Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Jetforum / Deltavinge
2016-09-19 15:47:00
Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Jahaja, då var det bara att montera alla mottagarna och strömbrytare och två slangar så är det dax att väga av tyngdpunkten. Sedan hamnar den i högen med nya modeller som skall provflygas (på bullerokänslig hemlig ort) innan Hobbymässan i Älvsjö. :-D

Min förhoppning är att den skall kunna handstartas men vi får se om motorn orkar det. Det är ju inte så våldsamt med drag i de här plagiaten.

2016-09-20 08:11:10
RE: Deltavinge    
Gee_Bee
Skicka mail
En krok på undersidan och gummirep skulle göra starten mindre dramatisk. Om inte annat så avstår jag ifrån att agera kastare utan hjälm med visir.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2016-09-20 08:55:03
RE: Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Håller med dig fullständigt och all utrustning inklusive krok finns redan på plats. Det sitter ett stort handtag under modellen så man får väldigt bra grepp. Glidproven får utvisa huruvida handkast räcker. Alltid skönt ju mindre skrot man behöver kånka med till fältet. Du glömde hörselskydd i din utrustningslista! 😜

2016-09-20 09:33:31
RE: Deltavinge    
Thomas
Skicka mail
Häftigt.
Och en kevlaroverall kanske ska ingå som kastarutrustning...
Jag och farsan drog igång en sån där HK-pulsare i fjol. Det tog inte många sekunder innan hela röret bytte färg...men det lät mysigt...
Det tyckte dock inte katterna....dom sprang och gömde sej och grannarna drog för gardinerna....


Lycka till. Hoppas att premiären blir filmad.

//Thomas.




_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2016-09-20 09:43:12
RE: Deltavinge    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Jag antar att många pulsjet-vänner redan har sett  DENNA FILMSNUTT....men jag kan inte låta bli att länka till den igen.....vrid upp volymen och njut...!



.

 

--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2016-09-20 09:44:29
RE: Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Du kan vara lugn över att premiären kommer att filmas Thomas! Tanken är att visa filmen ihop med modellen på Hobbymässan i Älvsjö 5-6 november om allt går bra. Filmen på min jethelikopter är redan klar och kommer också att visas där tillsammans med helikoptern. Sen blir det en modell till som jag hoppas hinna premiära och filma innan Hobbymässan. Den får dock bli hemlig till mässan. Kan säga så mycket som att den är totaly insaine!

2016-09-20 13:23:33
RE: Deltavinge    
Davlu
Skicka mail
Kul! Jag har en snarlik delta, med likadan motor, som också väntar på att provflygas på hemlig ort. Har bara inte kommit mig för att lösa bränslematningen till motorn. Trycksatt "påstank" och bränsleregulator verkar vara tricket, med metanol som bränsle. Din motor ser okörd ut än så länge. Har du någon bra lösning för att få tillförlitlig drift?

Jag har nog aldrig haft så brett leende som när jag för första gången hörde ljudet från denne lille pipa.

2016-09-20 23:26:20
RE: Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Vad skojigt, då kan vi flyga pulsjetpylon sen!!! :-D
Jag har ett antal olika pulsjetar och en del är uppsatta för metanol+nitro eller metanol+MEK och andra för bensin. Den här tänkte jag försöka få att gå ok på bensin för att slippa ha med mig så himla stor tank. Jag tänker prova med vanlig klunktank och självsug. Motorerna startar ok på detta men jag är lite orolig för ev katapultstart.
Jag provar så får vi se. Om det är en skvätt bensin kvar i tanken stör mig inte. Målet är bara att tuta omkring i 2-3 minuter som uppvisning då och då för att folk skall få se en live. Vill man rolla och loopa får man göra det i början på flygningen för sedan när nivån sjunker blir det bara förbiflygningar för att undvika luft i bränslet för då stannar de fortare än kvickt. Jag har även några linspeedkärror med olika motorer. Den nya får en sån här skräpmotor så den vågar jag flyga mer med.

2016-09-21 16:28:18
RE: Deltavinge    
Davlu
Skicka mail
Pulsjetpylon! Låter bra det!

Jag är rookie på pulsjets så jag kanske överkomplicerar det hela. Min motor är köpt bland de första batcharna som såldes från HK och är hopplös till att starta på bensin. Borra upp munstycket och köra på metanol är lite av ett standardfix som jag läst om. Nu har det gått ett par år och googlar man verkar det finnas mer erfarenheter om hur man får dem att gå på både bensin och metanol.  Jag har köpt några extra munstycken för att laborera med hålstorlek, men inte fått tummen ur. Blir intressant att se hur det går med din maskin Tomas.


2016-10-07 23:55:40
RE: Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Så var den då motorkörd och klar. Fick tillverka ett större munstycke ( 1mm istf 0,9 mm) så tutade den på stabilt och fint. Provflygdags! Vill ni höra motorn i gång från i dag får ni kolla på min Facebooksida. 😀

2016-10-14 22:58:14
RE: Deltavinge    
Davlu
Skicka mail
Tomas, du som har lite erfarenhet av sådana här. Vet du om man kan få dem att gå vintertid? När jag köpte min tänkte jag att den ideala platsen att flyga på borde vara en frusen vintersjö, men det bjuder på två problem. Dels så fryser inte sjöarna nu för tiden , och dels så förångas inte bränslet så att motorn går att starta. Att värma upp motorn förstår jag är nödvändigt för att få dem att starta vid lägre temperaturer, men frågan är om det räcker det för att få dem att gå i minusgrader?

Skall borra upp munstycket på min med och prova

2016-10-15 12:41:13
RE: Deltavinge    
bem
Skicka mail
Ang att starta pulsjeten när det är kallt:
Det står på den här pulsjetsidan nedan att man kan tillsätta eter (upp till 25%) i bränslet för att få igång den om det är kallt ute. Kan ju vara värt att kolla upp det spåret.
https://aardvark.co.nz/pjet/starting.shtml

"In cold conditions where the air temperature is less than 60 degrees F or around 17 degrees C you may find that gasoline isn't sufficiently volatile to ignite reliably when starting an engine. If this is the case then it is recommended that you add some ether -- up to 25 percent. This will significantly increase the ease with which the fuel can be ignited."

Kul projekt med delta+pulsjet!

/Bo

2016-10-26 08:31:21
RE: Deltavinge    
Petrik
Skicka mail
Vad är det för modell ??
/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2016-12-13 18:54:18
RE: Deltavinge    
Tomas Leijon
Skicka mail
Det är en byggsats från tyskland som egentligen skall ha en glödare på 3,5-10cc. Kroppen har jag byggt själv för ändamålet och fenorna har förstorats och fått Cp flyttat bakåt så mycket det går. På den här länken finns en snutt med motorkörning. Snutten kommer efter jethelikoptern och innan mitt kolfibermonster. Deltan kommer att provflygas i vår när det blir lite varmare. Pulsjettar gillar värme. Hoppas detta kan vara till glädje.

Hobbymässanfilmen med motorkörningen i mittebn.