Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Batteri/Eldrift / Kan detr här vara något för E-F1 pylon?
2013-05-23 10:44:05
Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Turnygy tycks ha kommit med nya/bättre accar.De kallar dem "A-spec"!
Kan en sån här räcka för E-F1 pylon???

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25428__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_2200mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25428__Turnigy_nano_tech_A_SPEC_2200mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html

2013-05-23 10:59:41
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Gee_Bee
Skicka mail
Vad de skriver och vad de levererar kan vara olika saker. Det är bara att köpa hem och testa.

FF-1 kommer att bli en batteriklass. Eftersom modellerna är hårt styrda, motorer och propp är också styrt så kommer farten på rakorna att avgöras av hur pass bra acc man har. Det acc som orkar hålla spänningen hög genom hela heatet ger mest varv på proppen som ger högst fart.
Kvar är dock att runda pylonen och här tror jag piloten är viktigare än resten.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-05-23 12:05:03
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Min erfarenhet säger att kopplingen mellan HobbyKings specar, pris och verklig prestanda är i stort sett obefintlig.

Testa GensAce från Tyskland om du vill ha prestanda och byggkvalitet till sansade priser.

Jonas

-= Att mäta är att veta =-

2013-05-23 13:47:31
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
HAB säljer nu GensACE i Sverige och till bra pris
Det skall vara 2700mAh 14,8V 35C som jag testade tidigare.

Skall träningsflyga med GensACE i Proud Bird i kväll inför tävlingen i Ljungby på lördag.
Lars

2013-05-24 09:51:52
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Joacim
Skicka mail
Utan att säga för mycket. Men gillar ni GensAce så tror jag ni gillar Gravity också ;)


2013-08-30 14:26:45
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
No4
Skicka mail
Lyfter denna tråden igen. Har nu kört hela sommaren med min Shoestring och testat olika batterier.



Dom första Turnigy Lipo ackarna jag köpte kroknade ganska fort (dom ljusblå). Har svällt betänkligt efter ett tjugotal flygningar på fullgas i banan och sitter i en borrmaskin fn.

Nanotech batteriet (på bilden) funkar fortfarande men är inget drag i längre efter ett 20-30tal flygningar på fullgas i banan.

I juli köpte jag ytterligare ett Nanotech med 65C. I början var det grymt bra drag. Men senare efter ett tiotal flygningar krokande även detta och är numera lika trött som dom ljusblåa Turnigy ackarna men har ej svullnat.




Min fina dyra E-FLITE motor han dock brinna upp medans min Nanotech 65c ack fortfarande var drag i.

Jag kör nu med HobbyKings nya Turnigy motor för EF-1 och har modifierat kylning för motorn och den håller ännu efter ett 20tal flygningar. Motorn går lika bra som E-flites motor men kostar bara en tredjedel.



Vad för batteri ska man sattsa på? Dinogy, Thunder power, GenAce eller? Var köper man dom bäst?

Ganska dyra med kanske håller en sesong och man slipper bli "frånåkt" efter 5 varv?

Kul som fasen det här. Trots allt billigare en att köra förbringsmotorpylon (Nelson)....



If it´s too loud.....you´re too old

2013-08-31 21:29:00
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
jaka
Skicka mail
Hej Jonas.
Det här är nackdelen med elflyg. Dyra batterier som snabbt tar slut...
Inget bra om batterierna ska fälla utslag vem som vinner.

2013-08-31 22:36:34
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
McRegor
Skicka mail
 
Citat från: jaka
...Det här är nackdelen med elflyg. Dyra batterier som snabbt tar slut...


Nja - att kalla det "nackdelen med elflyg" håller jag inte med om - däremot kanske "nackdelen med racing med elflyg" - och det är en stor skillnad.
Man kanske borde anpassa reglerna till utrustningen eller vice versa...
M a o - man tar nog ut för hög effekt under för lång tid enligt nuvarande regler.
Man borde nog tillåta kraftigare ackar för jag gissar att man i en racing-klass inte vill ha lägre inmatad effekt än idag...
Alternativt kortare heat tidsmässigt...
Roger
www.mcregor.se

2013-09-01 00:02:21
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
Nu är vi inne på de farhågor som jag hade innan pylon-säsongen började.
Citerat från tråden "Batterier för pylon & heli som tål hög ström länge":

"Jag är ute efter att acken skall hålla hög spänning under större delen av hela urladdningstiden så att jag inte behöver släpa på ett extra tungt batteri under ett pylonheat."

