Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg
2015-01-16 21:17:46
Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Generella regler obemannade lufartyg från TS

Är detta något förbunden varit informerade om, delaktiga i?

Finns ingen info om det på något av förbundens hemsidor?

2015-01-16 21:43:27
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
adam-and
Skicka mail
Vad hänger du upp dig på?
Klubbens sida: www.JRFK.tk

2015-01-16 22:15:56
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bokis
Skicka mail
Hej på dig,
jag är inte riktigt säker på vad du menar,
vi har informationen under "säkerhetregler" och
har i åtskilliga inlägg /debatter om detta klargjort vad som gäller
både Rolle B och jag.
Det som återigen är det viktiga är vad vi håller på med,
modellflyg,resten är egentligen ointressant för oss..

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2015-01-16 22:29:37
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
Jag reagerar på att de likställer UAS med modellflyg och i samma text skriver om max 7 kg
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-16 23:47:03
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Michael
Skicka mail
Oj då, här har det tydligen hänt saker under julhelgen...

Tidigare angav TS att "Övrig verksamhet med obemannade luftfartyg kan betecknas som modellflyg om ändamålet är till exempel tävling, sport, hobby eller rekreation. I dessa fall rekommenderas att respektive modellflygförbunds säkerhetsföreskrifter för flygning följs.".

Denna skrivning har tagits bort och återfinns inte längre på TS hemsida! Istället anger man att "Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler..." varefter följer en punktlista som innehåller bl.a. vikt-, höjd- och avståndsbegränsningar samt att FPV-flygning måste ske i dubbelkommando.

Här är en länk till en annan skrivelse från TS daterad 12 december där man ser ett avsteg från den tidigare distinktionen avseende modellflyg:

Flygande julklapp kan bli fara om den inte hanteras rätt
 
Jag reagerar bl.a. på formuleringen "Oavsett syftet med flygningen får man inte (utan särskilt tillstånd) flyga luftfartyget utom synhåll. Det innebär inte högre än 120 meter högt eller 500 meter bort i sidled enligt Transportstyrelsens rekommendation."

Det här verkar vara den "400 fot"-regel som FAA införde för något år sedan för obemannade luftfarkoster (2012) och som sedan AMA (amerikanska modellflygförbundet) lyckades förhandla bort för modellflyg som bedrivs i enlighet med AMAs säkerhetsregler (Model aircraft special rule)

Om TS menar allvar med sina skrivelser så innebär det en allvarlig förändring av förutsättningarna för att bedriva modellflyg. Vilka konsekvenser har TS nya ställningstagande för exempelvis termikflygning med storskalaseglare, turbinflyg, IMAC med mera?

2015-01-17 00:25:04
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Gasman
Skicka mail
Enligt Luftfartsförordning (2010:770) §7 är modellflyg undantaget hela lagen.

"7 § Bestämmelserna i 1 kap. 6 § första stycket och 2–8 kap. luftfartslagen (2010:500) och med stöd av dessa bestämmelser meddelade föreskrifter i denna förordning gäller inte i fråga om modelluftfartyg, fasta ballonger eller drakar. Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter av betydelse för flygsäkerheten. Förvaltningsuppgift i anslutning till sådana föreskrifter får överlämnas till någon annan, även om uppgiften innefattar myndighetsutövning. Om en föreskrift berör militär verksamhet, ska Transportstyrelsen samråda med Försvarsmakten."

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-01-17 00:46:31
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Michael
Skicka mail
Jo, det där känner jag till, men är det så att TS med sina senaste "skrivelser" på  hemsidan gjort det som står i luftfartsförordning (2010:770) §7, dvs. att " Transportstyrelsen får meddela ytterligare föreskrifter"?
Man kan ju hoppas att så inte är fallet, men jag blir lite fundersam när jag läser på deras hemsida och konstaterar att man nu inte längre skiljer på MODELLFLYG och andra obemannade luftfarkoster...

2015-01-17 02:21:33
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
Helt väntat och logiskt med tanke på utvecklingen. Oförsiktig flygning som dessutom läggs ut på nätet ger tydliga signaler till beslutsfattare!
Låt oss hoppas att flygare som tidigare varit aningslösa/hänsynslösa skärper till sig.
Förhoppningsvis kommer det också regler om var man får flyga. Dvs på modellflygfält.

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 06:44:38
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: F3A-anders
Helt väntat och logiskt med tanke på utvecklingen. Oförsiktig flygning som dessutom läggs ut på nätet ger tydliga signaler till beslutsfattare!
Låt oss hoppas att flygare som tidigare varit aningslösa/hänsynslösa skärper till sig.
Förhoppningsvis kommer det också regler om var man får flyga. Dvs på modellflygfält.

