Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Friflyg / Fungerade pendelstyrning?
2018-11-04 12:25:35
Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
Ett gammalt (för mig i alla fall) mysterium var när man förr i tiden hade en sorts styrning av sidorodret via en pendel. Fungerade det? Jag har bara sett det angivet på ritningen av en friflygande Sopwith Camel, och fick kalla fötter på en gång.

Är det någon som har provat det här med pendel, och som kan berätta om det fungerade?


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-04 13:22:42
RE: Fungerade pendelstyrning?    
pgrts
Skicka mail
Pendelroder brukar det kallas när hela ytan rör sig - i stället för ett litet roder med gångjärn.

Söker man på nätet så kan man köpa roderhorn till pendelroder http://graupner.se/sv/helikopter-2/roderarmar-och-roderok/vinkelarm-for-pendelroder.html

På havet används pendelroder/vindroder.
Du har väl inte någon länk eller annat till Camelen?

För dina kalla fötter rekommenderas

https://www.clasohlson.com/se/Fotv%C3%A4rmare-Beurer-FW-20-Cosy/44-2972

Sidoroderstyrning med pendel är kanske för att kunna bygga plan utan så mycket V-form? Om ett plan börjar luta borde man ju kunna justera det med att "svänga mot". Rimligen är det säkrare än att försöka styra höjdrodret med allt det innebär med problem när planet axar och bromsar.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-04 13:44:21
RE: Fungerade pendelstyrning?    
pgrts
Skicka mail
Hittade något i Aero Modeller "Chistmas 1961". Är det någon som har originalet som rimligen är med bättre skärpa än den skannade kopian på nätet?
Ritningen är Sopwith Tabloid 1:12 och verkar ha ritning och beskrivning på något pendelroder.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?980450-Using-pendulum-to-stabilize-models
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-04 16:35:28
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
Douglas,

Jag tror att jag vet vad du åsyftar....dvs det som kallades "pendulum control", och som kanske inte var lösningen på alla problem (!), men det var ett intressant diskussionsämne, och tveklöst en rejäl utmaning för den som vågade....
Skaran av modiga som verkligen försökte, var nog inte särskilt stor....ty här krävdes modellflygare av det "rätta virket"....

Jag minns att det fanns en hel del ritningar till friflygande skalamodeller "back then", företrädesvis från England, där pendelstyrning fanns inritad.
Ibland var det sidorodret som kontrollerades, och ibland höjdrodret...

I en gammal Aeromodeller (julnumret 1961) finns en ritning till Sopwith Tabloid, vars höjdroder är pendelstyrt. En aning otydligt, men punkterna 5 och 8 på bilden visar pendeln med sin vikt, och roderhornet. Däremellan går en stötstång.

Själv har jag aldrig testat detta, men en dag kanske nyfikenheten tar överhanden....men då blir det garanterat ingen detaljerad skalamodell, lita på det..!

Dock känner jag till en berättelse från Mörkaste Västmanland, "direkt från hästens mun", om ett sådant här äventyr, där modellen hade "pendulum control" på höjdrodret.
Motorn startades, modellen kastades, och gick....smack...rakt i backen vid ägarens fötter....och detta hände upprepade gånger (med svordomar och reparationer däremellan)...
Och TILL SLUT kom ägarens kompis på att "hördudu, är det inte så att den där pendeln slungas bakåt varje gång du kastar planet så där frejdigt, så att det blir fullt dyk varje gång...?"
Och så var det förstås....när planet sedan "smögs" iväg försiktigt, utan förödande g-krafter, eller markstartades, gick det utmärkt (eller i ala fall "bättre")...! 

 

Sopwith Tabloid med "pendulum control" på höjdrodret.


.

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-04 16:55:19 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-04 17:11:52 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-04 20:07:20
RE: Fungerade pendelstyrning?    
pgrts
Skicka mail
Undrar hur man ska tolka texten...
Det står i en text att planet justeras uppåt om nosen pekar under horisonten.
Jag tolkar detta som att man möjligen har ett stopp så att höjdrodret inte kan ge dyk utan enbart höjd. För mycket höjd ger ju automatiskt en stall som kompensation. Med lite tanke så skulle det kanske funka.

MEN - i första inlägget står det ju att det är sidorodret som styrs - och det verkar ju i tidningen som att det finns pendel till både sid- och höjdroder.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-04 20:12:09
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
Har letat, men inte hittat, ritningen. Jag vet bara att den finns "någonstans". Precis som Bosse tror var den engelsk, skalan c:a 1/10. Bosse har också rätt när han anger termen "pendelum", för jag är ganska säker på att det var termen som angavs på ritningen. "Pendelns" längd var angiven, samt vilken vikten skulle vara. "Pendeln" var intern i kroppen, men en del stack ut genom kroppen och var vid någon form av ok förbunden med sidorodret. Jag minns inte hur skalenlig den var, men engelsk design pekar ju på att det var nog inga större avvikelser. Däremot är jag 100 på att det var en Sopwith Camel.

