Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Ny motor i trång seglarkropp....
2017-08-04 10:29:19
Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
Så har då min gamla fina Plettenberg 290/20/8 slutligen gett upp. Osade katt om den efter en landning i åkern igår. Lösa magneter och rester av så'na framtill i kroppen.

Nu blev det problem. Ny motor. Inrunner är inte att tänka på, alldeles för höga Kv. Outrunnern får inte vara större än Ø35-36 mm, och måste väga minst 170-180 gram, annars är det omöjligt att få till tyngdpunkten.

Det blir rejält kraftpaket, tur att man kan labba med propellern annars tar väl motorn med sej nosspanten och flyger sin egen väg.

Blya ner nosen går nog inte heller, blyet får inte plats. Och inte har jag lust att sätta motorn framför heller, snyggt ska det vara. Skrota Mysteryn och skaffa nå't annat? Nejnej.

Vad vill jag med det här inlägget då? Inget annat än att skriva av mej en liten ledsnad och besvikelse. Det är ju ändå min bästa elseglare

2017-08-04 13:27:35
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
StefanR
Skicka mail
Klart att du ska få igång Mysteryn igen!

Jag får alldeles för många felträffar när jag försöker googla efter den så jag vet inga data om den men här är mina rekommendationer:

Mät storleken NOGA längst fram i nosen och kolla om du får plats med en MVVS-motor. Det är kapslade outrunners med fasta kontakter i aktern. I min Graphite-2e (3,10m spännvidd, 2,4kg flygvikt) har jag nyligen bytt till en MVVS 5,6/690. Med 14x12-propeller tar den sig upp på 150m på ca 22s. Har beställt 16x10 prop också för att testa om det blir lite bättre drag med den. Om man inte behöver den allra största MVVS-motorn så finns det billigare kloner på på HobbyKing (heter GliderDrive om jag minns rätt och det finns en lååång tråd om dem i olika seglare på RcGroups). Fördelen med MVVS och GliderDrive är, i min mening, just att de är kapslade så det gör inget om kåpan ligger mot skrovet, och det är inga sladdar som riskerar skavas sönder.

http://3fhobbyservice.jetshop.se/elmotorer/mvvs-c-150-1.aspx
http://www.mvvs.cz/elektromotory_e.html
Får man inte plats med en sådan motor, eller om man vill kunna ha lite större propeller, så får man titta på växlade motorer. De är ju oftast (inte så) lite dyrare än de direktdrivna, men ett billigt alternativ jag sett är Great Planes Planetary Gear Drive 24-28mm Ammo Motors tillsammans med Great Planes Ammo 28-45-3600 In-Runner Brushless Motor (finns i en kortare och lättare variant också). Jag har inte sett så många utlåtanden om den kombinationen, men prismässigt är den ju lockande. Tyvärr hittar jag den inte i eCalc, så det är lite svårt att "torrprova" den för att se om den passar Mysteryn.

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWVT4&P=ML
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXLWY5&P=M
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXLWX9&P=M


2017-08-04 14:07:12
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
Freddan_6
Skicka mail
Jag har bra erfarenhet av dessa snikvarianter som StefanR skriver om. Här med länk:
Turnigy gliderdrive 3850-kv960
Turnigy gliderdrive 3858-kv840
Dessa är dock 38mm i diameter och kanske för tjocka. De väger i alla fall 142g (korta) - 180g (långa)

2017-08-04 14:57:52
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
MVVS såg ju väldigt intressant ut! Ska kolla närmare på det.

Btw, modellen ja, här är den; bredvid min lilla Spitfire:


Karel Hackers Mystery, som gjordes med samma kropp som Space och Antares
Spännvidd 2,45 m (i original 2,3m)
Flygvikten med borstmotorn 1650 gram

2017-08-04 15:25:54
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
McRegor
Skicka mail
Är du säker på att du inte får in en "Gliderdrive", Janne ?
Borde ju passa utmärkt när vi talar om den vikt du vill ha - och priset är ju klart överkomligt.
Roger
www.mcregor.se

2017-08-05 11:10:30
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
Jodå Roger; Har tittat på dom också. Allt som inte har större Ø än 36-37mm går in.
Det kan bli en byggtråd av det här. Är inne på en ny mittdel till vingen, har en massa balsa och plywood, och dessutom klädsel så det kostar bara tid. Orsaken är att något är lite skevt, jag måste trimma högra skeven ganska mycket uppåt för att den ska flyga rakt.

