Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Siden och cellulosalack?
2018-02-28 17:24:12
Siden och cellulosalack?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Var få man tag på siden och cellulosalack idag?

2018-02-28 18:51:07
RE: Siden och cellulosalack?    
pgrts
Skicka mail
Har du ingen "chef" som vill ha det luktfritt?
eze dope för sträckande och eze kode för glasfiber är dagens moderna för de som inte absolut vill ha den ljuva doften.
Lack och cellulosathinner finns i färgbutiken om du frågar snällt och förklarar att du inte ska sniffa utan bygga modellfygplan.
eze kan du beställa från typ Modelcraft "som har funnits alltid" eller någon annan kanske MFT eller Autopartner.
Siden bör finnas i tygaffärer om du frågar efter chapongsiden.
Alternativt från hobbybutiker utomlands som är specialiserade på friflyg/oldtimer .
Ibland får man maila och fråga när de inte har det på hemsidan .https://www.freeflightsupplies.co.uk
nylon var ju ett alternativ till siden och jag har sett någon nämna duschdraperi från IKEA som alternativ.
Flyg lågt nära och sakta

2018-02-28 20:32:43
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,
Än är det inte helt kört.....

Siden av olika kulör kan du hitta HÄR (vilket också Patrik nämnde)

"Riktig" dope.....nitrat, butyrat, sträckande, ej sträckande osv, hittar man HÄR



Finns naturligtvis fler ställen, men här har jag handlat och fått mycket god service....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-02 15:26:30
RE: Siden och cellulosalack?    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Hur mycket dope inhandlade Du? Jag antar att de har en minimiorder för "småfolket" som Dig och mig. Och behövde Du hämta upp varorna personligen? Somt kan ju som bekant inte skickas per post. Som utvecklingen ser ut just idag, är det väl bara en tidsfråga innan vi ens kan skicka vanliga brev.

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-03-02 18:45:07
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Douglas,

Nu har det gått några år, men när jag köpte min dope, var minimiförpackningen en liten "dunk" på (om jag minns rätt), strax under litern (något amerikanskt rymdmått).
Jag köpte då på mig några olika sorter.
Fabrikaten är RANDOLPH och SKYCRAFT, och jag fick burkarna tillsända per post.

Den mängden kan tyckas "enorm", inte minst när man tänker på att dopen oftast späds med samma mängd förtunning, eller däromkring, när den används till modellflyg....

Men, jag känner mig faktiskt helt bekväm med att mitt dopeförråd kanske överlever mig, och det beror på att (1) ingen kan förutspå hur lätt/svårt det kommer att bli att få tag på sådana här varor framöver, och (2) dope är en utmärkt cellulosalack, rent allmänt, dvs man kan använda den till mängder av saker "i hemmet"....t.ex. då jag gjorde nya handtag till några kastruller (se bild). Snabbtorkande, och lätt att få fin finish på.

Jag har inga planer på att "tröttna" på att jobba med traditionella metoder och material, så denna "investering" känns helt ok för mig.

    
Dope är inte en så "smal" produkt som man kan förledas att tro. Det är en bra cellulosalack som kan användas till mycket....


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-03 12:51:34
RE: Siden och cellulosalack?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kollade på windy Urnofskis videor på YouTube(känd modellflygare /Linstunt ) och han använde Brodaks cellulosalacker. Någon som har prövat?

2018-03-03 16:47:10
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Brodaks "Clear Nitrate" verkar vara en "klassisk" nitratdope, och är säkert helt ok för allmänna ändamål.

De har också en "Clear Butyrate".

En siden- nylon- eller japanpappersklädd modell blir "mer" bränslesäker om nitratdopen täcks med ett skikt butyratdope. (dock inte så kinkigt om motorn är en diesel...).
Butyratdope fäster bra ovanpå nitratdope, men inte tvärtom...!

Jag har inte provat Brodaks produkter, men jag tror inte att de säljer något undermåligt.  Säkert helt ok, gissar jag....
Skulle inte förvåna mig om Randolph eller Skycraft är deras underleverantör...

Någon med andra erfarenheter...?

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-03 18:44:27
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
"Vanlig" celluloslack, som t.ex. "Saphir Polerlack" m.fl. innehåller mer "plasticiser" än vanlig dope, men den duger faktiskt bra när man klär plankade ytor med japanpapper, siden m.m. om man späder den.
Har fått fina resuktat på plankade kroppar m.m.

Öppna strukturer med spänd klädsel går dock inte riktigt så bra....särskilt om låg vikt är betydelsefullt...och den sträcker inte bra, eller inte alls....


