Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.
2018-11-08 09:53:41
Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
airfoil
Skicka mail
Byggabstinensen slog till. Idén att elkonvertera Bo Gårdstads SK78 har funnits länge nu. Dags att planera/ räkna/ testa.


Så här ser den ut idag med en OS 40SF placerad i nosen för syns skull.Egentligen vill jag ha gul kropp och röd vinge/stabbe, som Roboten jag hade på 1960-talet.
Men vingen är så fint klädd i blått så jag ändrar bara på kroppen - tror jag (!)



En drivlina som bara ligger i lådan och väntar på att få flyga. Motorn är en Plettenberg 300/30/A3 och satt i nosen på en elseglare som vägde 3,2 kg. Finns lite att tänka på här. Deanskontakt-nja vad blir det för ström i detta? och en 4-cellsack. Kanske kräver större propeller än vad som går att få dit. 5 eller t.o.m 6 celler kan ju bli ett krav


Flygvikten kan hamna kring 2,2 kg vilket betyder att jag vill kräma in åtminstone 460 watt, helst mer. Det ska mätas och testas framöver.


Fortsättning följer....

2018-11-08 10:47:46
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
StaffanA
Skicka mail
Kanske kan det behövas ett paket med krut i. För ett antal år sedan skapade Bosse Gårdstad SK2000E, som han angav 1400g vikt på..

SK2000E på Bosse Gårdstads sida

Man tager vad man haver, såklart


2018-11-11 02:16:47
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
Pontus Claesson
Skicka mail
Schulze f18.61k tycker jag mig utläsa. 
Det klarar max 5s LiPo vill jag minnas!
Motorn ifråga ska inte plågas med mer än 40A.
Klarar nog 50A kortvarigt men verkningsgraden
faller snabbt så inte mycket mer effekt ut.
Men dryga 700 W är ju inte illa i 2,2 kg trainer :-)
Lycka till!

2019-01-08 20:06:46
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
airfoil
Skicka mail
Första uppdatering:
Det har mekats ganska sporadiskt, men nu efter nyår blev det lite mer fart på bygget.

Den första motortesten var med motorn på bilden från November HP 300/30/A3. Precis som jag antog så drog den 17 Ampere på fullgas med 11x7" propeller. Vill minnas att jag hade 17x9" fällbar på 3,3 meters seglaren och 10 celler NiMH. Större propp än 12" går inte att få plats med om jag inte tänker klippa gräset med modellen.

i stället provar jag Orbit 10-22 som med 10x6" drar 33 Ampere på 3 celler när den sitter i Poison. 4S och lämplig snurra och målet blir ca 220 Watt/kg, någonstans där Poison ligger i vikteffekt. Räcker för mej som inte värstingflyger utan mer softar runt och njuter. Flygvikten ser ut att hamna på ca 1900 gram. Ny ESC är inköpt, det blev Hobbywing 60 A från Autopartner så slipper jag UBEC eller extra mottagarbatteri


Här syns motorfästet och nosställsfästet underifrån, före armering av bokträbitarna med vitlim och glasfiberväv.

Nästa steg blir att fixa fäste för huvudstället, sedan lägga på gul Oracover och få servon på plats.

2019-01-12 13:18:42
RE: Vinterknåp 2 - Elkonvertering av SK78.    
airfoil
Skicka mail

Det börjar arta sig. Hittade ett huvudställ i dural, och med olika storlek på noshjul och de två bakre blev horisontallinjen OK. Det blir två nyanser av gult, citrongult på fena och längst bak medan resten kommer att bli cubgul. Det får duga.

En första test av tyngdpunktsläget är gjord, med 4s 4000 LiPo som väger 450 gram.
Fick en indikation på att modellen kan bli baktung om jag använder ritningens T.P.-läge på 70 mm bakom framkanten. Kordan är mer än 26 cm så jag tycker att 70 mm egentligen borde vara strax över 80 mm om det ska vara 1/3 av kordan.

Så det är bara att höra med andra SK78-flygare hur de lagt tyngdpunkten.


Sedan en bild på hur jag ibland säkrar gångjärnen. Med tandpetare och en droppe CA-lim. Ena sidrodergångjärnet var löst så efter limning blev det så här.