Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Allmänt/Tips / Val av radio? Multiplex kontra Jeti
2016-03-26 19:31:30
Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Efter att ha bestämt mig för att återuppta modellflygandet igen, och efter insikter om att det inte verkar helt lätt att få tag på en ny mottagare till min gamla Multiplex 4000 som passar i den elseglare jag just börjat bygga, inser jag att det förmodligen är lika bra att passa på att uppgradera till en modernare radio. Det jag tänkt flyga framöver är främst typ F5J och kanske också F3J och kanske också lite enklare motormodeller. Har ju alltid gillat Multiplex sen tidigare och deras Profi TX12 verkar ju tilltalande men har också kikat lite på Jeti DC14 som ju också verkar tilltalande.

Någon som har erfarenhet av dessa och kan komma med råd vad man bör välja? Antar att båda klarar av de behov man kan tänkas ha så avgörande blir mer hur pass användarvänliga de är plus vilka tillbehör som finns. Service och tillförlitlighet är en annan fråga. Orbo har ju alltid varit bra att ha att göra med när det gäller Multiplex, hur är det med representanter för Jeti här i Sverige? Annat att tänka på vid val? Erfarenheter någon?

2016-03-26 20:16:01
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
GCÖ Öberg
Skicka mail
Som med allt annat är ju smaken som baken, kan bara svara för min personliga uppfattning.
Sen några år tillbaka så fick jag min första Jeti, och har inte ångrat mig en sekund, så nu har
jag två, en Dc 16 och en Ds 16. Tror på allvar att det finns inget dom inte kan göra, dessutom
enkla att programmera. Dom är dessutom i samarbete med Hacker, som gör att dom är väldigt kompatibla med varandra, plus blir väldigt starka på marknaden.
Humana priser på tillbehör och mottagare, dessutom ligger dom i främsta ledet på utveckling
av telemetri.
Tittar man i radion så är det hög kvalitet på allting, inget plastdunk som i många andra radios.
Gå gärna in på Youtube och titta på alla videos, det finns massor att titta på.
Bor du i Stkh är du välkommen att komma o känna o klämma på radion.
//Jörgen

2016-03-27 12:19:06
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
Jag håller med Jörgen, valet är till stor (störst?) del fråga om personliga preferenser. Båda märkena är ju kända som kvalitetsmärken, båda har skärmen högst upp där man kan se den även när man håller händerna på radion, båda har (så vitt jag vet) kompetenta mjukvaror, etc, etc.

Jag har aldrig provat någon Jeti men jag har en Mpx Profi TX 12 som jag är oerhört nöjd med. Den används nästan enbart till F5J-plan och jag har hittills inte stött på några begränsningar i dess programmering. Det finns iofs personer som hävdar att eftersom den "bara" kan ha fyra flygfaser så är det en begränsning, men jag har aldrig använt fler än tre så det motargumentet känns inte relevant för mig. (Dessutom har jag för mig att det på Mpx hemsida finns en programmeringssekvens för att kunna ha fler faser, men det är inget jag brytt mig om att undersöka.)

Ett av mina plan har sex vingservon och det var inga problem alls att programmera. Att få de inre skevrodren att följa de yttre var en bagatell, likaså att ställa utslagen på dem vid bromsning. Allt annat jag någonsin behövt har också varit enkelt att hitta, med ett enda undantag. Det finns en färdig funktion för att mixa skevroder till V-tail och att där få "differential setup" på V-tail. Den funktionen använde jag förra sommaren, men när jag skulle justera den på fältet häromdagen hittade jag den inte (men jag försökte heller inte mer än någon minut). En snabb sökning i manualen kommer dock att lösa det problemet.

Multiplex har gjort flera uppdateringar av mjukvaran under tiden jag ägt min Profi och under tiden har de också förenklat uppdateringsproceduren. Numera installerar man ett program på datorn och ansluter radion via usb. Då talar programmet om vilka versioner som finns till just denna typ av radio och om jag klickar på en version laddar programmet hem den och installerar automatiskt på radion. Klart!

En annan "finess" jag gillar med Multiplex är deras filosofi att jag som ägare skall kunna utöka radion med fler (eller andra) knappar, rattar och brytare. För i dagens läge är det ju sällan som antalet kanaler i radioöverföringen är begränsningen för mig som användare, det är ju istället oftast antalet, utformningen och/eller placeringen av knappar och brytare. Därför finns det på Profin ett antal färdiga positioner i radion där jag kan borra hål och sätta dit en ny brytare/ratt/knapp för att sedan ansluta till färdiga extrauttag i radion. Det finns även spakar med knappar och brytare inbyggda så att man kan styra visa funktioner utan att ens behöva flytta fingrarna från spakarna under flygning.

Jag har som sagt ingen erfarenhet av andra märken, så ovanstående kanske är standard även hos andra fabrikat. Men i vilket fall som helst är det saker som jag gillar med Mpx Profi, andra användare har säkert andra preferenser.

2016-03-27 12:49:36
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
helifanatic
Skicka mail
De vanligaste märken inom segelflyg
Är väl i nuläget multiplex o futaba skulle jag säga själv flyger jag f3b maskinen
Med en spektrum dx9 som jag har 10 flygfaser o kunna byta mellan aldrig haft några bekymmer. Skulle säga välj en radio som du trivs med i första hand. Annars kan du ju kolla vad som används i flygklubben där du håller till o välja utifrån det ifall man nån gång behöver hjälp med program/mixningar etc.

2016-03-27 15:11:07
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
Hej Richard!
Jag kan inte kontra dessa två apparater eftersom jag bara känner till Multiplex 4000. Om din radio är välbehållen, varför köpa nytt? Du har en radio som kan allt, och dessutom superenkel att konvertera till 2,4 GHz, antingen med en modul som du monterar i din modulhållare, RF module HFM3 M-LINK 2.4 GHz eller så kan du välja den enklaste vägen och montera en sändarmodul som du kopplar in via multifunktionuttaget, HF-Modul HFMx V2 M-LINK 2,4 GHz. Med den senare blir det ju superenkelt att växla mellan 35-MHz och 2,4-GHz; bara att rycka ut kontakten så transmittar du på 35-bandet.

Om du sen vill kolla in telemetri, skaffa denna, Telemetry-Display. Och när du vill ha talande telemetri skaffar du en Souffleur. Souffleuren fungerar mycket bra med fem olika inställningsmoder, en för varje typ av flygetyg.

...och så blir det mycket billigare, pengar du kan lägga på mottagere mm.