Kroppen på min gamla Smog Hog här nedan är förstärkt med gult japanpapper, som är "fastdopat" och vidare ytbehandlat enbart med "Alcro Polerlack".


.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-07 10:27:30
RE: Siden och cellulosalack?    
reparatörn
Skicka mail
Ååååååhhhhh.......en Smog Hog, klädd på ett riktigt sätt. Nu ser jag inte klart på bilden, men vingen är väl sidenklädd? Om så är fallet, fick du till den där "rätta" genomskinliga gula nyansen på sidenet? Jag minns från Umeå och 50-talet att alla (det verkade så i alla fall) med sidenklädda modeller fick till det på samma sätt. Sidenet var klarlackat men ändå gult. Det verkade vara spänt och segt på en och samma gång. Jag minns också att de inte verkade ha några svårigheter att torka av kladdet när det var färdigfluget. Nu minns jag inte om det vara glödstiftsbränslekladd eller dieselbränslekladd, jag minns bara att jag blev imponerad av hur lätt de kunde torka av modellerna. Vad jag kommer ihåg användes dieslar lika ofta som glödstiftsmotorer, möjligen att dieslarna hade ett övertag då man slapp ringledningsbatteriet.

Sedan att min egen Taifun Hurrikan nästan kunde göra mig vansinnig genom att gå baklänges är en annan historia. Jag begrep mig nog aldrig riktigt på membraninsuget. Trots det var det härliga tider ändå. Motorn gick ju...

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-03-07 11:30:38
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Douglas,

Det måste sägas:  Smog Hogen blev något slags "hybrid" mellan traditionell och modern finish.
Jag klädde vinge och stabbe med "Cub-gul" Solartex, som först dekormålades med det gröna, och därefter fick allt ett skyddande lager av klar polyuretan.
Det är längesedan, och nu minns jag inte riktigt varför, men jag tror att det berodde på att jag var ivrig, och solartex-rullen låg ju där och tittade pockande på mig..... 
Resultatet blev ok tycker jag. Polyuretanen gjorde solartexen litet mer ljusgenomsläpplig, så det här störde egentligen inte helheten....

Kropp och fena, som är balsaplankade, fick ett förstärkande skikt av gult japanpapper, cellulosalackat, som jag beskrev här ovan.

De där gula, sidenklädda modellerna du såg i Umeå, var säkert klädda med gult siden, sträckt med vatten och Fabi Spännlack, och som sedan fått MÅNGA lager klar dope.  Resultatet blev lättavtorkat och hållbart.
Men vi får inte glömma att det på den tiden även fanns GUL DOPE, som användes ibland. Resultatet blev dock inte fullt så ljusgenomsläppligt, men kanske litet mer "skalalikt"...

Om/när jag en gång får "tummen ur", och (äntligen) digitaliserar familjens gamla diabilder, kommer ni att få se en 12-13-årig Jansson med sin friflygande Sky-Skooter med ED Bee.....och som är målad med nämnda gula dope..... 

/Bosse



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-14 15:43:58
RE: Siden och cellulosalack?    
Christer
christer@bergstrom.se
Här finns siden att köpa i Sverige; http://www.mabelli.se/flygsiden-japonsiden

//Christer
MFK Jupiter Luleå
http://mfkjupiter.se

2018-03-14 17:51:02
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Christer
Här finns siden att köpa i Sverige; http://www.mabelli.se/flygsiden-japonsiden

Bra info..!....tackar..!
Förr fanns sådana här material hos Hobbyträ, men de verkar ha gått upp i rök....

----------------------------------------------------------------
Fick idag en brun rulle från Mike Woodhouse, innehållande Esaki Light japanpapper + 5µm Mylar....
Mycket bra priser, och kanske bäst att passa på innan Brexit ställer till komplikationer.....



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-14 20:04:17
RE: Siden och cellulosalack?    
jance
Skicka mail
För ett par år sedan köpte jag siden för att klä en Ringmaster med Fox 35. Jag hittade en affär Simbra Siden på Upplandsgatan i Sthlm. Damen som betjänade mig frågade vad jag skulle ha sidenet till och då hon fick veta att det var till modellflygplan visste hon mycket väl vad jag skulle ha. _Randolphs nitrat-och butyratlacker köpte jag från ett företag som ägnar sig åt "riktigt" flyg och som då låg vid Skokloster men som tidigare fanns på Barkarby, tyvärr har jag tappat namnet. 

2018-03-14 20:10:37
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: jance
..tyvärr har jag tappat namnet.


.ARIGO...??

.

