Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning?
2014-06-13 13:56:02
Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning?    
Ville
Skicka mail
Hej
Jag undrar hur det är med dagens LiPo-ackar vad gäller kvalitet och och utbud?
Vad jag förstår är utbudet stort även i Sverige, (kanske för stort), men hur är det då med kvaliteten? Efter alla år så tycker man att marknaden borde ha sanerat sig själv och att bara de mest seriösa finns kvar. Vilka är de? Vilka är de bästa ackarna?
Jag är i färd med att investera i lite 3-cellspaket i 1000 mAh-1300 mAh-klassen, så lite tips är välkommet, men bara om de bästa ackarna :-).

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-16 11:23:03 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-13 15:05:40
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
magnus.sundbom
Skicka mail
Hej Ville, om jag har förstått det rätt så finns det inte så många fabriker (har hört ett rykte om 3 st) som tillverkar LiPo accar, så dom som betalar bäst får välja dom bästa accara och dom som betalar lite mindre näst bästa osv.
Hyperion ska väl vara en av dom bästa, men det kan vara svårt att få tag på, väldigt ofta slut, och man kan tänka sig att det beror på tillgången på celler av tillräckligt hög och jämn kvalitet inte är så storhos tillverkaren.
Annars är ju Gens Ace ett riktigt prisvärt alternativ, har inte hört någonting dåligt om dom faktiskt, och det kan du ju köpa lokalt också.
Sedan kan man ha tur med lågprisaccar också men det är ju en annan sak.
-------------------------------------------------
Går den inte att hovra är det inget att ha.

2014-06-13 18:39:51
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
McRegor
Skicka mail
Utan att veta så misstänker jag ändå att det numera finns betydligt flera än typ 3 fabriker som tillverkar LiPo. Många av de större tillverkarna av batterier tillverkar ju i alla fall LiIon och kanske också LiFePO4 så man kan ju misstänka att dom även tillverkar t ex LiPo-ackar. Vi har ju sen gammalt Kokam som jag personligen håller högst kvalitetsmässigt men dom gör nog inga LiPo för hobbybruk längre såvitt jag förstått.
Men för att återknyta till ursprungsfrågan så har också jag bra erfarenheter av Gens Ace. Sen är det ju tyvärr så tråkigt så att olika storlekar av ackar inom ett fabrikat kan ha olika egenskaper och därmed uppfattas ha olika kvalitet - vilket dom kanske också har.
Så jag får nog skicka frågan vidare till de som har erfarenheter av ackar i 1000--1300 mAh-klassen vilket är en storleksklass som jag personligen har ytterst begränsade erfarenheter av, tyvärr.
Roger
www.mcregor.se

2014-06-13 21:09:11
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
Petrik
Skicka mail
Hittade lite Kokam LiPo för RC bruk hos Micron Radio Cintrol.
http://www.micronradiocontrol.co.uk/sale_battery.html
http://www.micronradiocontrol.co.uk/lipo_kokam.html
Men om dom har i lager vet jag inte.
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2014-06-13 23:00:48
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
McRegor
Skicka mail
Se där - då hade jag tydligen fel vilket bara är positivt...
Då jag sökte runt lite så hittade jag flera säljare - bl a tycks HAB säja Graupner-ackar som också påstås vara av Kokams fabrikat.
Hittade även detta -
Kokam Direct
Så kanske finns det fortfarande kvalitets-LiPo att köpa även för oss modellflygare.
Roger
www.mcregor.se

2014-06-13 23:12:40
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
oakman7004
Skicka mail
Vilket ström uttag ska du ha?

De LiPo accar jag har bra erfarenhet av är thunder power. Snabb leverans och bra rykte (kvalitet)

/Jonas Ekman

2014-06-14 01:13:01
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
Ville
Skicka mail
Tack gubbar för infon, nu fick jag lite studier att göra. Egentligen har jag inte satt upp några benhårda krav på ackarna mer än att jag vill ha bra ackar oavsett storlek, och som säljs inte bara för att företagen har smarta/giriga marknadsavdelningar, utan att det de data som presenteras också håller vad de lovar. Jag har spanat runt lite hos svenska hobbyhandlare och mycket av det jag hittar har funnits på deras hemsidor i åratal. Hur man ska tolka det kan vara både positivt och negativt.