Med vänlig hälsning Anders J


Fler regler och lagar? Jag hatar den utvecklingen. Det räcker att man i lagen ska ta ansvar för sitt handlande, en massa findetaljer ytterliggare i lagtexter är en kränkning i mina ögon.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 11:44:45
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
Visst vore det underbart! Om nu alla tog sitt ansvar. Tyvärr är det många som inte gör det. Provflyga ny modell på allmän parkeringsplats och sedan stolt publicera filmen här på forumet är ett av många exempel på total ansvarslöshet!

Då måste myndigheterna agera. Min förhoppning angående regler runt var man får flyga är att de modellflygare som organiserar sig och flyger på därför avsedda modellflygfält med ett gällande regelverk ska kunna fortsätta utöva sin hobby utan att drabbas av ansvarslösa individers tokigheter!

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 12:16:57
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
 
Citat från: bokis
Hej på dig,
jag är inte riktigt säker på vad du menar,
vi har informationen under "säkerhetregler" och
har i åtskilliga inlägg /debatter om detta klargjort vad som gäller
både Rolle B och jag.
Det som återigen är det viktiga är vad vi håller på med,
modellflyg,resten är egentligen ointressant för oss..

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE



Hej Bokis,

Det intressanta är att de inte längre undantar förbunden eller modellflyg gentemot övriga UAS i texten.

Därav frågan om förbunden blivit överkörda utan signal.

/Bosse

2015-01-17 12:48:47
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
Att vi skulle bli överkörda, om nu så skett, är inte konstigt. Småaktigt käbbel, utbrytare ur förbundet och en mängd oorganiserade flygare ger inte myndigheterna någon motpart de kan lita på!

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 13:47:01
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
Kopierat från länken i första inlägget:

"Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler."

Vad är det som är otydligt?

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 14:50:53
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: flygrc
...en massa findetaljer ytterliggare i lagtexter är en kränkning i mina ögon.

Kan du möjligen förklara vad som är "en kränkning". Det ordet har blivit väldigt populärt att använda av många under senare år men min personliga åsikt är nog att det inte inträffar mera kränkningar nu än för t ex 10 år sedan utan att vissa istället är betydligt mera "lättkränkta" idag än tidigare. Eller så är det helt enkelt ett modeord som man slänger ur sig utan att tänka på den egentliga betydelsen - vilket man nog borde göra. Att pyssla med modellflyg och plötsligt känna sig "kränkt" när man inte längre har riktigt samma frihet som tidigare känns nog snarare som en felaktig användning av detta ord. Alla drabbas förr eller senare av nån form av restriktioner och nu är det vår tur, tyvärr. Och orsaken är nog inte främst det organiserade modellflyget utan alla nya "modellflygare" som hittat häftig utrustning som kräver noll kunskap för att användas - och som används utan tillämpning av det som tidigare benämnes "sunt förnuft".
Roger
www.mcregor.se

2015-01-17 15:26:51
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bokis
Skicka mail
Vad jag kan läsa så påverkar inte det här det som jag innefattar i ordet modellflyg i särskilt stor omfattning och regelverket som står till grund för detta har till stor del funnits tidigare.
Håller också med Roger att nån kränkning som är så inne att kalla saker för numera ser jag inte alls.
Vad som har hänt och som jag själv har upplevt är att förståelsen för de nuvarande reglerna hos en del är obefintliga och att det troliga utfallet av det är att regelverket kommer att stramas upp ytterligare pga det som man kan se på tuben o läsa om hos de som skiter i vad som gäller.
"Vi" har bakat för det här sen ett tag tillbaka och jag kan inte se hur man från modellflygets håll skulle kunna komma med argument mot detta..
Men åsikter kan man ju ha.

//BOKIS WWW.RCFLYG.SE



2015-01-17 16:34:07
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
Ja ni får liksom jag tycka vad vi vill.
Jag tycker det är kränkande (inskränkande i min frihet, Wiki , inne ord eller ej..) att jag ska behöva söka tillstånd för att få flyga med mina modellplan eftersom de väger mer än 7 kilo. Att behöva hålla på med drifts och underhållsböcker för modellflyg tycker jag är trams, jag är vuxen nog för att ta ansvar utan någon ska skriva mig det på näsan hur jag ska göra det.
TS regler

Jag hoppas verkligen här är en miss någonstans så det inte är detta som är gällande.