/Ville

ps.
Förstår förvisso att det är kul att köpa nytt för man är ju less på sin gamla låda, men oj vad man lurar sig själv, det är i allafall min erfarenhet...
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-27 23:53:49
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Jag tackar för input och synpunkter! Min nuvarande Multiplex 4000 är i bra skick och fungerar bra och har precis fått nya ackar så det bästa, billigaste och enklaste vore att fortsätta med den. Gillar ergonomin på den och den rena designen och den gör i princip allt det jag vill. (Fast lyckas inte få till ett termikläge på min 6 servovinge där bara de yttre skevrodren är aktiva.. men det säger nog mer om mina programmeringskunskaper är om vad radion är kapabel till. Olika källor har sagt att det ska gå, men inte hur man gör det..).
Det som får mig att fundera på byte är att ingen av de mottagare jag har liggande funkar att använda i den elseglare jag är på g att bygga nu. För få kanaler eller för stora rent fysiskt. En beställning är lagd på den enda 9 kanals kompakt 35 Mhz mottagare jag kunnat hitta när jag scannat nätets hobbyaffärer.  Beställlning gjord, pengar överförda, beställning bekräftad men går inte att få nåt besked när leverans kommer ske eller om de verkligen har den hemma överhuvudtaget. Mejl besvaras inte och när man ringer vägrar de prata engelska och min tyska för knagglig för att göra mig förstådd samtidigt som deras vilja att förstå verkar kort sagt... begränsad. Ser också att deras omdömen på nätet är ganska entydigt uselt, något som jag såklart borde kollat innan beställning. Så, ser mig som blåst på pengar och beställning.

Jag har också varit i kontakt med Orbo angående möjligheten att uppgradera min sändare till 2,4 GHz och som jag förstår säljs det inte längre uppgraderingskit till denna sändare utan man är hänvisad till begagnatmarknaden vilket gör mig skeptisk. Just när det gäller radiodelar vill jag veta vad grejorna varit med om, inte så pigg på att chansa med begagnat där. Kostnaden för en krasch p g a radiofel kan ju ganska lätt hamna i trakterna av vad en ny radio kan gå på. Detta är bakgrunden till mina radiobytefunderingar. Skulle gärna fortsätta med min nuvarande radio men verkar inte riktigt möjligt om jag inte kan beställa en ny mottagare som passar in i mitt nuvarande bygge.

2016-03-28 00:23:15
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
Hej Richard!
Det var trist att höra att Multiplex inte säljer modulerna längre. Då borde de ta bort produkterna från hemsidan. Mycket märkligt! Skaffar du någon av sändarna du funderar på så blir det säkert bra, för båda är ju top of the linegrejor.
Lycka till!

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-28 11:16:07
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Hej Ville!

Kikade närmare på dina länkar och håller med, märkligt om Multiplex låter produkter ligga kvar på hemsidan om de inte längre säljs! Undrar om Orbo och jag pratat förbi varandra? Får ta och mejla Multiplex och kolla med de direkt. Såg att 35 MHz mottagare också ligger kvar på hemsidan. Om dessa går att beställa är ju mina problem lösta!

-Tack för länkar!

2016-03-28 14:37:57
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
Hej igen!
Swishade runt lite för skoj skull hos de stora handlarna i Tyskland och det verkar skralt med tillgången på moduler överhuvudtaget. Naturligtvis finns det nya moduler liggande här och var men det blir lite krångligt att utrusta sig, och idag ska ju allt gå med blixtens fart. Sen är det klart att P4000 nästan är en dinosaurie idag, men skulle själv kunna tänka mig att köpa en, antingen fabbriksny eller en som är i väldigt bra skick och då är det ju trevligt om handlarna har rätt saldo i sina hyllor när man vill köpa tillbehör.

Sen kan man alltid konvertera till 2,4 GHz med tredjepartssystem men det är också lite tjafsigt innan alla bitar är på plats; och man måste vara väldigt övertygad och innan man bestämmer sig, annars kan det bli dyra radioaffärer att prova sig fram. Att konvertera hör också kanske till forntiden i dessa dagar, men det går bara man kan och vill.

Jag satsade aldrig på Profi-sändaren då Multiplex inte lyckades hålla vad de lovade med den nya sändaren när den kom ut. Profin har uppdaterats ett flertal gånger och ändå lyckats etablera sig bland fansen, så pass att den tillverkas och det känns säkert bra för alla Mpx-nördar. Jag håller fortfarande kvar vid Multiplex, men med deras enklare Royal Pro/ Royal SX, och de uppfyller alla mina behov.

Vet att du funderar på Jeti DC14 och det är ju en väldigt "basic" version. Man kan fråga sig hurvida det är en smart lösning eller ej?

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-28 15:05:39
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
helifanatic
Skicka mail
Kolla med Lennart Andersson på rc teknik annars om han har nått liggande eller känner till nån som har.

2016-03-28 15:33:00
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Annars kan du ju kolla med den svenska importören av Multiplex nämligen Autopartner i Torshälla.
Roger
www.mcregor.se

2016-03-28 17:01:00
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Hej,
Annars kan du ju kolla med den svenska importören av Multiplex nämligen Autopartner i Torshälla.
Roger


Hej!
Ja, dessa svenska importörer/handlare!? Var inne på Autopartner för en liten stund sen och kollade, och tro det eller ej, de hade inte en enda Multiplexsändare i lager!? Vad ska man tro? Det är inte bara priset som gör att folk beställer från utlandet.
Somliga handlare bemödar sig inte ens att beskriva produkterna, nä då, man måste surfa någon annanstans om man vill ha lite mer info, otroligt...!?
Nä, det finns bara ett fåtal handlare kvar värda sitt namn, RC-Teknik, RC Flight, ORBO, Stepson Hobby är några av dem; resten, de kan nog lägga ner?
Jaja, jag vet att jag är en gnällgubbe och att jag förmodligen får sota för detta inlägg, men jag står för det.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-28 18:09:41
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
McRegor
Skicka mail
Har haft mycket att göra med Autopartner och jag betraktar det företaget som mycket seriöst och bra att ha att göra med.
Ett telefonsamtal till Pelle kanske ger lite bättre svar.
Roger
www.mcregor.se

2016-03-28 19:26:22
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
En variant är att stoppa in en JETI-modul (2,4 GHz) i MC4000-sändaren:

Jeti TU2-EX

2016-03-28 19:46:42
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
[...] Min nuvarande Multiplex 4000 är i bra skick och fungerar bra och har precis fått nya ackar så det bästa, billigaste och enklaste vore att fortsätta med den. Gillar ergonomin på den och den rena designen och den gör i princip allt det jag vill. [...]

Om du får tag på 35MHz-mottagare (de annonseras ibland i köp-o-sälj här på SvensktModellflyg) så är det det klart billigaste så länge som du är nöjd med radion i övrigt. Att däremot börja uppgradera radion till 2,4GHz, köpa telemetridisplay, Souffleur, etc, etc tror jag är att måla in sig själv i hörnet. En radiomodul + Souffleur kostar c:a två och ett halvt tusen. Priset för displayen har jag ingen aning om men det borde röra sig om minst en tusenlapp till, dvs nästan halva priset av en Mpx Profi TX9 eller Jeti DC14, och mer än häften av en Mpx Royal SX (som jag dock är osäker på ifall den pratar).