Hos t.ex. 3F Hobby Service hittar man sedan åratal tillbaka bl.a. Vapex och Gravity, där Gravity har största utbudet, bl.a. i den storlek jag vill ha. Hos andra handlare verkar Gens ace och Desire Power vara populära. Detta tolkar jag som att det är högkvalitativa märken.
Hos utländska handlare, t.ex. Hacker, hittar jag Top_Fuel så det måste väl vara bra ackar? O.s.v. o.s.v, listan kan göras lång...

När det gäller prestanda så vill jag givetvis ha ackar där specifikationerna håller vad de lovar. I mitt fall i 1000 mAh-klassen, högt pålitligt C-tal och som väger nästan ingenting, ackar som håller i åratal och som tål stora laddströmmar och jättestora strömuttag... :-)

Jag kollade lite på RC-Groups för att se vad som skrivs på deras Batteries and Chargers forum och hittade lite läsvärd info.

I tråden How do Manufacturers find out 'C rate' for charge and discharge? lämnar skribenten "mrforsyth" bra info i inlägg #2. Klicka också på hans länkar så dyker det upp ännu mer nyttigheter.

Samme "mrforsyth" visar i tråden Battery Math - Low Voltage Point?, inlägg #3 en intressant tabell som kan vara till nytta.

Båda dessa trådarna är korta och läsvärda och det är denna typ av info jag är intresserad av, info baserad på handfasta fakta och inte bara "reklamsnack".
På RC Groups finns mycket duktigt folk med mycket kunskap men tyvärr är Rc Groups en djup och ibland svårforcerad kunskapsdjungel.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-15 18:13:43
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
Ville
Skicka mail
Hej
Var kan man hitta en resistansmätare liknande denna, ESR METER (1S-6S) från progressiverc.com. Helst från svensk handlare?

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-15 19:53:16
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: oakman7004
Vilket ström uttag ska du ha?

De LiPo accar jag har bra erfarenhet av är thunder power. Snabb leverans och bra rykte (kvalitet)

/Jonas Ekman


Hej Jonas
Brukar det inte bli "twice the price" att bestäla från over there, när tull och avgifter lagts på?
Jag har några TP 1300 mAh-G8 Pro Force-70C som jag inte testat än men det lär vara bra ackar?
Jag var inne hos några europa-handlare, bl.a Lindinger och somliga kan inte skicka LiPo till Sverige, kolla känken, och jag har hört att det ska vara likadant från USA.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-16 10:57:51
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt?    
Ville
Skicka mail
Hej
Sådärja, nu har jag fått lära mig att min iCharger 306B duger bra som resistansmätare för de LiPo-ackar, (storlekar) jag använder, 1000 mAh-2500 mAh.
Tydligen så fungerar alla iCharger´s modeller bra som mätare, dessutom kan de mäta ackar väldigt snabbt genom att bara koppla in acken och mäta. Andra laddare med inbyggd resistansmätning, t.ex. Hyperions och PowerLab fungerar också bra som mätare men är betydligt långsammare eftersom de gör mätningen under en laddcykel.

Här en länk där man kan läsa om detta, Internal Resistance Meters - Source?

Även i denna tråd beskriver "mrforsyth" sina erfarenheter, kolla bl.a. in inlägg #5 och #8. Denna tråd är kort och mycket läsvärd.

Ännu ett inlägg angående iCharger´s förträfflighet. :-) från tråden A simple LiPo performance tool

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-16 13:27:42
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
oakman7004
Skicka mail
 
Citat från: Ville
 
Citat från: oakman7004
Vilket ström uttag ska du ha?

