Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Turnigy 30cc Bensinmotor
2015-10-05 21:08:56
Turnigy 30cc Bensinmotor    
TommyFlygare
Skicka mail
Har packat upp, bänkmonterat och anslutit det som fanns att ansluta. Enligt Hobby King skulle den vara otroligt lättstartad. "Like a breeze" Inte *^¤ startar den. Gnistan finns där och vad jag kan se så suger den bränsle (blandat 25/1 enl spec. 7,4 V, 4000 mA till gnistlådan. Inte ens med elstart. Lite torrhosta men det är allt. Nu det stora frågetecknet Förgasaren är en Walbro med vacumpump. Många bensinare har en slang mellan vevhuset och pumpen/förgasaren. Min motor har en nippel (mässingsrör), bockat i 90¤. Dock är det vid lev. pluggat med en stump slang som i sin tur är pluggad med ett metalstift. Ingen nippel eller ingångshål finns på vevhuset. Dock fins ett gängat hål i underkant av cylindern. Detta tycks dock inte vara genomgående, alltså öppet in till vad som nu finns på insidan. Mina förståsigpåare-kompisar menar att det måste finnas en förbindelse för att pumpen skall fungera....?
Tar jag bort "pluggen" så suger den inte alls.
Vet du något om denna motor så är jag tacksam om du hör av dig.
Ring gärna till Tommy  0705246971

2015-10-06 00:11:41
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
Gasman
Skicka mail
Hej Tommy!

Förgasaren behover kontakt med vevhusets pulsationer för att kunna pumpa fram soppa. Antingen i form av en slang mellan vevhus och förgasare, eller via borrade kanaler i cylindern och fram till förgasaren (syns på packningen mellan cylinder och förgasare i form av ett litet hål).

Har du köpt en komplett motor så utgår jag ifrån att allt detta är klart. Jag utgår också ifrån att du har riggat upp motorn på en lämplig planka med tank och lämplig trottlingsmekanism samt passande propeller. Stoppa INTE in motorn i något plan förrän du är bekant med den till 100% och kan hantera den fullt ut (du kommer bara att slå sönder planet).

Du kan troligen utgå ifrån att motorn är utrustad med kina-kopior på NGK-tändstift, vilka knappast kommer att funka, så studsa in på närmaste motorfirma (Mekonomen, Autoexperten m.fl.) och be dem leta fram originalen!

OCH flippa ALDRIG utan ett tändstift anslutet till tandkabeln!!! Annars kan du vara ganska säker på att tändsystemet kommer att förstöras till följd av internt överslag.

Har du redan börjat pilla på nålarna så ska du initialt ställa båda dessa på 1 1/4 varv öppet (stäng dem helt och öppna dem 1 och 1/4 varv).

- Sätt full choke och flippa tills du får en tändning.
- Slå av choken och flippa på med lätt förhöjt tomgångsläge.
- Nu bör motorn starta så försök att hålla igång den så att den blir lite varm.

Har du nu kommit så här långt så ta en paus och en sockerdricka och njut av livet! Annars bör du överväga att kontakta några gamla rävar vad gäller förbränningsmotorer.

Nu ska vi pröva på att få i gång motorn och börja ställa in förgasaren. Sätt gärna på en bit plastslang på nålarna som förhindrar att skruvmejseln slinter.

- Flippa igång motorn och försök att hålla igång den.
- Nu ska vi ställa in fullgasnålen! Det är den nålen som är närmast förgasarens luftintag (längst bort från motorn).
- Ge full gas och skruva på nålen enligt följande; -Skruva ut nålen så att varvet tydligt minskar. Skruva sakta in nålen igen och ge akt på motorns varvtalsökning. Motorn ska övergå från ett bluddrande till en ren gång.
- När du märker att varvtalet plötsligt börjar sjunka har du nålat in för långt. Nåla då ut lite grann så att motorn åter börjar sjunka i varv, men inte mer.

Nu har du ställt in högfartsnålen! Nu ska vi justera in lågfartsnålen!

- Starta motorn och sätt trotteln i lätt förhöjt tomgångsläge.
- Skruva sakta ut LÅGFARTSNÅLEN (den som är närmast motorn) så att du märker att motorns varvtal minskar.
- Skruva sakta IN låfartsnålen. Du kommer att märka att motorn börjar öka i varvtal.
- Fortsätt att sakta skruva IN lågfartsnålen tills du märker att varvtalet plötsligt börjar sjunka! Skruva sakta tillbaks lågfartsnålen så att varvet åter går upp och (vid fortsatt skruvande) börjar sjunka igen.
- Nu är du på den "feta sidan" av förgasarinställningens luft/bränsleinställning vilket är väsentligt för en trivsam gång på motorn.

Kör motorn i plankan åtminstone 3-5 liter bensin så att du blir bekväm med den. Räkna med att du får företa förgasarinställningen åtminstone ett par gånger under denna tid. Och varje gång du byter propeller (stigning/diameter).

Och kontakta gärna en klubb "nära dig" så att du får support. Men betänk att vi är MÅÅÅNGA som har stått och flippat motorer och svurit i högan sky. Till slut lär man sig. Men läroperioden skall vara med motorn i en provplanka och inte
i ett stort plan. Det kommer man bara att slå sönder när man lär sig motorn.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-10-06 08:37:16
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
c.bonke
conny@falweb.net
GASMAN
Ett väldigt pedagogiskt och bra skrivet, tänk om alla manualer vore så bra skrivna.