Så mitt råd är att antingen köra lågbudgetvarianten (35MHz) ett tag för att dels komma igång igen, dels få tid på dig att undersöka mer detaljerat vad du har för behov och önskemål. Passa i så fall på att klämma och känna på klubbkompisarnas sändare för att se vad du gillar med de olika märkena och varianterna (fast var beredd på att ALLA tycker att just deras märke är bäst ).

Eller också bestämmer du dig för att köpa din drömradio på en gång. Vad du än väljer för radio bland Jeti eller Multiplex är jag övertygad om att du blir nöjd med radion. För min egen del var det lika mycket ett val med hjärtat som med hjärnan. En Royal SX hade egentligen varit tillräckligt för mina behov, men jag blev (och är fortfarande) kär i Profin, så den fick det bli. Det enda felet med den är att den inte går att hålla i handen om man vill kasta DLG, men då använder jag min gamla trotjänare Mpx Cockpit SX.

2016-03-28 21:07:32
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
Hej!
Att konvertera med en Jeti TU2-EX modul är en bra idé, började själv min 2,4GHZ karriär med föregångaren Jeti Duplex TMe i en Royal Pro. Gick över till Multiplex M-Link när det släpptes. Eller varför inte konvertera till Weatronic, mycket bra system, använder det själv med framgång och många med mig ute i världen. Sen förstår jag inte Stefans resonemang; varför Richard skulle måla in sig i ett hörn om han konverterar med den smidigaste och bästa lösningen av alla koverteringar, nämlingen Multplex egen. Är bara sändaren i bra skick så ser jag inga nackdelar; den kan gått och väl göra tjänst i ytterligare 10 år, vem vet.
Själklart blir 35 MHz varianten den billigaste men det är definitivt inte den bästa, speciellt inte när man ska börja med elsegel för där är 2,4 GHz överlägsen när det gäller ev. störningar från eldriften.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-28 21:11:01
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Jag tackar för kloka synpunkter och råd! Ingen panik att bestämma sig, tar ju ett tag innan jag byggt klart och kan fortsätta flyga med det jag har under tiden. Med lite tur dyker det upp en passande 35 Mhz mottagare under tiden jag bygger (fast tänker nog inte satsa på något begagnat). Svårigheterna jag stött på redan nu med att komplettera befintlig utrustning talar ju ändå för att det kan vara läge att uppgradera inom en ganska snar framtid. Jag kommer fortsätta att samla på mig synpunkter om vad som kan vara lämpligt att satsa på. Klart är att jag vill ha en pultsändare liknande 4000 radion vilket väl gör att valet kommer stå mellan Jeti o Multiplex hursomhelst.

Om nån får syn på en RX-9-SYNTH DS IPD compact 35MHz(A) mottagare liggande på en hylla i en affär nånstans, hojta gärna till till mig då! :-)

2016-03-29 23:26:35
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
...Klart är att jag vill ha en pultsändare liknande 4000 radion vilket väl gör att valet kommer stå mellan Jeti o Multiplex hursomhelst

Ett alternativ i mellanprisklassen är Graupner HoTT MC20 som är en 12-kanalers pultsändare av det kompaktare slaget. Den klarar 8 roderytor på vingarna och har 7 flygmoder vilket räcker för flertalet av oss. Jag använder själv denna radio sedan något år och är helnöjd. Särskilt uppskattar jag den väl utbyggda telemetrin och att det finns många bra mottagare. GR-18 med inbyggt 3-axligt gyro och accelerometer samt variometer har därvidlag blivit en favorit för mig.


2016-03-30 08:40:23
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
MC-20:n ser trevlig ut och prismässigt ligger den bra till! Verkar ju göra det man kan tänkas behöva så är absolut ett alternativ att titta närmare på. Lite tveksam till placeringarna av switcharna dock, ser ut att sitta väldigt tight ihop när man kikar på bilder. Något du har störts av?

För övrigt ser det ut som mina mottagarproblem är lösta! Så ingen panik med radiobyte, kommer att köra på med min Mpx 4000 ett tag till men en uppgradering ligger i pipen framöver så kommer fortsätta kika på vilka alternativ som finns!

2016-03-30 09:15:55
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
MC-20:n ser trevlig ut och prismässigt ligger den bra till! Verkar ju göra det man kan tänkas behöva så är absolut ett alternativ att titta närmare på. Lite tveksam till placeringarna av switcharna dock, ser ut att sitta väldigt tight ihop när man kikar på bilder. Något du har störts av?

MC20 är ganska kompakt för att vara en pultsändare vilket för mig är en fördel då jag lätt når strömbrytarna. Jag har inte haft några problem med att de sitter för tätt. Om man vill kan man enkelt ta bort de brytare som man inte avser använda.

Den senaste versionen av bruksanvisningen (v.10) som ännu så länge endast finns på tyska kan laddas ner här.

2016-03-30 09:44:16
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Michael
...
Den senaste versionen av bruksanvisningen (v.10) som ännu så länge endast finns på tyska kan laddas ner här.


Hej Michael!
Är det stor skillnad på senaste versionen och den engelska som man laddar ner från Graupners hemsida? http://www.graupner.de/mediaroot/files/33020_mc20HoTT_en.1.pdf

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2016-03-30 20:33:35
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: Ville

Hej Michael!
Är det stor skillnad på senaste versionen och den engelska som man laddar ner från Graupners hemsida? http://www.graupner.de/mediaroot/files/33020_mc20HoTT_en.1.pdf

/Ville

Upplägget är detsamma men funktionsbeskrivningen har utökats/förbättrats och det har tillkommit en del funktioner, bl.a. en motsvarighet till Spektrums "model match". Det är inte bra att Graupner släpar efter så mycket med översättningen av bruksanvisningen. En trolig förklaring, men ingen ursäkt, är att försäljningsvolymen av MC20 utanför Tyskland antagligen är väldigt liten jämfört med volymerna för MZ- och MX-serierna.

2016-03-30 20:52:44
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Jag kan rekommendera dig att köpa en Jeti. Har haft min DC-16 nu i mer än 2 år och är så imponerad över design, kvalitetskänsla och det stora utbudet av bra mottagare och sensorer.
Jeti har inte spionerat på nåt annat märke när dom designat sina sändare utan tillverkar sändare som ligger i en egen klass helt enkelt. Dom både känns och ser ut som nåt man manövrerar en stor kran eller en travers på en industri. Alla andra sändare ser tyvärr ut som leksaker i jämförelse.
Jeti är dessutom tillverkade helt i metall ( även spakar ) och spakar och rattar har Hallsensorer istället för pottar.

Deras nya DC-24 ligger redan på min önskelista.