De LiPo accar jag har bra erfarenhet av är thunder power. Snabb leverans och bra rykte (kvalitet)

/Jonas Ekman


Hej Jonas
Brukar det inte bli "twice the price" att bestäla från over there, när tull och avgifter lagts på?
Jag har några TP 1300 mAh-G8 Pro Force-70C som jag inte testat än men det lär vara bra ackar?
Jag var inne hos några europa-handlare, bl.a Lindinger och somliga kan inte skicka LiPo till Sverige, kolla känken, och jag har hört att det ska vara likadant från USA.

/Ville


Jag har inte haft problem med leverans de 3 ggr jag köpt från USA. ..

2014-06-16 17:32:27
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Tack för det Jonas, ska testa beställa så får vi se.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-16 22:38:04
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Gasman
Skicka mail
Om man ska beräkna den inre resistansen (för mäta den direkt går inte) så måste man mäta polspänningen obelastat och sedan med hög last. Då får man två olika spänningar som man med hjälp av den belastade strömmen kan använda för att räkna ut den inre resistansen.

Som exempel:
En 3-cell LiPo ger obelastat 12,58V. Så belastar vi den med t.ex. några parallellkopplade halogenlampor och mäter urladdningsströmmen till 48,5A. Samtidigt noterar vi att polspänningen sjunker till 12,41V (precis, vi behöver två skapliga mätinstrument, ett för polspänningen och ett för urladdningsströmmen).

Nu kan vi beräkna LiPo:ns inre resistans. Vid strömmen 48,5A "tappar" LiPo:n 12,58-12,41=0,17V Det är det spänningsfall som uppstår över LiPo:n när den ger den strömmen. Sätter vi in det i Ohms lag får vi:

        R = U/I eller 0,17V/48,5A=0,00351Ω eller 3,51mΩ

Vill vi beräkna "per cell" måste vi mäta spänningen för varje cell separat och räkna på samma sätt (strömmen blir exakt samma i alla celler eftersom de sitter i serie).

Med vilken metod ESR-instrumentet från progressiverc.com mäter har jag ingen aning om. Men jag ställer mig tveksam till nyttan av det. Med metoden härovan kommer man att upptäcka att den inre resistansen varierar med belastningen och laddningsnivån.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-06-16 23:42:50
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Hej Mange
Menar du att iChargerladdarnas resistansmätning inte fungerar?

Ok, jag är ingen expert utan är utelämnad till dem som är det. Wayne Giles, upphovsmannen och jag tror tillverkaren av ESR-instrumentet är en pensionerad elektronikingenjör och modellflygare så jag tror att han vet vad han gör. Även den "mrforsyth" som jag refererat till ett par gånger verkar också veta en hel del i ämnet.
Nåväl, jag har inte tid att skriva mer ikväll men jag ska inveckla mig lite mer i morgon kväll då jag har mer tid för sånt här.

Jag har kommit fram till att summan av kardemumman är att två firmor i Amerika, SMC-Superior Matching Concepts och Progressive RC (med hjälp av andra experter), oberoende har gjort ädla försök att skapa en mer ärlig och rättvisande "C-rating" metod. Det rör sig om två helt olika metoder. SMC-Superior Matching Concepts testar de ackar de säljer enligt en egen framtagen metod. Deras metod kan säkert seriösa handlare anamma om de vill, men det kräver en hel del jobb förstås.
Progressive RC å sin sida har utarbetat en kanske enklare metod att anamma, och för att fastställa tillförlitlgare "c-ratingvärden", och vad jag förstår så bygger den på bl.a. på att just mäta batteriers resistans.

