blir dock 160 g lättare och det kanske gör att den blir mer vindkänslig. Får se. Men det blir nog först framemot våren den blir färdig och flugen.
/OlleG

2018-12-12 17:45:12
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Ja den flyger verkligen bra, kan bara hålla med. Mycket lite mix har krävts, den större modifieringen var att jag tycker att man behöver ganska mycket högerriktning på motorn, nu 2,3 grader.

Jag har en kvarvarande (mycket) liten tendens till att den drar vänster vid högerroll på 45 grader upp (Peter Goldsmith) som jag inte fått till trots skruvande på ail-diff. Ska titta mer på det.

Och ja, det är ett rackarns drag i motorn, men som sagt mycket ström också...

Ska faktiskt bygga ihop en RC Factory Flash Reloaded, som var den jag egentligen siktade på. Parkmastern blev ett litet infall.  Ska bli intressant att jämföra. Flash:en blir dock 160 g lättare och det kanske gör att den blir mer vindkänslig. Får se. Men det blir nog först framemot våren den blir färdig och flugen.
/OlleG

2018-12-12 20:55:31
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Eftersom man inte kan utläsa hur reglaget är programmerat, har ingen programmeringsbox, så gjorde jag om det och valde bla automatisk timing.
Vips så gick maxström ned från 37+ A till 33 A, vilket verkar rimligare.

Enligt MotoCalc borde det var max 28 A med de propellerkonstanter jag hittat, vid sidan om MotoCalc, för APC SF 10 x 4,7.
/OlleG


2018-12-14 16:12:32
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Mätte min idag med ett annat batteri än det jag tidigare flög med för det började tröttna. Nu flög jag med ett nytt MultiStar 3S1400 65C och motorn drog på nyladdat batteri mellan 39--40 A och det var ett jädrans skjut i kärran...:)
Men det är ju sällan man kör "fullt spett" så mina inställningar i regleget får nog stå kvar så länge.
Roger

www.mcregor.se

2018-12-14 17:31:52
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Kör du med 10x4,7 APC SF?
/OlleG

2018-12-14 17:32:00
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Kör du med 10x4,7 APC SF?
/OlleG

2018-12-14 17:58:11
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Yes - kanske lite klen propp för den effekten men det är sällan jag kör för fullt.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-14 18:42:23
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Som sagt jag gick ned till 10x3,8 och med ny (rätt?!) programmering av reglaget så drog den 33 A, med 1300 mAh Gens-Tattu.

Nu har jag timern inställd på 5 min 70% urladdning. Har faktiskt beställt en annan motor med 880 rpm/V. Blir mindre häftig men jag tror man flyger längre med den. Måste prova.....
/OlleG

2018-12-14 23:00:46
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
Pontus Claesson
Skicka mail
Hej Olle!
Gällande ParkMaster vill jag påstå att jag har ett mycket trevligt recept för som många i min klubb med omnejd också använder.  Vi är ett gäng som har och har haft ”Parkisar” sedan de introducerades för snart 10 år sedan. Själv är jag inne på mitt 5:e exemplar!! Motorn vi kommit fram till är denna:
https://www.modelmotors.cz/product/detail/358/
Och vi använder 9x5 infällbar prop! Jätte trevligt, fantastisk prestanda och bra gångtid på 3s1000 acke!  Vi är alla överens om att APC SF proppar är skit, för veka för de effekter och varvtal som man vill använda och också ömtåliga.
Jag vet inte vart du vill med en 880 kv motor, det blir såklart en helt annan karaktär på en sådan setup än vad vi i blåsiga Skåne har vant oss vid. En ParkMaster går såklart att hovra och greja med på små utrymmen men den är också en förvånansvärt potent aerobatic maskin om man ger den lite fart (kv 1380 med stigning 5”).

2018-12-15 10:17:29
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Pontus - får man fråga varför ni inte använder MPX standardmotor - den blir ju faktiskt en riktig raket även med den ? Har det med strömförbrukning kontra max fart att göra eller vad är orsaken ?
F ö har jag faktiskt inte kvaddat en enda APC SF i min Parkis ännu även om jag vet att dom är klena runt bladfästena.
Roger
www.mcregor.se

2018-12-15 11:02:23
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
Pontus Claesson
Skicka mail
Hej, har inga vetenskapliga jämförelser mellan MPX original och Axi:n ifråga.
Bara att den låter bättre, känns mer ”kvalitet” och upplevs lite vassare utan att
för den delen suga batteri. Därför aldrig funnit anledning till mer än 3s1000 LiPo.
Från början kom vi över denna motor på en utförsäljning men köpt 2 st till sen dess till ordinarie pris.
(Har 2 söner så vi har som mest haft 3 st Parkisar i drift samtidigt)

Parkis har man till busflyg och träning av manövrar man inte kan. Är man på ett fält och det är lite för blåsigt för att flyga, då slänger man upp Parkis. Vill man flyga på nåt udda ställe och behöver landa i ruffen => Parkis!
Med fällpropeller så klarar sig proppen 99 av 100 gånger även om man står på näsan :-)

2018-12-15 11:20:42
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Hej,
Jag använder propsaver (gummiband från cykelslang har visats sig bra) och då går inte heller propellern sönder om man inte dyker rakt ned förstås.
Håller med om Parkmasterns fina egenskaper, men har inte hunnit prova den i så blåsigt väder ännu. Även RC Factory (Sbach 1m) gick utmärkt att flyga i ganska hård vind, speciellt med S6R:s stabilisering. Med Parkmastern lite högre vikt tror jag absolut att den fungerar bra i hårdare vind.

Generellt föredrar jag lite lägre rpm/V och större diameter. Den större propellern bromsar mer och modellens hastighet blir mer kopplad till propellervarvet. Just när det gäller broms så har jag hittat Hobbywings FunFly V5 (30A) som har justerbar broms i många steg. Har inte provat ännu men tror
ganska mycket på kombinationen stor propeller och justerbar broms i reglaget.
Går det för långsamt får jag väl gå upp i stigning lite.

Kan återkomma om combon när jag provat.
/OlleG


2018-12-15 12:28:03
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
McRegor
Skicka mail
Olle - proppsaver skulle jag personligen undvika med den inmatade effekten.
Då är en folding-propp en mycket bättre lösning om man har problem med sönderslagna proppar.
Roger

www.mcregor.se

2018-12-15 15:33:02
RE: Skumiteter med MultiCont BL-30 och FrSky S6R    
OlleG
Skicka mail
Det har fungerat perfekt hittills. Du tänker på vad som händer om ett av gummibanden går av?  Jag hade det på den tidigare RC Factory modellen för att jag buklandade den. I mitt begränsade mindset så var folding propeller något för segelflyg men inser att så behöver det ju naturligtvis inte behöva vara.


Men fungerar foldingpropeller med broms (dvs broms och inte tvärstop av propellern)?

/OlleG