Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018
2018-09-05 13:16:12
Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
Petrik
Skicka mail
Elsegelutmaningen - September 2018 startade i Lördags.
StefanA håller fortfarande ledningen med StefanR och mig i hälarna.
Jag gjorde en ESU start i går runt 18:00 vilket kanske var lite sent att hitta termik på vårt fält så jag gav upp och flög lite elmotoriserad Blue Phoenix istället. Det kändes som Phoenixen höll sig kvar längre (lägre sjunkhastighet än Astran som bara väger 650g)

Endast två månader kvar av årets ESU tävling och jag önskar alla lycka till med September omgången och hoppas att fler rapporterar in resultat.

Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

Ang priser i tävlingen så har jag inte lyckats få något klart med SMFF.

Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett landningsmärke.

Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd.


Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort


För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.




1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

Så här är ställningen inför September omgången.




Välkomna till ESU September 2018 önskar Micael Petrik!
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-09-06 10:44:15
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
StefanR
Skicka mail
Ett resultat från i tisdags. Flygningarna gjordes strax innan solnedgången, det var svag vind och behaglig temperatur. Lyften var svaga, men relativt lätta att hitta. Landningarna har förbättrats lite, men är fortfarande för ojämna för att jag ska vara nöjd (även om just dessa tre blev rätt ok).

Flygning 1: 7:57  (0:20) 3,7m  = 477 -20 +21  = 478
Flygning 2: 7:55  (0:20) 1,6m  = 475 -20 +27  = 482
Flygning 3: 7:56  (0:20) 2,2m  = 476 -20 +24  = 480

Totalt: 478 + 482 + 480 = 1440


Modell: Satori från Aer-o-tec (3,6m, 2,4kg)
Motor: Tenshock EDF TS-EZ1520 - 11T - 4pol 3880KV
Växellåda: Reisenauer Micro Edition 5:1
Propeller: Aeronaut 15x10
ESC: YEP 60A
Batteri: Turnigy Graphene 3S1000-45C

Edit: Jag kan tillägga att med denna konfiguration kommer jag upp till ca 170m +/-8m på 20s, vilket känns som en ganska bra starthöjd för F5J. Tilläckligt högt för att leta termik, men inte så högt att jag riskerar att gå över 200m ifall jag råkar stänga av mitt i en blåsa. Just detta hände mig i våras på en tävling. Jag stängde av på 189m och steg upp till 219m under de efterföljande 10s, vilket gjorde att jag fick en starthöjd på 219m. Det blev poängmässigt DYYYYRT.

2018-09-06 11:00:15
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
StefanR
Skicka mail
I helgen är det F5J-tävling i Gråbo och jag har tänkt vara där. Därför undrar jag om jag kan använda resultaten från den tävlingen som resultat i ESU ifall jag (mot förmodan) skulle lyckas bättre än mitt nuvarande septemberresultat?

I så fall skulle jag räkna om så att 10min F5J-tid motsvarar 480 ESU-poäng. En tid på 9:57 skulle alltså ge 477poäng. En 2,5m-landning skulle ge 24 poäng (även om tiden är över 10 minuter och landningspoängen i F5J blir noll).

En ESU-omgång skulle i så fall räknas som resultatet av omgång 1&2&3 eller omgång 4&5&6 eller omgång 7&8&9 i F5J-tävlingen (jag kan alltså inte välja i efterhand att räkna ex.vis omgång 3&4&5).

Vad säger ni andra; är det OK att göra så?

2018-09-06 15:18:42
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
Petrik
Skicka mail
Liknande har väl godkänts tidigare så jag ser inga hinder i nuläget för detta om ingen annan protesterar.
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-09-10 21:49:43
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
Petrik
Skicka mail
På grund av att svensktmodellflyg.se varit nere några dagar har jag inte kunnat rapportera min första ESU omgång för September förrän idag tyvärr men här kommer det..
I Onsdags (5/9) smet jag ifrån jobbet på lunchen för att flyga en ESU omgång med en RE seglare. En gammal elmotoriserad Blue Phoenix :-)
Nåsta helg skall jag flyga en klubbtävling med gummilina i Hallsahammar med en omotoriserad Blue Phoenix så jag tänkte träna lite RE flygning.
Det mest förvånande är hur bra en sådan gammal modell håller sig kvar uppe i luften och flyger sakta med väldigt lite sjunk.
Tider runt 7½ min men tyvärr långa motortider då den inte är supersnabb och jag ville ha mycket höjd för att klara så lång tid som möjligt då det inte var mycket termik. Dessutom är landningarna luriga med bara sida/höjd roder (sidrodret biter inte superbra heller) men då man har dubbla landningspoäng med en re seglare så blev det i alla fall 1367p.





/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-03 22:43:24
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
Petrik
Skicka mail
Nu anser jag September avlutad så jag hoppas att ingeen missat att lämna in sina resultat.
ENDAST två inlämnade resultat denna månad vilket jag tycker är tråkigt och jag hoppas att ni elsegelflygare inte ledsnat på ElSegelUtmaningen.
September månads segrare blev StefaR med sina 1440 poäng med mig ca 100 poäng efter. Rutin lönar sig det märks (antagligen behöver man även talang vilket jag har svårt att få fram).

Efter September omgånge ser poängen ut som nedan med StefanR i topp av följd av StefanA på andra plats och jag själv på gtredje plats.



Grattis ännu en gång till StefanR som tog månads segern!
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-14 22:29:15
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2018    
StefanR
Skicka mail
Vad kul!

Det är mitt näst bästa resultat någonsin och den allra första vinsten i ESU. Det känns som att jag har mycket träning kvar att göra innan jag blir lika stabil poängplockare som en del andra (ingen nämnd, ingen glömd).

Hmmm, nu gäller det att få till ett lika bra resultat i oktober, det är tätt i toppen.