Som sagt, jag har inte lusläst metodbeskrivningarna så jag vet inte så mycket om dessa ännu, men imorgon kanske jag hunnit läsa på lite mer. Ber om att få återkomma. :-)

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-17 00:02:31 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-17 08:09:05
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Som exempel:
En 3-cell LiPo ger obelastat 12,58V. Så belastar vi den med t.ex. några parallellkopplade halogenlampor och mäter urladdningsströmmen till 48,5A. Samtidigt noterar vi att polspänningen sjunker till 12,41V (precis, vi behöver två skapliga mätinstrument, ett för polspänningen och ett för urladdningsströmmen).
Med vilken metod ESR-instrumentet från progressiverc.com mäter har jag ingen aning om. Men jag ställer mig tveksam till nyttan av det. Med metoden härovan kommer man att upptäcka att den inre resistansen varierar med belastningen och laddningsnivån.
//Mange


Hej Mange
Om man gör på samma sätt vid alla sina mätningar av alla sina ackar, t.ex. som jag i rumstemeratur i storageläget, då kommer man ifrån
1) Temperaturberoende Ri
2) Laddningsberoende Ri
och man får en egen jämförelse mellan sina accar, där man kan se om ett batteri börjar mattas. Jag mäter i och för sig med min iCharger, och det fungerar upp till cirka 2200mAh, sen blir det marigt då Ri närmar sig 1 mOhm, och upplösningen på iCharger är 1 mOhm.

Eftersom modellen av LiPo är förenklad (1 motstånd i serie med en ideal spänningskälla) så är det fler faktorer man måste ta hänsyn till, främst termiskt- och laddnings- beroende på Ri. Men försöker man få dessa faktorer lika för varje mätning så är det meningsfullt att mäta.

Som Roger brukar skriva - Att mäta är att veta.

mvh //Fredrik

2014-06-17 13:21:38
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Gasman
Skicka mail
Hej Fredrik!

Ja, ska man ha mätresultatet som någon slags trendmätning bör man göra likadant vid varje mätning. Då först ser man ju vart åt det barkar.

En annan kul grej som jag har märkt när man gör mätningar som jag beskrev här ovan är att när acken börjar försämras påverkas den belastade polspänningen ganska mycket om man klämmer på cellen(!) Fråga mig inte vad det beror på men jag har sett det vid flera tillfällen.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-06-18 18:39:10
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Gasman
Skicka mail
Kollade in lite om det där ESR-instrumentet. Vad jag förstår är att det mäter precis som jag beskrev med mitt exempel. Frågan är om man har någon koll på vilken belastning den utsätter acken för? Problemet när man belastar hårt är att det uppstår värme. Fast det är klart, den där mojängen behöver ju bara belasta någon sekund för att kunna beräkna inre resistansen så då hinner det ju inte bli någon värme att tala om.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-06-18 22:19:44
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Hej Mange!
Precis, den mäter som du säger. Vad gäller mätbelastningen så är den 25A enligt bruksanvisningarna för den dyraste modellen och 16A för de två andra modellerna, och det ska väl spegla verkliheten något så när. Vad jag förstår är de två billigare mätarna de som passar bäst för ackar upp till 2,5A. Jag lovade att återkomma i ämnet när jag får tid; får se när det blir? Just nu håller jag på att kolla lite ackar på egen hand, kanske blir det några intressanta data att skriva om?

Länk till bruksanvisningen för "värstingmodellen" http://www.progressiverc.com/media/Hi-Res%20ESR%20Meter%20Manual.pdf.

Länk till fördjupningssida om mätaren och ämnet, ESR / IR Meter fo Lipos

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-18 22:39:20 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-18 22:40:12 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-19 10:39:03
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
maghed
Skicka mail
Jag köper mina ThunderPower här:
Belgien
/Magnus

2014-06-27 22:03:12
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
pernstig
Skicka mail
Hur "översätter" man en accpackes Ri till verklig discharge rate? Är det strömmen man mäter då man belastat accen tills spänningen sjunkit till någon viss procent av tomgångsspänningen eller....?

2014-06-27 23:15:31
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: pernstig
Hur "översätter" man en accpackes Ri till verklig discharge rate? Är det strömmen man mäter då man belastat accen tills spänningen sjunkit till någon viss procent av tomgångsspänningen eller....?


Det finns olika sätt, tillverkares drömmar och tumregler.
Tumregel som jag använder kommer från RC groups (Mike Anderson).
http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_batteriesinternal_resistance_max_current_draw_true_crating__rev3_toc.pdf

Max Ström = roten ur ((6 * Capacitet)/Ri)

Max C = Max Ström / skriven kapacitet.