Men nu handlar ju tråden om motor. Jag är inne på en rova på Ø36 cirka och vikt nå'nstans kring 150 gram. Dom är ju bortåt 30 mm kortare är plettisen som satt i, så acken kan flyttas framåt. Sedan formgjutna blyplattor som jag limmar in på sidorna så blir det nog utmärkt. Med acken längre fram kan jag sätta mottagaren framför servona och komma åt att montera höjdavstängaren på köpet.

Vilken som helst av nedanstående skulle passa:
Aerodrive 3542 kv1000 (Hobbyking)
Gliderdrive SK3 Competition kv 960 rpm (Hobbyking)
Roxxy C35-42 kv930rpm (Autopartner)
MVVS 3,5/960 (3F Hobbyservice)
Dymond Al 3548 V3 kv 900 rpm (Stepson om den går att beställa där)
E-Flight BL 25 kv1000 rpm (MFT)

Av dom är ju Turnigy löjligt billiga. Dymond finns inte på Stepsons hemsida.
Men det är ingen brådska, har ju 2st elseglare till att flyga ESU med (fast DET går ju inte speciellt bra...)

Edit:
BTW, kroppen är inte helröd längre, Röd i nosen, vitt mitt på och mörkblå baktill och på fenan, Blev snyggare så.


2017-08-06 00:32:26
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: airfoil
Jodå Roger; Har tittat på dom också. Allt som inte har större Ø än 36-37mm går in.
Det kan bli en byggtråd av det här. Är inne på en ny mittdel till vingen, har en massa balsa och plywood, och dessutom klädsel så det kostar bara tid. Orsaken är att något är lite skevt, jag måste trimma högra skeven ganska mycket uppåt för att den ska flyga rakt.

Men nu handlar ju tråden om motor. Jag är inne på en rova på Ø36 cirka och vikt nå'nstans kring 150 gram. Dom är ju bortåt 30 mm kortare är plettisen som satt i, så acken kan flyttas framåt. Sedan formgjutna blyplattor som jag limmar in på sidorna så blir det nog utmärkt. Med acken längre fram kan jag sätta mottagaren framför servona och komma åt att montera höjdavstängaren på köpet.

Vilken som helst av nedanstående skulle passa:
Aerodrive 3542 kv1000 (Hobbyking)
Gliderdrive SK3 Competition kv 960 rpm (Hobbyking)
Roxxy C35-42 kv930rpm (Autopartner)
MVVS 3,5/960 (3F Hobbyservice)
Dymond Al 3548 V3 kv 900 rpm (Stepson om den går att beställa där)
E-Flight BL 25 kv1000 rpm (MFT)

Av dom är ju Turnigy löjligt billiga. Dymond finns inte på Stepsons hemsida.
Men det är ingen brådska, har ju 2st elseglare till att flyga ESU med (fast DET går ju inte speciellt bra...)

Edit:
BTW, kroppen är inte helröd längre, Röd i nosen, vitt mitt på och mörkblå baktill och på fenan, Blev snyggare så.




Glöm inte att på en outrunner skall kablarna få plats utan att nöta mot motorkannan. Det brukar även vara en bit med krympslang där kablarna kommer ut och denna går inte att böja för "tight".
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-08-06 09:47:26
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
McRegor
Skicka mail
Rätt så, Petrik. Av de uppräknade motorerna är det nog bara Gliderdrive och MVVS som har anslutningarna på bakgaveln så om dessa går in i kroppen så är nog nån av dom enklast att installera.
Roger
www.mcregor.se

2017-08-06 14:17:26
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
.....  Glöm inte att på en outrunner skall kablarna få plats utan att nöta mot motorkannan. Det brukar även vara en bit med krympslang där kablarna kommer ut och denna går inte att böja för "tight".
/Petrik


Känt faktum, men det går faktiskt att ordna i och med att tvärsnittet blir ovalt bakom motorspantet. Testade min Orbit 10-22 som är Ø42 mm för länge sedan, och då tog kablarna i i underkant, men motorn tog i på sidorna. Ø36 ska klara sig.

