Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / ZIPP konvertering
2014-01-13 23:49:24
ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Zipp har ju diskuterats en hel del i Sting trådarna så jag försöker mig på en liten bygg-tråd på mitt vinter bygge. Det går inte så fort när jag bygger men den kanske kan bli klar till sommarn eller nåt.

Jag flyger ingenting med el, så det här blir alltså en el-konvertering fast "tvärtom"...?

Byggsatsen håller ganska bra kvalitet, men det är en sak jag retar mig på när det gäller laserskuret och det är att man verkar envisas med att allt skall göras laserskuret. Alla lister är alltså laserskurna och det blir inte alls samma kvalitet som med färdiga lister till vingen tex.

Man får ingen fullskaleritning och det behövs väl inte till själva bygget, men hade varit kul att ha inför framtida byggen och eventuella reparationer.

Bygget börjar med Stabbe och fena som passas ihop ganska enkelt. Man får putsa bort lite laser-skägg för att få en bra passning:



Sedan är det dags för kroppen. Efter lite putsning så passar allt relativt enkelt ihop. Jag limmar allt med vitlim, så den raka delen får torka ordentligt innan jag kröker ihop aktern.
Under torkningen så började jag med vingen. Med lite mellan lägg så kan man passa in och limma "webbingen" på plats först. Lite bakvänt kanske men det funkade bra.



Jag putsade sedan framkanten på ovansidan, men behöll (eller snarast försökte behålla) tapparna på undersidan. Jag kunde då limma den övre balsa sheetingen med tabbarna kvar på undersidan, för att få en rak vinge. Denna delen är svårast på hela bygget. Det är mycket material som skall bort och man har bara spryglarna att syfta med. Jag körde med rak-bladshyvel, och sedan 60 papper limmat på en trä-kloss, och till sist 120 papper limmat mot en träkloss. Slutresultatet blev relativt okej, men jag hade mycket hellre sett än färdig formad list att limma i framkanten. Vilket jag upplevde var standard innan de laserskurna byggsatserna kom.



Jag är inte så förtjust i gummiband för att hålla fast vingen. Det behöver ändå inte tas på modeller i den här storleken tycker jag. Det blev därför ett pas extra furulister i framkanten som kommer att användas för att hålla två rundstavar som passas in mot kroppen senare.



/Kör så det ryker!

2014-01-14 08:32:14
RE: ZIPP konvertering    
StaffanA
Skicka mail
Ett gammalt knep att använda sig av när ingen ritning följer med :

Fotokopiera/skanna alla intressanta bitar innan bygget börjar.

Lägg gärna med en linjal på bilderna. Många kopiatorer förstorar
kopian med ngn/några %, för att undvika "sorgkanter". Skannar man
delarna, blir linjalen än intressantare eftersom man själv kan bestämma
storleken på utskriften.

2014-01-14 10:38:56
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Ja det har du rätt i. Jag är nog lite orutinerad när det gäller laserskuret...

Drivkällan kommer att bli en OS .10FSR eller FP. De passar in i mellan de två balsaflaken i fronten. Kan nog bli en aluminium spinner ifrån MPJet på det. Är lite sugen på att testa en Enya .11CX också men då blir det svårt att behålla de två balsa-sidorna då Enyan är lite bredare.

/Kör så det ryker!

2014-01-14 11:41:17
RE: ZIPP konvertering    
radiocontrol
Skicka mail
Ja, vingen är lite knepig i byggsättet.
Bra initiativ med listerna i vingen och rundstav för att slippa gummibanden. Jag var inne på samma men kom på det efter att vingen var klar...

Behöver du förstärka mycket för att det ska hålla med oljebrännaren?

2014-01-14 14:38:19
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Styrkan borde nog räcka till även för en förbränningsmotor, men eventuellt så fyller jag igen lätthålen på sidorna i nosen (med balsa). Man behöver liksom kunna greppa ordentligt i kroppen när det är oljigt och man skall starta motorn. Blir lite dumt om man då kör tummen rakt igenom filmen över lätthålen på plywooden.

Jag har tidigare "konverterat" ett par ARF'er, och där lade jag också in lite extra furulister i kroppsidorna i höjd med vingen. Det kan nog vara bra här också...


/Kör så det ryker!

2014-04-07 20:28:30
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Oj vad tiden går...