Excempel mitt Rhino 750 20C 3S batteri
Ri = 23, 22 och 26 mOhm
Genomsnitt Ri = 23,67 mOhm

Max A = roten ur ( 6 * 750/1000 / (23,67/1000) ) roten ur 190,1641 = 13,79
C rating = Kapacitet / Max A = 750/13,79 = 18,39

mvh //Fredrik

2014-06-28 11:38:52
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
pernstig
Skicka mail
Tack Fredrik för bra info. Ska genast kolla med Wayne Giles om pris på hans ESR-meter.

2014-06-28 13:46:56
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Freddan_6
 
Citat från: pernstig
Hur "översätter" man en accpackes Ri till verklig discharge rate? Är det strömmen man mäter då man belastat accen tills spänningen sjunkit till någon viss procent av tomgångsspänningen eller....?


Det finns olika sätt, tillverkares drömmar och tumregler.
Tumregel som jag använder kommer från RC groups (Mike Anderson).
http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_batteriesinternal_resistance_max_current_draw_true_crating__rev3_toc.pdf

Max Ström = roten ur ((6 * Capacitet)/Ri)

Max C = Max Ström / skriven kapacitet.

Excempel mitt Rhino 750 20C 3S batteri
Ri = 23, 22 och 26 mOhm
Genomsnitt Ri = 23,67 mOhm

Max A = roten ur ( 6 * 750/1000 / (23,67/1000) ) roten ur 190,1641 = 13,79
C rating = Kapacitet / Max A = 750/13,79 = 18,39

mvh //Fredrik


Fredrik, jag tackar också för bra info!
Det dokument du länkar till summerar på ett väldigt bra sätt mycket av den info man hittar på Progressive RC och SMC-Superior Matching Concepts hemsidor och på RC Groupps i ämnet.
Jag kompletterar med några länkar. The Lipoly Objective Performance Database. I första inlägget kan man ladda ner två enkla kalkylprogram "LiPo performance tool" så man slipper använda penna och papper.
Här kan du läsa mer ingående om vad "LiPo performance tool" är för något.
A simple LiPo performance tool

Jag rekommenderar att öppna http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_batteriesinternal_resistance_max_current_draw_true_crating__rev3_toc.pdf dokumentet i Acrobat Reader för då fungerar länkarna som dokumentet refererar till på många av sidorna.

Det är mycket man inte vet om LiPo, men nu vet jag i alla fall mer, och jag känner mig jättenöjd :-)

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-28 16:09:43
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Hej
Jag var tvungen att testa en liten Gens Ace-800mAh-40C-3S för att se vad det är för ack. Det jag fick i min hand var en liten obetydlig sak med två tunna trådar till strömkablar, (ca: 0,75 mm2) med JST kontakt. Bestämde att göra ett första test med 5A urladdningsström med min iCharger 306B, och om den klarade det skulle den testas med med full belastning, (ca: 28A, 2 körningar i ca: 15 sekunder) i min motorsetup, Hacker A20-12XL med ett Master Spin pro 33A. Hur klarade Gensacken detta? Helt perfekt skulle jag vilja säga, om än ca:21A är mera rimligt. Jag proppade ner från 11X6 till 10x6 och belastningen låg konstant på ca: 21A under två starter á 20 sekunder.

Med 11x6 propellern:
Acken klarade 28 A belastning bra.
Första körningen varade 17 sek, 28,62A, 311,57W, 0,715 Wh och 0,064 Ah förbrukning.
Andra körningen; motorn klippte efter 15 sekunder p.g.a. att reglaget är inställt på 10,5V / 3,5V/cell lågspänning avstängning.
Hacker-motorn får belastas med maximalt 300W under 15 sekunder, därför gick jag ner i till 10x6, synd bara att det inte verkar finns någon Aeronaut 11x5.

