Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Off-Topic / D-day gliders
2018-10-23 17:35:25
D-day gliders    
Stig H
Skicka mail
Inga veklingar som klev in i den tidens "flygande likkistor". T.o.m. själva startproceduren är häpnadsväckande brutal bara den. LÄNK
LÄNK2

2018-10-23 22:17:21
RE: D-day gliders    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Så himla häftigt! Nä du, de var inga veklingar!
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-10-24 00:12:32
RE: D-day gliders    
Stig H
Skicka mail
"Never before in history had any nation produced aviators whose duty it was to crash land, and then go on to fight as combat infantrymen. They were no ordinary fighters...They were the only aviators during World War II who had no motors, no parachutes, and no second chances."

General William C. Westmoreland, US Army

2018-10-25 20:48:04
RE: D-day gliders    
Workingclass
Skicka mail
Aldrig sett förut...... satan i gatan......

2018-10-25 21:09:19
RE: D-day gliders    
Stig H
Skicka mail
Tydligen byggdes det i väst närmare 20 000 sådana motorlösa glidflygplan under WW2. Tjugo tusen.... Nu transporterades även mindre motorfordon och annat till krigsfronten med hjälp av glidflygplan, men de var främst avsedda för 20 - 60 stridsutrustade soldater. Historien förtäljer inte hur många soldater det var som lyckades återvända till hemlandet efter en enkel glidflygresa till stridszonerna.

2018-10-25 21:43:00
RE: D-day gliders    
pgrts
Skicka mail
Hittar dem inte just nu men jag har läst ett par artiklar om bogserade transportsegelplan, gissningsvis i TV Flyg i slutet av 40-talet.
Tyskarna var nog först med konceptet men det kom nog inte till användning som tänkt vid invasion av England.
Om jag inte missminner mig så var det bild på ett svenskt motsvarande plan.
Jag har även läst en artikel om en lång-bogsering efter en "DC3" i storm på vintern - en riktig strapats med isbildning, ingen sikt, och så klart brutal kyla i segelplanet. 
Flyg lågt nära och sakta

2018-10-25 22:34:05
RE: D-day gliders    
reparatörn
Skicka mail
För drygt ett år sedan var jag på "semester" (använder citationstecken med avsikt, det var jobbigt) i Normandie. Besökte invasionsområdet förstås. Besökte det museum som hade MYCKET att visa om D-day. En möjlighet var att kliva in i en WACO trupptransportplan, inte sååå stort som engelsmännens Horsa, men ändå intressant. Reagerade på två saker.....

- Trångt som fasen ombord

och

- MYCKET bräcklig konstruktion. Tror inte de trupper som var ombord riktigt begrep hur bräckligt planet var. Hade de verkligen gjort det, borde de ha vägrat att åka med.

Kan även påpeka att fransk sjukhusvård är förstklassig. Jag gjorde den upptäckten efter att ha ramlat rejält i en tysk bunker i Point De Hoc. Så vad säger man? Svenska turister är mjuka, tyska bunkrar är stenhårda. Och sjukvården på universitetssjukhuset i Caen är Top Notch.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-10-26 08:27:45
RE: D-day gliders    
pgrts
Skicka mail
Har Sverige haft något bogserat fraktflygplan?
Jag har senaste månaderna plöjt en massa gamla tidningar från slutet av 40-talet och sett bilder och läst historier om sådant. Däremot inte varianten med att bli upplockad av flygande plan.
En historia jag läste var en frakt efter en DC3 (eller motsvarande militär). Det var väldigt dåligt väder och de som satt och styrde seglaren hade våldsamma problem att hålla sig fast och var rädda att wiren skulle brista. Isbildning och bogsering över stort hav hjälpte inte.
Orsaken till transporten var inte trupp utan att öka lastkapaciteten med last även i seglaren.
Tyvärr hittar jag inte artikeln så här snabbt men alla tidningarna finns på http://modellflygnytt.se/gamla/1940/index.htm
Flyg lågt nära och sakta

2018-10-26 22:17:01
RE: D-day gliders    
pgrts
Skicka mail
http://modellflygnytt.se/gamla/1947/flyg_1947-1.pdf#page=14
Fi 3 - men det var nog inte denna jag tänkte på...

Men kanske http://modellflygnytt.se/gamla/1943/flygtidningen_1943-8.pdf#page=16
Flyg lågt nära och sakta

2018-10-27 17:45:32
RE: D-day gliders    
Gee_Bee
Skicka mail
Fi 3 eller 103 som den heter i andra sammanhang är den enda lastglidaren vi haft i Sverige. Det var ett tämligen misslyckat försök, tror de byggd 2-3 stycken och alla kraschade.

Vet inte vad vi bogserade med, men kan tänka mig att DC3 eller liknande var det som gällde.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-28 13:06:36
RE: D-day gliders    
Stig H
Skicka mail
Lg105/Fi3 inte med på D-day men försvann snabbt ändå...återuppstod som modell
LÄNK


LÄNK2

Bogserades tydligen av bombplanet B5
i luften och traktor på marken....
*** Redigerat av Stig H klockan 2018-10-28 13:44:34 ***

2018-10-28 13:51:48
RE: D-day gliders    
pgrts
Skicka mail
Den militära historien var begränsad till "prov utan värde".
Civilt var det en Norseman som bogserade. Inte heller här verkade det som något lyckat då det varken i Sverige eller utomlands har blivit något som kommit för att stanna.
Men så klart hade det varit kul att se några flygande modeller. På hang flyger ju det mesta.
Flyg lågt nära och sakta

2018-10-28 15:12:00
RE: D-day gliders    
pgrts
Skicka mail

Artikeln länkad lite över här beskriver väl både Axelmakternas som de allierades och civila användningar av glidtransporter.

Flyg lågt nära och sakta