Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Telos: En Canard till Hanget
2013-10-08 12:00:20
Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Känner att det verklige när hög tid att påbörja vinterns byggsäsong med en byggtråd. Och denna gång blir det verkligen något så udda som en Segelflygcanard till hanget.

Telos är ett flygplan konstruerat av http://www.jareldesign.com/, Jarel är mera känd som modellmakare till filmindustrin, men under några år på 90-talet så gjordes det också några udda fåglar som fick uppmärksamhet i Amerikans modellflygtidskrift. När jag sedan av en slump snubblade över ett originalkit till Telos så kunde jag itne låta bli att köåa lådan, även om det inte fanns något lämpligt han här borta i västra Mälardalen.
Men tiderna går och omgivningen förändras, numera finns det ett hang i närheten som troligtvis ger riktigt fint lyft på ostliga vindar, kanske inte den vanligaste vinden men likväl så kan inte detta tillfälle gör förbi, så nu är Telos lådan framtagen efter ca 6år på vinden.

Telos är en ganska enkel konstruktion, det är plankade cellplastvingar, glasfiberkropp med kol förstärkning, skevroder för roll och Canard för attityd. Inget sidoroder eller flaps.

Kitet är ett short kit.


Lådan innehåller:
- Kärnor till vingar och Canard
- 3st rundstavar till framkanter
- några ABS plastbitar till vingspetsar
- En glasfiberkropp med kolförsätrkning och rätt mycket överflöd av gul epoxy.
- En huv i genomskinlig plast
- Två A3 ritningar i 100% Scale. !00% scale stämmer nog, men hela kärran finns knappast med, ritningen visar egentligen bara hur infästning av vinge, canard och elektronik skall vara, resten får man gissa själv.



En mockup av kärran på köksbordet:


Spännvidd är ca 1m, längd ca 650mm, vikten anges till ca 27oz (650g). Med mikroservon och moderna mottagare så tror jag vikten kan landa på ca 600g. Med andra ord inget för stilla termik, detta är en renodlad Hangkärra. Canarden gör dock att vikten inte är lika kritisk. Det första man märker med en Canard är att den aldrig vikter sig och stall är oerhört stillsamt. Detta beror på att Tp är i framkant på huvud vingen och stall sker alltid över canarden först så vid stall sjunker kärran ned mera som en Fusad oldtiderseglare än en modern seglare med aggressiv profil. Canarden och också bärande i alla flyglägen vilket gör att vingbelastningen skall beräknas på både vingen och Canarden. Det går alltså inte att jämföra vikten rakt av jfr med en vanlig hangkärran.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-08 12:10:01
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Kärran skall plankas med 1,5mm balsa eller 0,4 mm plyfa enl bygganvisningarna. Jag hade varken eller hemma utan letande fram rullen med Abachifaner på 0,7mm.

Enl bygganvisningen skall man slipa en halvrund gropp i framkanten för att sedan limma in framkanten innan plankning. Jag brukar egentligen göra tvärt om, men då använder man en fyrkantpinne som sedan hyvlas till rätt dimension i framkanten. Jag är inte så pigg att sätta in balsa framkant på en hangkärra och har ingen lämplig furustav hemma, så det är bara att börja slipa en skåra. Inte så enkelt som det låter utan man gör lämpligtvis ett slipverktyg innan man förstör cellplastkärnan.


Helt enkelt en pinne och en liten balsa bit som kläs med sandpapper. Slipa på och gnäll inte över allt damm!



Här är det canarden som är slipad, i sitt skrot för att få lite styvhet på allt. Rundstaven som jag fick i kitet var ca 7mm, inte en chans att den kan passa till profilen så ett 5,5mm kolrör letas fram och limmas in med vanligt vitlim.


Låt torka över natten, gått om tid till att göra samma operation till vingen. Även här kändes 7mm rundstav som framkant helt fel. 6mm kolrör fanns som tur var i förrådet.



-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-10 08:09:25
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
När väl framkanten sitter på plats så är det bara att slipa till övergången mellan cellplast och kolfiberrör. På några ställen blev det inte bra så lite lättviktsspackel kommer väl tillhands.