Mvh Per Nilsson


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2017-08-14 16:16:47
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Även om det inte blivit flugit så mycket som jag hade önskat, har mina radiofunderingar fortsatt och jag har kommit till insikten att nu är det dags att uppgradera.

Funderar fortfarande på Jeti eller Multiplex men såg att Graupner kommit med sin MC28 som ser lockande ut. Gillar att den kommer med färdiga konfigurationer för 6 servo-vingar och bluetooth känns ju också lite skoj. Prismässigt ligger den ju bra till också, runt 7500 kr med mottagare är ju ett par tusenlappar billigare än både Multiplex och Jeti.

Så, undrar nu om någon här har någon erfarenhet av Mc28:an, gärna från typ F5j eller F3j.

Undrar också om det är någon avgörande skillnad vad gäller tillbehörssidan som man kanske ska beakta? 

2017-08-14 22:09:10
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Davlu
Skicka mail
Om du överväger graupner så släng med Frsky Horus i ekvationen också. Ligger i samma kvalitets-skikt som graupner, men billigare och kraftfullare. Graupner är kinaradio med tysk mellanhand och prismärkning, och frsky kinaradio med kinesisk prismärkning.
Multiplex och Jeti håller jag till en högre kvalitetsnivå och av dessa så är jetin mitt val.

2017-08-14 22:26:58
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Oki, har nog inte hängt med i vad som hänt på marknaden de senaste åren.. för mig var Graupner/JR ett kvalitetsmärke i nivå med Multiplex.

Frsky Horus gillar jag inte designen på, får också intrycket av att det mer är en tumspaksradio och det går bort för mig.

2017-08-14 23:06:26
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
Graupners sändare tillverkas av SJ som är ett sydkoreanskt företag. På flertalet av mina HoTT-prylar står det faktiskt "Made in Korea". Liksom många andra företag tillverka säkert SJ en del av sina produkter i Kina, men det är man långt ifrån ensamma om. Mjukvaruutvecklingen för sändare sker fortfarande huvudsakligen i Tyskland.

Största skillnaden mellan MC-20 och MC-28 är att MC-28 utöver fler kanaler och ännu fler programmerinsmöjligheter är försedd med styrspakar som använder sig av Halleffektgivare istället för traditionella potentiometrar samt en nyutvecklad antenn med cirkulärpolariserad signal. Det sistnämnda sägs vara en fördel i förhållande till vanliga planpolariserade patchantenner som MC-20 har såtillvida att det inte blir lika viktigt hur antennerna i modellen placeras i förhållande till varandra. Dessutom har radion utöver flyg- och helikopterprogram även program för multikopter och ytfordon (arbetsmaskiner och fartyg).

För mig är den största fördelen med Graupner HoTT att de har ett brett utbud av olika mottagare med bla. inbyggda gyron, accelerometrar och magnetometrar. Deessa mottagare använder jag såväl i flygplan, helikopter som multikopter. Mycket praktiskt är det att exv. att slippa installera separata "flybarless controllers" i helikoptrarna, dels för att installationen blir superenkel, att alla inställningar kan göras direkt från sändaren och att totalkostnaden blir ca. 1500-2000 nr lägre per helikopter än om jag skulle köpt en separat flybarless controller.

I slutändan är det de personliga behoven det kommer an på vilken radio man väljer, precis som för bilar, telefoner och datorer.

2017-08-14 23:10:07
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
Frsky Horus gillar jag inte designen på, får också intrycket av att det mer är en tumspaksradio och det går bort för mig.

Håller inte med dig - min sitter i en sändarpult (ifrån senderpulte.de) och är långt ifrån nån tumstyrar-apparat - i alla fall för mig.
Även FrSky Horus har spakar med Hall-element och det finns en mängd mottagare till synnerligen överkomliga priser - liksom telemetri-givare. En populär mottagare i vår klubb börjar bli den som heter S6R vilket är en mottagare med full räckvidd, diversity, 6 kanaler (finns också med 8 kanaler - S8R), telemetri och inte minst inbyggt "6-axligt" gyro där man kan styra inställningarna ifrån sändaren - mycket smidigt. S6R kostar runt 250 kr ifrån Hobbykings EU-lager - för att ta ett exempel. FrSky's senaste mottagare är en mottagare speciellt framtagen för segelflyg - 8 kanaler och inbyggd variometergivare. Liten, lätt och är i utlandet prisssatt till runt 35 $.



Roger
www.mcregor.se

2017-08-14 23:31:16
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
Tyvärr tycks S6R och S8R gyromottagarna enbart vara för "fixed wing".
Vem vet, kanske kommer de med FBL- och multikopter-mode så småningom.

2017-08-14 23:51:19
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
McRegor
Skicka mail
Så är det nog Michael men det är inget problem för de flesta - alltså de som inte flyger heli. För multicopter har FrSky andra lösningar med avancerade kontroller-kort med inbyggd mottagare - liksom t ex 1,5 g fullräckvidds diversity-mottagare med S.bus för anslutning till valfritt kontrollerkort.
Roger

www.mcregor.se

2017-08-15 07:30:13
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
Jag har bara använt Multiplex Profi TX 12 så jag kan inte jämföra med de andra utan kan bara säga att jag är VÄLDIGT nöjd med den. Men eftersom du nämner 6-servos-vingar så kan det vara värt att påpeka att i en elseglare innebär det 9 kanaler. Om jag förstått saken rätt så har FrSky bara 8-kanalersmottagare och kräver speciallösningar för 9 kanaler.

I Profi Tx var det väldigt enkelt att göra nya mixrar för de inre skevrodren för att få de att bete sig som jag vill, både beträffande skevroderutslag (en två tredjedelar så stora som yttre skevrodren), bakkantsförändringar i flygfaserna, samt vid broms (inre skevrodren fullt upp oberoende av högerspaken, yttre skevrodren neutrala och följer spaken).

2017-08-15 10:14:35
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
McRegor
Skicka mail
Stefan - möjligt att du har rätt i att det f n bara finns mottagare med 8 servokontakter men internt kan du nyttja upp till 32 kanaler som kan mixas ihop och du har dessutom möjligheten att koppla ihop t ex 2 mottagare alternativt köra en 8-kanaler samt via S.bus utöka detta genom att ansluta enkla/billiga decoders. Sen har deras sändare nåt som i stort sett alla andra saknar idag nämligen en plats för en extern HF-modul så du kan ansluta en modul där av annat fabrikat och t o m köra dessa system parallellt i samma modell. Möjligheterna är nog närmast oändliga - därmed inte sagt att systemet passar alla eller på nåt sätt är det bästa men man får en mycket tillförlitlig radiolänk, oerhörd flexibilitet speciellt om man kör OpenTX i sändaren  och samtidigt mycket vettiga priser på mottagare och tillbehör.  Och alla dessa kanaler och funktioner finns tillgängliga redan ifrån deras minsta sändare - QX7 för typ 1400 kr i Sverige - även om den givetvis har begränsningar men det gäller främst antalet switchar och vred.
Roger
www.mcregor.se

2017-08-15 10:26:10
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Utan att kunna ge nån riktigt bra motivering gillar jag inte Frsky så den går bort för mig.

