Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Byggforum / Konstruktion av landningsställ?
2018-11-11 13:57:03
Konstruktion av landningsställ?     
Gee_Bee
Skicka mail
Fråga / Fundering

Landstället till mitt projekt är bildligt talat ett monster, 30cm långt och nästan 20cm högt. En "strut" i varje vinghalva.  Enl ritning så skall det bockas pianotråd på ett ganska invecklat sätt och sedan kläs hela härligheten i plastkåpor.

Jag har inga bra verktyg för att bocka 4mm pianotråd och plastkåporna går inte att köpa idag.

Funderar på om jag kan göra allt i trä men då uppstår två funderingar/frågor.

Behöver stället vara fjädrande, för det är svårt med trakonstruktioner.
Behöver jag bygga in en svag punkt så att jag inte river sönder hela vingen om jag rullar ned i en gropp. Risken är överhängande att det blir en flip over oavsett med tanke på den höga tyngdpunkten.

Flygplanet är 150cm I spännvidd och vikt ca 3kg. Det höga stället kommer definitivt att bryta i infastningen, så frågan är hur stark jag måste göra konstruktionen?


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-11-11 16:04:27
RE: Konstruktion av landningsställ?     
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, det känns som om det stället kommer att utsättas för ordentliga brytkrafter....eller rättare sagt, stället kommer att utsätta vingbalken och bakkanten för ordentliga brytkrafter, med eller utan fjädring...

Så, frågan är då om man kan bygga området kring landställsinfästningen så "jättestarkt" som krävs, utan att fördenskull straffas med alltför mycket viktökning, och därmed öka brytkrafterna ytterligare...osv...i en oändlig spiral, där flygegenskaperna till slut drar det kortare strået...?
Och att det ändå inte blir "tillräckligt" starkt...

Givetvis spånar jag nu, och spekulerar, men jag tror att mycket skulle kunna vinnas genom att försöka komma på något slags "knock-off"-lösning...
Kanske via några välplacerade styrpluggar, plus ett lämpligt antal plastskruvar av passande dimension.....eller en "klassisk" gummibandslösning....eller....?

Ja, här dyker det upp en del ofullgångna tankar, men här fick du min spontanreaktion....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-11 16:30:17
RE: Konstruktion av landningsställ?     
Learjet
thomas.wenzel23@gmail.com
Landningsstället måste definitivt vara fjädrande!

Jag flyger mycket med stora modeller på ett ojämnt gräsfält. Utan fjädring svänger kärran när ett hjul går i en grop. Går båda hjulen i en bredare ojämnhet så står den på nosen. Utan fjädring rullar det mycket sämre så med höga ställ och stark motor lutar kärran framåt, dvs sämre anfallasvinkel och inget lyft, detta ger ännu högre friktion och starten är katastrof.

Detta är viktigare desto snabbare och högre modellen är.

Jag flyger några olika storlekar på Pitts Special, kända för att vara luriga på marken, men med ett bra ställ och måttligt gaspådrag är de väldigt snälla.

Fjädringen bör vara både bakåt och uppåt, kanske ngn form av svingarm som bak på en motorcykel. Eller teleskop rör som på warbirds.
Hjulet kan ju fjädra i en fast kåpa.

Brytpunkter räddar bara konstruktionen inte funktionen.
I nödfall kan du köra utan ställ och använda en startvagga på hjul.

Lycka till

Thomas 

2018-11-15 10:39:24
RE: Konstruktion av landningsställ?     
Lars 41an
Skicka mail
Hej Per,

Föreslår att du bygger ett landningsställ med torsionsfjäring. De stora hjulkåporna ser ut att vara rymliga, så att landställsbenet kan fjädra bakåt tills det står lodrätt nedåt. Fästet för hjulkåpan "Front hole only on inside" måste förstås tas bort. Jag förutsätter att kåpan är förankrad i vingen och att den har en avlång öppning så att hjulet kan fjädra bakåt.


4 mm pianotråd är i klenaste laget för en modell på 3 kg men det står ju 4 mm på ritningen och 4 mm är inte så svårt att bocka i den enkla form som behövs. Tre räta vinklar per landställsben är allt. Det går att göra i ett skruvstycke med ett stabilt rör att hålla i utanpå den fria änden av pianotråden. Eventuellt kan modern mjuk 5 mm pianotråd vara likvärdig med gammaldags hård 4 mm pianotråd. Det är den raka delen av pianotråden, som löper i hårdträbalken, som vrider sig och ger fjädring när hjulet biter i gräset. Den delen av varje ben måste hållas på plats i träbalken med två plåtklammer.

Texten på min gamla bild kan vara svår att läsa. Den lyder:
VINGBALK MED TORSIONSFJÄDRANDE LANDSTÄLLSBEN
Balkens höjd i mitten, som beror på vingens V-form, brukar bli tillräcklig
för att förankra de uppåtgående ändarna på landställets 4 mm pianotråd.
Genom att balken går tvärs genom vingarnas mittfog, får man en bra
förstärkning på vingens undersida.  Om du inte har verktyg för att fräsa ur
två 4 mm spår i balken så går det bra att lamellimma den av tre 4 mm
hårdträribbor eller 4 mm hård plywood. Använd inte lättplywood!

Citerar Thomas och önskar lycka till!
Lars

2018-11-15 11:39:37
RE: Konstruktion av landningsställ?     
Gee_Bee
Skicka mail
Tackar för input. Var fram tills nu inställd på att göra ett stelt ställ men inser att jag kanske måste tänka om.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400