Bara att låta torka och slipa igen. Man måste vara lätt på handen när man slipar områden som har övergångar mellan kolfiber, spackel och cellplast. Är man oförsiktig så är det lätt gjort en liten grop i cellplasten och den är nästan omöjlig att spackla bort.


När man är nöjd med kärnorna så är det bara att skära till abachifaneren. Jag gör den ca +5mm i längsled och ca 15-20mm bredare i kordan. Detta för att det inte är så himla enkelt att centrera faneret när man kladdat på lim samt att det glida lite när man lägger på vakuum. Jag tejpar ihop över och undersida med några mm spalt. Jag passar också på att tejpa ändträt eftersom det lätt spricker där under hanteringen. Att plankningen spricker i fiberriktningen är egentligen inte ett problem för styrkan eller utseendet, men det kan komma upp överskott av lim vilket gör att man får slipa extra mycket innan man målar och etc.
Till lim funderade jag länge och väl på att använda epoxy eftersom senaste försöket med PU-lim gick åt skogen. Men när jag väl stod på plats så blev det PU iallfall, det är enklare att applicera eftersom man inte behöver blanda något och det är enklare att slipa ifall det behövs.


Jag har inte så mycket bilder ifrån själva baggningen, det gäller att jobba snabbt eftersom settiden med PU lim är begränsad och då hinner man inte ta några bilder. Förberedelserna är nu i alla fall gjorda.
Jag använder vanlig dubbelvikt byggplast på rulle som baggpåse. 50m kostar några hundralappar och räcker till många projekt. Som tätmaterial använder jag fönsterkit på tub, billigt och är enkelt att få tag på. Jag köper kittet på ÖoB eller annat lågprisvaruhus. Fördelen med kittet är att viskositeten är precis rätt, det härdar eller torkar väldigt långsamt så man kan använda den förberedda påsen 3-4 gånger. På bilden ovan är påsen upplagd med kitt och pumpen går för att testa tätheten.


Jag har ingen riktig manometer så fråga inte vilket vakuumtryck det är, men en förgasartrycksmätare ifrån Biltema får agera som vakuummätare och kommer nålen ned på grönt efter några minuter så är det OK enl mig. Tidigare satt det en mikrobrytare på tryckmätaren som agerade som tryckvakt, tyvärr är konstruktionen trasig så nu får pumpen gå konstant.
För baggning av vingar med PU-lim behövs egentligen inga jätteundertryck. Kommer man ned till ½ atm så motsvarar det ca 500kg/m^2 och det är ett rejält limtryck det. Kommer man ned mot ¼-del eller lägre finns en risk att man krossar cellplasten.
Det viktiga att förstå är att vakuumen vid pumpen är inte samma som vakuumet i påsen. Om man inte lägger in lite garn, rep, tygband eller liknande ifrån slangen runt objektet i påsen är det stor risk att påsen sluter tätt och förhindrar vakuumet att spridas jämt. Det paradoxala är att ju bättre och snyggare man lägger upp påsen desto sämre blir det. Blir det veck på påsen så fördelar sig vakuumet bättre…

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-11 12:59:32
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
När limmet torkat och trycket kan släppas är det bara att fiska ur vinghalvorna ur  påsen och göra slutjobbet.

Det först är att rensa bort all överflödigt lim och putsa till framkant samt root/spets spryglar. Att putsa framkant är ganska enkelt, det är bara att hyvla bort överskottet av plankning tills man är framme vid kolröret, övergången till profilen kräver lite försiktighet men slipar man med bred kloss och 180 papper så har man snart en snygg framkant.
Root/Spets spryglar är bara att skära rent, skär man några mm in på cellplasten så slipper man eventuella kanteffekter. Det är viktigt att båda panelerna blir lika långa så man börjar med den som är sämst och sedan anpassar den bättre till den förstas längd.
Bakkanten görs sist, bara att klämma ihop och skära av så koordan blir lika över hela vingen.


Har man kommit så här långt är det svårt att inte göra en ny provmontering.




Redan nu kan man börja fundera på målningsschema. Träfärgad passar alltid men det blir svårt eftersom slipning av framkanten ger svarta fläckar på trät. Även kroppen måste målas men någon täckande färg eftersom den är ganska ful som rawbau.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-11 13:08:22
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Även om kärran ser halvfärdig ut i bilden ovan så är det en del kvar att göra. Har väll nått stadiet som kallas 80% gjort, 50% kvar

I mitt short kit fanns det några formpressade ABS bitar som skall användas till vingspetsar. Utskuret och provmonterat så fattas det snabbt ett beslut att dessa inte skall användas. Passformen över framkanten är dålig, skarven mot vingen kommer ge en ful kant och det är inte säkert att dessa tål den färg/lack som jag kommer använda.


På ritningen finns det tydligen förslag på träspetsar. Jag tro nog att spetsarna ursprungligen var med trä och sedan blev modifierad till ABS. 


Det är bara att leta fram lätt 8mm balsa och försöka föra över geometrin till balsa. En enkelt metod är att nåla fast ritningen på trät och sedan nåla runt konturen så att man får en markering på trät. Är det en rak kant som skall passas in så viker man helt enkelt ett veck på ritningen och trycker den mot kanten på flaket.


Sedan är det bara att såga, skära eller karva längs den prickade linjen


Väl utskuren så är det bara att klada på vitlim och tejpa spetsarna på plats. Vingen får vänta en liten stund, jag har andra planer för de spetsarna än de som anges på ritnigen.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-11 13:21:04
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Vingen har dock inte gått lottlös denna vecka. Roder skall ordnas och servobrunnar skall göras.

Jag börjar med att rita ut rodret på under- & ovansidan. Rodret skall vara 40mm brett men jag har ritat ut 45mm. Det går inte ända in till roten för jag vill få frigång till kroppen och inte hela vägen ut mot spetsen för där får kärran ofta stryk i svåra landningar på hanget.


Utskärningen är inte så dramatisk, bara man tänker till lite innan man tar fram kniven. Steg ett är att nypa fast en strållinjal i bordet med bakkanten mellan bord/linjal. Tittar man noggrant så ser man att fiberriktningen inte är parallell med bakkanten, det innebär att man inte kan skära precis hur man vill. Det underlättar om man skär så att fibrerna driver bladet in mot linjalen. Är bara den ordentligt fixerad så blir snittet precis där man vill. Skär man åt andra hållet är risken större att man drar ut bladet utanför den tänkta roderspalten.
Man skär inte hela rodret i ett tag, utan när man penetrerat faneret på ena sidan så vänder man vingen och skär andra sedan. Detta för att minska effekten av att man inte håller bladet 90 grader mot vingytan.


Så fort man skär av ytan på en baggad vinge så försämrar man hållfastheten markant, genom att limma in en list med lite hårdare balsa i roderspalten så återfår man en del av styrkan. Allra helst skall fibrerna ligga på tvären men det är mycket jobbigare.


Skevrodret får en likadan list efter att jag skurit bort ca 5mm av materialet närmast roderspalten. Därav är det första snittet 5mm djupare än ritnigen, vilket kompenseras av 2x3mm balsa lister – lite avfasning så att rodret går att vinkla med minimal roderspalt.


Låt torka!

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-11 20:25:09
RE: Telos: En Canard till Hanget    
hbi
hans@birgander.se
Sweet Gee_Bee :)
inte avis alls!!!
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2013-10-11 22:05:50
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Ankan
Skicka mail
Mycket fin hangkärra.
Nästan så man får skämmas om jag kommer dragandes med min kina seglare ;)
Det är altså därför man inte sett till dig på fältet så mycket senaste tiden :p
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2013-10-11 22:34:59
RE: Telos: En Canard till Hanget    
StefanR
Skicka mail
Väldigt snyggt bygge!

Tack också för de utförliga texterna och bilderna. Jag lär mig massor av byggtips genom att läsa trådar som den här. TACK!

/Stefan

2013-10-11 22:44:10
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Den kommer att se väldigt ovanlig ut på hanget!!
Och den är vääääldigt udda!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-10-12 08:14:32
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Den kommer att se väldigt ovanlig ut på hanget!!
Och den är vääääldigt udda!


Det är ju det som är kul med hela projketet, att bygga och flyga något som ingen annan har. Jag har några små modifieringar på gång, jag hoppas de kommer gänget till godo.