Med 10x6 propellern:
Första körningen varade 22 sek, 21,28 A, 245,5 W, 1,028 Wh och 0,091 Ah.
Andra körningen varade 20 sek, 20,53 A, 232,05 W, 0964 Wh och 0,088 Ah.
Totalt förbrukning efter 2 körningar:
Energi: 1,028+0,964= 1,992 Wh.
Ah: 0,091+0,0880= 0,179 Ah= 179 mAh.

Resistansen i acken uppmättes innan testet till 8 mOhm /cell, 24 mOhm för hela batteriet.
Jag blev förvånad att inte kablarna brann upp, ja, de blev knappt varma trots den relativt höga belastningen.


Kolla in de klena kablarna.


Urladdningskurva för Gens acken, 5A.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-29 09:25:49 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-29 09:38:39 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2014-06-29 09:46:54 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-06-30 22:22:10
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
PederNordlöf
Skicka mail
Ville.

Det skulle vara väldigt intressant om du gjorde testen igen med förvärmda accar.  typ 40-45 grader. För att se hur mycket effekt och inre resistans ändras.

2014-07-01 02:13:06
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: PederNordlöf
Ville.

Det skulle vara väldigt intressant om du gjorde testen igen med förvärmda accar.  typ 40-45 grader. För att se hur mycket effekt och inre resistans ändras.


Jodå, jag kan alltid kolla resistansen och se om den blir lägre; det blir den säkert men iCharger-laddaren har bara 1 mOhm´s upplösningen och då vet jag inte om förvärmning påverkar så mycket som behövs för att det ska synas. Jag har beställt en ESR METER (1S-6S) så jag väntar nog tills dess. Jag kan också prova 5A urladdningstestet med laddaren och även med motorn och 10X6 propellern.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-07-01 07:07:39
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
PederNordlöf
Skicka mail
 
Citat från: Ville
 
Citat från: PederNordlöf
Ville.

Det skulle vara väldigt intressant om du gjorde testen igen med förvärmda accar.  typ 40-45 grader. För att se hur mycket effekt och inre resistans ändras.


Jodå, jag kan alltid kolla resistansen och se om den blir lägre; det blir den säkert men iCharger-laddaren har bara 1 mOhm´s upplösningen och då vet jag inte om förvärmning påverkar så mycket som behövs för att det ska synas. Jag har beställt en ESR METER (1S-6S) så jag väntar nog tills dess. Jag kan också prova 5A urladdningstestet med laddaren och även med motorn och 10X6 propellern.

/Ville



Jag tänkte främst att göra om testet med en 10x6 eller 11x6 proppen.

En annan fundering är varför gå den i mina ögon krångliga vägen att mäta inre motstånd när man enkelt kan mäta spänningen på batteriet direkt ?  Ja spänning under verklig belastning vill säga. Håller sig då spänningen på en rimlig nivå över säg 3,5v/cell = allt ok vi överbelastar inte batteriet. I ditt fall med 11x6 propp så ligger du på gränsen vad batteriet "tål" vilket kan lösas på många sätt ex mindre propp, varmare batteri.

En intressant graf IR vs Temp vs Olika batterier


2014-07-01 16:22:33
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: PederNordlöf
...
Jag tänkte främst att göra om testet med en 10x6 eller 11x6 proppen.

En annan fundering är varför gå den i mina ögon krångliga vägen att mäta inre motstånd när man enkelt kan mäta spänningen på batteriet direkt ?  Ja spänning under verklig belastning vill säga. Håller sig då spänningen på en rimlig nivå över säg 3,5v/cell = allt ok vi överbelastar inte batteriet. I ditt fall med 11x6 propp så ligger du på gränsen vad batteriet "tål" vilket kan lösas på många sätt ex mindre propp, varmare batteri.
...



Hej Peder
Tycker inte att det är så krångligt med IR (inre motstånd), nu när jag fattar lite mer.
Det jag vill med denna diskussion är dels att förkovra mig själv i LiPo-kunskap och dela med mig av vad jag tycker verkar vara nyttig info/ kunskap; men även upplysa om hur galet det är med alla fantasi C-ratingvärden som batterifabrikanterna prackar på oss. De är inte det minsta intresserade av att ge ärliga specifikationer eller ge svar på hur de har kommit fram till dessa C-tal. Det vore ju bra med en gemensam och ärlig märkning, eller hur!?
Så länge det bara gäller småackar så kan man kanske prova sig fram den hårda vägen, men när batterierna börjar kosta tusenlappar då är det en helt annan sak.