Multiplex är det jag alltid haft så att välja det igen skulle kännas som en naturlig fortsättning. Ett problem jag haft med min MPx4000 är att jag aldrig lyckades få till ett termikläge där bara de yttre skevrodren var aktiva och där jag kunde välja olika klafflägen på inre skev och flaps. Det ser ut att kunna fixas relativt enkelt i MC28:an vilket är en av anledningarna till att den kom med som ett alternativ.

När det gäller Jeti börjar det kännas som det alternativet går bort p g a budget.

2017-08-15 10:45:24
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
pernstig
Skicka mail
För mig blev det självklart att välja FrSky eftersom jag tidigare körde MPX 4000 och MPX inte hade någon ny sändare med samma flexibilitet.
@Richardk: Jag hade inga problem att ordna termikläget på det sätt du beskriver, enklast via "flight modes". Har sändaren kvar av nostalgiska skäl och programmet ligger kvar i den om jag minns rätt
/Leif

2017-08-15 11:21:30
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Ok, kanske borde omvärdera min förutfattade åsikter då!:-)

När du fixade termikläget, var det en sexservovinge då med 4xskev, 2xflaps?

Och nån som gjort motsvarande i en Mtpx Profi?

2017-08-15 11:31:51
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
pernstig
Skicka mail
Nej, 2xskev och 2xflaps. Det var ett par år sedan jag mixtrade med 4000 men jag kan inte se något som hindrar att göra samma sak med 6 servon förutsatt man har 9-kanals mottagare.
Edit: Jag skapade alltid nya modeller i läge "Universal" och "byggde" alla mixar efter huvud.
/Leif

2017-08-15 12:12:39
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
Ok, kanske borde omvärdera min förutfattade åsikter då!:-)

När du fixade termikläget, var det en sexservovinge då med 4xskev, 2xflaps?

Och nån som gjort motsvarande i en Mtpx Profi?


Om du beskriver lite mer exakt vad det är du vill göra så kan jag kolla ikväll hur lätt/svårt det är på Profi TX.

2017-08-15 14:03:24
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Stefan,

Tack det vore toppen!!

Det jag vill åstadkomma är i princip följande:

1. Två lägen där jag kan välja startklaff (=termikläge), 2xflaps + 4xskevroder nerfällda i varierande grad. 2 olika grader av klaff
2. Normalläge (alla roderytor neutrala)
3. Speedläge (flaps + skevroder upp)
4. Butterfly (Flaps 90 grader ner, + 4 x skev uppp) + mix höjd
5. Valfri mix sida-skev (till-från)
6. Utslagsbegränsning (till-från) för alla roderytor

Ovanstående utgör inga problem att åstadkomma för någon av aktuella radios.

Men, så vill jag också ha till ett läge där jag kan välja:

7. bara yttre skevroder aktiva som skevroder
8. och med bara yttre skevroder aktiva, ha möjlighet välja två termiklägen för klaff + inre skevroder nerfällda. Yttre skevroder opåverkade av klaffläget.
9. Möjlighet att välja mix skev + sida

Det är 7 -8 som jag haft problem att få till på min MPX4000 på ett bra sätt och som jag gärna vill att en ny radio ska klara av att lösa på ett enkelt sätt.

2017-08-15 18:31:22
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
Då såväl Multiplex som Graupner har sitt "mentala" ursprung i och främst marknadsförs i segelflygets förlovade hemland Tyskland, så är jag övertygad om att bägge tillverkarna gnuggat geniknölarna då det gäller att få till bra funktionalitet för segelflyget.

Mix 7 och 8:
Jag noterar att i vingmixerfunktionen (ty. "flächenmixer") för MC-28 kan man välja att definiera upp till 2 skevroder och 2 klaffytor per vinghalva vilket tycks vara vad du behöver. Varje roderyta har i vingmixern sin egen meny där man kan välja att ställa in hur roderytorna ska påverkas av klaff och skevroderutslag, hur skev- och klafftrim ska inverka på roderytan, hur differentiering av skevutslag ska påverka roderytan mm. Då inställningarna för varje sådan meny kan göras per flygfas så bör din två önskade önskade funktioner gå att få till med vingmixern definerad för ett par olika flygfaser.

Mix 9 ordnar man enkelt med en av de fria mixrarna.

Läs om allt om "flächenmixer" på sidan 128 och framåt i den (tyska) bruksanvisningen för MC_28.

Det finns även en beskrivning i den engelskspråkiga bruksanvisningen men jag är inte övertygad om att den är lika detaljerad.

2017-08-15 18:50:02
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Tack Michael!
Vad du skriver stämmer med hur jag själv uppfattade det när jag på min knaggliga tyska kikade igenom manualen. Det var det som gjorde att m28:än kom in som ett tänkbart alternativ.
Jag är i och för sig övertygad om att det går att lösa både i min nuvarande 4000 och i Profil också. Gäller bara att lista ut hur! :-)

2017-08-15 18:52:59
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Kan ju tillägga att anledningen till uppgradering inte är bara mina önskemål med 6_servovinge, bara att när jag ändå byter vill jag kunna lösa det problemet.

2017-08-15 21:52:15
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
JB
Skicka mail
Hej Richard
Jag köpte en Multiplex Profi16 när den kom och tyckte den var toppen i flera år.
Dock lite krånglig att programmera tyckte jag. Men det löste sig alltid även om jag behövde lite hjälp ibland.
Men så fick jag chansen att låna en ny Jeti DS16 och var såld. Köpte en egen direkt. Att programmera en seglare med 8 vingservon var inga problem alls för mig längre. Alla andra modelltyper som jets och aerobatic är en baggis. Kvalitetskänslan överstiger även Multiplex ganska så ordentligt tycker jag. Tillbehör så som telemetri är nog ganska så likvärdig och det gäller nog även mottagarna också.
Men lite som att jämföra BMW med VW. Allt man behöver finns där, men känslan är lite annorlunda. 

2017-08-16 08:01:21
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Richardk

Jag är i och för sig övertygad om att det går att lösa både i min nuvarande 4000...

Nu är du ju inne på att köpa ny modern sändare men om du ändå är sugen på att pilla med din mc4000 bistår jag gärna efter lite egen avrostning
/Leif

2017-08-16 21:55:54
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Leif,

Tack för erbjudande om hjälp med min MPX4000! Är helt inställd på att byta till modernare radio dock så tror inte det är värt att lägga mer tid på denna.