Anders: Du skall inte vara orolig om du kommer dragandes med Kina seglare. Snarare tvärt om, det är dumt att komma med dyra kompositmaskiner till hanget om man verkligen inte har koll på landningsmöjligheterna. Hang har en förmåga att käka flygplan till lunch!
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-16 15:27:02
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Petrik
Skicka mail
Jäkligt fräck kärra.
Har alltid gillat lite udda plan :-)

________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2013-10-17 07:24:36
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Det går just nu lite långsamt, försöker göra flera saker samtidigt och de slutar som vanligt med att inget blir gjort...

Skall se om jag kan ladda över lite bilder i kväll, canard och vingar är sammanfogade och snart klara för ytbehandling.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-17 09:25:25
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Daggen14
Skicka mail

Hej

Full av beundran för ett snyggt och originellt bygge.
Jag har en fråga beträffande "baggningen" av vingar. Ligger vingen och faneret i skrotet när du baggar? Och i så fall fasar du överkanten på skrotet för att få en jämnare belastning?

Daggen

2013-10-17 10:10:02
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag tycker att det är ett j_kla bök att använda skrotet i påsen jag brukar skippa det.

Jag kladdar på lim på faneret, tejpar ihopp paketet med kärna och lägger i påsen. Sedan suger jag up luften utan att det blir något större under tryck för att se så det inte blir tokiga veck eller liknande. När allt ser bra ut så tynger jag ned vingarna mot underlaget, lite beroende på profil men oftast så att bakkanten är mot underlaget och framkanten hänger i luften. Vikterna är oftast målaburkar, flaskor med lösningsmedel eller annat som jag hittar i garaget.
När allt är på plats startar jag pumpen igen och drar på med det vakkum som jag behöver.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-18 19:56:42
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu kommer avrapporteringen av veckans framgångar:

Spetsen på canarden har blivit tillhyvlad och slipad till rätt profil och form.


Därmed är den nästan träfärdig Men bara nästan, först skall halvorna limmas ihop.


Sedan skall skarven förstärkas med lite glasfiber. Denna gång valde jag den enkla vägen genom att fästa fibrerna med lättflytaden CA. Luktar APA men går fort och är relativt enkelt eftersom man kan spänna upp fibrerna med lite tejp och börja fästa i ena kanten och jobba sig fram i små steg. Skulle det bli tendens till veck eller bubbla så sträcker man om remsan innan man är där med limmet. Alternativet är att blanda epoxy och smacka dit hela på en gång samt vänta över natten. Är det en dubbelkräkt ytan som denna så blir det garanterat en bubbla nära eller över framkanten om man inte lyckas lägga ett jämt tryck på väven när allt härdar.


Vingen har också bearbetats. Enl ritningen ovan skall skeven manövreras med ett centralt servo. Så höll man på när små servon var exlusiva och dyra, billigare att stoppa in ett std servo i mitten på vingen och bocka pianotråd ut till roderna. Kruxet är att man måste vara skicklig på att bocka tråd så att båda sidor blir lika (=inte enkelt). Det är också svårt att göra differentierade utslag, eller snarare svårt att justera differentieringen när allt är på plats. Med två 12g servon blir vikten mindre, stötstängerna kortare och nästan all form av justering kan göras i sändaren bara det blir hyggligt rätt i mekaniken.
Så två servon blir det, först så skall servobrunnar göras. Jag började med att hitta en tejprulle med lagom mycket tejp kvar på för att få en diameter som är lagom stor för ett 12g servo. Bara att rita av och markera mitten, det är bra om servobrunnarna kommer på samma plats på resp halva.


Med en platt fräs kan man enkelt fräsa fram ett hål med handhållen Dremel. Den observante ser att det sitter ett sugrör i botten på servobrunnen, detta är för att leda servokabeln in till centrum på vingen.


Vingen skall också skarvas. Baggningen blev inte perfekt, eller så var cellplasten ojämt skuren så profiltjockleken skiljer sig en aning i roten. Lite lättviktsspackel löser den ojämnheten, dessutom på ovansidan vilket inte kommer synnas när vingen än monterad på kroppen.


Kvar är bara två remsor glasfiber, en på varje sida. På samma sätt som för canarden. De mörka fläckarna är hålen där servkabeln skall upp, lite pinsamt att jag inte mätte in dessa innan jag borrade in sugröret. Men vad f_n, det kommet ju inte heller att synnas när allt är klart.


