Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017
2017-09-04 20:10:51
Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
Nu är Augusti och de flestas semestrar slut men två månader återstår av årets ESU tävling.
Det har varit lite FÖR glest med resultat i år tycker jag så ni som ännu inte har varit med i år passa på nu och knyck de två sista månadsegrarna, det är mycket roligare än du kan ana.
Reglerna är enkla och utrustningen inskränker sig till tidtagarur och måttband.

---------------------- ESU_Regler_2017 (A) ----------------------
Regler för "Elsegelutmaningen"

1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

Landningspoängen beräknas enligt följande:

Landningspoäng
0-1 meter = 30 poäng
1-2 meter = 27 poäng
2-3 meter = 24 poäng
3-4 meter = 21 poäng
4-5 meter = 18 poäng
5-6 meter = 15 poäng
6-7 meter = 12 poäng
7-8 meter =  9 poäng
8-9 meter =  6 poäng
9-10 meter = 3 poäng

För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.


------------ Slut på reglerna ------------


Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
Ladda hem startkortet här, Resultatkort
Resultatkort

För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.


1:a starten.
7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

2:a starten.
8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

3:e starten.
8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

------------ Slut på exemplet ------------


Ställningen efter Augusti månads omgång ser ut så här:



Välkomna och lycka till!
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-09-10 12:27:47
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
StefanR
Skicka mail
Jag deltog i en F5J-tävling igår och undrar nu om jag får använda det resultatet i ESU?

I så fall tänker jag så här:

Vi hann med 8 omgångar. Jag kan då välja det bästa sammanlagda resultatet ur omgång 1-3 eller omgång 4-6. Idealtiden i F5J är 10 minuter. Avvikelsen mellan min flygtid och idealtiden räknar jag om till motsvarande avvikelse från idealtiden för ESU, så en F5J-tid på 9:50 motsvaras av en ESU-tid på 7:50. Eftersom vi inte mäter motortiden i F5J använder jag maximala möjliga motortiden, 30s, för ESU-beräkning (i F5J har man en enhet i planet som stänger av motorn efter 30s om inte piloten stängt av innan dess).

Mitt resultat i tävlingen var:
Omgång 1-3: Vill jag helst tala mycket tyst om...

Omgång 4: 9:51, landning 3-4m
Omgång 5: 9:49, landning 9-10m
Omgång 6: 5:41, landning >10m


Motsvarande ESU-resultat skulle i så fall bli:
Omgång 4: 7:51, motortid 30s, landning 3-4m:  471 -30 +21 = 462 poäng
Omgång 5: 7:49, motortid 30s, landning 9-10m: 469 -30 +3  = 442 poäng
Omgång 6: 3:41, motortid 30s, landning >10m:  221 -30 +0  = 191 poäng

Summa: 462 + 442 + 191 = 1095



Så vad säger tävlingsledningen, är det ok att räkna med detta resultat?

/Stefan

P.S. Det vore i så fall bra om någon kunde kontrollräkna -- det känns som att jag gjort en tankevurpa någonstans.

P.P.S. Planet var min Klapperstorch bestyckad enligt följande:
Motor: Hyperion HP Z3013-14
Fartreglage: Hyperion HP-Atlas-045LB
Propeller: Hmmm, storleken har jag glömt
Batteri:  modelleXXpert Whiteline 3S1500 45C

2017-09-10 21:33:03
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
OK enligt mig men det är väl även övriga som skall tycka.
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-09-12 22:30:22
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Vråken
Skicka mail
Jag tycker det är bra.
/Per

2017-09-18 21:07:19
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
airfoil
Skicka mail
Stefan fundering helt OK för min del också.
Skulle egentligen flyga Tiger Moth igår, men oklippt fält gjorde att den stod på näsan hela tiden, så jag tog fram E-Spirit och flög en improviserad ESU. Lade inte ut nå't landningsmärke så där blir det 0 poäng.

Vill väl mest visa att jag fortfarande lever...

Det var nollkommanoll termik, och en svag nordostvind. Här är (glidflyg)resultatet:

1: Flygtid 6:11, motor 26 sek, landning 0 poäng
2: Flygtid 7:12, motor 26 sek, landning 0 poäng
3: Flygtid 6:02, motor 31 sek, landning 0 poäng

Får ihop det till 371+438+362 = 1088 poäng.
RC Altimetern inställd på frånslag på 180 meters höjd. Med toppladdad ack och inställning på 220 meter så skulle det bli bättre siffror.