Jag kan ju alltid mickla Dymondrovan ur Piper Cuben och testa.

Smart med fasta kontakter i bakänden. Dock blir det i mitt fall så att jag får lägga acken på sida och en bit längre bak än jag tänkt mej. Motorkablarna och ESC:n hamnar ju mitt i tvärsnittet så att säga och man måste göra en S-böj på det hela.

Den här modellen är ju inte konstruerad för de hyperfina grejor vi flyger med idag. Ferritmotor och NiCd-ackar var det nog tänkt...
Då blir det alltid problem med tyngdpunkt när man moderniserar.

Roade mej med att jämföra.
Mitt LiPo är 3s 3300 mAh, väger 260 gram cirka.
Motsvarande NiCd blir 18 st 45 grams, 2p9s blir 10,8 volt och 3400 mAh 810 gram!
Ett sån't paket stoppar man inte in, det skulle i så fall bli 7s d.v.s. 8,4 V och 1700 mAh, ca 315 gram

Hu! Nu kom jag ju på att i början var det ett servo som påverkade mikrobrytare som motorkontroll. Inte var det bättre förr, kanske bara lika roligt - man visste ju inte vad som skulle komma.

2017-08-06 15:34:48
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
StefanR
Skicka mail
Ett annat alternativ, om du ändå måste göra en massa ändringar i planet, är att köpa en ny kropps-pod från CLM-Pro, glas- eller kolfiberrör som bom, och återanvända vingen, fenan och stabben. Borde möjliggöra att du kan få planet att balansera på TP med betydligt lättare motor och batteri.

2017-08-06 19:50:11
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Ett annat alternativ, om du ändå måste göra en massa ändringar i planet, är att köpa en ny kropps-pod från CLM-Pro, glas- eller kolfiberrör som bom, och återanvända vingen, fenan och stabben. Borde möjliggöra att du kan få planet att balansera på TP med betydligt lättare motor och batteri.


Tack för tipset, men nej - inte ett alternativ för mej. T-Stabbe ska det vara

2017-08-17 17:14:18
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
airfoil
Skicka mail
Uppdatering:
1st Roxxy 35-42 med kv930 rpm och vikt 132 gram inhandlad i Torshälla.
Jag har satt dit den och se på f*n... kablarna tar inte i kassen. Bättre ändå blir det med ny ackplatta som kommer att pressa kablaget mot botten.

Det blir en byggtråd, eller rättare uppgraderingstråd om det hela, då jag är inne på att stuva om servon, mottagare, och eventuellt bygga en ny mittvinge (den befintliga sitter egentligen 5mm för långt fram - felbygge av mej).

Blyvikter från fälgbalansering finns i blylådan här hemma, får se om jag försöker gjuta eller tar till "kallsmide". Visar sig. Men först en vända till Mallorca...

2017-08-30 22:22:00
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
Petrik
Skicka mail
Tycker det är synd att Autopartner slutade med Power HD motorerna. Mycket krut för lite peng.  De gick även att "överproppa" i en seglare där man kanske kör max 30s och tålde mycket.
Någon som vet om Power HD motorer går att få tag på annat håll?

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och för lite och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2017-08-30 23:11:15
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
McRegor
Skicka mail
Petrik - svårt att hitta Power HD-motorer numera men hittade denna info i en tråd på RC Universe:
"Shenzhen Feisuda Motor factory - www.fsd-motor.com -is manufacturer of Leopard motors http://www.leopardhobby.com/enindex.asp -these are the same as Power-HD motors - http://www.chd.hk/Product_List.aspx?cid=19&page=1 -and are also the same as Overlander "Tornado Thumber V2 MK2" motors.
-Shenzhen Feisuda Motors "fsd-motor" -are also often sold as "FC" motors and as "FSD" motors -Many of them can be seen on the HiModel website as "Type FC" motors and they can also can be seen on eBay as "FSD" motors. The motors sold by MileHighRC with black can/gold end housings are made by FSD."

Roger
www.mcregor.se

2017-08-31 00:10:36
RE: Ny motor i trång seglarkropp....    
McRegor
Skicka mail
Petrik - Leopard-motorer kan bl a handlas härifrån (U.K) och med synnerligen överkomlig fraktkostnad - Leopard / Power HD-motorer
Roger
www.mcregor.se