Kvar är nu att ordna roderna på canarden och vingspetsarna till vingen. Både och kommer att avvika ifrån ritningen, mest för att jag kan och det är kul med egna lösningar...

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-21 09:55:49
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Hittade en annons ifrån den gamla goda tiden:



Och målningsschemat på prototypen, funderar på att använda denna som inspiration för min kärra.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-10-21 15:56:51
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Jäkligt läcker!!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-10-22 09:48:23
RE: Telos: En Canard till Hanget    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: Thomas Berggren
Jäkligt läcker!!

Bara att slå till Thomas - ditt byggbord är väl snart tomt...
Roger
www.mcregor.se

2013-10-22 12:08:17
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
 
Citat från: McRegor
 
Citat från: Thomas Berggren
Jäkligt läcker!!

Bara att slå till Thomas - ditt byggbord är väl snart tomt...
Roger


Nja...
Lite frestande är det.
Men det ligger litta EPP-depronskrot i bilen och väntar på att få komma in i värmen!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2013-10-29 16:27:52
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu är de glest mellan uppdateringarna. Motivationen är inte på topp med det dåliga vädret och korta dagarna. Det är också lite ont om tid då annat också måste ordnas.

Men lite jobb på canarden har det blivit. Enl ritningen ovan (första inlägget) så skall det vara en fast canard med roder. Kanske funktionellt men inte så roligt att bygga. Långa bockade pianotrådar har en tendens att bli mjuka, dessutom så lyckas jag sällan bocka två identiska bockar så det blir gärna skevt vilket måste korrigeras på servosidan.
Men nu är det ju en canard på kärran så varför inte göra den till fullt rörlig canard precis som på Gripen och andra häftiga jaktflygplan?

Steg ett är hitta ett lämpligt ställe för snitt och delning, så nära kroppen som möjligt men samtidigt inte så nära så att det tar i någonstans. Det blev strax utanför glösförstärkningen. Efter själva kapen så började jag undra varför jag kladdade på glasfiber för att sedan såga av strax utanför? En bra efterkonstruktion är att nu har jag något starkt att skruva fast canarden mot kroppen i.
Jag försökte också skatta vart själva rotationsaxeln skall sitta. Canarden är bärande så jag antar att lyftkraftscentrum är ca 1/3-del ifrån framkant, jag vill att canarden skall vara neutral eller möjligtvis understyrd, inte överstyrd då det kan bli otrevliga konsekvenser i hög fart med understyrda roder. Men vart fasen är 1/3-del av ytan på en pilvinge? Efter att jag ritat några syftlinjer på undersidan och försökt balansera canarden på en linjal så inser jag att massan av centrumdelen påverkar Tp så kraftigt att metoden inte är användbar.

Mera användbart är enkel geometri. Ytan av en triangel är basen x höjden / 2. Om man antar att basen är konstant (ca halva spannet) så är det bara att hitta en punkt där vinkelräta avståndet till innersta framkant resp yttersta bakkant är 1/3-del framför och 2/3-delar bakom. Det visar sig vara ungefär på 3:e sträcket ifrån framkanten.


Sedan är det bara att snitta fram en centrumdel och två halvor. Jag letade reda på lite hård 2,5mm balsa som skall bli spryglar och förstärkningar på resp sida av snitten.


Nu blev det mycket jobbat och lite fotograferat. Men jag har mätt ut och markerat vart rotationsaxeln skall gå igenom. På centrumdelen borrade jag två 6mm hål för att kunna peta in ett mässingsrör med innerdiametern 4mm. I halvorna borrade jag 4mm som skall bli lagom för ett kolfiberrör som jag hittade i gömmorna. Kolröret är ca 20cm långt så det sticker in rejält in i båda halvorna. Passormen är inte perfekt, jag måste justera hålen lite och slipa till rotspryglarna en smula.