Mycket förnuftigt lät jag bli att bygga den, även om frestelsen var stor. Den var nog liiiiiiite för krånglig för mig just då. Jag tyckte (då) att ritningen var asgammal, den var daterad till alldeles i början av 50-talet. Så- kalla fötter var nog en oundviklig realitet för mig.

Värmaren för frusna fossingar har jag redan. Mycket bra att ha vid förkylning och sådant.
 
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-04 20:27:24
RE: Fungerade pendelstyrning?    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
.. Mycket förnuftigt lät jag bli att bygga den, även om frestelsen var stor. Den var nog liiiiiiite för krånglig för mig just då. ..
 

Men just nu? Ge dig inte - ritningen finns säkert.
Det är utmaningarna som ger tillfredsställelse - att flyga en enkel modell när det är varmt och vindstilla är ju ingen utmaning.
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-05 06:15:35
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
Kunde inte låta bli att gå ut på Outerzone, där jag sökte ritningar med nyckelordet "pendulum", och fick hela 59 träffar..! 
Har dock inte tittat på alla...    
SE SÖKRESULTATET HÄR

------------------------------------------------------------------
Och, Douglas, jag tror (?) att jag hittade "din" Sopwith Camel-ritning där....
Dess sidroderpendel sitter monterad direkt på själva rodret, utan länkarmar...

CAMEL, RITNING PDF
CAMEL, ARTIKEL
------------------------------------------------------------------------







.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-05 06:56:21 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-05 06:48:56
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Hmm...
Intressant konstruktion.
Om jag förstår det rätt, så ska pendeln kompensera sidorodret, så att om planet lutar till vänster (och pendeln lutar till vänster) så ska den ge sidoroder till höger, och vice versa. Detta för att hålla planet på rak kurs.

MEN...
OM man verkligen VILL svänga vänster, hur gör man då??
Med pendelrodret så går ju planet rakt fram hur länge som helst...


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-05 09:30:15
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Du har träffat mitt i prick när det gäller ritningen. Storleken på modellen stämmer, motorstorleken stämmer, pendelkontrollen stämmer, konstruktionsartikelns årtal stämmer, engelsk ritning stämmer, och jag minns nu också att det var Aeromodeler i ritningshuvudet.

UTMÄRKT detektivarbete! Helt enkelt utmärkt! Trots att jag missade en del när det gäller pendeln. Jag trodde den stack ut genom en öppning i klädseln, men så kan det ju inte ha varit. I övrigt tror jag de flesta kan hålla med om att den här konstruktionen är minst sagt infernalisk. När jag köpte ritningen fick jag inte artikeln, men det gjorde ingenting. Med artikeln som komplement hade bygget varit ännu mer avskräckande.

Kom just på en riktigt pervers idè- tänk om klubbarna skulle införa antagningsprov för nya medlemmar. Typ välkommen till bussiga klubben. För att bli antagen måste Du både kunna bygga OCH flyga denna skapelse under några sekunder i alla fall, innan den kvaddar. Premiären måste givetvis bevittnas av klubbmedlemmarna, annars kan ju ingen veta säkert.

Hur som.....Bosse skall ha en eloge för sin insats. Jag är imponerad!!!!
 
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-05 09:43:23
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Hmm...
Intressant konstruktion.
Om jag förstår det rätt, så ska pendeln kompensera sidorodret, så att om planet lutar till vänster (och pendeln lutar till vänster) så ska den ge sidoroder till höger, och vice versa. Detta för att hålla planet på rak kurs.

MEN...
OM man verkligen VILL svänga vänster, hur gör man då??
Med pendelrodret så går ju planet rakt fram hur länge som helst...




Thomas Thomas Thomas......modellen är FRIFLYGANDE!!! Väder och vind bestämmer riktningen, som ofta blev åt helt galet håll. När jag tänker efter, blev nog de få friflygande motordrivna modeller jag byggde inte riktigt bra, men de flög ju i alla fall.


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-05 10:27:26
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
 
Citat från: reparatörn
 
Citat från: Thomas Berggren
Hmm...
Intressant konstruktion.
Om jag förstår det rätt, så ska pendeln kompensera sidorodret, så att om planet lutar till vänster (och pendeln lutar till vänster) så ska den ge sidoroder till höger, och vice versa. Detta för att hålla planet på rak kurs.