Edit
Ju fler gånger jag läser igenom texten desto mer blir jag övertygad om att den är skriven för verksamhet och inte hobby/privat flygning.
*** Redigerat av flygrc klockan 2015-01-17 16:50:57 ***
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 16:59:02
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Optimate
Skicka mail
flygrc, du hänvisar till reglerna för UAS, dvs tillståndspliktiga luftfartyg, dvs kommersiella ändamål, forskning mm. För modellflygplan gäller inte t ex 7 kg-gränsen. Däremot tycks man ha infört en höjdgräns på 120 meter (rubriken generella regler) som många segelflygare väl måste drabbas av.

2015-01-17 17:00:54
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
McRegor
Skicka mail
Citerar:
Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:
* utprovning eller forskning
* kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
* uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
* att flygas utom synhåll för piloten.
Ser inte att du behöver söka tillstånd för en normal 7 kg kärra som flygs LOS på ett RC-fält. Och har du en 7 kg kärra för att flyga FPV utom synhåll så är jag snarare tacksam för att det behövs nån form av tillstånd att flyga en sån. Jag vill i alla fall inte att en 7 kg-klump plötsligt ramlar ner på min villatomt.
F ö måste man väl tolka 120 m-gränsen som en rekommendation och inte som en absolut maxgräns - "Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled."
Roger

www.mcregor.se

2015-01-17 17:05:55
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: Optimate
flygrc, du hänvisar till reglerna för UAS, dvs tillståndspliktiga luftfartyg, dvs kommersiella ändamål, forskning mm. För modellflygplan gäller inte t ex 7 kg-gränsen. Däremot tycks man ha infört en höjdgräns på 120 meter (rubriken generella regler) som många segelflygare väl måste drabbas av.


Ja det känns så när jag läser texterna men var hittar man den biten med kommersiella ändamål och att det inte gäller för modellflygplan?

120 m räcker inte för IMACen heller.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 17:06:54
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
McRegor
Skicka mail
flygrc - du kanske skulle läsa citatet i mitt föregående inlägg.
www.mcregor.se

2015-01-17 17:11:17
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
Citerar:
Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:
* utprovning eller forskning
* kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
* uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
* att flygas utom synhåll för piloten.
Ser inte att du behöver söka tillstånd för en normal 7 kg kärra som flygs LOS på ett RC-fält. Och har du en 7 kg kärra för att flyga FPV utom synhåll så är jag snarare tacksam för att det behövs nån form av tillstånd att flyga en sån. Jag vill i alla fall inte att en 7 kg-klump plötsligt ramlar ner på min villatomt.
F ö måste man väl tolka 120 m-gränsen som en rekommendation och inte som en absolut maxgräns - "Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled."
Roger



Jag håller tummarna för att du har rätt  dina tolkningar.
Sedan kan jag inte se varför ett tillstånd ska hindra något från att trilla ner. Jag är nämligen rätt så övertygad att Newton och Murpy inte tar hänsyn till om det finns ett papper hos någon myndighet.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 17:14:10
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: McRegor
flygrc - du kanske skulle läsa citatet i mitt föregående inlägg.


Ja jag såg den försent :)
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 17:17:09
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Optimate
Skicka mail
flygrc - det är endast de luftfartyg som kräver tillstånd som TS benämner UAS. Modellflygplan som inte används kommersiellt etc blir då inte UAS.

"Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:

utprovning eller forskning
kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
att flygas utom synhåll för piloten.
Obemannade luftfartyg som faller inom ovanstående punkter benämns av Transportstyrelsen som UAS och får en särskild registreringsbeteckning."

2015-01-17 17:23:06
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: Optimate
flygrc - det är endast de luftfartyg som kräver tillstånd som TS benämner UAS. Modellflygplan som inte används kommersiellt etc blir då inte UAS.

"Tillstånd från Transportstyrelsen krävs för obemannade luftfartyg som används eller är konstruerade för:

utprovning eller forskning
kommersiella ändamål, alltså all sorts verksamhet där ersättning erhålls för utfört arbete
uppdragsflygning och liknande, som inte är att betrakta som nöje eller rekreation
att flygas utom synhåll för piloten.
Obemannade luftfartyg som faller inom ovanstående punkter benämns av Transportstyrelsen som UAS och får en särskild registreringsbeteckning."