Jag har fräst ur i aktern (fanns ett bara ett väldigt litet spår tidiagre) för ett centralt linkage till höjden och sätter ett servo strax bakom vingen. Det blir en liten lucka där också så att man kommer åt servåt utan att ta av vingen. Provar med gångjärn av klädseln, får se hur länge det håller, det går ju alltid att sätta i riktiga gångjärn senare...







/Kör så det ryker!

2014-04-07 20:32:46
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Här kikat lite på motorvalet också. OS .10 får enkelt plats medans Enya .11 är lite bredare i infästningen...

Får nog bli en OS .10FSR till att börja med, de väger lite mindre än FP modellen och har en lite mindre ljuddämpare också.



/Kör så det ryker!

2015-01-25 22:35:29
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Bygget låg nere hela hösten men nu är det ju byggtider igen. Jag tappade sugen lite med vingen, tyckte inte att bakkanten blev särskilt bra...

Hade jag kunnat göra om det så hade jag bytt ut alla laser-skurna "lister" till riktiga lister. De laser skurna är för mjuka och de kröker sig så fort man tagit ut de ur arket...

Har fortsatt ändå och det skall nog kunna funka. Jag har lagt in lite wash-out i vingspetsarna och hoppas att den kan flyga hyfsat med detta.

Jag gillar inte att hålla på med gummiband och ville ha en fast vinginfästning. Det blev två kolstavar i fram-kanten och skruvar i bakkanten. Jag fick förhöja spantet framför vingen lite, har gjort detta med en furulist och plywwod på bägge sidor av spantet, hoppas att det håller för vanlig flygning iaf.



Jag gjorde en lucka i nosen som ligger ovanpå kroppsidorna istället för imellan. Då kommer denna delen upp i nivå med mitt förhöjda spant också;



Jag har även gjort fäste för landningsställ, men vet inte om jag kommer att använda det eller inte. Sätter inte på sidoroder men det är lite enklare att landa om man har hjul. Har börjat kika på balanseringen också, verkar kunna bli okej med batteriet bakom vingen. Här är en bild efter lite "torrmontering"




/Kör så det ryker!

2015-02-01 21:21:15
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Nu har pysslat lite med elektroniken och lite olika servon. Tänker prova med HS 45-HB i vingarna, de passar bra in i de färdiga slottarna (servona är tom lite för smala) och en fördel är att kablarna är så långa att man inte ens behöver någon förlängningskabel. :)

Så det får blir en 6-kanalig Corona mottagare och "flapperon" setup. När gäller batteriet så lutar det åt LiFe med hemma-pulad spänningsregulator ned till 5V. Det fladdrar lite i volwatchen men det är det enda, man har fullgod spänning ända tills man kört batteriet i botten...

Kommer nog att testa utan landningställ till att börja med, det verkar bli riktigt lätt och fint utan detta och den borde kunna hamna under 550g när allt är klart. :)



/Kör så det ryker!

2015-02-02 10:28:16
RE: ZIPP konvertering    
StefanR
Skicka mail
Jättesnyggt bygge!

Jag har sett många som använt "U-bockar" på stötstängerna utan att någonsin vågat prova själv. Hur tjock stötstång behöver man ha för att inte rodren ska bli fladdriga?

 
Citat från: Cox


2015-02-02 11:45:48
RE: ZIPP konvertering    
radiocontrol
Skicka mail
 
Citat från: Cox
Bygget låg nere hela hösten men nu är det ju byggtider igen. Jag tappade sugen lite med vingen, tyckte inte att bakkanten blev särskilt bra...

Hade jag kunnat göra om det så hade jag bytt ut alla laser-skurna "lister" till riktiga lister. De laser skurna är för mjuka och de kröker sig så fort man tagit ut de ur arket...



He, he, det där känner jag igen alldeles för mycket...
Min Zipp tog nästan 3 år att färdigställa på grund av "tappad sug".

Himla snygg blir din Zipp i alla fall och kul att se den med landningsställ och 35-mottagare.

2015-02-02 20:52:29
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Jag har sett många som använt "U-bockar" på stötstängerna utan att någonsin vågat prova själv. Hur tjock stötstång behöver man ha för att inte rodren ska bli fladdriga?



