Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Video/bilder / F2C team race
2018-05-11 20:39:08
F2C team race    
Guzzten
guzzten@gmail.com
Här kommer finalen i linstyrd team racing. Man ska flyga 200 varv, 2 mil, och har endast 7cl bränsle, diesel, i tanken. Detta gör att man måste göra tankstopp på vägen, vänligen runt 35 varv i stöten. Tyvärr bryter Samuelsson/Axtilius pga fysiska problem hos piloten. Modellerna gör ca 180 km/t
F2C final
Happy Landings!
Anders Hellsen
http://www.solvesborgmfk.se

2018-05-18 09:40:41
RE: F2C team race    
StefanR
Skicka mail
Tack för en intressant film om en gren jag bara sett i text tidigare.

Kan du förklara lite mer:
Vad är utmaningen i grenen? Jag menar; vad skiljer en bra pilot från en halvbra (för jag gissar att piloten gör mer än bara "springer runt i mitten")?

Hur gör mekanikern? Jag har för mig att jag läst någonstans att mekanikern har bränsletank på armen och bara håller fingret emot bränsleanslutningen. Är det så man (fortfarande) gör eller har tankningen utvecklats? Är det dieselmotor eller behövs glödklämma också?

Hur sker utvecklingen i grenen, är det på flygplanen, motorerna, linorna eller flygtekniken?

Det blev många frågor. Hoppas alla ursäktar, men jag tycker att det är kul att läsa om -- och fascineras av -- hobbygrenar som jag aldrig någonsin kommer syssla med.

2018-05-20 21:48:12
RE: F2C team race    
Guzzten
guzzten@gmail.com
Nu har jag äntligen tid att svara :)

Utmaningen i grenen F2C Team Race är att flyga 100 varv (200 i finalen) på kortast möjliga tid.
Skitenkelt tror en del,m en det finns några hakar,  bland annat:

Max motorstorlek= 2,5cc
Max tankvolym= 7cc
Linlängd 15,92 meter
Det är minst en, oftast 2 till i samma cirkel, som vill samma sak.

Tankvolymen gör att man måste göra omtankningar. 2st är vanligast på 100 varv och 5 st på 200. Modellerna gör ca 180-220 km/t, vilket gör att ett snabbt 100varvs heat är över på lite mer än 3 minuter.

Mekanikern har en tankflaska på armen, trycksatt, och en ventil på fingret, som passar i den kombinerade avstängaren och tanknippeln i modellen. Riktigt duktiga mekaniker har inte modellen på marken mer än 2-3 sekunder.
Samtliga motorer i dag är dieslar (ether, fotogen och olja, samt DII)
90% av modellerna idag är byggda helt i kolfiber, i formar. vingarna är ca 2,5mm tjocka.
Kroppen har ett minsta tvärsnitt som måste uppfyllas.
Linorna är 0,3mm pianotråd, alltså solida, inte spunnen vire som i dom flesta andra klasser.
Happy Landings!
Anders Hellsen
http://www.solvesborgmfk.se

2018-05-22 10:25:38
RE: F2C team race    
Stig H
Skicka mail


F2C-modellerna tycker nog jag var vackrare längre tillbaka i tiden då de hade stjärtparti som traditionella flygplan.