Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?
2018-09-15 21:06:06
Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Hur liten innerdiameter kan man ha på tryckmatningen från ljuddämparen till tanken?
Jag vill flyga i morgon och tänkte sätta ihop det sista nu men jag hade dessvärre inga särskilt stora slangnipplar i mina lådor.

De två jag hittade är båda uppskattningsvis 0,5mm invändigt, räcker det?

[Edit]Lyckades borra upp innerdiametern till 1,0mm nu räcker det då?[Edit]



_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-15 21:35:01
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
bosse_jansson
Skicka mail
1 mm innerdiameter borde vara mer än tillräckligt.
Gasen i tryckslangen behöver ju inte kunna röra sig så mycket snabbare än bränslet som rör sig framåt i bränsleledningen, för att ett tryck skall kunna vidmakthållas i tanken...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-09-15 21:42:51
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Jag har lyckats att borra upp det nu så passagen som är 1mm är bara 6mm lång dessutom. Efter det är det 2mm så det borde faktiskt funka nu som sagt.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-16 09:44:23
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
1 mm innerdiameter borde vara mer än tillräckligt.
Gasen i tryckslangen behöver ju inte kunna röra sig så mycket snabbare än bränslet som rör sig framåt i bränsleledningen, för att ett tryck skall kunna vidmakthållas i tanken...



Jag tror också att 1mm räcker, men jag håller inte riktigt med om att det skulle vara så lågt flöde...

Snarare så är det väl så att det är olika mycket tryck ifrån ljuddämparen beroende på varvtalet?
Så om det är för stor strypning i nippeln så hinner inte trycket i tanken att hänga med när man ändrar varvtalet snabbt. Tex när man går ifrån fullgas till tomgång så måste övertrycket i tanken ventileras tillbaka genom slangen till ljuddämparen. Om det dessutom är lite bränsle kvar i tanken så är nog trots allt en hel del flöde i slangen, och åt olika håll beroende ändringar i varvtalet.

/Kör så det ryker!

2018-09-16 21:21:41
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det räcker till!
Tänk också på att leda in trycket längst ner i tanken för bästa funktion, parallellt med klunken (fast någon centimeter kortare).

2018-09-17 16:39:36
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Det räcker till!
Tänk också på att leda in trycket längst ner i tanken för bästa funktion, parallellt med klunken (fast någon centimeter kortare).


Leder man in gastrycket under bränslenivån kommer man spilla ut mängder med soppa när man trottlar. Fullgas -> högt tryck i tanken, så drar man av och trycket i ljuddämparen minskar. Vad händer? Jo soppan trycks tillbaks i ljuddämparen och blåser ut med avgaserna! Detta händer varje gång man går från högt till lågt gaspådrag. Men låter man tryckmatningen gå in i överkant på tanken, ovanför bränslenivån, slipper man det fenomenet.

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-09-17 21:18:27
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Inte alls! Har kört med det systemet i alla mina kärror i decenier utan att råka ut för det du påstår. Testa får du se!
Leder man in trycket upptill vilket de flesta gör,kommer motorn att gå snålare när bränslenivån i tanken sjunker (bränsletrycket minskar pga att bränslenivån minskar). Leder man däremot in trycket under vätskenivån kommer motorn inte att känna av det minskade trycket när bränslenivån sjunker och därmed kommer motorn inte att gå snålare mot slutet. -Detta är finlir! Och mn märker inte så stor skillnad mot att man på sedvanligt sätt leder in trycket upptill men vill man ha det bästa så...varför inte!

2018-09-20 10:00:23
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
Gasman
Skicka mail
JAKA;
Jo, jag har prövat det men återgick till att leda in trycket över vätskenivån. Återflödet kallas med ett finare ord för sifoneffekt som i gamla tiders sodaflaskor. Förmodligen ser du inte återflödet till ljuddämparen eftersom bränslet atomiseras/förångas när det kommer in i ljuddämparen. Häng på en liten mellantank på tryckledningen så ska du se att den kommer innehålla rätt mycket soppa efter några trottlingar...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2018-09-20 10:43:24
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
Cox
Skicka mail
Javisst blir det ett återflöde av bränsle till ljuddämparen när man trottlar ner, det går inte att undvika.

Tekniken med "uni-flow" kommer ju ifrån linstyrt utan att använda vare sig trottel eller ljuddämpare, och där är det ju en lysande idé. Kan väl funka till RC pylon flygning också men till sport flyg så blir det fel... ;)

/Kör så det ryker!

2018-09-20 23:09:36
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Bästa är väl att separera trycket och bränslet med en "kondomtank" i så fall.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2018-09-21 08:04:10
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
Cox
Skicka mail
Hur skall du få till "uniflow" principen då?

/Kör så det ryker!

2018-09-21 08:56:26
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
pgrts
Skicka mail
Hur skulle det funka med en backventil?
Då blir trycket kvar i tanken utan att dra baklänges.
YS hade väl någon sorts pump som trycksatte tanken?
Flyg lågt nära och sakta

2018-09-21 19:27:44
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
StaffanA
Skicka mail
Min YS53Z har pump på undersidan av vevhuset. Den kräver backventil och
en tank som pallar trycket. Man får öppna systemet i rätt ordning för att
tanka, annars sprutar bränslet över nejden...Min bästa motor, fantastisk
tomgång..

2018-09-21 23:33:47
RE: Tryckmatning från ljuddämparen, minsta innerdiameter?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kör med ovanstående system i alla kärror, alltså inte bara Q-500 racers.