Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / V-form?
2017-11-18 11:12:42
V-form?    
Dunker
Skicka mail
Hej!
Jag har startat bygget av Return 2000.

Konstruktören har valt att göra vingen 3-delad.
- Mittdel 1000 mm (konstant korda)
- Vingöron vardera 500 mm, löstagbara m skevroder (avsmalnande korda)

Jag vill ha vingen 2-delad men hur gör jag med v-formen? Se bif bild...
A = enligt ritning

-Blir det nå'n skillnad i flygegenskaper mellan A, B och C?
-Finns det några regler för måtten B1, B2 och C1?

MVH Tomas D.
http://www.tomasdunker.se/modell

2017-11-18 12:13:46
RE: V-form?    
StefanR
Skicka mail
Dave Thornburg skriver i sin "Old Buzzard's Soaring Bok" följande tumregel:


+For polyhedral models, use around 1" per foot on the inner panel, around 1.75" per foot on the outer panel. And note, please, that the outer-panel dihedral is measured with the inner panel flat on the building board, since that's the way wings are assembled.

+For vee-dihedral models, 2" to the foot rise is standard for non-scale models; don't go below 1" to the foot, evem for semi-scale, unless you plan to use ailerons.

+For flat-center section models, like Blaine Rawdon's 'Mirage', kick the tips up about 3,75" to 4" per foot.


Om man inte vill använda tumregler så kan man använda Sailplane-Calc, kalkylblad utvecklade av Curtis Suter från Tailwind Gliders, som är tolkningar av Mark Drelas teorier kring aerodynamik och stabilitet. Mata in dina nuvarande mått, ändra till V-form och ändra dihedral-vinkeln tills du får samma stabilitetskonstanter.

Bladen finns här:
http://www.tailwindgliders.com/Files.html

2017-11-18 16:31:16
RE: V-form?    
pgrts
Skicka mail
Enkelt svar :
C för en 2-delad vinge.
Fördel är att den är lätt att hålla rak genom att montera ihop halvorna med gummiband och kloss för rätt skränkning när planet lagras och transporteras (undersidorna mot varandra).
Flyg lågt nära och sakta

2018-01-05 17:56:45
RE: V-form?    
Petrik
Skicka mail
Jag skulle kört på original versionen med mittendel och lösa vingspetsar.
1. Lättare att bygga.
2. Lättare att laga med lösa vingspetsar då det ofta är spetsarna som tagit i backen.
3 Har man original spetsarna kan man flyga RE version medans man lagar Skevspetsearna :-)
(Vet inte hur det är nu men var inte Return 2000 ett fullt kit inkl vingspetsar UTAN skev och så fick man köpa till Skevspets kittet?)
4. Man kan även ställa upp i enkla klubbtävlingar för RE seglare vilket är skitkul.

Även om man bygger delning på mitten tycker jag att A är bäst.

/Petrik


________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-15 18:58:25
RE: V-form?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Stefan! Hur sätter jag in mina sina egna värden i programmet?
Vill ha reda på "Dihedrel" på min segelkärras vinge (som tydligen har för liten V-form då den inte kurvar speciellt bra).
Excell-programmet går inte att ändra...

2018-01-15 22:12:13
RE: V-form?    
StefanR
Skicka mail
Det är bara de gula rutorna i kalkylprogrammet som går att redigera -- alla andra rutor är låsta. Om det ändå inte fungerar kan det bero på att kalkylbladet är öppnat i skrivskyddat läge. Jag har för mig att det kan hända ifall man lägger bladet i vissa kataloger på C: (ifall du kör windows) eller ifall bladet öppnas inifrån zip-filen (då får man spara det under nytt namn i en giltig katalog så brukar det funka igen).

Bara för att utesluta det uppenbara: ett skäl till att segelplan kan ha dålig roderrespons kan vara alltför konservativ tyngdpunkt. Kan vara värt att dubbelkolla innan du lägger massor med energi på att ändra dihedralen.

2018-01-23 17:09:55
RE: V-form?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jag har testat med olika tyngdpunktsplaceringar så jag är ganska säker på att det inte är det som gör att min "kärra"kurvar dåligt.
Jag har också byggt om vingen två gånger och ökat på v-formen och flygegenskaperna/svängförmågan har hela tiden blivit bättre.
Men den är ännu inte bra!
En fråga?! Hur tolkar jag det du skrev överst? Jag har en dubbelknäckt vinge (först hade den enkel V-form).
Dave Thornburg skriver att man bör ha 1" höjning av den innre vingpanelen per fot (ca 30cm) men...hur är det tänkt? Är det med ena vinghalvan lagd platt mot underlaget?? Jag har nämligen en hel vinge som ser ut som figur A i bilden ovan.

2018-01-23 22:08:27
RE: V-form?    
StefanR
Skicka mail
Om du har en vinge med flat mittsektion och en uppvikt sektion på vardera sidan så rekommenderar Dave Thornburg 3,75-4 tum per fot av den uppvikta delen. Det tolkar jag som att om yttersektionen är två fot lång ska den vara uppvikt 7,5 till 8 tum i ytteränden.

