Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / förtunna polyesterspackel?
2014-09-19 07:10:38
förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
Mitt projekt med att lacka vingarna till segelflygplanet har stött på en ny utmaning.
När jag slipar bort den gamla gelcoaten så framträder porer i skicktet mellan glasfiber/epoxy och den gamla lacken.

Har en stor burk polyesterspakel, men det är ganska svårt att trycka ned spacklet i de små porerna och så får man slipa bort 99% när man är klar. Går det att spä ut spacklet så det blir rinnigare så det tränger ned lättare i porerna samt lämna ett tunnare skickt att slipa bort?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-19 08:40:03
RE: förtunna polyesterspackel?    
flightace
Skicka mail

Moderator
Har förtunnat polyester med aceton med bra resultat så det borde fungera Även om det är i spackelform.
skulle tro att vanlig standardförtunning fungerar med,att du provar med lite först behöver jag inte säga misstänker jag för du har nog koll på det mesta vad jag sett genom åren...
så det var mer riktat till nån mindre kunnig som vill prova.
Stelnar det på rätt sätt och på rimlig tid ar det bara och köra på så länge det inte löser upp underliggande yta då e klart,,,

.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2014-09-19 08:55:15
RE: förtunna polyesterspackel?    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej Per. Om du ska vara helt säker på att det funkar ska du tunna ut med styren. Både vanlig polyesterplast och även spackel är uppbyggt på styrenbas.
Kan ju funka med både aceton och thinner men då bör du som sagt prova på en väldigt liten yta.

Mvh Per Nilsson

Nilsson Composite Sweden


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2014-09-19 09:13:58
RE: förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
Styren har jag provat tidigare. Fungerar hyggligt, härdningstiden blir förlängd och spacklet blir lite mera som gummi innan det härdar fullt ut. Brukar få vänta till nästa dag med att slipa efter att jag spätt med styren.

Det är dock två problem med syren:
1: Jag har inget och vet inte vart jag kan få tag på det.
2: Jag tror jag är allergisk mot styren. Det är något när jag jobbat med polyester/gelcote som gör mig dålig. Vill minimera min exponering mot styren.

Skall prova aceton, fungerar det inte så önskas tips på inköpsställe av styren + ansiktsmask i västra Mälardalsregionen.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-19 18:03:02
RE: förtunna polyesterspackel?    
flightace
Skicka mail

Moderator
Det här får mig och minnas när jag för ett par år sen renoverade min styrpulpetbåt och var i behov av fyllnadsmassa/spackel och stog rådvill i brist på mickroballonger.
Kom och tänka på PerN och letade fran ett telefonnummer på Eniro och tog mod till mig och slå en signal,,fick världens bästa hjälp som jag än idag är tacksam för och som jag gärna delar med mig av.
Rådet var vetemjöl,,
Blandade biltemas polyester med lagom dos och fick ett sjujäkla smidigt material och både spackla med och bygga upp en del detaljer med som hade vart bökigt och få till annars,,
Tack igen per,,det rådet bär jag med mig livet ut,,
Lite offtopic,men lite ontopic med på samma gång blev det.
Hoppas det kan ge nån annan samma nytta som för mig !
.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2014-09-19 19:04:22
RE: förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
Atta använda stärkelse i form av vetemjöl var nytt för mig. Annars har jag använt bakpulver som fyllmedel med framgång, dock inte med vattenbaserade limmer...
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-21 09:35:36
RE: förtunna polyesterspackel?    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Har inte jag gett dig fyllnadsmedel? Bomullsflocket går ju att blanda i både med epoxy och polyester vad jag vet. Och då kan man "bygga upp sitt spackel" från början; lite ger ett rinnande spackel, mer ger tjockare konsistens, hela vägen upp till "pasta"-form som tandkräm ungefär. Jag har en del slikt medel kvar. Bara hojta om du behöver.

Tommi

2014-09-21 11:12:30
RE: förtunna polyesterspackel?    
McRegor
Skicka mail
...fast nu var väl grundfrågan inte hur man skulle göra polyesterspackel tjockare utan tvärtom tunnare. Har du hunnit testa aceton, Gee_Bee ?
För oss som har nära till Biltema så har ju dom annars lösningen när man behöver göra polyester och epoxy tjockare/fastare/lättare -
Biltema mikroglasballonger
Roger
www.mcregor.se

2014-09-21 11:26:06
RE: förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
Har inte hunnit testa aceton än, hoppas på verkstadstid i kväll.

Tommy: har kvar bomulsflock, men jag vill slippa slappa allt för mycket själv och det måste bli slipbart när det härdat.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-21 12:32:33
RE: förtunna polyesterspackel?    
crashtestdummys
Skicka mail
Styren finns i bl,a båttillbehörsbutikskedjan Seasea. Butiker i Örebro eller Västerås ligger väl närmast.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9092

2014-09-21 14:19:53
RE: förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: crashtestdummys
Styren finns i bl,a båttillbehörsbutikskedjan Seasea. Butiker i Örebro eller Västerås ligger väl närmast.

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=9092


Va bra. Jag kollade watskis hemsida men hittade inget. Nu vet jag att det finns i Västerås om det behövs.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-24 11:31:16
RE: förtunna polyesterspackel?    
Gee_Bee
Skicka mail
Glömde ge feedback på aceton utspädningen. På det spackel som jag använde gick det utmärkt att spä med acceton. 

Jag provade först med att spä i burk och sedan mixa in härdare. Själva blandningen gick bra men sedan var det svårt att få ut allt spackel ur burken vid användning.
Under test 2 spädde jag på platta och sedan blandade in härdare. Kläddigt värre och mera landa på byxorna är var kvar på plattan, fördelen var dock att det var enkelt att ta lagom stor mängd att dra ut på ytan som skall spacklas.

Bäst blir det nog om man spär först I burk och sedan blandar in härdare på plattan, då får man full kontroll på utspädningen och samtidigt kan använda lagom mängd vid varje dragning.

Ett fenomen som jag tidigare märkt när man spär polyester och snabbepoxy är att så länge som man har en större mängd, antingen i burk eller på plattan så härdar det långsamt. Men så fort som man stryker ut det i en tunn film så gelar det nästan omedelbart. Både praktiskt och besvärligt. Bra att det är lång beänktid, besvärligt för att det är nästan omöjligt att finjustera påläggningen. Man måste nästa acceptera att det blir som det blir första strykningen
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2014-09-24 20:31:21
RE: förtunna polyesterspackel?    
Jonas
Skicka mail

Moderator
B1-Bob har en del tankar kring hur man får bort porer, kolla denna + plus del 2.

https://www.youtube.com/watch?v=axgWq37uZP4#t=80

/ Jonas

-= Att mäta är att veta =-