Jag har använt 1mm pianotråd här, och det är inga problem i denna storleken på planen. Det är faktiskt riktigt styvt och det svagaste stället är själva roderytan självt, det kan flexa ganska rejält längs ut på skevrodret. Detta är igen pga av att roderytan inte är en ifrån balsa profil utan den är utskuren ur ett vanligt (och lätt) balsa flak.
Så blir det fladder någonstans så är det nog i själva roderytan som kan komma i svängning. Men det bör inte vara några problem här (hoppas jag), det kommer inte att bli några överdrivna hastigheter.

Böjningen av stöstången är väl lite old-school kanske, och blev mest till av ren gammal vana.
Vitsen är att man väldigt lätt kan trimma in noll-läget på roderytan utan att använda någon off-set i radio. Alla utslag ligger då kring noll och man har trim-mån åt bägge håll med trimslidern på radion...
Jag har även snedställt roderhornet för att få differentiella utslag. Men allt detta går ju numera också att göra ifrån radion. Särskilt när man har en flaperon set-up som jag har här...

/Kör så det ryker!

2015-02-07 19:05:42
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Har börjat att kika lite mera på själva motorinstallationen. Behöver nog rikta ned motorn lite granna, verkar som att spantet ligger helt på noll grader.

Tanken blir en hemma bygge, tycker att kommersiella tankar är lite onödigt tunga med den stora gummiproppen etc. Har en lagom stor flaska på 4oz, fast 3oz hade nog räckt till. Tanken väger tom ca 20 gram jmf med en kommerciell på ca 30g. Ingen jättestor skillnad men lite kul med hemma pysslade prylar tycker jag. Det är väldigt enkelt att göra, man värmer bara upp bakänden på ett borr tex och smälter ett hål istället för att borra. Man slipper då sprickor i plasten och det blir väldigt mjuka kanter i hålet också. En vanlig silicon slang tätar fint och man hindrar slangen ifrån att åka ut genom att man sätter en lite rörbit i slangänden som är i tanken.



/Kör så det ryker!

2015-02-07 22:00:15
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Jag har börjat kika lite på den jobbigaste biten också, jag har aldrig gillat att klä modellerna. Har kanske lite dålig fantasi men det är alltid lika svårt att komma på ett bra färgschema och design.
Har fått för mig att jag skall testa någon nytt (för mig) på denna modellen, och har försökt mig på att skära till lite flames. Får se om jag vågar värma dit dom också....



/Kör så det ryker!

2015-02-07 23:10:44
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Okej, nu är dom på plats. Det blev en del ojämna linjer och ganska bubbligt, skulle kanske ha skippat den röda linjen för att slippa tre lager på varandra. Hade svårt att få rynkfritt på vingspetsarna också. Kan funka på lite håll kanske...



/Kör så det ryker!

2015-02-15 14:10:55
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Har nu fortsatt lite med kroppen och motorinstallationen, det blir lite trängre i nosen än va jag trodde...
Efter lite urfräsningar så ser det nu ut att passa fint. Motorn får först monteras på motorbocken som sedan skruvas fast i motorspantet med insexskruv och kulnyckel...
Jag har också putsat baksidan på motorbocken för att få ca 1° höger och 1.5° nedåt, får se hur detta funkar och det går ju alltid att efterjustera också.

Har lagt ett tunt lager lamineringsepoxy i nosen för att skydda mot bränslet, tycker att det funkar mycket bättre än att försöka späda snabb-epoxy.

Throtteln får en stötstång i plast och en 1mm metalltråd i varje ände. Tråden gängas in i plasten och det blir justerbart på köpet. :)





/Kör så det ryker!

2015-04-19 12:22:08
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Har inte hunnit bygga så mycket men klädsel börjar i alla fall komma dit nu. Tycker nog att detta är det svåraste och mest nervösa på alla byggen, har väldigt svårt för att se vilka färger som kan tänkas funka...

Jag lade en röd kant under den gula för att inte gå direkt ifrån blått till gul men det blev ganska så mycket extra jobb som nog inte syns på lite håll ändå.

Lite mera plast skall på, och skarvarna kring nosen skall bränsle-säkras, sedan är den klar.





/Kör så det ryker!

2015-04-21 00:14:03
RE: ZIPP konvertering    
jocke1963
Skicka mail
Blir skitsnyggt!!

