Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / YS DZ140 pump fungerar inte
2018-09-19 08:54:50
YS DZ140 pump fungerar inte    
oveb
Skicka mail
Behöver hjälp av någon som kan YS DZ140.
Har bytt pumpmembranet mot nytt. Då gick motorn perfekt två gånger ca 5 min vardera. Igår var jag på fältet igen och skulle pröva en tredje gång. Motorn startade direkt men stannade efter några sekunder och kunde inte startas igen.

Stiftet är helt nytt och glöder fint. Hällde några droppar bränsle i förgasaren och då startade motorn direkt, flera gånger. Lossade slangen (från tanken) till pumpen och lät bränsle finnas i slangen halvvägs till pumpen och satte på slangen igen. Då såg jag att bränslet rörde sig lite fram och tillbaka när jag vevade runt proppen, men bränslet sögs inte fram till pumpen.  Alltså, fel på pumpen.

Har nu pumpplattans delar på bordet. Det nya membranet ser bra ut liksom ventiler med fjädrar 55 och 56, packningen 59 är oskadad.  Jag kan blåsa fritt genom pumpplattans alla hål. Längre än så har jag inte gjort, motorn sitter monterad. Har kollat slangen som går från vevhuset till pumpen och där kommer luftpulser när jag vevar runt.

Det är nu jag behöver hjälp. Jag kan inget om YS. Som det ser ut så måste jag lyfta på topplocket för att kunna demontera pumphuset och titta där. Kan det vara något fel inne i pumphuset? Eller varför går bränslet bara fram och tillbaka i bränsleslangen när jag vevar runt? Vad kan jag göra nu för att komma fram till vad som är fel?

Jag har ett tidigare inlägg om problem med YZ DZ140 som handlar om att motorn slocknade under flygning efter 4-5 min, två gånger, så det kan inte vara en slump. Jag trodde att jag teoretiskt klurat ut orsaken och därför var på fältet igår för att testa. Men kanske det istället har samma orsak som varför pumpen nu inte fungerar?

Det jag hade klurat ut teoretiskt, bränsletanken är långsmal, 175x60x60 mm, var att detta var problemet. När jag hade tanken loss och vände den upp och ned så föll klunken längst ned som den skulle. Men om jag lite långsamt välte den 20 grader och det var mindre än hälften soppa i tanken så var lutningen inte tillräcklig för att klunken skulle falla ned och klunken var därför uppe i luften. Om man tänker sig att jag, när jag flög, tyckte att höjden var onödigt mycket och därför gav lite dykroder så att planet dök 20 grader, då skulle klunken ligga i luft och motorn skulle slockna av bränslebrist. Men när jag skulle testa teorin igår så gick inte motorn.

*** Redigerat av oveb klockan 2018-09-19 09:10:17 ***
BOB