Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / ESC 20A med soft brake
2018-10-10 18:48:27
ESC 20A med soft brake    
OlleG
Skicka mail
Jag är ute efter en ESC ca 20A med soft brake, dvs inte stannar propellern utan bara bromsar så att modellen dyker långsammare.

Jag har hittat Parkzone 18A, hos MFT, som har några nivåer. Känner någon till något annat?
/OlleG

2018-10-10 19:22:24
RE: ESC 20A med soft brake    
McRegor
Skicka mail
Räcker inte den propellerbroms det blir när reglaget INTE är ställt för broms (för t ex folding-propp) ? Då roterar ju propellern med och bromsar.
Roger
www.mcregor.se

2018-10-10 20:59:27
RE: ESC 20A med soft brake    
Gee_Bee
Skicka mail
Propellern bromsar flygplanet som mest när den vindmillar fritt.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-10 21:25:01
RE: ESC 20A med soft brake    
OlleG
Skicka mail
Hej
McRegor; Ja det gör det kanske på dessa lätta plan. Skulle dock vara intressant att prova.

Gee_Bee; Är det så? Varför kör då F3A-flygarna med broms? Har själv ett plan i 3kg-klassen med broms, justerbar, och där tycker jag det är en skillnad med och utan.

2018-10-10 22:51:14
RE: ESC 20A med soft brake    
McRegor
Skicka mail
Olle - broms i reglaget används mest när man kör med folding-propp och vill få motorn att hastigt bromsa för att säkert fälla in propp-bladen. Då minskar samtidigt den "aerodynamiska" bromsen vilket är utmärkt på t ex segelkärror. Men om du INTE aktiverat bromsen i reglaget så är det som Gee_Bee beskriver - då "vindmillar!" proppen och bromsar kärran avsevärt mera vilket kan vara bra i t ex dykande manövrer - eller när man t ex skall landa maskinen.
Roger
www.mcregor.se

2018-10-11 07:47:43
RE: ESC 20A med soft brake    
Gee_Bee
Skicka mail
Soft eller har break har jag bara stött på för motorer med och utan växellådor i segelsammanhang.

Hard används när man inte har en växellåda och är i princip att reglaget kortsluter lindninganra i motorn. Det ger maximal bromseffekt på motoraxelnoch behövs om man har en stor fällbarpropeller som man vill stoppa och fälla in.

Soft används om man har växellåda eftersom en hard break tillsammans med stora propellrar sliter onödigt mycket på växellådan vid hård motorbroms.

Jag har inte hört talas om att F3A killarna använder olika sorters propellerbroms, ser inte hur det kan vara någon större skillnad av betydelse. Om det används så tycker jag du skall frågan någon F3A-pilot om hur och varför.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-11 14:11:59
RE: ESC 20A med soft brake    
Fredrik lundberg
fredde-28@hotmail.com
f3a broms används alltid inom f3a vare sig växlat eller ej men det kräver mer än soft/medium/hard.
Finns kanske några gammla trådar om broms på www.f3a.se

/Fredrik Lundberg
*** Redigerat av Fredrik lundberg klockan 2018-10-11 16:42:31 ***

2018-10-11 19:32:20
RE: ESC 20A med soft brake    
OlleG
Skicka mail
Verkar som YGE har lämpliga (från f3a.se). Måste bara hitta vem som säljer dessa.
/OlleG

2018-10-11 20:54:34
RE: ESC 20A med soft brake    
McRegor
Skicka mail
YGE
Roger
www.mcregor.se

2018-10-12 09:07:13
RE: ESC 20A med soft brake    
OlleG
Skicka mail
Det är riktigt men de har inte 18A varianten. Hittade den i England.

2018-10-21 08:56:23
RE: ESC 20A med soft brake    
foppa
Skicka mail
3f hobby i Nyköping har rätt många  YGE reglage hemma.

2018-10-21 11:09:10
RE: ESC 20A med soft brake    
bem
Skicka mail
OlleG,
Vill bara flika in att en broms på fartreglaget används av i stort sett alla som aktivt flyger F3A, åtminstone med 2M (2 meters) plan. Bromsen kan vara mycket effektiv, det vet jag av egen erfarenhet. Var inte rädd att experimentera hur hårt bromsen kan ställas in, ställer man in för hård broms slutar propellern snurra och det blir ingen effektiv broms.
Till F3A behövs en broms som har inställbar bromsverkan i procent, inte bara av/på eller av/mjuk/medium/hård eller liknande om man skall få optimal inställning av bromsen.
Om du kan tänka dig ett 30 Amp fartreglage så finns Jeti/Hacker MasterSpin Pro 30 som väger 30 gram och man ställer in det enklast med en JetiBox, bl a är bromsen inställbar i procent på detta fartreglage.
https://www.hacker-motor-shop.com/Speed-controller-and-accessories/MasterSpin-Pro/Master-Spin-Pro-BEC/MasterSPIN-33-Pro.htm?shop=hacker_e&SessionId=&a=article&ProdNr=51007002&p=10674

För bromsen i detta reglage väljer man i inställningarna "Brake manual settngs"
och ställer in värden för brake delay (0-7 sek), initial brake effect (0-80%), final break effect (%) och break start up time. Det står förklarat i manualen vad detta betyder.

Jeti/Hacker har även 20 amp fartreglage (16 gram) som heter X-20 Pro som har broms, dock bara av/på.

YGE 18 fartreglaget (14 gram med kablar) har "3 steps adjustable back EMF brake". Om de räknar detta som t ex av/medium/hård eller mjuk/meduium/hård får du kolla upp med YGE support. Det står inte mer i manualen om bromsen än det jag citerade.

/Bo
*** Redigerat av bem klockan 2018-10-21 11:26:03 ***

2018-11-11 02:01:53
RE: ESC 20A med soft brake    
Pontus Claesson
Skicka mail
Suck...

break = bryta, brista, krossa, avbrott, rast, uppehåll osv...
brake = broms, bromsa

Världens mest förväxlade engelska ord?
(Identiskt uttal)