Men jag är nöjd ändå.

2017-09-18 22:00:57
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Vråken
Skicka mail
En septemberomgång, 
Åter på hemmaplan och dessutom hyggligt väder. Svag vind, något uppsprucket molntäcke med en del låga moln som drog förbi. Svagt lyft och svaga sjunk, lättfluget men svår att klara tiden. Piloten var ringrostig, första flygningen på en månad.
Första starten blev kort, både tid och landning. Andra starten använde jag mer motor för att klara tiden men landning blev en bra bit från märket. Fick hjälp av en vråk att hitta bra luft, tack får det.
Tredje starten blev väldigt bra, nära märket och nästan prick på tiden. 


14s 7.43min. >10m. 480-14-17+0=449

18s  7.53min.  8.5 m.  480-18-7+2*6=467

19s  7.59min.  1.5m.  480-19-1+2*27=514  Total 1430


/Per

AllegroXL, Sida/höjd, mega16/17/2 vx 5:1, 4s1050

2017-09-24 21:37:54
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: airfoil
Stefan fundering helt OK för min del också.
Skulle egentligen flyga Tiger Moth igår, men oklippt fält gjorde att den stod på näsan hela tiden, så jag tog fram E-Spirit och flög en improviserad ESU. Lade inte ut nå't landningsmärke så där blir det 0 poäng.

Vill väl mest visa att jag fortfarande lever...

Det var nollkommanoll termik, och en svag nordostvind. Här är (glidflyg)resultatet:

1: Flygtid 6:11, motor 26 sek, landning 0 poäng
2: Flygtid 7:12, motor 26 sek, landning 0 poäng
3: Flygtid 6:02, motor 31 sek, landning 0 poäng

Får ihop det till 371+438+362 = 1088 poäng.
RC Altimetern inställd på frånslag på 180 meters höjd. Med toppladdad ack och inställning på 220 meter så skulle det bli bättre siffror.

Men jag är nöjd ändå.



Du har nog bara räknat flygtiden i sekunder utan avdrag för motor tiden :-)
/Petrik

________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-09-24 21:55:16
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Stefan A
Till sist blev det lite ESU.

9,59  2,9m  20s
479    24    -20    =483
10,01  0,9m  20s
479    30    -20    =489
9,56  1,5m  19s
476    27    -19    =484

                    =1456

Stefan A
Grafas Maxi


Du har nog tappat mig lite i denna kalkyl Stefan!
Alla tider är typ 2min för långa eller?
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-09-24 22:06:30
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
Jag flög en omgång förra helgen i strålande sol och nästan vindstilla.
Det var TopModel Astra som fick flyga i finvädret.
Jag har haft jour denna vecka med mycket jobb därav den sena resultatinlämningen.



/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-09-25 20:33:03
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Stefan A
Skicka mail
Sådär ska det se ut

7,59  2,9m  20s
479    24    -20    =483
8,01  0,9m  20s
479    30    -20    =489
7,56  1,5m  19s
476    27    -19    =484

                    =1456

Stefan A
Grafas Maxi

2017-10-12 22:42:03
RE: Välkommen till Elsegelutmaningen - September 2017    
Petrik
Skicka mail
Hej!
Nu hoppas jag att jag fått till allt rätt efter att jag denna månad i all stress strulat mycket med kontroll av resultaten.
September omgången är avslutad för en 1½ vecka sedan och jag har tyvärr varit för upptagen med annat för att avsluta denna månad tidigare vilket jag ber om ursäkt för.
Hela fem inrapporterade resultat denna månad vilket är rekord för ESU 2017.
Denna månad var det Stefan A som tog månads segern med hela 1456 poäng. Total ledare fortfarande är Vråken och han ser ganska ohotad ut.



Grattis Stefan A till månadssegern och diplom kommer med mailen (om du sänder mig din mailadress) och jag tror det skall gå att hämta ut en T-Shirt i SMF's Webbshop om allt funkar som det skall :-)

Lycka till alla med Oktober omgången!

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC