Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Funderingar runt Gouverner mode
2017-08-22 08:28:20
Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Postar här i helikopterdelen, även om applikationen är tänkt för flygplan.

Sitter och plockar ihop en F2B-setup (Lina/Stunt). Där är en av de viktigaste egenskaperna på motorn att den antingen går stuntgång (2-/4-takt) eller med konstant varvtal i alla lägen och tider på flygningen. Stuntgången är svårt att få till med elmotor så jag siktar på konstant varv.

Upplägget med elmotor i F2B är att man flyger med timer, det är inte tillåtet att via annat är linorna påverka flygplanet så en RC-sändare är inte tillåtet.

Min fundering är:
Jag kan via min timer styra PPM-signalen till fartreglaget. Det finns en trim-pot som styr pulsbredden och därför så kan jag på marken vrida på denna och få ett önskvärt varvtal. Jag utgår ifrån att med Gouvernorläget aktiverat så kommer reglaget kompensera för spänningsfallet i accet och hålla varvet länge som det finns kräm i accen att ta ut. Setupen kommer dimensioneras så att önskat varvtal är max 75% av max (nyladdat) med aktuell propeller för att ha marginal för spänningsfallet.

Men vad händer om jag ställer PPM-signalen på timern för önskat varvtal, bryter spänningen och sedan startar om. Kommer samma PPM-signal alltid ge samma varvtal vid varje omstart eller måste jag kalibrera för varje flygning?

Det finns reglage där man kan förprogrammera varvtalet, men de är ganska dyra så det får bli en senare investering i projektet.



-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-22 13:04:51
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gasman
Skicka mail
På en stuntmaskin med 2T-förbränningsmotor fås ju motorn att växla mellan 2T och 4T genom att bränsletillförseln ställs så att motorn precis 4-taktar vid planflykt men minskar något vid ökad g-kraft så att motorn varvar ur i 2-takt.

Då borde man kunna tillverka nån liten accelerometer-pedutt (vilket tjusigt ord!) som vid ökad g-kraft ändrar pulsbredden så att elmotorn ökar i varv på samma sätt. Fast det kanske inte reglerna tillåter, eller?

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-08-22 14:55:13
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
pernstig
Skicka mail
Är det fråga om ett vanligt fartreglage för RC-flyg? I så fall vägrar det att gå igång om inte "trotteln" först förs till minimum. Vidare går det i programmeringsläge om batteriet ansluts med trotteln hög. Beskriv gärna hur en sån där timer arbetar?
/Leif

2017-08-22 15:21:12
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Gasman: Efter lite googlande så hittade jag accelerometer-reglerade timers. Avancerade saker som kompenserar det mest för att uppnå en förvald varvtid.

Leif: Timern har ofta flera faser, paus innan start av motor, start och upprampning till  marchfart, timer för att flyga programmet och ett avslut.

Tanken är att använda ett Tunigy Plush reglage för flyg, för det är det jag har i lådan. De mera sofistikerade reglagen har funktion att istället för styra ut effekt (spänning/ström) som funktion av PPM-signalen så styr de varvtalet som funktion av PPM-signalen. 1,75ms motsvarar då t.ex alltid 9500rpm.

Just nu är detta ett budget projekt. Kommer använda det som finns hemma och det är hela setupen inkl en timer som jag köpte för några år sedan.

Min timer är liknande Hubin Timer FM-1A men utan tidskompenseringen
http://www.control-line.eu/electronic.html
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-22 15:53:03
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gasman
Skicka mail
Fasen, flyger du lina Per?


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2017-08-22 22:10:31
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
pernstig
Skicka mail
Turnigy Plush har jag hyfsad koll på, det är mina favoritreglage. Det är timern som gör mig osäker på vad som kommer att hända när du bryter spänningen och ansluter igen. Har du ingen manual till den?
/Leif

2017-08-23 08:14:11
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Fasen, flyger du lina Per?


Började min Karriär som modellflygare med lina under sent 80-tal. Då var RC för dyrt för en tonåring så det var mest lina fram tills skola, fruntimmer och annat tog för mycket tid.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-23 08:29:31
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
Turnigy Plush har jag hyfsad koll på, det är mina favoritreglage. Det är timern som gör mig osäker på vad som kommer att hända när du bryter spänningen och ansluter igen. Har du ingen manual till den?


Hittar inte manualen till Timern på nätet, inser att det skett ganska mycket på denna front sedan jag köpt den.

Men i princip så är timern väldigt enkelt:
Den genererar en PPM-signal där pulsbredden går att justera via två trimpottar (grov- & fin-justering), knapp för att aktivera timer ett, timer ett är en fördröjd start, då är pulsbredden 1,0ms. Timer två startar direkt efter timer ett och då går den förinställda pulsbredden ut. När timer två är klar så återgår pulsbredden till 1ms.

Jag utgår ifrån att när man väl ställt pulsbredden för motortimern så är den konstant för varje gång man spänningssätter timern. Må hända att den kan driva lite med tiden och kanske med temperatur men det försummar vi just nu.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-23 17:27:59
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
pernstig
Skicka mail
Då ser jag inga problem med varken timern eller fartreglaget. En kalibrering av reglaget bör du göra. Jag skulle använda en servotester och kalibrera från 2000µs till 1000µs så får man bra koll på var 75% ligger. Skulle vara intressant att få höra hur Turningy Plush fungerar med Governor mode i ett flygplan.
/Leif

2017-08-23 20:03:29
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Kommer att prova inom kort, skall bara fixa ett motorfäste på profilkroppen.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-23 21:19:48
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Rasmus
Skicka mail

Administratör
Med govenor motsvarar en viss pulslängd ett visst varvtal. Kan dock inte ditt reglage. När du säger 75% så antar jag att du menar det rpm som motsvarar 75% med reglaget i icke govenor läge med fullt batteri. Dvs du behövet mäta det rpm'et sen byta till govenor och ställa in det varvtalet.
/Rasmus

2017-08-23 21:23:49
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Rasmus
Skicka mail

Administratör
Vad jag menar är att 75% i govenor kan vara vad som helst. Kan vara ett varval som knappt får proppen att snurra och kan vara långt över vad som ens är möjligt med den setupen... Manualen måste studeras. Ex på mitt CC reglage anger man max rpm via usb interfacet
/Rasmus

2017-08-24 06:39:21
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
pernstig
Skicka mail
Hoppsan! Rasmus har rätt, i manualen för Turnigy Plush finns inget om Governor Mode. På programmeringskortet finns dock möjlighet att aktivera Governor men det gäller väl någon annan Turnigy ESC.
Där ser man vilken koll jag hade på Plush

/Leif

2017-08-24 07:46:24
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Ojdå, det kanske inte finns Governor mode i mitt reglage, då spricker ju hela teorin. Det absolut sista jag vill ha är en setup som tappar sakta i varvtal mot slutet av flygningen, det är då de svåra och effektkrävande manövrarna finns.

Enklast och billigast är kanske att köpa en ny timer som har möjligheten att ändra PPM signalen över tiden. Eller så slår jag till på en sådan där med accelerometer, de verkar vara allt man behöver för perfekt motorgång. Men jag förstår dock inte riktgit hur de fungerar. Kan det finnas annan kommunikation än PPM mellan timer och reglage under flygningen? Å andra sidan måste man inte förstå allt, bara det fungerar. Även om det känns som en oingenjörsmässig approach på problemet att inte förstå.

http://87.197.134.200/download/iAccTimer_en.pdf
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-24 07:59:01
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu äntligen hittade jag manualen till min existerande timer, jag har en FM-2a:
Det verkar som att den fungerar som bäst med ett reglage där man man göra en "Set-RPM" med tre punkter. På så sätt kan man programmera in ideala varvtalet för t.ex 1,75ms, sedan så programmerar man varvtal för vindstilla på t.ex 1,55ms och hård vind på 1,95ms. Då kan man snabbt precis innan start välja vilken av de tre varvtalen som man skall flyga programmet med.


https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiX5aWDl-_VAhWBd5oKHfksBmUQFgg-MAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.rcgroups.com%2Fforums%2Fshowatt.php%3Fattachmentid%3D7558143%26d%3D1423591629&usg=AFQjCNHv4GYtpbM7wvCS-ZOtFQBbS4MbYA
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-24 20:13:52
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
...Kan det finnas annan kommunikation än PPM mellan timer och reglage under flygningen?

Nej, fartreglagen styrs enbart av pulsbredden på signalkabeln (Pulse Width Modulation, PWM), typiskt 1000-2000 µs men lite olika beroende på "sändarens" protokoll. FrSky har t.ex. 988-2012 µs medan Spektrum kör med 1100-1900 µs (och det är därför man behöver kalibrera fartreglagen).
/Leif

2017-08-25 22:19:33
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu är kärran provflugen, men jag fuskade lite eftersom jag inte hittade min varvräknare. Skippade timern och körde med en mottagare och sändaren hängande i selen.
Hade ändå fullt upp med att hitta lagom fart/varvtid genom att prova olika proppar. Är inte heller helt nöjd med linsträckningen så det finns en hel del trim att göra innan timer blir aktuellt.

När jag programerade reglaget så satte govenor till On. Vid efterkontroll så är den iallafall aktiv enl programkortet, men i verkligheten är jag inte lika säker.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-09-13 21:26:16
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Gee_Bee
Skicka mail
Har nu testat med Govenor, det fungerade så där, det kanske berodde på att accarna inte orkade hela vägen.

Men i helgen köpte jag ett startkit för att lära mig Arduino-konceptet. Har skrivit några sketchar med knappar/dioder och dyligt. Inser att denna pryl kan hjälpa mig. Eller vad tror ni om att sätta en differentialtryckmätare med pitårör i vingspetsen och låta Arduinon agera både som Timer och Reglering av fartreglaget med pitåtrycket som reglerpunkt för att uppnå konstant fart.
Antar att man måste integrera trycket över någon sekund för att eliminera turbulens och dämpan variationen i PPM signalen så att det inte blir occilationer. Det blir givetvis lite pill med kodningen men definitivt inte omöjligt, eller vad tror ni?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-09-20 20:34:24
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Rasmus
Skicka mail

Administratör
Arduino är roliga saker. Men pitårör för govenor låter väl lite överkurs? Är det inte bättre med direkt rpm mätning? Typ en fotodiod bakom propellern. Finns små enheter med ir-diod och mottagare i samma kapsel för sånna här endamål. Kan dock behövas lite analog koppling för att få in det till en bra digital nivå dock. så ociloskop är ett mycket bra hjälpmedel om man har tillgång till det för att kalibrera in det hela...
/Rasmus

2017-09-21 21:06:59
RE: Funderingar runt Gouverner mode    
Michael
Skicka mail
Kul projekt. Ett pitotrör kopplad till en differentiell tryckgivare är vad som behövs. Signalen från tryckgivaren måste filtreras och matas till en PID-regulator som i sin tur styr pulslängden på en signal som går till ESCn. Arduinon kan programmeras för att göra filtrering, PID-reglering och generering av styrpuls till ESCn.
Ett problem kan vara att det är ganska små tryckförändringar som behöver läsas av om du ska kunna få en noggrann farthållningsfunktion. Säg att du flyger med 18 m linor med en varvtid på 5,5 s. Då blir flygfarten drygt 20 m/s. Om du med denna fart vill kunna reglera hastigheten med en onoggrannhet på 1 m/s måste du kunna registrera en tryckdifferens på drygt 20 Pa vilket endast är 0,2 promille av normalt lufttryck. Fullt möjligt, men ändå en viss utmaning.

Den tryckskillnad (delta-p) som en viss fartändring (delta-v) ger vid en viss flygfart (v) kan approximativt beräknas som.