Sista steget är att ta upp ett hål i mitten på centrumdelen, lagom stort så att en hävarm får plats. Mässingsröret är nu limmat på plats och uppstadgat i centrum mot faneren med lite tjockt CA. Tanken är att efter ytbehandling och målning så skall halvorna limmas fast i kolröret som glider fritt i mässingsröret. Hävarmen sitter fast i kolröret med en liten stoppskruv. Borde bli enkelt att ansluta ett servo och få allt att röra sig. härvarmen är lång eftersom jag antar att det bara behövs små utslag på canarden.


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-03-07 19:36:07
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Har städat i hobbyrummet och hittade något halvbyggt i hörnet. Lika bra att väcka bygget och tråden till liv.

Innan bygget packades ned så kläddes alla träytor med glasfiber, tror det var 50g/m^2. Abachifaner är starkt men sprött, med lite glasfiber får man en hård yta, stark konstruktion och minskad risk att plankningen spricker längs med fibrerna. Men det kostar givetvis vikt.

Under veckan så har jag fipplat lite med Canarden. Två islagsmuttrar i fästa i kroppen så att canarden kan skruvas av och på med M4 nylonskruvar. Ett 9g servo är insatt i kroppen bakom canarde och huvglaset är utskuret och kanterna putsade.


Även vingen har fått en fastsättning med 2st M4 nylonskruvar.


Jag vet jag är lite tjatig, alla bilder ser mer eller mindre lika ut.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-03-07 20:58:29
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Jag hittade ett par gamla filmer på 'Tuben' med Telos på hanget.
Ser ut att flyga jäkligt bra!
Sök på "Telos Canard"...


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2015-03-07 22:19:40
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Jo jag har sett några av dem, finns en Spanjor som postar Telos filmer på tuben.

Det skall bli jäkligt spännande och se hur den flyger i verkligheten. Vi har bara ett hang här i Arboga och det är inte skitstort, men jag tror att Telos passar perfekt där.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-03-08 14:54:11
RE: Telos: En Canard till Hanget    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Jo jag har sett några av dem, finns en Spanjor som postar Telos filmer på tuben.

Det skall bli jäkligt spännande och se hur den flyger i verkligheten. Vi har bara ett hang här i Arboga och det är inte skitstort, men jag tror att Telos passar perfekt där.


Förlåt trådkapningen men var finns hanget i Arboga?

2015-03-08 15:09:50
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
15km nord-ost om oss, dvs i grannbyn.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2015-12-19 18:44:28
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Petrik
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
15km nord-ost om oss, dvs i grannbyn.


Lite bättre förklaring kan du Per :-)

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2015-12-19 20:36:12
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Jag tar det via messenger
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-09-04 20:09:43
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Väcker en gammal byggtråd till liv, nu jäklar skall kärran bli klar!

Gjorde en ansats till att måla kroppen i vinter, hittade en gammal(90-talet) burk med vif pu-lack. Färgen var inte riktigt vit löngre utan mera gräddfärgad och målningen avslöjade något som jag redan visste. Gjutningen av kroppen är full av porer och de blev väldigt framträdande nu. Motivationen sjönk och projektet åkte upp på vinden.

Men nu är jag igång igen. Färgen har slipats bort, porerna har spacklats med PP100 och återigen slipats. På verandan kan man tro det är vinter....

Eftersom det är en hangkärra är jag inte rädd för vikt, alla träytor har blivit klädda med 50g/m^2 glasfiber och lackerad med vattenbaserad PU-lack. Idag har jag lagt en slipgrund. Får se om jag kan böra måla i morgon.




-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-09 16:49:39
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu är jag utrustad för höststormarna på hanget, det tog bara 5år att komma hit.

Nu till nästa problem, att hitta ett hang. Som tur är så skall jag till Ålleberg u Der sista helgen i Oktober, då hoppas jag det blåser lagom på hanget.



-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2018-10-09 21:30:24
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Petrik
Skicka mail
Jäklar vad snygg den blev!!!

/Petrik
________________________________________________________________
Bygger för sakta och  och flyger för lite.
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Sida)
Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen (Facebook Grupp)
Arboga modellflygsektion (Facebook Grupp)
Autopartner RC

2018-10-09 21:42:22
RE: Telos: En Canard till Hanget    
Gee_Bee
Skicka mail
 
Citat från: Petrik
Jäklar vad snygg den blev!!!

/Petrik


Ser snabb ut redan på köksbordet
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400