Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Jetforum / frontvingen JAS ?
2017-12-01 23:06:10
frontvingen JAS ?    
frasse
Skicka mail
Kanske inte nytt ämne men nytt/intressant  för mig. Hur används frontvingen
i flygning,såg att den vreds brant/som broms vid landning.

2017-12-02 16:13:19
RE: frontvingen JAS ?    
Gee_Bee
Skicka mail
Canarden på Gripen är dess höjdroder.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-12-04 00:04:12
RE: frontvingen JAS ?    
Tomas Leijon
Skicka mail
Canarden på Gripen är ett av dess olika höjdroder.

2017-12-04 11:20:18
RE: frontvingen JAS ?    
Kurbit
Skicka mail
Den används även för att skapa ett högre tryck på noshjulet och därmed kan man bromsa hårdare utan att däcket slirar.

2017-12-15 08:09:26
RE: frontvingen JAS ?    
edvkal
Skicka mail
Hej!

Nosvingen / canarden på Gripen är en aerodynamiskt komplicerat roder / roderyta.

Gripen styr med den, använder den för att generera lyftkraft, bromsa men även att skapa virvlar som tillåter stabilitet vid höga "alfor". (flyga med låg fart med hög anfallsvinkel) och ta upp kraftigt utan att flygplanet g-stålar. Samtidigt finns risk för roderflutter vid vissa lägen och farter. (Gripen har dämpare för att hantera dessa)

Sannolikt används canarden hela tiden tillsammans med övriga roderyter för att antingen behålla flygriktning eller ändra flygriktning. Jag gissar att Canarden avvänds  tillsammans med andra roderytor för att ändra alla flyglägen alltså som höjdroder, skevroder, sidroder och klaff på ett traditionellt flygplan.

Dessutom kan den säkert i ett nödläge ersätta andra "trasiga" roderytor. Blir ett skrevroder skadat - så kan man flyga vidare och skeva med nosvingen.

Utan att veta så misstänker jag att Gripen piloterna övar i simulator för att veta hur planet uppför sig med olika grader av skador med "trasiga" roder.

Det finns säkert någon som kan förklara egenskaperna och användningsormrådena bättre än mig.

Edvard 

2018-01-02 02:12:24
RE: frontvingen JAS ?    
frasse
Skicka mail
Tack för fina svar,har förstås en följdfråga, hur många av dessa funktioner där frontvingen är inblandad är användbart/nödvändigt på en modell? Är det liknande på Viggen? Köpte en Balsa-Viggen-ritning av Einar när den var ny,för många år sedan.kanske edf? Tänker JAS i samma storlek,med 90-120-fläkt..Balsa-bygge.Så lätt som möjligt.

2018-01-02 06:01:44
RE: frontvingen JAS ?    
N17NL
Skicka mail
Gripen är instabil utan en styrautomat hörde man i samband med krascherna i början. Jag skulle tro att det är val av tyngdpunkt för ökad manövrerbarhet som gör den instabil. Det baserar jag på mina experiment med en liten flygande vinge som får väldigt olika egenskaper med några gram olika tunga ackar i nosen. Får man bara tyngdpunkten rätt så flyger det mesta som har en vinge med två roder.

2018-01-08 13:44:17
RE: frontvingen JAS ?    
edvkal
Skicka mail
Hej!

Du behöver ingen nosvinge. Titta på Draken. Flyger utan nosvinge. Men den kan inte svänga lika brant som Viggen.

Börja med att sätt på nosvingen - enligt ritning (ca 1 grads riggningsvinkel)- gör den styrbar men börja flyg utan att styra med den.

Sen kan du börja använda nosvingen när du landar och möjligen startar. Börja försiktigt.

Sen kan du mixa in nosvingen med höjdroder/ dykroder. Börja försiktigt...

Om jag byggde en gripen som skulle starta rullande på backen så skulle jag använda nosvingen mixat med höjdrodret i starten. Bara de sista 20% höjdroder, för att få upp nosen vid starten.

Dra full, nå lättningsfart, dra fullt höjd - för att få upp nosen - mixar även nosvingen in och nosen lättar. Därefter - bort med den mixern. Sen skulle jag bara mixa höjd dyk med nosvingen.

I landningen skulle jag använda nosvingen för att hålla uppe nosen några grader. 

Edvard