Dags att testa mina batterier efter säsongen. Har kört c:a 15 laddcykler så det skall bli intressant att se hur de klarar 54 Amp testet.

Återkommer snart i tråden "Batterier för pylon & heli som tål hög ström länge".
Lars

2013-09-01 09:11:10
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Gee_Bee
Skicka mail
Dagens maxvikt på batterierna gör att man drar ur max ström ända tills batterierna nästan är slut. Det är något som LiPol inte gillar.

Skulle man tillåta en maxvik som är 15% mera så skulle det finnas mer kapacitet kvar i accen efter ett heat, då ökar chansenr för att accen klarar flera cykler.

Eftersom effekter (strömmen) ändå är begränsad av motor och propeller så är det ingen risk att större accar ger snabbare flygplan vilket är fallet om man fick välja setup själv.

Hur är det med kylning i era flygplan, är accen så varm att den inte går att hålla i sluten hand en längre stund? Värme är också något som förkortar livslängden på accen.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2013-09-01 22:13:34
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
För att svara på frågan, Janne:

Jag har inte köpt någon NanoTech A-spec eftersom de i 4S bara finns med kapaciteten 2200 mAh. De väger endast 259 g, vilket jag som erfaren modellflygare borde uppskatta. Jag föredrar att ackens vikt ligger så nära max-gränsen i EF-1, 325 g, som möjligt. XT-60 kontakten är bra men för klen för strömmar över 40 A och det där med 65C kontinuerlig belastning ger jag inte mycket för. Tänk dig, 65C x 2,2 Ah ger 143 A!!! Det skulle dra ur acken på mindre än en minut och inte skulle den ge mycket spänning under tiden. Dock är 65C ett bra värde för EF-1 som i praktiken kräver 20-25C under 2-3 minuter. ”Bra värde” innebär att acken håller över 14V under hela heatet. Det innebär också att inre resistansen är låg(< 2 milliohm/cell) så att acken bara blir ljummen, inte het. Det som blir varmt i en EF-1 kärra är motorn.

MVH / Lars

2013-09-04 18:17:31
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hörde på R/C Universe att de som vann på amerikanska nationals körde med Turnigy Nano-tech 2700mAh accar.Men sådana finns väl inte..? Har bara sett 2650mAh.

2013-09-05 08:36:54
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
No4
Skicka mail
Jo då, det finns.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19129__Turnigy_nano_tech_2700mah_4S_65_130C_Lipo_Pack.html

Har testat ett sådan batteri. Nästan lika dyrt som dom amerikanska värsting batterierna som alla EF-1 proffs talar om dvs Thunder Power, Gen-Ace och Dinogy mm.

Batteriet fungerade mycket bra i ett par flygningar (ca 5st) för att sedan "krokna" betänkligt dvs ge dålig effekt/spänning redan efter ett varv i banan. När det var nytt var det ett grymt bra drag i 10 varv. APC propellern (tidiga versionen) med klena centrum navet small bla av under en flygning. Jag kör numera med den nya förstärkta propellern. E-flite motorns lindning smälte också efter ett par flygningar. Har gjort om nosen så att den nya Turnigy motorn får mer kylning.

Ska testa en amerikansk bättre ack nu. Troligen en Gen-Ace och en Dinogy.



If it´s too loud.....you´re too old

2013-09-07 00:39:57
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
Nu har jag testat nio 4-cells Lipo ackar varav tre var med i det förra testet. Den gamla tråden heter "Batterier för pylon & heli som tål hög ström länge" Jag fortsätter i denna tråd eftersom den gamla har blivit så lång. Först några kommentarer till användningen inom EF-1 pylon racing.

I den gamla tråden talas det om extrema prestanda. Tankarna bakom EF-1 är att tävlingsformen inte skall kräva extrema komponenter. EF-1 skall vara en klass som kräver liten byggtid, måttliga kostnader och måttlig träning för att börja tävla. Tävlingsmomentet är unikt bland RC-flyg eftersom deltagarna flyger samtidigt i samma bana och får uppleva heat-racing på lika villkor. Skillnaden mot att flyga ”hotliner”, som ofta går snabbare, är att i ett EF-1 heat skall man fullfölja 10 varv á 500 m och med medtävlarna intill sig. Det bästa jag har upplevt inom modellflyg!!!

ÅTER TILL BATTERIERNA:
Batterifabrikanterna specar nominell spänning, kapacitet och C-värde. En 4S ack skall ha 14,8 V och nyladdad håller den 16,8 V obelastad. Vi får vara glada om den vid 54A håller 14,4V, i slutet av ett 2-minuters heat har nog spänningen sjunkit till 14,0V. Se kurvor i mitten av den gamla tråden!

Kapaciteten är lätt att mäta och den stämmer oftast med angivet värde om man inte laddar ur med för hög ström. (Var går gränsen vid urladdning, 3,7V/cell, 3,3V/cell eller någon annan spänning och vid vilken urladdningsström??) De testade ackarna har flugits med hög ström under kort tid, c:a 2 minuter. De har sällan laddats ur till mer än 75% kapacitet och aldrig till mer än 90%. Klubbkompisen Gunnar och jag har Quanum telemetri från HK i planen. Quanum är ställd så att dess mottagare piper om spänningen går under 3,5V på någon cell. Jag har ställt fartreglaget så att det drar ner (vilket inte får ske under ett heat) vid 3,15 V/cell.

Varför just 54 Ampere? Därför att en EF-1 outrunner-motor med hög timing drar närmare 60A i starten och c:a 50 A under flygningen. 54A ur en 2,7 Ah acke motsvarar 20C strömbelastning. Visst är det bra om en LiPo är specad för 35C eller 65C men vad jag egentligen skulle vilja veta är hur stor inre resistansen är och hur Ri varierar med temperatur och laddningstillstånd. De flesta av oss har ju märkt att en LiPo ack blir varmare om den belastas när den är nästan urladdad. Därför bör vi absolut inte dra ur mer än 80% av kapaciteten vid våra höga strömmar.

En skicklig pylonflygare förbrukar inte mer än 1800 mAh på 10 varv i FAI-banan. Själv har jag svårt för avståndsbedömningen så jag tar ut svängarna och svirrar omkring över banan. Det brukar kosta mig c:a 2000 mAh och ifall jag behöver flyga ett varv extra så når jag 80%-gränsen. 80% av 2700 mAh blir 2160mAh.



I denna rapport avstår jag från att presentera spänningen för varje cell eftersom cellerna har varit välbalanserade på de flesta av ackarna som ingick i testet. Jag använde samma elektroniska belastning som i testet av 3 ackar den 20 mars och den 3 april. Nu redovisas också ackarnas ålder och hur många laddnings/urladdnings-cykler(LUC) de har utsatts för.



Detta är alltså mätningar på ett fåtal ackar av varje typ och med ganska få laddnings/urladdnings-cykler. Man skulle vilja se ett större antal av varje typ i varierande ålder testas för att få ett trovärdigt resultat. Detta är i alla fall vad jag kan bidra med och resultatet stämmer hyfsat med ”snacket” på detta forum. Se http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1578001 för en bredare rapport!

Nu återgår jag till min nostalgitripp, dvs att bygga en Q-500 från scratch.
/Lars

2013-10-04 18:14:27
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
Några praktiska aspekter på LiPo för EF-1 pylon racing:

Det är en sak att mäta ackar i lab-miljö som jag har gjort ovan. Det är också en lugn syssla att träna ensam på hemmafältet inför en tävling. Att vara med och tävla på riktigt är mycket mera stressigt och det är inte alltid man har fokus på att vårda batterierna.

Vi diskuterade vid EF-1 / Q-500 tävlingen i Pålsboda att höja max tillåten batterivikt till 400 gram. Detta ser vi som en önskvärd anpassning av de amerikanska reglerna för tävling i Sverige. Varför det nu då? Testerna ovan visar ju att batterier som väger 310-325 gram klarar 20C belastning under 120-150 sekunder.

Vi flög tillsammans med Q-500 modellerna vilket var lyckat eftersom våra EF-1 modeller gick precis lika fort som Q-500. Därför vill vi flyga 10 varv på FAI-banan som är 50% längre än amerikanernas EF-1 bana. Att minska flygsträckan för att skona batterierna är inget alternativ eftersom vi då skulle missa möjligheten att samköra. De rutinerade flygarna Emil och Jonas drog ur 1700 resp. 1900 mAh på ett heat. Jag drog ur 2100…2200 mAh och kom sist. Lätta ackar (mindre än 300 g) tål inte att laddas ur med hög ström till 85% så många gånger. Emil och Jonas fick tider mellan 110…120 sekunder. Jag tog 140…150 sekunder på mig för att flyga 10 varv. Tur att jag har GensAce batteri som håller spänningen i 150 sek.  Synd bara att det kostar lite extra och att det för tillfället är svårt att få tag i.

Rutinerade flygare klarar sig kanske med 2700 mAh batteri men det är noga med att ha full laddning när starten går och att inte ladda ur mer än 70-80% beroende på batteriets kvalitet. Det kan bli si och så med denna skötsel i tävlingshetsen. Jonas och jag hade var sin laddare när vi började tävla men den ena gick sönder under dagen. Då blev det svårt att med en laddare hinna ladda bägges batterier fullt till nästa heat….För att få marginaler så att vi klarar oss med lättillgängliga och billiga batterier så vill vi höja batterivikten/kapaciteten så att vi inte laddar ur mer än 60% på ett heat.

EF-1 är tänkt som en instegsklass för pylon racing. Då är det viktigt att komponenterna finns lättillgängliga att köpa och inte kostar för mycket. Standardbatterier som väger 390 gram kostar nog mindre än exotiska batterier som väger 290 gram. Man vill dessutom gärna att batterierna håller mer än en säsong. Modellernas minimivikt kommer att höjas nästa år så att det inte skall löna sig att köpa lätta men dyra batterier.



En tävling återstår i år. Den går i Sala på lördag den 12 oktober. Prova på, ni som bor i Mellansverige och har EF-1 modeller. EF-1 flyger tillsammans med Q-500. Räkna med att du får flyga 6 heat. Se http://spi.snell.st/

Tag med hjälm och flyg lågt!
Lars

2013-10-05 08:05:03
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
PerN
info@nilssondrones.se
Hej på er, det låter som en vettig väg att gå med att höja maxvikten på ackarna och även höja minimivikten på modellerna. Då blir det ingen vinst alls med att köra med dyra komponenter.

Det är samma tendenser inom rally på VM nivå. Det är tänkt att WRC bilarna ska fasas ut och ersättas av en klass som heter R5. Mindre typer av bilar med 1,6 turbo och både pris och viktgränser på många komponenter.

Med vänlig hälsning Per Nilsson


Ordförande Vo Bredd i SMFF

Ordförande i styrelsen för UAS Sweden

Flyger mest UAS både multirotor och flygplan
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2013-10-05 09:30:21
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
McRegor
Skicka mail
12/10 i Sala - typiskt nog samma dag som vi har arbetsdag på fältet...:(
När det äntligen blev en tävling på nära håll. Hade mer än gärna kollat in hur det fungerar för er. Hur ser tidsschemat ut - kanske man hinner dit efter jobbet på fältet...
Roger
www.mcregor.se

2013-10-05 11:45:17
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Är bara orolig för den ökade vingbelastningen (ca 100g mer)ska ställa till problem.
Det ska ju vara en "nybörjarklass". Som det är i dag är redan Ef-1 modellerna mer svårlandade än en Q-500 kärra.
Ställen och hjulkåpor kommer att ta mer skada med ökad vikt...och  vitsen med den här klassen tycker jag är att man kan/ska köra med hjulkåpor på. Det ska ju vara snygga skalakärror vi kör med! Har alltid tyckt att halva nöjet med pylon racing är att modellerna vi flyger med ska vara Snygga skalakärror (undantag då Q-500)!

2013-10-07 11:29:17
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Joacim
Skicka mail
Klassen skall funka för nybörjare, det ska vara enkelt osv.... så varför inte testa med batterier/ märken som är populära och säljs i Sverige!?!?.

Man borde ha möjlighet att skaffa sin utrustning i svensk butik på nätet eller över disk. På batterier skiljer sig inte priset mellan lågpris och premium så mycket idag, dock på motorer och fartreglage är det en stor skillnad. Man bör också ta ställning till LiFe, med den ökade min vikten är det möjligt att köra LiFe vilket i sig ökar säkerheten, livslängden och ekonomin avsevärt för de som önska köra med det.

Valet av batteristorlek ger ju sig självt, stort tungt batteri blir man långsammare i svängarna, lite och lätt så räcker det inte till eller blir skadat. Vissa batterier ger med Wh med 2200mAh på etiketten än endel med högre spec på klisterlappen.


2014-02-27 14:24:06
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Lars 41an
Skicka mail
TREDJE TESTEN AV 4S LIPO FÖR EF-1 PYLON RACING

Våren har kommit, hög tid att prova sina batterier.
Har nu kört mina och Gunnars batterier en tredje gång. Frågan är, duger de fortfarande till tävling eller skall de degraderas till söndagsflygning?

Dessa tester har gjorts med 54 Ampere konstant ström vilket motsvarar 20C (eller mindre för de ackar som är märkta 3000 mAh eller 3300 mAh). Mätutrustningen är densamma som tidigare, se 2013-09-07 ovan i tråden. Mätnoggranheten är 1% för spänningen (=0,04V) och 2% för strömmen. Det viktiga här är att kunna följa batteriernas förändring, inte att mäta absolutvärden.

Nytt denna gång är att jag redovisar mätningar från tre tillfällen i samma tabell och att jag har noterat temperaturhöjningen. Batterierna har legat platt på bordet vid 20 oC omgivningstemperatur utan att kylas av någon fartvind. Varje test tog 2-2½ minut men temperaturen på batteriets yta steg under ytterligare 1-2 min. Jag mätte 1 min efter avstängd ström. Kemisterna bland er skulle säkert vilja veta vad temperaturen blev inuti LiPo-cellerna men det kan vi bara gissa.

Batterierna hade inte laddats eller urladdats under vinterdvalan. De låg med 3,80 V cellspänning i 6 månader och laddades med 2 A balanserad laddning till 4,20 V per cell c:a 6 timmar för provet.

Medelvärde av de 4 cellernas spänning i Volt vid 54A, noterat var 15:e sekund. LUC betyder Laddning/Urladdning-Cykel. Startspänningen är osäker eftersom värdet sjunker snabbt.



Diagrammet nedan visar tydligt vad batterierna presterade i det tredje testen.



De 4 första batterierna användes i tävling 2013-09-28 innan de lades i vinterdvala. Värdena för de första 3 är nästan oförändrade från den 1:a till den 2:a mätningen. Nano-tech 2650 börjar visa lite svaghetstecken men det sväller inte.

De fyra äldre Nano-tech batterierna svällde under urladdningen men svullnaden gick tillbaka efter en halv timme när batterierna hade svalnat. Detta beror troligen på att de kördes utan telemetriövervakning när de var nya. De har ibland körts tills planet tappade kraft. Fartreglaget borde ha varit ställt så att det drog ner vid 3,3 Volt cellspänning. Dessa batterier ger nu inte full kraft förrän de har blivit ljumma. Enstaka celler har tappat 0,05 - 0,15 V i spänning vid 54A men tre av batterierna duger till söndagsflygning.

GensAce #3, 2500 mAh 25C där en cell har tappat 0,10 V ger inte heller full kraft förrän batteriet är ljummet. Den har inte svällt men var från början för svag för tävling.

Det är tydligt att belastningen med 20C under 2 minuter är tufft för LiPo-ackar som skall klara 25C och t.o.m. 35C. De billiga ackarna kan klara tävlingar om de sköts minutiöst. Dyrare ackar tål mera misshandel. Det viktigaste tycks vara att inte ladda ur mer än 80%. Inre resistansen ökar snabbt över denna gräns och därmed temperaturhöjningen när man belastar med hög ström.

Jaka startade tråden med frågan ”Kan Turnigy Nano-tech A-spec räcka för EF-1 pylon?”. Tidigare var svaret NEJ eftersom viktgränsen i EF-1 för batteriet var 325 g. Se svar 2013-09-01. Nu har pylontinget ökat batterivikten till max 400 g och HobbyKing har kommit med Nano-tech A-spec G2. Där finns en 4S ack på 3,2 Ah, 65C som väger 364 g. Den borde fungera bra för EF-1.

Många av de svenska hobbyhandlarna har 4S ackar på 3,3 Ah som väger c:a 365g i sitt sortiment. De passar ju bra till den höjda batterivikten i EF-1. Strömtåligheten måste dock vara minst 35C om man vill klara tävlingarna bra. De testade Nano-tech ackarna på 3,3 Ah går säkert att tävla med också om man sköter dem pedantiskt. Tack vare den nya max batterivikt finns det nu ett flertal batterier att välja på till ungefär samma pris. EF-1 skall inte behöva bli någon ”batteriklass”. Det skall vara piloternas flygskicklighet som avgör!

EF-1 kommer i år att flyga samtidigt med Q-500 i svenska tävlingar. Minimivikten är 1589 gram. Årets första tävling går i Säter den 22 mars. Håll koll på tävlingskalendern på www.spi.snell.st !

Kör inte så det ryker!
Lars

2014-02-27 18:15:21
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
McRegor
Skicka mail
Hej Lars,
Du jobbar vidare du med dina tester - intressant att läsa.
Satt och snackade EF-1 med Jonas (No4) i lördags och då tyckte han att dessa kärror egentligen är lite för tunga m a p storleken vilket då kan ge mindre trevliga egenskaper - inte minst i tvära svängar. Det torde knappast bli bättre med tyngre batterier så frågan är om man inte borde korta ned banan istället och kanske t o m kunna gå ner i ackstorlek/tyngd. 10 varv på en reguljär F3D-bana är rätt mycket givet de "elektriska" förutsättningarna så man kanske endera borde korta av varvet alternativt köra färre varv. Då skulle ackarna, även med fjolårets ack.storlek, belastas klart snällare. Nu är jag dåligt påläst på de amerikanska reglerna men jag tvivlar på att dom åker lika långt under ett heat som vi gör med 10 varv (i bästa fall) i en F3D-bana...
Roger

www.mcregor.se

2014-02-28 12:19:32
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
Joacim
Skicka mail
Står det 25C 2500mAh så i min värld skall den klara det utan att ta skada eller bli varm. Jag kör fortfarande min PBird med 2200 30C batteri som nu ligger på 195e cykeln, har inte bara kört Pbird med dem utan olika modeller som Hotliner och multirotor också.

Vad som kan vara intressant över tid är ett batteris kapacitet, från det var nytt till vad det ger nu och hur mycket det tappat.

Kortar man banan eller antal varv så kan man ju säga att man kan köra med ännu mindre batteri, och då förlorar man ju poängen.


2014-03-01 12:00:29
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
bengtic
bengt@waygorm.se
Det frågades efter Ri det inre motståndet i batteriet som ju begränsar den uttagna spänningen och strömmen.
Med vanliga batterier (blybatterier)så räknar man ut det genom att utgå från den nominella spänningen på batteriet och subtrahera det från den spänning man har på batteriet vid belastning samtidigt man mäter strömmen  sedan använder man ohms lag R=U/I för att få fram Ri.
Det är det ökande Ri som orsakar den ökande tempen, samtidigt som tempen sänker Ri så man kommer fort över det läge cellen överhettas - urladdas för mycket och blir förstörd.
Jag vet inte om jag blev otydlig de flesta vet väl allt sånt.
Man kan alltså från befintliga tabeller räkna ut Ri, har man dom i ett kalkylprogram så kan man göra det automatiskt i nästa kolumn.

2014-03-01 21:01:33
RE: Kan detr här vara något för E-F1 pylon?    
McRegor
Skicka mail
Jocke - en poäng man inte förlorar med mindre ackar är att kärrorna blir lättare och antagligen lite snällare och om jag förstod Jonas så skulle det knappast vara nån nackdel.
Roger
www.mcregor.se