--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-15 12:12:39
RE: Siden och cellulosalack?    
pgrts
Skicka mail
Lite off topic för siden och lack kanske men när man har "Bosse på tråden" så kan man ju undra varför han har en ylande sak i nosen på sin Smog Hog i stället för en trevlig diesel. Då räcker det ju med vanlig färg i stället för konstiga "bränsletåliga" saker.
Bosse Jansson om Modell-dieseln
Flyg lågt nära och sakta

2018-03-16 16:46:55
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: pgrts
...så kan man ju undra varför han har en ylande sak i nosen på sin Smog Hog i stället för en trevlig diesel. Då räcker det ju med vanlig färg i stället för konstiga "bränsletåliga" saker.

Ja, frågan är förstås befogad...gjorde jag detta "mot bättre vetande"....?
Orsaken var att jag bytt till mig en MVVS 40 (lin)stuntmotor, som jag blev så förtjust i (och nyfiken på), att jag konverterade den till en "rc-motor" genom att tillverka adaptrar så att en gammal hederlig Super Tigre "MAG"-förgasare och en Super Tigre "svängbar" ljuddämpare kunde monteras.
Konceptet fungerade utmärkt. MVVS:en uppvisade ett rejält vridmoment, och kunde göra en nyttig insats med en 11x5 propeller utan att behöva jobba på "skrikvarvtal".
Smog Hogen, som då var på byggnadsstadiet, fick således lämplig ytbehandling för att kunna fungera som "testbädd" åt den här motorn...
Och, det blev en bra "combo", skulle det visa sig...
  


Men, helt riktigt hade jag ju kunnat måla kärran med i stort sett "vadsomhelst", om den blivit försedd med en diesel i nosen.....



---------------------------------------------------------------------
Oj.....?....jaså du hittade den gamla MFN-artikeln från "hedenhös"...? 
Det var tider....t.o.m. ED fanns fortfarande, även om de då sjöng på sista versen....

Sista andetaget...ED:s allra sista dieslar, som faktiskt gick att beställa en bra bit in på 80-talet.
Båda är baserade på den legendariska "Miles Special"....



---------------------------------------------------------------------
Ja, nu har vi slirat iväg från ämnet.....f'låt.......tillbaks till klädsel och dope nu....

.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-16 17:02:40 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-16 18:38:52 ***
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-16 18:40:35 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-18 16:42:21
RE: Siden och cellulosalack?    
reparatörn
Skicka mail
Tillbaka till klädsel och dope var det ja....OK. Jag försöker i alla fall....

Den här gula eleganta sidenklädseln jag såg som liten grabb var nog från början vanligt vitt siden. Dvs, det siden man kunde inhandla antingen hos Blixt-Sport (namnet efter skidåkaren "Blixt" Einar, som ibland kunde slå till som en blixt från en klar himmel under en skidtävling), eller via den lokala klubben UMFK. Jag kan inte minnas att det ens gick att få tag på färgat siden, men vad vet jag? Hur som, den enda gången jag VERKLIGEN fick granska en "gulsidenvinge" var när jag besökte en klasskamrat i hans hem. Hans storebror hade knåpat ihop en Vagabond med gulsidenvinge, och klasskaramtens misshandel av storebroderns bygge blev en anledning till att jag senare kom att bygga en steroidpumpad Vagabond. Hela historien visas i MFN nr 4 från 2009.

Summa summarum.....jag har inte en aning om hur de bar sig åt. Har kollat i gamla ex av hobbyboken, men där stod ingenting. Ifall MFN har anor tillbaka till tidigt 50-tal kanske att det fanns något publicerat där, men själv kammar jag noll. Vilket leder mig in på nästa del, hur sätta färg på en modell med en dieselmotor? Mitt minne är att det gick inte alls med vanliga färger. Det gick inte ens med Testor's "Hot Fuel Proof" dope, men jag begrep aldrig varför. Den var ju "Hot Fuel Proof"! Inte ens Sigurd Isacsson's dope höll måttet, men då hade han en extra klarlack som skulle tåla dieselbränsle. Kruxet var bara att torktiden verkade väldigt lång. Väääääääldigt lång faktiskt, om den ens blev riktigt torr. Så jag hade till och från ganska stora problem med dieselbränsle och färger, men brydde mig inte så mycket om modellen alltid kladdade. Det hörde ju liksom till....
 

*** Redigerat av reparatörn klockan 2018-03-18 16:58:02 ***
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-03-18 18:19:47
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
...hur sätta färg på en modell med en dieselmotor? Mitt minne är att det gick inte alls med vanliga färger.