Mvh Richard

2017-08-16 22:17:59
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
bem
Skicka mail
Hej,
Jag kände på en Jeti DS-16 (handsändare, inte pultsändaren) i somras. Det jag reagerade på var den ganska korta slaglängden på spakarna. Lite tung var den allt också. Annars såg den gedigen ut på utsidan i alla fall.
Själv är jag fast i Futabaträsket om man skall skämta lite. Det blir gärna så att man blir kvar med ett märke om man är nöjd med det. Multiplex är ju inte så väldigt dyra och det är ju aldrig fel. Deras senaste Profi TX16 ser riktigt läckra ut. Att de saknar färgskärm behöver inte vara nån nackdel, det viktigaste är att menysystemet är logiskt uppbyggt och lättanvänt.
Kolla även upp Futabas radioanläggningar innan du bestämmer dig, kan hända det kan finnas nån modell du gillar där. Det kommer en ny Fuatab 16SZ nu i september som ligger i hyfsat prisläge. Storebror 18SZ finns sen nåt år men deras värstingradio 18MZ WC är på tok för dyr enligt min mening men är förstås en bra radio.
Har själv en 10 år gammal Futaba 14MZ men den sjunger på ålderns höst och jag pensionerar den nog inom snar framtid.

/Bo

2017-08-16 23:29:58
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
Stefan,

Tack det vore toppen!!

Det jag vill åstadkomma är i princip följande:

1. Två lägen där jag kan välja startklaff (=termikläge), 2xflaps + 4xskevroder nerfällda i varierande grad. 2 olika grader av klaff
2. Normalläge (alla roderytor neutrala)
3. Speedläge (flaps + skevroder upp)
4. Butterfly (Flaps 90 grader ner, + 4 x skev uppp) + mix höjd
5. Valfri mix sida-skev (till-från)
6. Utslagsbegränsning (till-från) för alla roderytor

Ovanstående utgör inga problem att åstadkomma för någon av aktuella radios.

Men, så vill jag också ha till ett läge där jag kan välja:

7. bara yttre skevroder aktiva som skevroder
8. och med bara yttre skevroder aktiva, ha möjlighet välja två termiklägen för klaff + inre skevroder nerfällda. Yttre skevroder opåverkade av klaffläget.
9. Möjlighet att välja mix skev + sida

Det är 7 -8 som jag haft problem att få till på min MPX4000 på ett bra sätt och som jag gärna vill att en ny radio ska klara av att lösa på ett enkelt sätt.


För att svara på frågorna så börjar jag med strukturen i Profi TX (logiskt sett).

Multiplex har valt att dela in Profi (liksom tidigare sändare) i tre "delar". Delarna är Controls (spakar, knappar, reglage), Functions (höjd-, sida-, skev-, etc), samt Servos (de servon som påverkar roderytorna. Till detta kommer Mixers som "kopplar ihop" kontroller med funktioner, samt Servo Assignment, en lista som kopplar ihop servon med funktioner (det är också här man bestämmer vilken kanal ett visst servo skall tilldelas).

För en kontroll, t.ex. skevroderspaken, kan man välja Dual Rate, expo, utslag (samt några detaljer till som jag inte riktigt lärt mig ännu). Samtliga dessa kan fås flygfasberoende, dvs man kan tex välja att ha olika expo i olika flygfaser.

Mixarna däremot är INTE flygfasberoende, så man kan inte välja olika antal ingångar till mixern i olika flygfaser. Däremot är det synnerligen enkelt att läga till (eller dra ifrån) ingångar till de fördefinierade mixrarna, eller skapa helt nya mixrar. Man kan även låta två- eller trelägesbrytare addera in fasta värden i mixern, vilket även möjliggör att använda det som Multiplex kallar Magic Switches (brytare som bara existerar i mjukvaran men som kan programmeras till att slå av/på vid kombinationer av tillstånd på andra brytare/kontroller).

Servoinställningarna är inte heller flygfasberoende eftersom man justerar radion för att ställa in servonas nollpunkter och ändlägen, vilket radion sedan ser till att ändlägena aldrig överskrids, inte ens om en mixer skulle addera fram värdet 200% för funktionen.

Det finns ett undantag: Det finns en fördefinierad mixer som av någon underlig anledning är döpt till Combi-Switch. Där kan man välja att mixa skevroder till roder. Den mixern ÄR flygfasberoende så man kan ha olika stark skev-till-roder-mix i de olika flygfaserna och man kan även definiera en brytare som helt slår av mixern. En lustig detalj som jag upptäckte av en slump är att om man sätter procentsatsen till ett negativt tal får man istället roder-till-skev-mix.


Flygfaserna är inte aktiverade som default, men de är förberedda så det är bara att tilldela en brytare till flygfasinställningarna så är de aktiverade. Som default har man tre flygfaser, där namnet är valfritt ur en lista på 20-talet texter (varav 13st är relevanta för segelflyg). En fjärde flygfas är förberedd och är ämnat att tilldelas en tvålägesbrytare. Denna flygfas -- ofta använd som START1 -- har företräde före de övriga, dvs om den är aktiverad spelar det ingen roll hur den andra brytaren är ställd. Det finns dessutom förberett för att addera tre flygfaser till. Då väljer man flygfasgrupp med en annan tvålägesbrytare och får då tre (eller möjligtvis fyra?) flygfaser till, men det har jag aldrig provat så jag vet inga fler detaljer om det.

Samtliga inställningar är flygplansspecifika, dvs ändrar man dem för ett plan ändras de INTE för något annat plan i minnet. Däremot går det att välja att kopiera grupper av inställningar när man skapar en ny modell.



Min Klapperstorch (som har sexservosvinge) har jag ställt in så här:
* De mellersta roderytorna i vingen är konfigurerade som skevroder rent fysiskt på planet, dvs de kan röra sig mycket uppåt, men bara lite grann nedåt.

* Jag har tre flygfaser, SPEED1, CRUISE och THERMAL1 definierade. Varje flygfas ändrar ett fix-värde för funktionen FLAP. (Man kan också addera ytterligare FLAP-värde via t.ex. skjutreglage men det har jag valt att inte göra på denna modell.)

* Till Aileronmixern har jag de fördefinierade ingångarna (som alltså är kontroller): Aileron, Spoiler, Flap, Elevator. Aileronspaken adderas med faktorn 90%. Spoilern adderas inte alls för jag höjer inte de yttre skevrodren vid broms, Flap adderas med 17% upp och 47% ned för bakkantsförändring. Elevator adderas inte alls eftersom jag inte använder "Snap-Flap".

* Till de inre skevrodren adderade jag en egengjord mixer. Som ingångar till den mixern har jag Flap, Spoiler, Aileron. Aileron adderas med 40% för att göra så att de inre skevrodren rör sig mindre än de yttre. Flap adderas med 16% upp och 58% ned för bakkantsförändring. Spoiler adderas med 100%, så vid fullt spoilerutslag går de inre skevrodren nästan 90 grader uppåt.

