Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Varvtal i luften?
2018-05-22 14:00:11
Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Hej
Kanske oväsentligt....men blev lite konfunderad idag.

Flög min bensinare (55 cc DLE) idag. Jag har också en GPS monterad i den och har tittat lite i loggfilen.
Den visade en maxfart på 140 km/h och hela skalan nedåt. Om man för en sekund bortser från propellerslip så skulle maxfarten betyda ett varvtal på 11668 rpm (60*140/3,6/0,2  0,2 är propellerstigning 8"). Maxvarv på backen är strax under 7000.

Kan det verkligen stämma att varvtalet kan öka så mycket i luften? 
Ska man räkna med slip så är det kanske 10% högre.

Blev misstänksam mot GPS:en så jag tog ut den och testade genom att köra den i bilen. Den visade exakt som den GPS jag har i bilen (som visar ganska exakt 4 km/h lägre än hastighetsmätaren i bilen). Så farten är nog korrekt.

Tyvärr har jag inte fått telemetrivarvräknaren att fungera så bra, verkar trigga på störningar så den kan jag inte lita på.

Något tankefel eller är varvet så mycket högre i luften?

BTW
Någon som använder "N2 Industries MiniHub" till Frsky som varvräknare och fått den att visa rätt varv?
/OlleG

2018-05-22 21:35:10
RE: Varvtal i luften?    
Michael
Skicka mail
En kraftig varvtalsökning är det, men jag håller det inte för omöjligt eftersom du har en propeller med låg stigning. Det blir lite som att köra bil på 2:ans växel, dvs. belastningen på motorn minskar snabbt med ökad fart och varvtalet stiger i motsvarande grad.
Nu vet jag inte vad du har för modell och hur du flyger, men för vanligt sportflyg brukar jag oftast använda propellrar med en stigning som är cirka halva diametern, exv. 18x9, 20x10 osv. beroende på motorstorlek.

Om du ska "hänga" i propellern så är dock en stigpropeller med låg stigning att föredra då den ger bra statisk dragkraft.

2018-05-24 11:57:12
RE: Varvtal i luften?    
Tomas Leijon
Skicka mail
Betänk dock att din propeller har en bärande vingprifil som inte den geometriska stigningen tar hänsyn till. Du kan altså flyga fortare än din pitchspeed av detta skäl. Din bladprofil ger dig alltså en reell stigning som är högre än den som står på bladet.

Mvh
Tomas Leijon

2018-05-24 15:13:12
RE: Varvtal i luften?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Tomas Leijon
Betänk dock att din propeller har en bärande vingprifil som inte den geometriska stigningen tar hänsyn till.



Oj Tomas....nu måste min gamla hjärna öpnnas för vädring en stund....tänkarmössan på  (om det hjälper)...!

Som jag ser det, beror det på hur propellertillverkaren tänkt...eller inte tänkt...

Det här lyfter en gammal diskussion om hur man kan tolka (och missuppfatta) det här med anfallsvinklar...att "byggbrädan" ofta förväxlas med en profils verkliga, aerodynamiska "noll-linje", vilket kan leda till konstiga resultat....


I det här fallet:
Om propellertillverkaren designat stigningen efter propellerprofilens "baksida" (eller "byggbrädan" - se bild), uppstår fenomenet att den faktiska stigningen är högre än den angivna, och man blir förstås förvånad över testresultaten....

Om propellertillverkaren däremot designat stigningsvinkeln efter profilens faktiska noll-linje, torde vinkelvärdet vara användbart vid allehanda kalkylering.

Jag har svårt att tänka mig att en profil kan lyfta eller "dra" snabbare än summan av verklig stigning och hastighet.....
Men, rätta mig om jag har fel...för det kan jag mycket väl ha....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-24 21:04:14
RE: Varvtal i luften?    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Intressant det här.....för av vad jag förstår, är det här ganska enkelt. Enligt buskflygarna i Alaska är propellern bara en stor fläkt längst fram som lämnar svalka åt piloten. De som tror detta inte stämmar kan göra följande tankeeperiment- tänk tanken att propellern stannar. Lägg nu märke till hur piloten omedelbart börjar svettas..... 

Jahapp, dragkraft och stigning var det. Jag kan bara referera till nordamerikanska experter i detta fall. De här herrarna som kan allt, vet allt, inser allt, begriper allt, och dessutom förstår allt och inte kan göra fel. De hävdar att eftersom propellern är en vingprofil, och ofta en välvd sådan, så lämnar propellern dragkraft även om stigningen är noll. Vilket kan förklara varför en modell flyger snabbare än vad den egentligen borde göra.

My two cents...

Douglas

 
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-05-25 08:17:17
RE: Varvtal i luften?    
Cox
Skicka mail
Angående Bosses figur så anges väl stigningen så som "byggbrädan" mäter, och detta kan mätas upp med rätt utrustning (se tex nedan). Tillverkarna gör väl dock lite som de vill och det behöver inte vara konstant pitch utefter bladet, och därmed inte heller ett väldefinierat värde att skriva på propellern.

Men som sagts tidigare, det är profilen som gör att det kan gå fortare än det "borde", men det är helt logiskt ;)



/Kör så det ryker!

2018-05-25 14:02:35
RE: Varvtal i luften?    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, en pitch-mätare mäter "stigningen" efter propellerns platta baksida.
Man skall väl inte vara "petimetrig", men helt korrekt blir det inte.
Beroende på hur profilnosen ser ut, blir alltid den verkliga stigningen "litet till"...

#1 på bilden nedan visar en propeller med stigning absolut "noll", dvs denna propeller drar inte alls, vare sig framåt eller bakåt.

#2 visar en propeller som ställts på "noll" enligt pitch-mätaren.
Trots det har den en viss stigning. Vinkeln kan förstås variera beroende på hur profilnosen ser ut, men propellern har onekligen en viss stigning, och den kommer att dra framåt.



Om propellertillverkaren kalkylerat stigningen enligt den "flata" metoden (#2) och märkt propellern därefter, får vi lägga till de extra graderna (streckade linjen) för att få propellerns verkliga stigning....

Sedan, som Cox säger, kan ju en propeller ha olika pitch längs bladet, men det är ju en annan diskussion (som förstås också måste vägas in...)

Jag ville bara ventilera detta med "platt" respektive "verklig" pitch-mätning, och de missförstånd som detta kan skapa, oavsett om det rör sig om vingar eller propellrar.



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-05-25 18:45:42
RE: Varvtal i luften?    
Admiral Piett14
Skicka mail
På full skala flyg så mäter man propellerns pitch vid 75% av bladets längd. Då den oftast är väldigt grov vid roten och nära 0 vid spetsen. Jag vet inte om modellflyg propeller tillverkarna mäter stigningen sina proppar på samma sett, men det vore logiskt om dom gjorde det.
Angående ökande så brukar max varvet öka med runt 50 varv, vid flygning, från det statiska på marken. I alla fall på full skala flyg.     

2018-05-26 09:35:31
RE: Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Hej
I fullskala, är det då en variabel pitch propeller du tänker på?

Jag mätte lite på min XOAR 23x8 och i alla fall med skjutmått kom jag fram till en stigning på lite drygt 8 tum (8,3) rätt jämt över bladet, från 10 cm radie och utåt. Om man tar en likartad profil, bara ögonmåttjämförelse, tex NACA M11, så har den noll lyft vid ca -1,5 grader. Lägger man på 1,5 grader hamnar man runt 9,5 tum i stigning. Ger 9720 rpm(60*140/3,6/0,24) vilket är lite vettigare.

Sedan måste jag kasta in en brasklapp vad gäller GPS:en (Frsky), den beter sig inte riktigt vettigt hela tiden. Ska lägga in min träningsklocka i planet för att kunna jämföra.