Nu blir jag generad, f vad dumt av mig, jag hann bli förbannad så jag tog inte till mig resten av texten..
Tack för ni tog er tid att leda rätt mig
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 17:35:02
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
120m maxhöjd är enligt texten en rekommendation. Denna är baserad på kravet på optisk kontakt, alltså att piloten ska se att styra modellen med blotta ögat utan hjälpmedel. M a o är det stor skillnad på olika modelltyper. Min F3A-modell t ex på 2m längd och 2m spv och tydlig färdriktning samt en färgsättning som underlättar synbarhet måste kunna flygas högre enligt min tolkning. En liten punktformad quad på 40X40cm kan knappast flygas lika högt med bibehållen kontroll.
Jag tycker reglerna verkar sunda och tillkomna för att skala bor de riskabla avarter av modellflyghobbyn som dykt upp på senare år.

Ingen kränkning av mitt luftrum än så länge med andra ord.

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 17:40:16
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: F3A-anders
120m maxhöjd är enligt texten en rekommendation. Denna är baserad på kravet på optisk kontakt, alltså att piloten ska se att styra modellen med blotta ögat utan hjälpmedel. M a o är det stor skillnad på olika modelltyper. Min F3A-modell t ex på 2m längd och 2m spv och tydlig färdriktning samt en färgsättning som underlättar synbarhet måste kunna flygas högre enligt min tolkning. En liten punktformad quad på 40X40cm kan knappast flygas lika högt med bibehållen kontroll.
Jag tycker reglerna verkar sunda och tillkomna för att skala bor de riskabla avarter av modellflyghobbyn som dykt upp på senare år.

Ingen kränkning av mitt luftrum än så länge med andra ord.

Med vänlig hälsning Anders J


Den är viktig , rör inte mitt luftrum 
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-17 17:45:48
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: flygrc
Sedan kan jag inte se varför ett tillstånd ska hindra något från att trilla ner. Jag är nämligen rätt så övertygad att Newton och Murpy inte tar hänsyn till om det finns ett papper hos någon myndighet.

Grejen är att det f n inte finns möjlighet för privatpersoner eller företag att få ett tillstånd för att flyga utanför LOS (om jag fattat detta rätt) med t ex en 7 kg kärra så håller alla sig till regelverket så är risken rätt minimal. Men givetvis är det som du säger avseende Newton och Murphy...
Roger
www.mcregor.se

2015-01-17 18:29:05
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bem
Skicka mail
Tror jag skall skaffa en telemetrimodul till min radio så jag kan se avstånd och höjd, bara för skojs skull så jag får in känslan för hur några av mina flygplann jag har syns på 120 m höjd och 500 m bort.
Där jag brukar flyga på vintern på isen är det tvärs över sjön 400 m och jag är sällan ens i närheten av det avståndet och flyger. Att jag flyger högre än 120 m ibland det vet jag säkert. Huvuddelen av min flygning med motordrivna flygplan sker nog inom 200 rakt framför mig och kanske 300 m på var sida framför mig. Jag vill ju se planet och vad jag gör för krumelurer :)

/Bo

"Luftfartyget måste alltid vara väl inom synhåll för föraren.
Detta innebär att luftfartyget inte får vara längre bort eller högre upp än att dess position och färdriktning tydligt kan observeras av föraren själv, utan hjälp av kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled. Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området."

2015-01-17 18:49:06
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bokis
Skicka mail
Tror nog att det har gått hem hos de som läst detta vad och varför..
Normal flygning på modellflygfält är inget problem.
Och Anders J,jag som jag antar att du menar är utbrytare har nog dragit mitt strå till stacken när det senast begav sig med förändringar inom regleringen av vår hobby och då på för oss tycker jag,med ett bra resultat..
Och varifrån du får att myndigheterna inte kan lita på oss är för mig svårförståeligt.

//Bokis WWW.RCFLYG.SE

2015-01-17 19:32:22
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
F3A-anders
Skicka mail
Ett enat förbund med gemensam front och största möjliga antal modellflygare anslutna måste åtnjuta betydligt större förtroende från myndighetshåll än den splittrade grupp vi är idag med två förbund och en massa frifräsande individualister. Ett bättre uttryck än "lita på" kanske är "känna förtroende för".

Med vänlig hälsning Anders J

2015-01-17 19:40:43
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
poteta
Skicka mail
 
Citat från: bem
Tror jag skall skaffa en telemetrimodul till min radio så jag kan se avstånd och höjd, bara för skojs skull så jag får in känslan för hur några av mina flygplann jag har syns på 120 m höjd och 500 m bort.

Sätt en sån här på planet så får du höjd och avstånd snyggt presenterat i filmen.

2015-01-17 20:15:55
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Michael
Skicka mail
Förekomsten av två förbund tror jag inte TS har något större problem med, det är snarare framväxten av den stora skara "frifräsare" som fullständigt struntar i såväl TS bestämmelser som modellfygförbundens säkerhetsbestämmelser som utgör TS, och därmed vår, huvudvärk.