* Till klaffarna har jag ingångarna Flap, Spoiler och Aileron. Aileron adderas med 30% upp och 8% ned, vilket gör att klaffarna rör sig ca +-4mm vid skevutslag. Flap adderas med 100% upp och 22% ned vilket gör en rörelse på ca +-4mm vid flygfasbyte. Spoilern adderas med 100% så klaffarna går till maxutslag vid broms.



Så sammanfattningsvis: jag tror att det ovanstående är ungefär samma sak som det du vill åstadkomma och isåfall går det bevisligen att åstadkomma. Men om du med pkt 7 menar att du under flygning vill koppla bort skevroderfunktionen från de inre skevrodren kan det vara lite knepigare. Det är inte omöjligt att det går att göra, men jag är nog inte tillräckligt skicklig för att inse hur. Det går iofs att koppla ihop ett vridreglage med ett mixervärde (så att man kan justera t.ex. roder-skev-mixen under flygning) så det borde gå att göra, men då får man vrida reglaget ett antal hack för att få nolla bort funktionen. Jag har som sagt aldrig provat, men det borde gå...

Bor du i Stockholmstrakten får du gärna komma över till Sollentuna för att känna på Profi:n. Hur väl man än försöker beskriva radion så är det ändå omöjligt att helt förmedla känslan vid handhavande och programmering, det behöver var och en bilda sig en egen uppfattning om.

2017-08-17 07:34:15
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Tack Stefan för utförlig redogörelse!!

Precis som du säger för punkt 7 så är min vilja att göra de inre skevrodren inaktiva som skevroder och bara använda de som klaff. Anledningen till det är helt enkelt att jag vill ha ett termikläge att använda i svag termik och då ha så stor del av vingen som möjligt ostörd av roderrörelser och bara använda de yttre skevrodren när man kurvar, (Om det här verkligen ger nån förbättring av prestanda i praktiken kan man ju diskutera men när möjligheten finns vill man ju gärna prova!)

Samtidigt är det ju en fara med för många olika inställningar att välja på, lätt att tappa bort sig var man är eller vad man har aktivt för stunden.

Mvh Richard

2017-08-17 14:09:57
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Richardk

Tack Stefan för utförlig redogörelse!!


Precis som du säger för punkt 7 så är min vilja att göra de inre skevrodren inaktiva som skevroder och bara använda de som klaff. Anledningen till det är helt enkelt att jag vill ha ett termikläge att använda i svag termik och då ha så stor del av vingen som möjligt ostörd av roderrörelser och bara använda de yttre skevrodren när man kurvar, (Om det här verkligen ger nån förbättring av prestanda i praktiken kan man ju diskutera men när möjligheten finns vill man ju gärna prova!)


Samtidigt är det ju en fara med för många olika inställningar att välja på, lätt att tappa bort sig var man är eller vad man har aktivt för stunden.


Mvh Richard


Jag tycker att du resonerar helt rätt, så få flyglägen som möjligt men ändå kraftfulla och så enkla som möjligt att justera ute på fältet. Så här ser mina flyglägen ut på en elseglare:
Distans-Neutral-Termik: Trelägesomkopplare
Bromsläge: Aktiveras när bromsspaken (=trottel) påverkats några millimeter (prioriterad).
Motor på-av: Tvålägesomkopplare (högst prioriterad)
Not: Endast skevrodren svarar på skevutslag i termikläget.
Alla inställningar som ska utföras på fältet är samlade på två ställen ("Inputs" och "Global Variables" i Open TX) så jag behöver inte pilla bland mina omfattande mixar osv.

/Leif

2017-08-17 15:26:30
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
StefanR
Skicka mail
Visserligen en avvikelse från ämnet, men har ni sett några teorier om vilket som är effektivast: skevroderverkan med HELA bakkanten (och därmed mindre rörelse på rodren med störst utslag) eller skevroderverkan bara på de yttersta roderytorna (och därmed de inre roderytorna opåverkade)?

Jag har bara sett folk referera till något som Mark Drela påstås ha skrivit någon gång om att utspridd skevroderverkan är effektivast, men jag har aldrig sett originaltexten så jag vet inte om det även gäller i termikläge (eller ens över huvud taget).

2017-08-17 20:26:52
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Jag har inte sett någon teori om detta men jag tror man får börja med att ställa sig frågan hur man definierar "effektivast"? Är det att svänga med så litet motstånd som möjligt eller är det att ha så lågt sjunktal som möjligt? För mig är det två olika saker och jag är inte säker på att de sammanfaller.

Om jag utgår från den vinge jag nu har är flaps + inre skevroder i princip lika stora, medans de yttre skevrodren är ungefär hälften så stora som de inre skevrodren. Samtidigt sitter de längst ut och ger därmed stort moment för skevning, trots liten roderyta. Om jag bara styr med yttre skevrodren är kanske 80 % av totala vingytan opåverkad av styrrörelser, jfrt med kanske 30-40 % om även inre skevroder används. För min del känns det logiskt att försöka behålla så stor del av vingen som möjligt opåverkad. Samtidigt får man ju ingenting gratis, att banka planet ett visst antal grader borde ju kosta lika mycket energi oavsett hur man gör det. Och energin kommer ju ur hur mycket läges- och rörelsenergi/planet tappar. Däremot (kanske..) ett konstant klaffläge ger bibehållen lyftkraft trots lägre hastighet, vilket ju skulle kunna betyda mindre sjunkhastighet vid lägre hastighet
och kanske också att man lyckas hålla sig kvar i en liten termikblåsa en längre stund.


En annan aspekt på det hela när man ligger och kurvar väldigt tight är ju att yttervingen kommer gå snabbare genom vinden än innervingen. Vad som är optimalt klaffläge kommer ju då att skilja sig mellan inner- och yttervinge vilket säkert också måste tas hänsyn till när man tittar på vad är bäst.

För en tidigare seglare jag hade var ett effektivt sätt att kurva i svag termik (4-servovinge) att först inleda svängen med sida + skev som vanligt för att komma in i svängen snabbt och sedan, med bibehållet sidoroder, ge motsatt skevroder för att hålla vingen horisontell i svängen. Funkade kanon i svag termik i svaga vindar på låg höjd men är väl egentligen på tvärs mot alla teorier om hur man ska flyga. Förstår inte riktigt varför det funkade så bra men kan tänka mig att det hängde ihop med att man ökade lyftkraften på innervingen i o m att skevrodret kom att fungera som klaff där.

Sen är nog allt ovanstående egentligen bara detaljer i det som är viktigt på riktigt, att lära sig att hitta var lyft finns och hur planet reagerar på lyft.

