Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Funderingar kring en Hurricane
2018-10-16 10:55:39
Funderingar kring en Hurricane    
airfoil
Skicka mail
Jaha, så har jag införskaffat en Balsacraft Hawker Hurricane, ungefärlig akala 1:10 spännvidd 118 cm.

Byggsatsen har CNC-skurna delar och verkar vara riktigt bra. Nu är det en gammal byggsats, dimensionerad för Speed 600 och 7-8 celler. Det är väl 22 år sedan jag skrotade min sista ferritmotor.

Så gör jag en viktanalys, det står flygvikt ca 1370 gram på kartongen och man anger 3st miniservon (typ Hitec HS81 ser det ut som). Räknar jag bort drivlinan och radiogrejorna så blir det 750 gram kvar, verkar högst troligt på en modell i den här storleken. Men Speed 600? Max ca 14 Ampere och 7 NiMH a 42 gram/st. Blir ca 87 watt/kg - flög den verkligen??? Med de grejor jag har i en elseglare hamnar flygvikten på dryga kilot och 170-190 W/kg (Mega 16/15/& vill inte ha mer än ca 16-18 A).
Nu kommer jag att sikta lite högre än så, men men… jag ska börja bygget också. Om det blir det en artikelserie i den nya tidningen Modellvänner (se Offtopicforumet)


Sensmoral i detta inlägg: Tänk vilken utveckling vi har sett i elflyget!

2018-10-16 19:34:43
RE: Funderingar kring en Hurricane    
pgrts
Skicka mail
Jag har haft ett par tidiga elkärror med ungefär den storleken, fast inte warbirds. Steg ett för att få dem att flyga vettigt var att byta ut Nimh mot 2-cells Lipo som på pappret var sämre men i verkligheten betydligt bättre.
När sedan de gamla speedmotorerna var slut så var det inte svårt att byta till en billig klockmotor på ca 250W med 3-cells Lipo och då var det betydligt bättre kraft för manövrer.
Visst flög de som original men man kunde knappast räkna med kraft för markstart.

Det ska bli kul att se din Balsa Hurricane bli till med moderna elgrejor.
I dag kan man ju till och med satsa på infällbara ställ i den storleken utan att det blir för tungt.
Flyg lågt nära och sakta