Bokis och Rolle gjorde ett utmärkt arbete med att ta fram förbundsgemensamma  dokument angående FPV. Det visar att det går att samarbeta om bara viljan finns.

Det vore nog bra om en förnyad kontakt togs med TS från förbundens sida för att om möjligt säkerställa att vi med TS goda minne även fortsatt kan bedriva "modellflyg" i enlighet med förbundens bestämmelser .

2015-01-17 20:43:47
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
heliuffe
Skicka mail
Hej

Dessa regler och lagar är inget nytt och Sverige är ett av de länder som är sist med att ta dem i drift . Nya lagar som gäller allting som rör sig i lufthavet finns från 2012.
Kontakt med transportstyrelsen finns och kommer att redovisas efter nästa möte med dem.
Höjdmåtten är en rekommendation i dagsläget, men kan bli lag om det fortsätts att flyga som det görs för tillfället och visas med all tydlighet på bl.a. youtube.
Både SMFF och RCFF är tydliga med hur vi anser att modellflyg skall bedrivas och vi gör allt vi kan för att vi ska kunna fortsätta så.

Att man inte fritt får fara runt i en kontrollzon ter sig väl rätt självklart för mig , men tydligen inte för alla .

Mvh Ulf Höglin


"det är snyggare att hovra med helikopter"

2015-01-17 21:11:42
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Hej,

Vore bra om förbunden meddelar förändringar som är på G. Inte att man får söka dessa själv.

Flera av rekreationsflygarna och tävlingsklasserna använder högre höjd än 120m. 500m radie är också mindre än vad några behöver. Blir dessa gränser lagfästa hamnar vi i samma sits som danskarna.

Har förbunden gjort någon inventering av vilka luftrumsbehov som finns i dessa?

(Tolkar iofs Bokis svar tidigare som att det inte finns i RCFF? "Vad jag kan läsa så påverkar inte det här det som jag innefattar i ordet modellflyg i särskilt stor omfattning och regelverket som står till grund för detta har till stor del funnits tidigare.")

mvh
Bosse

2015-01-17 21:34:35
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: Michael
TS hemsida anger "Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler..." varefter följer en punktlista som innehåller bl.a. vikt-, höjd- och avståndsbegränsningar samt att FPV-flygning måste ske i dubbelkommando.


Vad är egentligen vitsen med att kräva dubbelkommando för FPV-flygning ?

Stig

2015-01-17 21:50:38
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Rolle
Skicka mail

Hej på er.
Det är imponerande att läsa om övertron på förmågan hos styrelsen i SMFF.
I synnerhet när önskemålet kommer från en domare och pilot i fullskalasegel.
När tycker du, Bosse, att styrelsen ska ha tid att inventera ca 200 modellflygfälts luftrumsbehov?
Bara så där!
Brinner du för fråga kan jag ordna en plats i VO-Bredd direkt.
Här måste faktiskt klubbarna engagera sig själva och se om sitt hus. Hjälp finns att få då det kör ihop sig. Vi har ett par pågående ärenden som vi nystar i.
Skillnaden mot tidigare skrivning från TS är att man nu pekar med hela handen.

Bokis och jag har gemensamt talat om vad som gäller för modellflyg.
RCFFs forum har på ett mycket bra sätt fångat upp FPV- flygarna som i många fall är "free-baseare"
Tror nog vi kan tacka Bokis mfl för bra information i ämnet.

Rolle



Det är skillnad på olika !!

2015-01-17 22:12:45
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Hej Rolle,

Nu är det inte fälten placering och omgivning som styr generellt luftrumsbehov. Utan vad piloterna under dig behöver. Även bredd har verksamheter som behöver luftrum i större storlek.

(Undrar var jag blandade in fälten i frågan?)

Men det kanske är så att vi i klubbarna skall prata direkt med TS?

/Bosse

2015-01-17 22:45:20
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
heliuffe
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
 
Citat från: Michael
TS hemsida anger "Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler..." varefter följer en punktlista som innehåller bl.a. vikt-, höjd- och avståndsbegränsningar samt att FPV-flygning måste ske i dubbelkommando.


Vad är egentligen vitsen med att kräva dubbelkommando för FPV-flygning ?

Stig


Hej Stig

Vitsen är att en spotter med dubbelkomando ska kunna ta över flygningen om något inträffar så att den som flyger FPV inte kan orientera sig , eller att något som kan påverka flygningen sker runt om och ej kan uppfattas av den som flyger . Kan tex vara en fullskalamaskin som kommer bakifrån och inte ses i kameraperspektivet.