Hmmm.....normalt borde det ju vara tvärtom....nästan alla "målarfärger" brukade ju tåla dieselbränsle, vars "ilsknaste" ingrediens var fotogen...

Kan det vara så att amylnitrat, som vissa "köpesoppor" innehöll (och som jag inte har någon större erfarenhet av), gjorde bränslet mer aggressivt mot färgen...?   [...spånar utan att veta...]

Ett annat möjligt scenario - som desssutom är självupplevt mer än en gång (!) - är att man i sin iver tog ut sin nymålade kärra och flög, alldeles för tidigt efter målningen...? 
"Dagen efter" målning var alldeles för tidigt, eller två dagar också för den delen. Riktigt säker kunde (kan) man inte vara förrän färgen "mognat" i åtminstone någon vecka...
Men om man har det tålamodet (och det var inte lätt när man var en ohängd modellflygande slyngel...), har man normalt inga problem alls med sin dieselkärra, oavsett vad den målats med...

Jag anar att den här "otålighetsfaktorn" har stökat till många färg/bränslediskussioner genom tiderna.....


Glödstiftssoppa är något helt annat....mycket mer kritisk och aggressiv....

Så ser min erfarenhet ut....

-----------------------------------------------------
Det här med gult.....
Ja, vi får inte glömma att man på den tiden kunde köpa dope i en rad glada färger, förutom den klara....

/Bosse



.
*** Redigerat av bosse_jansson klockan 2018-03-18 19:00:03 ***
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-18 19:08:35
RE: Siden och cellulosalack?    
reparatörn
Skicka mail
Bosse,

Du har nog rätt när det gäller amylnitrat. Jag blandade aldrig någonsin till eget dieselbränsle, utan köpte färdigblandat. Sigurd Isacsson eller SEMO eller Wentzel spelade inte så stor roll för mig, bara det var färdigblandat. Och då finns det nog skäl att misstänka att bränslet innehöll amylnitrat. Blixt-Einar sålde ju också bränsle, och det var mest hos honom jag fick tag på Wentzels eller Sigurd Isacssons produkter. Minns jag rätt hade Blixt-Einar inte alltid färdiga burkar heller, och ville man ha en skvätt fick man ta med sig en flaska så fyllde han den med önskad mängd. De "stora" pojkarna var ofta klubbmedlemmar, och de fick väl sitt bränsle via klubben. Vi övriga "outlaws" (läs korkade smågrabbar) var kanske inte alltid klubbmedlemmar, men abra kadabra vad roligt vi hade ändå. Uj uj uj uj.....enkla okomplicerade nöjen är grejer det.

 
Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2018-03-19 16:00:57
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, "färghandlarns soppa" därhemma innehöll inget amylnitrat, och den var som sagt synnerligen snäll mot alla färgtyper. Om det hänger samman vet vi förstås inte med säkerhet, men man kan ana....
Och, alla dieslar gick fint med den soppan, och det berodde nog till stor del på att den alltid var färsk.

Jag vet att recepten är ganska okritiska, men jag har av ohejdad vana tagit "färghandlarns recept" med mig genom åren:
Fotogen.....8 "skopor" (40%)
Ricinolja....5 "skopor" (25%)
Eter...........7 "skopor" (35%)
Den fungerar lika bra nu som då
(fast för många år sedan ersatte jag fotogen med lacknafta, som ju är en mycket nära släkting...)



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2018-03-20 23:19:21
RE: Siden och cellulosalack?    
jance
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
 
Citat från: jance
..tyvärr har jag tappat namnet.


.ARIGO...??

.



Just det, så var det!
Apropå färdigblandat bränsle, när jag var grabb (mitten på 50-talet) Gick man till apoteket med en 3dl bruna apoteksflaska och bad att få "lika delar eter, fotogen och ricinolja" och den snälla tanten blandade till och man gick hem ock körde motorn tills det var slut. Men en gång hade tanten inte skakat om innehållet och då upptäckte jag att det inte alls var "lika delar". För på apoteket räknade man viktdelar och det blev något helt annat. Men motorerna funkade ändå.

2018-03-21 20:42:26
RE: Siden och cellulosalack?    
bosse_jansson
Skicka mail
Ja, det är faktiskt väldigt okritiskt...
"Lika delar" har alltid fungerat helt ok.  Och särskilt om motorn börjar bli sliten....då blir den tät och lättstartad igen pga den 33%-iga oljeblandningen, och kan hänga med ett bra tag till...


Om man "drabbas" av en riktigt tjurig och sliten diesel, kan det hjälpa att ge den en "snaps" av ren, tjock olja (SAE70 eller värre...), så får den tillräcklig kompression just i startögonblicket....
.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...