Jag har studerat lite grand bl.a. i The Lipoly Objective Performance Databaseoch kan man se att en del dyra batterier presterar betydligt sämre än billigare varianter. Varför ska vi bli lurade på det viset???
Gens Ace ackar t.ex. som kanske räknas som ett lågprismärke har fått verkligt bra testvärden i många tester, så jag är glad att jag fick tipset att testa en Gens acke.

Vilken metod vi ska använda för att testa batterier lägger jag mig inte i, men den metod som diskuterats mest i denna tråd, alltså att mäta IR tycker jag verkar vettig, och så länge fabrikanterna fortsätter att lura oss så kommer jag att använda den. Det hade varit väldigt trevligt om handlare i Sverige och utomlands tog detta på större allvar och tog större ansvar än vad som är fallet idag.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-07-01 17:58:13
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Gasman
Skicka mail
Ville,
Du får väl vidarebefordra frågorna till Åkes (Reborn) måg. Han har doktorerat på LiPos...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-07-01 18:08:48
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
Ville,
Du får väl vidarebefordra frågorna till Åkes (Reborn) måg. Han har doktorerat på LiPos...

//Mange


Hej Mange
Vet inte om det är nödvändigt direkt, men det är klart, det hade varit kul med hans medverkan.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-07-11 18:33:31
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Jaha, då har jag fått min LiPo ESR mätare, från Progressive RC i USA. Transporten tog en vecka, inte så dåligt må jag säga, inga avgifter, så det var ju bra.
Mätaren kommer monterad med Deans-kontakt så jag fick löda om till XT60. Förmodligen är den kalibrerad med Deans-kontakten men jag tror inte det har någon större betydelse att löda dit valfri kontakt. Det jag måste fix är en adapter med tätare kontaktavstånd för cell-mätningskabeln så att jag kan mäta IR på alla typer av balanskontakter.
Jag gjorde en jämförelse med iCharger-laddaren och de är väldigt samstämmiga förutom att LiPo ESR mätaren har betydligt bättre noggrannhet samt att LiPo ESR mätaren mäter den sanna IR-värdet när man läser hela ackpacken, (inklusive kablar och kontakt). I mitt fall visade mätaren 7 milliOhm för varje cell i Gens-acken och 31,5 milliOhm för hela acken.
Får se hur mycket användning jag får för detta verktyg, men nu kan jag inte skylla ifrån mig...


Mätning av hela ack-packen.


Mätning av enskild cell.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-07-11 23:08:05
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Gasman
Skicka mail
Som klubbens flyglärare har jag börjat få lite feeling för ackarnas kondition (i- och urladdningarna går ju i ett häftigt tempo med några elever på en klubbflygning). Utan timer och annat tjafs brukar en flygning gå från 12,6V - 11,5V ca. Då byter vi acke och trycker in den gamla på laddning, laddström ca 2C.

Vi har normalt fyra ackar igång på en skolflygning och två laddare för att få någorlunda kontinuitet på skolandet. Jag noterar alltid temperaturen på acken som flygit färdigt (med handen). För det mesta är de inte ens ljumna. Men så börjar någon ack skilja sig från mängden. Den börjar ljumna på lite grann och håller inte  lika länge som de andra. Så småningom håller den inte måttet och förpassas till "landet för ackar som inte behöver ge så mycket kräm". Dvs driva tankpumpen till bensinarna, köra servona i segelplanet och liknande. Då brukar det bli ytterligare något års livslängd.