2017-08-17 21:25:27
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Michael
Skicka mail
Mark Drelas "teori" om att använda skevroder utmed hela vingen, dvs. att använda även klaffytor som skevroder publicerades såvitt jag vet 2003 i rcgroups.com

Länk: Mark Drela om full span ailerons

Tanken att så långt som möjligt bibehålla en elliptisk lyftkraftsfördelning även vid  skevutslag är nog O.K., men verkligheten är mer komplicerad än så, bla. beroende på den ojämna hastighetsfördelning över vingens spännvidd som uppstår vid termikkurvning såsom Rickard skrev i föregående inlägg.

Eftersom roderytorna enligt "teorin" ska ha olika stora utslag får man i övergången mellan varje roderyta en virvelbildning som verkar bromsande. Jag kan mycket väl tänka mig att man förlorar på gungorna vad man vinner i karusellerna eller tvärtom.

Jag känner inte till några mätningar som bekräftar eller motbevisar Drelas teori.

2017-08-18 07:57:20
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu blev det mycket mera intressant än mätning om vilken radio som är bäst. Den frågan är nämligen enkel, det finns mycket få dåliga sändare på marknaden idag, i princip alla är bra nog för 99% av modellflygarna.

Full skevroder bakkant eller inte:
Jag är övertygad om att så skall det vara, tittar vi på stora segelflygplan så finns det i princip två sorters vingar. De med klaff och de som inte har klaff. De klafflösa har av tekniska orsaker inte skevroder hela vägen in till kroppen, men de som har klaff så är alltid klaffen inmixad i skevrodret till viss grad.

Drealas text är ganska teknisk, men säkert korrekt. Det finns ett annat resonemang som kanske är enklare att förstå:
För att göra en rollande rörelse så måste du minska på lyftkraften i ena vingen och öka på lyftkraften på den andra sidan. Det är givetvis mest effektivt att göra det långt ut mot spetsarna för då får vi en längre momentarm och mindre kraft behövs. Lyftkraft får vi genom att låta luften strömma över en vingprofil och samtidigt ansätta en anfallsvinkel. Det skevroderna då gör är att ändra anfallsvinkel lokalt. Hur gör då detta mest effektivt?

låt oss förenkla vingen till 4 segment:
1: Vänster vingspets (Skevroder)
2: Vänster centerdel (Klaff)
3: Höger centerdel (Klaff)
4: Höger vingspets (Skevroder)

För att flyg rakt fram med konstant fart kan vi anta att vi behöver 5graders positiv anfallvinkel (helt hypotetisk anfalslvinkel). Om vi vill göra en rollande rörelse åt höger måste vi ta ut mera lyftkraft ur vänster vingspets och gärna mindre ur höger. Ett enkelt sätt skulle kunna vara:

1: 10 graders anfallsvinkel
2: 5 graders anfallsvinkel
3: 5 graders anfallsvinkel
4: 0 graders anfallsvinkel
Nu kommer panel 1 att ta ut mycket mera lyftkraft, därför kommer den också att skapa mycket mera motstånd på vänster sida vilket får nosen att vilja vrida sig till vänstrer (vi vill svänga höger), det blir med andra ord ingen ren sväng. Lösningen på detta är att använda sidoroder och/eller differentierade utslag.

1: 7,5 graders anfallsvinkel
2: 5 graders anfallsvinkel
3: 5 graders anfallsvinkel
4: -2,5 graders anfallsvinkel
Nu kommer vi får samma rollande effekt men bromsen på vänster vingspets bli mindre samtidigt så är summan av lyftkraften mindre än vad det var i 5-5-5-5 läget, så vi måste öka anfalls vinkel på samtliga paneler vilket i sin tur ökar motståndet. Det problemet skulle kunna minskas om man låter de mittersta panelerna också bidra till den rollande rörelse. Men eftersom de sitter närmare kroppen så skall de inte få lika stora utslag.

1: 7,5 graders anfallsvinkel
2: 5 graders anfallsvinkel
3: 2,5 graders anfallsvinkel
4: 0 graders anfallsvinkel (Observera att 0 graders anfallsvinkel inte nödvändigtvis är neutralt skevroder, hela vingen måste vara positiv så detta förmodligen ett negativt utslag.
Detta är en mycket mera effektiv fördelning av roderna.

Eller ännu enklare, du vill att vingen skall börja rotera, därför skall den se ut som en propeller.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-08-18 08:08:30
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Gee_Bee
Skicka mail
Problemet med att yttre spetsen flyger fortare än den inre är mycket mindre än vad man tror. Jag har dåligt med data för modellfygplan och tar därför siffror ifrån när jag segelflyger:
En snäv kurvradie med ett modernt segelflygplan är 100m, indikerade flygfart är då 90km/h = 25m/s, ett varv tar då 24,56s.

Med 15m i spännvidd så blir den inre vingspetsens hastighet 89km/h och den yttre spetsen får 91km/h. Den skillnaden är fullständigt försumbar.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2017-09-13 23:17:33
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Summit
Skicka mail
Här finns två mottagare om någon är intereserad.

http://www.arteshobbies.com/en/accemisoras-rc-servo-gyros/2562-rx-9-synth-ds-ipd-compact-35mhz-mu55905--4041033029053.html

2017-09-19 10:43:07
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Är det någon som vet vad skillnaden mellan Multiplex Profi Tx16 och mostvarande Master Edition variant är?

Bara mjukvaran som skiljer och kan i så fall den vanliga PTX16 uppgraderas mjukvarumässigt till att motsvara Master Edition? Eller hårdvarumässiga skillnader också?

2017-09-19 18:55:33
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Richardk
Är det någon som vet vad skillnaden mellan Multiplex Profi Tx16 och mostvarande Master Edition variant är?

Bara mjukvaran som skiljer och kan i så fall den vanliga PTX16 uppgraderas mjukvarumässigt till att motsvara Master Edition? Eller hårdvarumässiga skillnader också?


Hej Richard!
Har förvisso sålt mina moderna MPX-sändare men jag vill minnas att jag uppdaterade min Profi TX12 till motsvarande Master Edition programvara innan jag sålde. Hårdvarumässigt är väl Master Edition bara en extravagant variant med kolfiberlook med snyggare spakar. Tror inte det är några andra skillnader, men jag reserverar mig lite eftersom jag inte är 100% säker. Finns säkert andra som kan ge dig säkrare besked.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2017-09-19 21:49:55
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
aeroparts
Skicka mail
Inga skillnader, finns vissa bilder på utökad varningstablå men det är inte det i verkligheten.
/Lennart

2017-09-21 08:20:27
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Oki, tack för svar! Finns ingen anledning att lägga 3-400 Euro extra på att köpa en master edition då!

2017-09-21 08:20:43
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Oki, tack för svar! Finns ingen anledning att lägga 3-400 Euro extra på att köpa en master edition då!

2017-09-21 08:20:52
RE: Val av radio? Multiplex kontra Jeti    
Richardk
Skicka mail
Oki, tack för svar! Finns ingen anledning att lägga 3-400 Euro extra på att köpa en master edition då!