MEN...
OM man verkligen VILL svänga vänster, hur gör man då??
Med pendelrodret så går ju planet rakt fram hur länge som helst...




Thomas Thomas Thomas......modellen är FRIFLYGANDE!!! Väder och vind bestämmer riktningen, som ofta blev åt helt galet håll. När jag tänker efter, blev nog de få friflygande motordrivna modeller jag byggde inte riktigt bra, men de flög ju i alla fall.




Ja, självklart är den friflygande.
Men den kommer ju bara att flyga rakt fram, hur smart är det?
Det blir lååångt att hämta om/när den har landat.....


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-05 13:25:07
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
Thomas,

Såå himla effektiv var nog inte "pendelstyrning". Konstruktören sade sig ju ha tävlat under en tid med just denna modell. Tror knappast att den flög spikrakt då, risken för att den försvinner borde vara ganska stor. Jag tror snarare att den "raglade fram", ungefär som en person som är lite rund om fötterna. Men det är säkert underhållande att se.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-05 13:40:19
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Jag tror snarare att den "raglade fram"


Det tror jag också...
En wobblande pendel kunde säkert göra mer skada än nytta, särskilt innan den blev intrimmad....

Nu försöker jag tänka mig hur en sidoroderpendel beter sig om planet försätts i en krafigt bankad "g-sväng"....då kommer ju pendeln inte att sträva mot jorden, utan i centrifugalkraftens riktning....och.....??
Det vete 17 om mitt influensatjocka huvud orkar tänka den tanken färdigt...

Men visst skulle det vara spännande att testa "pendulum control" med något oömt flygetyg.... 



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-05 17:54:49
RE: Fungerade pendelstyrning?    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Hmm...
Intressant konstruktion.
Om jag förstår det rätt, så ska pendeln kompensera sidorodret, så att om planet lutar till vänster (och pendeln lutar till vänster) så ska den ge sidoroder till höger, och vice versa. Detta för att hålla planet på rak kurs.

MEN...
OM man verkligen VILL svänga vänster, hur gör man då??
Med pendelrodret så går ju planet rakt fram hur länge som helst...


Det är väl inte konstigare än på vilken friflygande knarr som helst?
Lite krökning av pendeln på rätt håll ger en cirkel och pendeln ser till att den inte blir allt för brant.
Dämpning av pendeln och utslagsbegränsning är ju inga problem att få till mekaniskt.
Jag ser enbart möjligheter ;-)
Flyg lågt nära och sakta

2018-11-05 19:45:22
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
Detta kanske är att svära i kyrkan, här i vår trevliga analoga hörna.....men naturligtvis finns det modellflygare som tagit "pendulum control" till nya nivåer....
Här är några eldrivna friflygande modeller med "pendelstyrda" skevroder....fast allt sker förstås med hjälp av elektronik...

FILMKLIPP 1
FILMKLIPP 2
FILMKLIPP 3
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-05 19:54:37
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
 
Citat från: pgrts
 
Citat från: Thomas Berggren
Hmm...
Intressant konstruktion.
Om jag förstår det rätt, så ska pendeln kompensera sidorodret, så att om planet lutar till vänster (och pendeln lutar till vänster) så ska den ge sidoroder till höger, och vice versa. Detta för att hålla planet på rak kurs.

MEN...
OM man verkligen VILL svänga vänster, hur gör man då??
Med pendelrodret så går ju planet rakt fram hur länge som helst...


Det är väl inte konstigare än på vilken friflygande knarr som helst?
Lite krökning av pendeln på rätt håll ger en cirkel och pendeln ser till att den inte blir allt för brant.
Dämpning av pendeln och utslagsbegränsning är ju inga problem att få till mekaniskt.
Jag ser enbart möjligheter ;-)


Du har en poäng där, Patrik!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-05 19:56:05
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
 
Citat från: bosse_jansson
Detta kanske är att svära i kyrkan, här i vår trevliga analoga hörna.....men naturligtvis finns det modellflygare som tagit "pendulum control" till nya nivåer....
Här är några eldrivna friflygande modeller med "pendelstyrda" skevroder....fast allt sker förstås med hjälp av elektronik...

FILMKLIPP 1
FILMKLIPP 2
FILMKLIPP 3


Se  där ja!
Det verkar funka ganska bra.
Dock inte nån längre flygning...


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-11-05 20:02:26
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Dock inte nån längre flygning...