På samma sätt: om man har en vinge som är knäckt dels i mitten, dels en gång på varje vinghalva (totalt fyra sektioner), så ska mittenknäcken vara så att högersektionen höjer sig en tum per fot då vänstersektionen ligger flat på byggbordet. För de yttre sektionerna ska yttersektionen vikas upp 1,75 tum per fot [i]då innersektionen ligger flat på byggbordet[i].

Jag har bara byggt om en vinge enligt dessa riktlinjer, men den gången blev det ganska skapligt (såvitt jag kunde bedöma med mina dåvarande flygkunskaper (som inte var onödigt imponerande)).

Om du tar med planet ut till Toppfältet nån dag så kan vi rigga upp winch eller gummirep och testa det ordentligt.

2018-01-24 23:27:18
RE: V-form?    
Petrik
Skicka mail
Fasen vad jag tyckte denna tråd blev intressant helt plötsligt!
Skall nog mäta på mina vingar från Super AVA, Topmodel Astra & en gammal hederliga Blue Phoenix för att se hur det stämmer med måtten på yttersektionens uppvik. (inte fasen heter det väl uppvkik?)

Jag har fått för mig att jag skall skära cellplast vingar till seglare eftersom jag aldrig gjort det så då kanske denna info kan användas vid testning av olika vingar (om jag kommer så långt).

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-01-25 10:08:50
RE: V-form?    
StefanR
Skicka mail
Jag insåg just att jag inte fick med Dave Thornburgs brasklapp i citatet, men han påpekar att tumreglerna bara gäller då man INTE har skevroder. För skevroderförsedda vingar kan man ha mycket mindre polyhedral. I Curtis Suters kalkylblad har jag dock för mig att man får ut stabilitetsvärden som även är relevanta för skevrodervingar.

2018-01-26 22:25:40
RE: V-form?    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Det här är ju egentligen gamla kunskaper från tiden då man bara styrde med höjd- och sidoroder.
Vingen ska ha bärande profil, alltså ganska flat undersida.
Dessutom ska det vara relativt stor V-form på vingen.
Om man då svänger med sidorodret åt något håll, säg vänster, så kommer höger vinghalva att färdas snabbare genom luften gentemot vänster vinghalva, och då kommer höger vinghalva att få mer lyftkraft, vilket gör att kärran 'tippar' åt vänster.
Lite som om man har en skevroderkärra och ger vänsterroder (där man 'skruvar' vingen genom luften och får en annan lutning på planet), men stjärten kommer att svänga ut en del och det blir lite 'slingrig' gång genom luften.

En bärande vingprofil har oftast ett idealhastighetsområde där planet 'flyter' bäst. Ökar man hastigheten så lyfter den, minskar man så sjunker den.
Gäller det en motorkärra så får man rikta ner motorn för att kompensera stigtendenserna vid hastighetspådrag.

Det GÅR faktiskt att rolla med enbart sidoroder!
Jag har en (modern) Oldtimer, byggd med enbart ett litet sidoroder samt höjdroder, men med polyhedral-vinge med bärande vingprofil.
För att rolla så gör man som följer:
Dyk fart = planet vill stiga, på uppvägen så ger man fullt sidoroder. Planet kommer att göra en slingrande rollrörelse och gå över i ryggläge. Här MÅSTE man ge MYCKET dykroder! Fortsätt sidorodersvängen och planet hamnar i normalläge, släpp dykrodret.
Lätt som en plätt!!



.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2018-01-26 23:34:45
RE: V-form?    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Jag insåg just att jag inte fick med Dave Thornburgs brasklapp i citatet, men han påpekar att tumreglerna bara gäller då man INTE har skevroder. För skevroderförsedda vingar kan man ha mycket mindre polyhedral. I Curtis Suters kalkylblad har jag dock för mig att man får ut stabilitetsvärden som även är relevanta för skevrodervingar.


Finns ingen bra regel att gå efter på vingar MED skevroder?  Det kan ju vara lite lurigt med en helt plan vinge.
Å andra sidan gillar jag gamla RE seglare.  Allt behöver inte vara så invecklat jämt. En Blue Phoenix + gummilina + en 2-kanals sändare = mycket kul för liten peng

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-02-12 16:12:59
RE: V-form?    
canoya
Skicka mail
Jag har två elseglare med (från början) helt rak vinge, Fly-Fly DG1000 och ST Models ASW28, båda med skevroder. Jag har själv modifierat med lite V-form, men egentligen inte kunnat avgöra om de flyger bättre av detta, men det ser snyggare och mer skalariktigt ut i luften.
/Håkan

2018-02-13 19:18:28
RE: V-form?    
KristianB
Skicka mail

För en sidrodermodell är det främst vingens v-form som gör att modellen lutar inåt i svängen.
Vid en gir "sladdar" modellen och då exponeras den främre vinghalvans undersida, se bilden och luften får tag i den främre vinghalvan och tippar modellen. Därför blir en dubbelknäckt vinge effektiv att svänga med då den stora ytan som exponeras för luften och tack vare momentet skapar en bankning av modellen hastigare!
Det betyder också att den har en betydligt högre anfallsvinkel relativt luften än den andra vinghalvan.
Den riskerar i låg fart följdaktligen att stalla tidigare, ofta som en våldsam klippning!