Mvh Ulf Höglin

"det är snyggare att hovra med helikopter"

2015-01-17 23:00:21
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bokis
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
 
Citat från: Michael
TS hemsida anger "Oavsett vad syftet med flygningen av det obemannade luftfartyget är så gäller följande övergripande generella regler..." varefter följer en punktlista som innehåller bl.a. vikt-, höjd- och avståndsbegränsningar samt att FPV-flygning måste ske i dubbelkommando.


Vad är egentligen vitsen med att kräva dubbelkommando för FPV-flygning ?

Stig


Vitsen är att om du står där med dina glasögon o tappar orientering,mottagning etc.så ska din co-driver kunna ta över EFTERSOM HAN SER DEN HELA TIDEN.

 
Citat från: BosseN

Hej,


Vore bra om förbunden meddelar förändringar som är på G. Inte att man får söka dessa själv.


Flera av rekreationsflygarna och tävlingsklasserna använder högre höjd än 120m. 500m radie är också mindre än vad några behöver. Blir dessa gränser lagfästa hamnar vi i samma sits som danskarna.


Har förbunden gjort någon inventering av vilka luftrumsbehov som finns i dessa?


(Tolkar iofs Bokis svar tidigare som att det inte finns i RCFF? "Vad jag kan läsa så påverkar inte det här det som jag innefattar i ordet modellflyg i särskilt stor omfattning och regelverket som står till grund för detta har till stor del funnits tidigare.")


mvh

Bosse


Som jag ser det så är det inga förändringar,mer ett förtydligande av gällande regler.
Och jo,SMFF och RCFF är "remissinstanser" om det sker förändringar så jag är inte helt säker på vad du inte har fått tagit del av och fått hitta info om själv,varken Rolle eller jag har någon förändring att berätta om men det kan komma.

Hela ide´n med RCFF´s säkehertsregler är att följer du dessa så ägnar du dig åt modellflyg för så länge vi är inom ramarna som T.S har gett oss så råder vi själva över det.
Paragrafer ,centimetrar m.m kommer faktiskt i andra hand för mig,viktigare är att locka flygare och läsa och skriva på vårt forum,för mig så är det enda sättet att sprida info om vad man får och inte får och vårt forum är öppet för alla och det är många ickemedlemmar som frågar,besvarar m.m och då har för mig syftet med det uppfyllts,att nå så många man kan med budskapet: flyg så säkert du kan,chansa inte och håll dig inom ramarna.
Sen att en del skiter i det ialla fall kan jag inte göra något åt,är glad för den del som tar till sig av det som vi kallar "sunt förnuft"

Vad gäller luftrumsbehov så har frågan aldrig varit uppe som sådan men vi,Rolle jag,Ove ,Dr Hanke mfl. gör vårt bästa för att besvara frågeställningar vi får på forum,mail m.m.efter bästa förmåga,jag kan ialla fall säga att de flesta av de frågor som har dryftats har vi nått lösningar på.
Och när jag läser om vad du vill att SMFF ska göra för dig så blir jag minst sagt fundersam,
1.Är det ett problem?
2.Vem har den sortens tid att på sin fritid ro iland ett sådant projekt?

Och vad det gäller flyghöjder så är ingen förändring på väg just nu vad jag vet för oss modellflygare,kan bli så framöver men det vet jag inget om.

Edit*  Såg att du hade svarat Stig redan Uffe..
//BOKIS WWW.RCFLYG.SE

2015-01-17 23:07:36
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Hej igen Rolle,

Är nog naivt att tro att SMFF ska sköta mydighetskontakten som segelflyget gör.

Hej Bokis,

Att vi inom förbunden inte är undantagna liksom begränsningar i luftrummets storlek, är ju inget att skriva hem om?

1. Inte än!

2. Bättre att börja ro i tid, innan stormen är här.

/Bosse

2015-01-18 01:19:27
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Gasman
Skicka mail
Finns det ingen "dar ute" som har ett bra begrepp om skillnaden mellan lagar, förordningar respektive myndigheters riktlinjer och som skulle kunna försöka förklara skillnaden för alla oss amatörjurister som försöker oss på att tolka vad som gäller?

//Mange


www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2015-01-18 08:30:39
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
N17NL
Skicka mail
Frågan är om vi får flyga högre än 120 m på de modellflygfält som ligger i okontrollerat luftrum eller efter överenskommelse med flygledning för fälten i kontrollzon, d.v.s. klubbarna kan göra egna rekommendationer som överrider transportstyrelsens rekommendation? Måste ju rimligen vara så med tanke på de modellstorlekar och tävlingsklasser som finns.

2015-01-18 09:46:52
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
reparatörn
Skicka mail
Ingemar och ni övriga,

Intressant debatt det här....men mitt enda bidrag just nu är att jag vill ge Dig en eloge för Ditt mycket fyndiga användarnamn. Synd bara att jag inte kom på det själv. Och jodå, jag vet mycket väl vad N17NL står för....

Douglas

"Han är galen Lew. Han bygger leksaksflygplan". Kapten Frank Towns (Jimmy Stewart) i den första filmen "Flight of the Phoenix".

2015-01-18 14:59:24
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: reparatörn
Ingemar och ni övriga,

Intressant debatt det här....men mitt enda bidrag just nu är att jag vill ge Dig en eloge för Ditt mycket fyndiga användarnamn. Synd bara att jag inte kom på det själv. Och jodå, jag vet mycket väl vad N17NL står för....



Ja min modell av N17NL överlevde (tyvärr måste man säga) förebilden som förolyckades så tragiskt. Hoppas min gamla Aresti-modell får flyga över 120 meters höjd även i fortsättningen.

/Ingemar

2015-01-19 08:45:58
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
StaffanA
Skicka mail
Kommentarer överflödiga.. ..borttagen


Ny länk:


Quad över Atatürk Airport


..vilket ånterigen visar att när ngt är postat försvinner det aldrig, vad du än gör..
*** Redigerat av StaffanA klockan 2015-01-20 09:00:01 ***

2015-01-21 09:49:09
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
StaffanA
Skicka mail


http://www.idg.se/2.1085/1.605285/lansstyrelsen-sager-nej---forbjudet-att-filma-med-dronare

..och inte har läget blivit klarare precis..

2015-01-21 17:26:24
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: StaffanA
Kommentarer överflödiga.. ..borttagen


Ny länk:


Quad över Atatürk Airport


..vilket ånterigen visar att när ngt är postat försvinner det aldrig, vad du än gör..


Å den är med borta ;)
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-21 18:07:57
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Olle_W
Skicka mail
Äh, det här är väl inget att bry sig om! Fortsätt att flyga och var glada!
Är det inte så att dom varit tvungna att införa lite regler och dylikt så att det finns ett lagligt utrymme att sätta dit den som inte sköter sig.

Kunde inte hålla mig

2015-01-22 08:33:48
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
StaffanA
Skicka mail

Som sagt, en gång på nätet, alltid på nätet:

Turkisk artikel inkl video


2015-01-22 17:22:24
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
flygrc
Skicka mail
 
Citat från: StaffanA

Som sagt, en gång på nätet, alltid på nätet:

Turkisk artikel inkl video




Vilken galning, med så dåligt omdöme hjälper inte ens regler....
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2015-01-23 00:23:10
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
magnus.sundbom
Skicka mail
Men gud vilken JÄVLA idiot, tyvärr så finns det nog ganska gott om sådana i den här världen, och det finns nog en hel del i Sverige också så det är bara en tidsfråga innan det händer en större olycka som är fpv relaterad.
-------------------------------------------------
Går den inte att hovra är det inget att ha.

2015-01-23 08:30:17
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
edvkal
Skicka mail
Det behöver inte finnas särskilt många personer, utan omdöme, (med goda eller onda avsikter)för att vi seriösa modellflygare ska få problem. Myndigheter kan förbjuda, men det hindrar tyvärr inte personer med onda avsikter. Det vi kan göra är att bli en del av lösningen. Få alla personer som köper en multikopter att bli medlem i en modellflygklubb. Ge dem möjlighet att bli en del av vår gemenskap givetvis med motprestationen att de följer uppsatta regler. Klubbarna får fler medlemmar. De nya medlemmarna kan få hjälp och råd från erfarna modellflygare.
Min uppfattning är att SMFF tillsammans med de lokala klubbarna ska bli en del av lösningen.
Nyblivna ägare till multikopter kanske inte tänker på vilka risker han utsätter sin omgivning för. Det vet vi som hållit på med modellflyg länge. Nyblivna multikopter/FPV flygare ser bara möjligheterna.