.
http://www.scalevintageglider.n.nu/


2015-10-06 14:07:22
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
TommyFlygare
Skicka mail
Bäste Mr Gasman, Absolut ett mycket förtroendegivande svar.
Så här är läget:
Motorn är monterad "specialdesignad" planka
Både tank och tändbox vilar söt i skumgummi
Tändstiftet är det som medföljde "TORCH CMR7H" (Flammad Kines?) Jag sätter mig i bilen!
Nålarna har jag inte rört. Har lärt mig att dom är som en kvinna. Minsta felrattande vid  en sur och hackande tillvaro
Då var det "bara" det här med vakuum grejen. Kan det vara så att motortillverkaren har systemet med inbyggd kanal medans Walbro förväntar sig vakuum "på slang"
Jag måste alltså plocka av förgasaren från cyl för att se om det fins ett hål. Huva, ny motor, känns inte så bra. Men vad att göra.
Ådu, det där med att inte dra runt utan stift är ju jätteviktigt att känna till. Men utan spänning till boxen händer det väl inget? Och flippa med spänning gör jag bara vid startförsök eller för se om det finns gnista.
Tack så här långt. Jag återkommer.

2015-10-07 22:05:59
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: TommyFlygare
Bäste Mr Gasman, Absolut ett mycket förtroendegivande svar.
Så här är läget:
Motorn är monterad "specialdesignad" planka
Både tank och tändbox vilar söt i skumgummi
Tändstiftet är det som medföljde "TORCH CMR7H" (Flammad Kines?) Jag sätter mig i bilen!
Nålarna har jag inte rört. Har lärt mig att dom är som en kvinna. Minsta felrattande vid  en sur och hackande tillvaro
Då var det "bara" det här med vakuum grejen. Kan det vara så att motortillverkaren har systemet med inbyggd kanal medans Walbro förväntar sig vakuum "på slang"
Jag måste alltså plocka av förgasaren från cyl för att se om det fins ett hål. Huva, ny motor, känns inte så bra. Men vad att göra.
Ådu, det där med att inte dra runt utan stift är ju jätteviktigt att känna till. Men utan spänning till boxen händer det väl inget? Och flippa med spänning gör jag bara vid startförsök eller för se om det finns gnista.
Tack så här långt. Jag återkommer.


Hej Tommy!
Näe, har du aldrig skuvat loss förgasaren så behöver du inte kolla att det finns förbindelse mellan vevhuset och förgasarens pumpmembran. Det lovar jag att det gör på en Turnigymotor. Däremot har jag varit med om "händiga" killar som skruvat loss förgasaren och råkat vända packningen uppochned vid återmontaget. Då täpps vakuumkanalen igen och förgasaren kan inte pumpa fram bränsle.

Tändstiftet TORCH CMR7H är mycket riktigt en "Flammad kines"! Inte bara flammad utan allmänt vilsekommen. R:et i beteckningen står för inbyggd serieresistans och är väsentligt för radioavstörning mm, men det har kinesen missat! Mäter man på kinaversionen av stiftet är det noll ohm mellan gängpiggen och elektroden. Det riktiga stiftet har 1000 ohm vill jag minnas. Det vet jag för att min CRRC26:a (kinamotor) var ursprungligen utrustad med detta stift. Autoexperten hjälpte mig att efter mycken efterforskning hitta originalstiftet (tror det var ett Champion, men jag ska kolla, för jag beställde flera stycken, det hette dock CMR7H). Och naturligtvis kan du inte förstöra tändsystemet när spänningen är frånkopplad.

Det är synd att avståndet oss emellan är liiite väl långt, annars hade det varit kul att träffas över en termos kaffe och kört motor. Men leta fram någon skåning som flyger med bensinare som kan hjälpa dig. För den där rovan kommer du att få fart på! Kinamotorerna är lite råa i bearbetningen så de behöver mycket inkörning men sedan går de mycket fint.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-10-09 00:33:20
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
Gasman
Skicka mail
Kollade idag! CMR7H är ursprungligen ett NGK-stift!

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-10-13 16:06:39
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
MaseN
henrik.kiuru@telia.com
Mycket bra skrivet Gasman. Tänkte jag skulle kopiera och skriva ut till klubben. Väldigt lätt läst och lätt att förstå


Är man inte dalmas så får man ta sig upp i världen på annat sätt

2015-10-13 20:18:37
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: MaseN
Mycket bra skrivet Gasman. Tänkte jag skulle kopiera och skriva ut till klubben. Väldigt lätt läst och lätt att förstå


Tackar! Jag har också lagt ut ett par servicemanualer över Walbroförgasare på vår hemsida. Dessa är ganska nyttig läsning för en bensinflygare! Och motorsågsägare m.fl.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-12-07 21:42:33
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
TommyFlygare
Skicka mail
Du är en Klippa Mr Gasman!
Tänk så lite jag visste om förgasare innan jag kikade in på er hemsida!
Tillåt mej att ansluta till din fanclub!

2015-12-08 19:56:49
RE: Turnigy 30cc Bensinmotor    
Björta
bjorta@tele2.se
Fantastisk beskrivet!!!!!
         "Vill du vara med där det händer? lägg dig i en termik blåsa"