Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018
2018-10-03 22:52:05
Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018    
Petrik
Skicka mail
Oktober har kommit med kyla, regn och blåst men även lite sol.
Detta är årest sista ESU månad 2018 och sista chansen att få in ett ESU resultat detta år. Så ladda ackarna och dra på varma kläder och ut och flyg!
Det har fortfarande varit glest med inrapporterade resultat och September genererade bara två resultat varav StefanR fick hela 1440 poäng!
Ni som ännu inte har varit med i år passa på nu och knyck den sista månadsegern, det är mycket roligare att vara fler deltagare och att utmana sig själv att prestera bättre.
Reglerna är enkla och utrustningen inskränker sig till Elseglare, tidtagarur och måttband.

---------------------- ESU_Regler_2017 (A) ----------------------
Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.


------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort
Resultatkort

För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.


1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Ställningen efter September månads omgång ser ut så här:



Välkomna och lycka till!

________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-03 23:24:23
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018    
Petrik
Skicka mail
I måndags efter jobbet sken solen och vinden var svag så jag tyckte det var läge att åka ut på fältet och köra en ESU omgång. Väl ute på fältet så fanns ETT smalt moln på himlen som precis lyckade täcka solen till den gick ned så jag fick stå i skugga och flyga med stelfrusna fingrar.
En ESU omgång blev det och även denna gång med del el motoriserade Blue Phoenix RE seglaren. Jag kände inte direkt att det fanns termik att kurva i
och flög i stort sett fram och tillbaka på en linje med väldigt lite sjunk.
På något underligt sätt hängde Phoenixen bara kvar där och gled otroooligt sakta framåt i max 1m/s vind.
Första tiden var ganska bra med sedan blev det en halv minut för kort och sista en halv minut för lång. Som tur är det dubbla landningspoäng med RE seglare så jag lyckades få ihop 1373p.



Lycka till med Oktober omgången av ESU 2018.

Min Super AVA är nu lämnad i inbyte hos Sjökvistarn (Pelle på Autopartner) och ut kom istället detta monster.
En begagnad (byggd i våras) Mibo Electra 2 3.9 meter.
Med lite tur lär jag mig flyga den innan jag kraschat den och kanske kan jag till och med tänka mig någon F5J tävling 2019.




/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-05 07:53:20
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018    
Per P
perpalsson81@gmail.com
Det här med segelutmaningen har alltid verkat jäkligt kul. Jag köpte min första seglare i somras men har bara flugit den 3ggr. Ska lära känna den lite bättre först o sen ska jag försöka mig på o vara med jag också
___________________________
Warbirdfreak, men Jet är också kul =)

2018-10-05 09:26:45
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Per P
Det här med segelutmaningen har alltid verkat jäkligt kul. Jag köpte min första seglare i somras men har bara flugit den 3ggr. Ska lära känna den lite bättre först o sen ska jag försöka mig på o vara med jag också


Jag började flyga ESU tävlingen 2014 och har lärt mig mnassor sedan dess tycker jag.  Jag hade inte ens fått ordning bå något riktigt elsegelplan första månaden men vägrade börja min första månad utan resultat. Den enda jag hade var en liten Multiplex merlin som klarade ca 3min innan landing så det blev bara 623 poäng. Jag har även ställt manga amatörfrågor I dessa ESU trådar och I avdelningen Segel/Hang sedan dess men man lär sig.
Du är så välkommen till så till ESU när du känner för det.

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-07 20:21:03
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2018    
AVA
Skicka mail
Idag blev det fint flygväder så jag fick till en ESU-omgång.
Flög med min AVA Pro som jag lagt in i min Profi TX 16. Av nån underlig anledning lyckades jag att bli av med propellerbromsen i programmeringen vilket resulterade i att propellern friroterade vid avstängd motor och det är som bekant en ganska effektiv broms. Hade inte med manualen för fartreglaget så enda sättet att få propellern att stanna var att göra en stjärtglidning direkt när jag stängde av motorn. Då gick det att få stopp på propellern så att bladen fälldes in men modellen tappade en del höjd.

Dagens resultat blev då så här:

1. Flygtid 8.02, landning 2,6 m och motortid 15 s = 487
2  Flygtid 8.02, landning 1,7 m och motortid 15 s = 490
3. Flygtid 8.01, landning 2,4 m och motortid 13 s = 490

                                            Summa: 1467 


Modell: AVA Pro med klaff 3,2 m
Motor: Polytec 480 med växel
Ack: 4 celler LiPo
Radio: Multiplex Profi TX 16

/Lennart