Edvard 

2015-01-23 09:27:23
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
McRegor
Skicka mail
I en idealisk värld skulle det kanske kunna fungera som du önskar Edvard men i dagens samhälle har jag svårt att tro att de som köper t ex en Phantom har nåt större intresse i modellflyg och antagligen ännu mindre intresse av att lägga ner pengar på ett medlemskap i en modellflygklubb - där dom dessutom "riskerar" att få veta vilka regler som gäller och som klubben förväntar sig att medlemmarna skall följa. Personligen tror jag alltså att flygintresset i många fall är underordnat det "häftiga" eller möjligen tekniken bakom multicoptrar för denna nya kategori av "modellflygare".
Roger
www.mcregor.se

2015-01-24 03:03:55
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
heliuffe
Skicka mail
Samma problem i resten av världen med http://www.cnet.com/news/australian-drone-operator-fined-flight-videos-youtube/
"det är snyggare att hovra med helikopter"

2015-01-25 23:05:42
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Bara för att vissa inte vet vad de gör, skall de som vet få lov att sluta?

2015-01-28 18:26:17
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
StaffanA
Skicka mail

Drone maker to add no-fly firmware to prevent future White House buzzing


2015-01-28 20:27:45
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
N17NL
Skicka mail
 
Citat från: StaffanA

Drone maker to add no-fly firmware to prevent future White House buzzing




Modellflygförbundet i USA har redan reagerat på detta.
http://amablog.modelaircraft.org/amagov/2015/01/28/ama-reacts-to-president-obama-more-regulation-wouldnt-have-prevented-white-house-drone-incident/

Hur går det i Sverige med det generella höjdrestriktionen på 120m? Inget officiellt uttalande från våra förbund ännu i detta ärende. Försäkringsbolagen går antagligen på transportstyrelsens 120m rekommendation i dagsläget. I USA gäller höjdrestriktionen enbart i närheten av flygplatser liksom i många andra länder.

2015-02-01 19:31:21
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
Philip_T
philipthulin@hotmail.com

Moderator
 
Citat från: BosseN
Bara för att vissa inte vet vad de gör, skall de som vet få lov att sluta?


Tyvärr är det ju så att myndigheter har betydligt enklare för att förbjuda vissa aktiviteter än att arbeta fram ett regelverk som passar både dem själva och vi som utövare.
De har inget att förlora på att förbjuda, men måste lägga ner stora resurser och utvärdera risker med ett tillstånd, därför är det enklast för dem att utfärda förbud efter bara ett par enstaka luftfartshändelser som det så fint kallas.

De som verkligen bryr sig och vill hobbyn väl brukar flyga med sunt förnuft även om man flyger på en för modellflyg normalt icke avsedd plats. Problemet är de som dels inte har en aning om vilka lagar och regler de bryter, men värst är de som vet, men skiter i det och utsätter andra för direkt fara.

Och problemet här är att det sällan är svårt att nå ut till de som bryr sig, det är de som skiter i det som behöver läxas upp, men också är svåra att få kontakt med.
Att skicka med en "do's and dont's" med Phantom är nog snudd på lönlöst, för den kommer inte läsas. Här måste säljarna va med i att sprida denna viktiga information, och då är problemet att säljarna ofta är lika ignoranta som köparna.

2015-02-01 21:04:51
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
BosseN
Skicka mail
Håller till fullo med dig Philip.  Tyvärr indikerar förbundens svar att de inte verkar för att de som är med i förbunden, skall få flyga utanför dessa hårda regleringar. Vilket medför att träning och tävling i några av grenarna inte är tillåtet alt. starkt begränsat.

2015-02-01 21:33:49
RE: Obemannade luftfartyg inkl. modellflyg    
bokis
Skicka mail
Jodå,vi verkar för våra medlemmar och försöker påverka i så stor utsträckning som vi kan men kom med hållbara motargument till de regler som finns idag?
Jag kan också sitta o plocka fram div. videoklipp på galenskaper men vad ger det,det förstår jag inte.

Och jag är inte ett förbund,jag är medlem och engagerad så långt som mina kunskaper sträcker sig inom RCFF men det du visar som någon slags exempel är inte modellflyg för mig eller per definition så vad vill du att jag ska gör åt det?
Skött med sunt förnuft och inom ramarna för vad som idag är modellflyg så ser jag ännu inga större hinder för det jag pysslar med, d.v.s modellflyg.
Om du tänker friflyg tex så har jag betänkligheter om det var lagligt tidigare att skicka iväg nåt på vinst eller förlust men jag tror inte att någon kommer att opponera sig mer mot det idag än tidigare.
Sköts det med eftertanke och sunt förnuft så är detta inget problem är min fasta tro.

Om du tror att du kan framföra bra skäl till att förhindra ev. begränsningar så tror jag ditt förbund tar emot dig med öppna armar,du får väl prova?

//BOKIS  WWW.RCFLYG.SE