2015-04-30 23:29:24
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Tackar för feedbacken. :)

Nu är den i princip färdig, skall bara leda ut antennen på ngt lämpligt ställe också.
Slutvikten hamnar på 530g, komplett men utan bränsle i tanken, blev riktigt lätt och bra.  :)

Landningstället som jag ev. hade tänkt använda, med pizza hjul, blir lite väl tungt. Totalt väger det ca 75g och har jag ändå svarvat ned hjulen lite. Får nog göra ngt lättare om det skall vara värt att ha ställ på den.

Motorn gör ca 15800rpm på en APC 7x4 propeller, det motsvarar ca 150W (på propellern) och 800g dragkraft, det bör räcka fint! :)



/Kör så det ryker!

2015-05-02 13:15:21
RE: ZIPP konvertering    
RS
Skicka mail
Det blev snyggt med flammorna! Hoppas få se den på Bredlanda i sommar. Om en månad börjar flyttfåglarna anlända.

2015-05-03 16:33:50
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Tackar! :)

Jag skall försöka ta mig ut till Bredlanda lite oftare i år, har mest blivit lite kortare turer till gamla flygplatsen förra året men denna behöver ju ett fint gräsfält om jag kör utan landningstället.

/Kör så det ryker!

2015-05-16 14:43:04
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Nu har jag svarvat till ett par hjul i akryl plast, hjulnav i aluminium, och bockat till ett aluminium ställ. Det blir ganska så lätt (35g) och bör väl hålla för att landa med på gräs åtminstånde. :)
Vet inte hur akryl beter sig mot asfalt dock, plasten är ju ganska spröd...

Såg för övrigt i en gammal AoH att minsta vikten för tävling i Sting klassen låg på 700g. (!)
Man blir allt lite bortskämd med dagens små och lätta radioutrustningar. :)





/Kör så det ryker!

2018-08-26 12:31:14
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Oj vad fort tiden går, får väl göra en liten uppföljning...

Planet har varit lite "otursförföljt" och jag har tappat höjdverkan två gånger (!). Det tog lite tid innan jag fattade vad som hänt men min tolkning ar att var problem med vibrationer. Det verkar som att den klena kroppen i kombination med old-school motorn inte var en kombination. Så efter en hel lagande så har jag även förstärkt i kroppen hela vägen ifrån brandväggen till strax bakom vingen (dubblerat med plywood, och satt in tre-kants furulister etc.). Motorn blev också uppdaterad till en .10FP som är av typen ABN. Denna har samma vevparti/vevaxel som .10FSR modellen men kolven är desto lättare och det vibrerar mindre. Jag har också lagt ett siliconplatta mellan motorbocken och brandväggen, och nu är vibrationerna nere på en mera normal nivå.

Jag har riktad ned motorn lite, det ligger nu kring 2.5° (istället för ca 0°) men skall prova med 1° grad till nedåt har jag tänkt. Tycker att det fortfarande stiger lite väl mycket vid fullgas. Planet riktigt flyger fint, påminner en hel del om min "Yellow Jacket" faktiskt. Bra penetrering i vinden och väldigt snäll i låga farter också.

Här är några bilder ifrån dagens flygning, och en liten film snutt med motorn igång (ingen flygning tyvärr). Jag körde först med en 7x4 propeller, som är en lagom last för motorn, men det är lite för lite stigning tycker jag. 7x5 passar planet bättre, och det gick även bra för motorn när jag sänkte kompressionen lite. Skall nog prova med en APC 6.5x6 också, när jag fått trimmat in allt annat lite bättre.









/Kör så det ryker!

2018-09-25 21:19:49
RE: ZIPP konvertering    
Cox
Skicka mail
Blev lite in-trimmning i söndags och nu börjar det likna något. Har nu lagt under 2mm i vingens bakkant, vilket ger ca 0.7° grader mindre anfallsvinkel och en mycket neutralare flygning. Nu går det att göra lite tryckare över fältet utan att behöva hålla dykroder. :)

Inverterat så får man hålla emot lite mer, men det gör inte så mycket, då glömmer man inte lika lätt vad som är "upp". Skall testa med lite bly i vänster vingspets också, det krävs ca 7-8g längst ut för att motverka ljuddämparens vikt på högersidan...

Motorn går fint nu, trots att den har börjat visa tecken på OS problemen med nickel lagret på cylindern. Tomgången är relativt stabil och säker ända ned till knappt 3000rpm och fullt varv ligger kring 14000rpm (lite rikt inställd för flygning). Rätt så bra spann på varvtalet. :)







/Kör så det ryker!