Med tanke på omgivningarna, alldeles lagom långa flygningar....
Fast, ett varv till hade nog gått, förstås...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-06 07:54:49
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
 
Citat från: reparatörn
Jag tror snarare att den "raglade fram"


Det tror jag också...
En wobblande pendel kunde säkert göra mer skada än nytta, särskilt innan den blev intrimmad....

Nu försöker jag tänka mig hur en sidoroderpendel beter sig om planet försätts i en krafigt bankad "g-sväng"....då kommer ju pendeln inte att sträva mot jorden, utan i centrifugalkraftens riktning....och.....??
Det vete 17 om mitt influensatjocka huvud orkar tänka den tanken färdigt...

Men visst skulle det vara spännande att testa "pendulum control" med något oömt flygetyg.... 



.


Även jag kan fantisera fram en mängd olika scenarion som förmodligen är oänskade med en sådan pendel :)

Men tänk på att i en etablerad sväng med en vinge som har V-form så är alla upplevda kraften på pendeln rakt ned. Den kommer därför inte styra rodret på något sätt i den situationen.
Däremot så kommer masströgheten att dämpa alla formera av förändrignar av svängar. Det fungerar med andra ord som ett dåtida gyro (vilket vi betalar för att få i mottagaren idag)
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-11-06 07:59:07
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
I Aeromodeller Annual 1952, finns en kavalkad av olika pendelstyrningslösningar för friflygande modeller.
Personligen uppfattar jag vissa av illustrationerna som en aning...hmmm...optimistiska...men man kanske skall se dem som utkast, snarare än rena byggbeskrivningar....







.



--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-06 09:18:09
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Jag tycker också att utkasten (förslagen) ser aningen djärva ut. Jag tolkar dessa som att de funderande och piprökande engelska gentlemännen beslöt att ta ut svängarna (f'låt) en aning.

När det gäller dina tankar kring vad som kan hända under en sväng så berör artikelförfattaren just det. Han säger att pendelns vikt bör motsvara sidorodrets vikt (nästan i alla fall), och att om vikten blir för stor så inträffar just det Du befarar. Alltså att centrifugalkraften "spöar" gravitationen, och att sidorodret i så fall går åt fel håll. Dvs det kommer att förstärka svängen, inte dämpa den. Med störtspiral som en direkt konsekvens. Jag tror han använder termen "fatal results" om det blir fel. Starka ord kanske, "fatal" betyder ju dödlig (eller kanske "ödesdiger" i detta fall), men allvarliga grejer är det.

Jaha, hur kan Mr. Airplane Designer veta detta då? Förmodligen har han provat sig fram, men inte kunnat beskriva EXAKT hur mycket motbalans som behövs. Krävs nog mycket exakta vågar för att ange det.

Jag vill ändå hävda att det här med pendelkontroll är endast för experter. Alla övriga bör nog avstå.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-06 10:14:35
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Jag vill ändå hävda att det här med pendelkontroll är endast för experter.

Jo....men expert eller inte, tror jag att regel nr 1, som allt står eller faller på, är att modellen ifråga är väl intrimmad med avseende på tyngdpunkt, anfallsvinkel, "rakhet" osv....
Vad jag menar är att man inte skall gå i fällan och tro att pendelstyrningen skall kunna ERSÄTTA tillkortakommanden i form av "dåligt trim" och annat....för då blir nog förutsättningarna att lyckas ganska små...

Men det gäller ju också många andra områden inom modellflyget...tekniken, hur spännande den än må vara, är sällan en "quick-fix" som kan eliminera grundläggande problem, som man först skulle ha löst...


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-06 11:19:13
RE: Fungerade pendelstyrning?    
AndWho
Skicka mail
Pendelstyrning är ju en rätt befängd ide. Som om pendeln bara skulle påverkas av rum-tidens krökning (aka "gravitation"). Det blir en hel del andra  G-krafter när man flyger. Jämför med hur lätt det är för en fullskala-pilot att bli desorienterad i moln/dimma. Utan horisontgyro hamnar man lätt på rygg...
Mekanisk gyrostabilisering i en modell skulle jag kunna tro på, men pendel? Nä...
/A

2018-11-06 12:22:37
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
Om vi fortfarande håller oss till "analoga" metoder att korrigera friflygande modeller, så får vi inte glömma klassen "F1E".
Här utnyttjas dock inte gravitationen, utan jordens magnetfält.

Tekniken går ut på att en magnet (kompass) driver ett smalt hjälproder i nosen på en friflygande segelmodell.
Magneten (kompassen) justeras efter rådande vindriktning, så att hjälprodret hela tiden ser till att hålla planet upp i vind.

F1E är en ganska gammal tävlingsklass, som vad jag förstår är mest populär i östeuropa, tyskland m.fl. men den fick aldrig riktigt fäste på våra breddgrader, trots att försök gjorts. Jag minns en del artiklar i våra modellflygtidningar för länge sedan...men jag tror inte att så många nappade. De få entusiaster som eventuellt finns här hemma är förmodligen hänvisade till sydligare nejder, om man vill tävla.

Att flyga F1E kräver extremt vältrimmade modeller, och det är ett nöje att titta på dessa kompetenta entusiaster.
SE DENNA VACKRA FILMSNUTT
--------------------------------------------------------------










.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-11-06 12:44:09 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-07 08:20:17
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: AndWho
Som om pendeln bara skulle påverkas av rum-tidens krökning (aka "gravitation").


Rc-flygare kan ju alltid ropa "radiostörning" när något går snett i luften...
Men friflygare då...?...de behöver väl också något att stötta sig på i frustrationens ögonblick...?
Hmmm, vad sägs om  "jääsiken, en gravitationsvåg !" ....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-07 10:13:45
RE: Fungerade pendelstyrning?    
reparatörn
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
 
Citat från: AndWho
Som om pendeln bara skulle påverkas av rum-tidens krökning (aka "gravitation").


Rc-flygare kan ju alltid ropa "radiostörning" när något går snett i luften...
Men friflygare då...?...de behöver väl också något att stötta sig på i frustrationens ögonblick...?
Hmmm, vad sägs om  "jääsiken, en gravitationsvåg !" ....


Tjaa, bara fantasin sätter gränserna. Men att en friflygare skulle kunna skylla på en gravitationsvåg verkar vettigt. Eller varför inte ha som förklaring att solsystemets olika planeter har via sina gravitationsfält haft en negativ påverkan på pendelns funktion. Vi kan ju också skylla på den galax som ligger närmast vår-Andromedagalaxen. Gravitationen är som bekant omedelbar och verkar även omedelbart i hela vårt universum.

Radioflygarna har ju en uppsjö av förklaringar de kan använda. Typ

- De onda elektromagnetiska krafterna orsakade kvadden
- Mottagarens elektrojoniska pulserande oscillator undergick en kvantfysikalisk revision
- Solprotuberansernas inverkan på den atmosfäriska jonrekombinationshastigheten påverkade spegelfrekvensdämpningen (KAN ju faktiskt vara sant!!!!)
- Mottagarens funktion påverkades negativt av för lågt tillflöde av valenselektroner

Osv, osv...här är fritt fram för hur vilda fantasier som helst.
         


.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-11-07 11:04:20
RE: Fungerade pendelstyrning?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Jag tycker också att utkasten (förslagen) ser aningen djärva ut. Jag tolkar dessa som att de funderande och piprökande engelska gentlemännen beslöt att ta ut svängarna (f'låt) en aning.


Ja, flera av Aeromodeller's skisser innehåller - enligt min mening - alldeles för många "kraftförlustfaktorer" i form av ok, taljor och transmissioner, samt litet orimlig hävarmsgeometri här och där, osv....
Summan blir att vissa av dessa "lösningar" ser ut att kräva pendlar som rent av skulle väga mer än hela flygplanet....

Men, skisserna är kanske mest avsedda till att stimulera tankeverksamheten...


.  
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-11-07 11:06:24
RE: Fungerade pendelstyrning?    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag kan bidra med att vi för väldigt länge sedan så provade en liknande lösning med en lite vikt kopplad till en RC-förgasare till linflyg i F2B.

Motorn var en OS40FP som envist vägrade gå i stuntgång, de startade så fint med 4-takt och gick så de första varven. Under första manövern så varvade den upp (som den skall) men vägrade envist att gå tillbaka till 4-takt. Utan den ylade runt tills tanken tog slut, trota alla fösök med sänkt komp, byte av stift och skruvande på förgasarnålen. Är övertygad om att orsaken till att min högra arm är flera cm längre beror på alla misslycakde försök med att få denna motor att gå i stuntgång.

Tillbaka till "pendel" throttel. Vi hade i vår enkelhet en lite vikt på en stötstång som kuffade eller drog beroende på flygläge i throtteln på RC-förgasaren. Fungerade det?
Nja, i teorin så är det en vacker tanka och visst fungerade det stundom. Men friktionen i systemet ställde till det och ibland så fastnade throtteln i oönskat läge. Vet inte vad som var värst, att flyga 5min med full spätta och därmed rejält drag i linorna eller flyga 10min på tomgång och invänta att tanken sakta med säkert skall ta slut.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400