Jag har väldigt svårt att se att en mätare, typ ESR, skulle kunna tillföra särskilt mycket. En trött acke är en trött acke och avslöjar sig väldigt tydligt.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2014-07-12 15:29:05
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
pernstig
Skicka mail
Om man, som jag har en elseglare med en enda acce  blir situationen annorlunda. Man belastar hårt under kort tid och sedan kallnar batteriet under själva segelflygningen. Inga accar att jämföra med och man vet inget om temperaturen. Då kan mätvärden ge info om hur accen försämras över tid.
Om man ska jämföra nya batterier av olika typer och fabrikat krävs objektiva mätmetoder för att svara på frågor av den typ som trådskaparen ställer.
Jag köpte samma ESR-meter som Ville direkt av Wayne Giles och tycker den är värd pengarna.

2014-07-12 20:18:20
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
Jag tycker vi börjar vara riktigt kloka i Lipo-kunskap nu. Men det har kostat oss ganska mycket möda att reda ut saker och ting. Synd bara att tillverkare och (handlare) inte bemödar sig mer att ge oss bra/rätt info. Skulle jag vara handlare och veta vad det jag vet idag, skulle jag jag definitivt ange batteriets IR-värden för batteripacken och för enskild cell. Hoppas att denna tråd har skickat ut lite signaler till åtminstone någon svensk handlare så att vi på sikt får rätt info och rättvisa priser.

/Ville
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

2014-07-12 21:14:50
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Michael
Skicka mail
På sätt och vis ger tillverkarna indirekt en hint om ackarnas inre resistans genom C-värdet. Att specificera Ri är visserligen en möjlighet men jag tror inte att så kommer att ske. Det är alltför många som inte förstår hur denna storhet ska användas och risken för reklamationer skulle vara stor eftersom Ri beror av av bl.a. temperatur och laddningstillstånd och dessutom kan vara lite knepig att mäta med hög noggrannhet.

Istället för att mäta ackars inre resistans hemmavid använder jag radions telemetri. Via två givare i flygplanet loggar min sändare individuell cellspänning, total spänning, momentan ström, förbrukad laddning (mAh), motorvarvtal m.m. på ett SD-kort. Ibland skickar jag även med en givare för att hålla koll på batteri/ESC-temperaturerna. Genom att då och då kontrollera loggarna i datorn hemma är det väldigt lätt att se om någon/några celler presterar sämre än andra och om det är något jag behöver åtgärda eller ej.

Mestadels hemfaller jag dock åt att precis som Mange känna av ackarnas tillstånd genom "handpåläggning" samt att kolla av de individuella cellspänningarna då jag börjar ladda ackarna.

2014-07-13 16:20:22
RE: Dagens kvalitet/ utbud på LiPo, bra eller dåligt? Resistansmätning...    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Michael
På sätt och vis ger tillverkarna indirekt en hint om ackarnas inre resistans genom C-värdet. Att specificera Ri är visserligen en möjlighet men jag tror inte att så kommer att ske. Det är alltför många som inte förstår hur denna storhet ska användas och risken för reklamationer skulle vara stor eftersom Ri beror av av bl.a. temperatur och laddningstillstånd och dessutom kan vara lite knepig att mäta med hög noggrannhet...


Jag tror snarare att tillverkare/ handlare ger en hint om att "nu kommer det att kosta".
Att specificera RI, (om än något felaktig) behöver väl inte vara giltigt skäl att få reklamera en ack, lika lite som C-värden är det? Har ingen aning om vad lagstiftningen säger om reklamationsrätt när det gäller C-värden eller RI märkningar, men jag tror att en RI-märkning skulle gagna alla.
Och som jag sagt tidigare; vilken märkning tillverkarna vill använda bryr jag mig inte om bara jag förstår och kan kontrollera att det stämmer något så när. Som det är nu är C-värde märkningen värt noll och inget.
Än så länge har jag bara hittat två handlare, nämligen SMC-Superior Matching Concepts och Progressive RC i USA som försöker skapa lite ordning i kaoset, och så har vi några tappra få modellflygare som skriver på RC Groups och som har gjort och gör ett jättebra jobb att informera oss andra modellflygare.

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2014-07-13 18:17:39 ***
- Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -