Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Batteri/Eldrift / tyngdpunkt på en dubbeldeckare??
2012-10-15 23:49:10
tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Henke80
Skicka mail
Hejsan

Håller precis nu på att göra färdig min se5a arf modell.

Men jag vet inte ens under vilken vinge jag ska kolla tp.
Min byggbeskrivning är på tyska så allt jag får ut är 2 cm in från framkant:)

Kan ni kära flygare hjälpa mig?

Mvh Henke
Mer än byggare än flygare:)!!!

2012-10-16 08:04:48
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Freddan_6
Skicka mail
Antigen får du räkna själv med t.ex. http://www.willingtons.com/aircraft_center_of_gravity_calcu.htm eller ge oss lite mer fakta (tillverkare, spännvidd, modell, länk, etc)
mvh //Fredrik

2012-10-16 11:59:11
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
bosse_jansson
Skicka mail
"Med ett schysst järnrör kan man förändra världen"......var det nån som sade...

Och det här är också en grovhuggen metod, det måste jag medge, men den fungerar till att börja med, om man inte har några andra fakta...
Märk ut den "klassiska" 25%-punkten på båda vingarna, och hitta sedan skärningspunkten mellan hjälplinjerna 1 och 2, så har du ett tyngdpunktsläge som är tillräckligt bra att börja med.

Fler faktorer påverkar förstås. T.ex. vingarnas anfallsvinklar, dels gentemot varandra, och dels deras "snittanfallsvinkel" mot stabben ("dekalaget"), osv....men på det här sättet får du enkelt fram ett tyngdpunktsläge som är "ofarligt" att börja testflyga med....



Jag har inte sett din SE-5:a, men det låter som om de angivna 20 millimetrarna avser den undre vingen (?)....testa med den här metoden, så får du se....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-17 21:47:09
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Henke80
Skicka mail
Hej.
Tack för tipset.

Ska testa imorgon
Mer än byggare än flygare:)!!!

2012-10-18 06:17:08
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej på er. Tyngdpunkten är väldigt beroende av profil och typ av flygplan. Men i mina öron låter det lite väl framtungt med 25 % från framkanten. Jag brukar börja på runt 30-32 % från framkanten vid vingens medelkorda.
På flygande vingar utan stabbe brukar jag börja på 23-24 %.
På Bosses ritning på dubbeldäckaren borde hjälplinje nr 1 gå från framkant på undre vingen till bakkant på övre vingen för att få ut mittpunkten mellan vingarnas tyngdpunkter.


Mvh Per Nilsson  Nilsson Composite Sweden



Flyger bara eldrivet och hang  , medlem i 10 Kw-klubben 

2012-10-18 08:59:10
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
bosse_jansson
Skicka mail
Hej,

Några kommentarer till föregående inlägg:

1.
Man brukar säga att tumregeln är TP vid 25-33% av kordan. Jag valde 25% här, eftersom vi inte har någon information om aktuella anfallsvinklar, dekalage osv. Och då innebär 25% att vi håller oss någorlunda på den "säkra sidan".
Det handlar ju trots allt om en skalamodell, och eventuella "hovringsegenskaper" m.m. kan vi vänta med, i alla fall tills Henke tycker att det är dags för det... :)

2.
Om man drar hjälplinje 1. som det föreslås i föregående inlägg, får vi fram snittet av "50% av kordan", och den informationen har vi inte så mycket nytta av här.
Hjälplinje 1 & 2 på min skiss, anger var snittet av "25% av kordan" ligger, och det är ju den informationen som vi vill åt... 


Mitt förra inlägg ger en liten hint om var man, någorlunda säkert, kan lägga TP till att börja med, för att få en sportslig chans att komma igång.
Sedan kan man börja "finlira" med TP-läget, om man anser att det behövs.

"Playing safe" är hela andemeningen med mitt förslag.
Mycket mer kan man inte göra här, eftersom vi har så litet ingående fakta att gå på...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-18 09:32:45
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Ove
Skicka mail
Om dubbeldäckaren är "normalt" konfigurerat, dvs med ovanvingen placerad framför undervingen är ett bra utgångsläge att lägga tyngdpunkten på undervingens framkant. Då är man "safe". Sedan kan man experimentera med att flytta tyngdpunkten ytterligare bakåt tills man är riktigt nöjd. Kan vara bra att veta för den som blir ombedd på fältet att provflyga en ny modell...

Mvh
Ove

2012-10-18 11:31:46
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Ove
Om dubbeldäckaren är "normalt" konfigurerat, dvs med ovanvingen placerad framför undervingen är ett bra utgångsläge att lägga tyngdpunkten på undervingens framkant. Då är man "safe".
Jepp...och precis där hamnade vi också på min skiss, enligt hjälplinjerna...
Vilket styrker Oves "tumregel" som en fungerande sådan.
Om dubbeldäckaren är "normalt" konfigurerad, kan man känna sig ganska säker med TP ungefär här, till att börja med...

.


--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-18 22:05:05
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Henke80
Skicka mail
 
Citat från: bosse_jansson
 
Citat från: Ove
Om dubbeldäckaren är "normalt" konfigurerat, dvs med ovanvingen placerad framför undervingen är ett bra utgångsläge att lägga tyngdpunkten på undervingens framkant. Då är man "safe".
Jepp...och precis där hamnade vi också på min skiss, enligt hjälplinjerna...
Vilket styrker Oves "tumregel" som en fungerande sådan.
Om dubbeldäckaren är "normalt" konfigurerad, kan man känna sig ganska säker med TP ungefär här, till att börja med...

Hejsan Bosse

Jag följde din tumregel och balanserade 25% in, nu är hon avvägd. Sen får vi se hur hon beter sig i luften.

Väntar bara på vindstilla väder så bär det ut:)

Tack på förhand

Mvh Henke
.



Mer än byggare än flygare:)!!!

2012-10-19 08:33:20
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Ove
Skicka mail
Helt rätt Bosse. Det kan ju variera lite beroende på om under- resp. ovanvinge är olika stora. Just när det gäller dubbeldäckare så ska ovanvingen ha en högre anfallsvinkel än undervingen. På så sätt kommer ovanvingen att stalla (sluta lyfta) före undervingen och flygplanets nos sänks. Döm om min förvåning när Mikael Carlson berättade att hans fullskala Fokker DVII är konfigurerad tvärtom! Vi riggade vingarna en dag och se - ovanvingen har en lägre anfallsvinkel än undervingen. Maskinen flyger bra ändå är snäll i stallen... Detta gäller även Fokker DR 1'an.

En liten parantes kring tyngdpunkt och riggning.

Mvh
Ove
*** Redigerat av Ove klockan 2012-10-19 08:35:20 ***

2012-10-19 09:38:32
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: Ove
Helt rätt Bosse. Det kan ju variera lite beroende på om under- resp. ovanvinge är olika stora. Just när det gäller dubbeldäckare så ska ovanvingen ha en högre anfallsvinkel än undervingen. På så sätt kommer ovanvingen att stalla (sluta lyfta) före undervingen och flygplanets nos sänks. Döm om min förvåning när Mikael Carlson berättade att hans fullskala Fokker DVII är konfigurerad tvärtom! Vi riggade vingarna en dag och se - ovanvingen har en lägre anfallsvinkel än undervingen. Maskinen flyger bra ändå är snäll i stallen... Detta gäller även Fokker DR 1'an.
Ja, jag har också förstått att båda varianterna förekommer...jag antar att det viktigaste är att inte båda vingarna stallar samtidigt....

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2012-10-19 21:14:21
RE: tyngdpunkt på en dubbeldeckare??    
Henke80
Skicka mail


Här kommer hon. På bilden är inte landstället  fastlimmad men det är gjort nu, tänkte om ni ville
Se henne
Mer än byggare än flygare:)!!!