Men vad säger ni, är 140 km/h en rimlig hastighet för Pilot RC Yak 54 med en DLE55?

/OlleG

2018-05-26 09:46:09
RE: Varvtal i luften?    
McRegor
Skicka mail
Du får väl skaffa en varvtals-sensor till din radio så får du svaret, Olle.
Roger
www.mcregor.se

2018-05-26 10:19:16
RE: Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Hej
Jo jag har det men inte fått den att fungera.....
https://www.t9hobbysport.com/n2-industries-minihub kopplat till en Frsky mottagare.
För mycket störning på kabeln från tändsystemet. Har mixtrat en del med RC filter(lätt att göra feltolkning av RC i detta forum, R=resistans, C= Capacitor) men inte lyckats. 

Så nu har jag en varvräkning som jag vet att jag inte kan lita på och en GPS som jag misstänker inte är helt OK i alla lägen. Som tur är flyger planet oberoende av detta som en dröm!

Allt detta är mer kuriosa men ändå kul och fundera på.....
/OlleG

2018-05-26 10:35:56
RE: Varvtal i luften?    
McRegor
Skicka mail
Släng in en mobil i kärran och kör nån app som loggar GPS-hastigheten så har du lite att jämföra med...
Roger
www.mcregor.se

2018-05-26 13:09:13
RE: Varvtal i luften?    
reparatörn
Skicka mail
Olle,

Om tändsystemet lämnar för mycket transienter, har Du provat med att skärma tändkabeln? Du "jordar" genom att koppla skärmen till batteriets minuspol.


Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-05-26 19:58:51
RE: Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Ska prova, alla råd är välkomna. Håller på bygger en enkel tändgivarsimulator baserat på en lite outrunner så jag enklare kan testa olika lösningar utan att gå ut och starta bensinmotorn.
OlleG

2018-06-01 11:31:19
RE: Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Har fått iordning på min telemetri varvtalsmätare. Nu visar den exakt som min vanlig handhållna optiska man håller mot propeller.

Fortfarande 23x8 (nu Biela). GPS visar max 140 km/h. Varvet är 8050, dvs går upp från knappt 7000 på backen. Flygplanet rör sig alltså som om propellern skulle haft drygt 11 tums stigning vilket trots allt är underligt.

Gjorde samma sak på halvgas, 5800 i varv och strax under 100 km/h i fart. Också det indikerar drygt 11 tum.

Igen det är inte viktigt, mer kul att förstå. Men det gör jag inte riktigt. Någon bra förklaring?

/OlleG




2018-06-01 11:57:01
RE: Varvtal i luften?    
bosse_jansson
Skicka mail
Propellerns verkliga stigning kanske ÄR 11 tum (eller i närheten).....

Vilket åter lyfter funderingarna på skillnaden mellan "platt" pitch-meter-stigning och verklig aerodynamisk stigning....

Bara en tanke........

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-06-01 14:02:12
RE: Varvtal i luften?    
OlleG
Skicka mail
Jo så är det nog.

Som jag skrev tidigare;
"Jag mätte lite på min XOAR 23x8 och i alla fall med skjutmått kom jag fram till en stigning på lite drygt 8 tum (8,3) rätt jämt över bladet, från 10 cm radie och utåt. Om man tar en likartad profil, bara ögonmåttjämförelse, tex NACA M11, så har den noll lyft vid ca -1,5 grader. Lägger man på 1,5 grader hamnar man runt 9,5 tum i stigning. Ger 9720 rpm(60*140/3,6/0,24) vilket är lite vettigare."

Men det är kanske en profil med -3 grader i nollyft då blir det runt 11 tum i effektiv stigning.

Det betyder också att det kan vara rätt stor skillnad i effektiv stigning mellan propellerfabrikat som är specade med samma stigning.

Ska såga itu en trasig och försöka jämföra med existerande profiler...

/OlleG