Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Gummirep hur långt?:-)
2012-04-26 10:06:38
Gummirep hur långt?:-)    
Martin 0725
Skicka mail
Hallå!
Jag bygger och flyger endast gamla seglarklassiker, på byggbrädan ligger just nu en Bird of time (bilder kommer!) och i luften brukar jag ha en gentle lady eller Blue Phoenix, mkt trevliga flygplan och en bra nostalgitripp tillbaka till det helt fantastiska 80-talet:-) Jag har byggt en motorgondol med en 0.10 glödstiftsmotor på och den hjälper mej att få upp planen så långt upp jag bara vågar. MEN lite grann tjusningen med segelflyg är ju att använda vädret "som motor" och därför har jag börjat använda ett såk gummirep (30 meter kirurgslang och 150 meter nylonlina) och det fungerar bra, får flygtider på ca 5-9 minuter men känner att jag vill ha mer!! Så min fråga är om någon har erfarenhet av hysteriskt långa gummirep, skulle det gå att koppla samman tex 2 sådana uppsättningar jag redan har eller finns det någon känd gräns för hur långt man faktiskt kan skarva? Det måste finnas flera som har funderat/provat så skriv gärna tillbaka! Jag har tillgång till ett jättefält så utrymme finns:-) Mvh Martin

2012-04-26 11:21:25
RE: Gummirep hur långt?:-)    
petaks01
Skicka mail
Skarva går ju men frågan är hur mycket du sträcker det befintliga repet.
Risken finns att dubbla längden istället drar ner på starthöjden eftersom modellen skall orka lyfta upp repets vikt också.

Har du tillgång till en fiske eller bagagevåg för att se hur mycket du drar innan släppet? Jag kör med 30m gammal kirurgslang och 100m nylon och drar nog bara ut den till strax över dubbla längden, åldern på slangen påverkar tyvärr hur mycket jag vågar dra men det ger flygtider som dina även med en gammal lappad ThunderTiger Windstar.

Är ditt "rep" friskt så bör det klara sträckning till 3x längden.

---
Flightlog
RC-Segelflyg i NV Skåne på FB

2012-04-26 11:50:54
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Gee_Bee
Skicka mail
30 + 150 är redan det längre  än vad som är normalt. 30+120 är standard i tävlingssammanhang. Själv så kör jag med 50+100 vilket get bättre fjong när det är vindstilla och ungefär samma utgångshöjd. Blåser det kan jag sträcka repet rejält innan urkoppling. Kommer nästan upp till 200m med min AVA en blåsig dag.

Får man tider i död luft som är mellan 5-9min så tycker jag det är bra, då har man gott om tid att hitta termik. Trillar man ned, ja då är det bara att sträcka linan igen.

Men visst skulle det vara kul att komma högre, egenvikten på linan är självklart ett bekymmer. Frågan är om man vinner något på att använda bryttrissa och tjockare gummi rep (eller dubbla)?


-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 13:31:54
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Martin 0725
Skicka mail
Tackar för visheten!
Det kanske räcker som det är men jag ska nog ändå testa å kanske skarva på 10 meter slang och kanske 20-30 meter lina, återkommer med hur det går:-) Men, när jag ändå håller på kan jag passa på att fråga en grej till. Jag är glad amatör i ämnet, tycker det är hur kul som helst att släppa iväg kärran och jaga lyft osv men har ni några ytterligare tips å dela med er av? Det här med tyngdpunkt och att bygga lätt är ju självklart men låt oss säga att jag vill bli ännu vassare på att spaka, finns det något mer att lära? Något knep man tar till i tävlingar osv?  Redan min första fråga handlar ju egentligen om tid och höjd, men det är väl med det här som med så mycket annat "Det handlar inte så mycket om hur mycket utrustning användaren använder, utan HUR användaren använder sin utrustning" Så kom igen ni som kan det här: Hur kan jag få längre flygtider? Det här med elmotor är inte min grej alls även om jag förstår fördelarna:-)

2012-04-26 13:42:54
RE: Gummirep hur långt?:-)    
petaks01
Skicka mail
Är ingen expoert på detta med termik men titta på modellen i luften, lär dig känna igen signalerna som den skickar till dig. En vinge som plötsligt lyfter mer än den andra? Då har du lyft på sidan där vingen lyfte, sväng in i blåsan och försök följa med den.

Trimma modellen så att den flyger med fart framåt, hålla med höjdrodret för att försöka få den att stiga utan fart framåt är meningslöst. Ta då istället ett varv till in i blåsan och häng med i tightare cirklar nästa gång.

Hur ser miljön ut där du flyger? Finns det en chans att du kan hitta uppvindar från en trädridå eller vägbank? Fåglar? Sätt dig ner en timme och kika på det som flyger naturligt på platsen, de vet var lyftet finns och hur man utnyttjar det på bästa sätt.
---
Flightlog
RC-Segelflyg i NV Skåne på FB

2012-04-26 15:40:39
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Gee_Bee
Skicka mail
Knepet för att bli bättre är: Träna, Träna och återigen Träna.
Kan låta lite fånigt och tråkigt, men det är faktiskt genom träning som man bli bättre. Sedan kan man träna på olika sätt, här kommer några tips:

- Flyg tillsammans med andra, är man flera så hittar man termik lättare. Det sporrar och så kan man byta erfarenheter med varandra.

- Flyg varje flygning med ett mål: Minst 6min, exakt 6min, maximera starthöjden, landa så nära märket som möjligt, etc.

- Flyg i alla väder. Det är alltid lika förvånande att man hittar termik när man minst anar det. I går te.x var jag och Jonas(No4) ute och tränade F3B-T. Det regnade ibland, blåste konstant hård vind och solen såg vi aldrig eftersom himlen var grå, men likväl så hittade vi termik. Bästa flygningen var på 10min14s och då dök jag bort höjd motsvarande 2min för att landa på tiden 10 min. Det är också uppenbarligen så att tävlingar alltid förläggs till dagar med dåligt väder, så det är lika bra att träna i tävlingsförhållanden.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 15:43:35
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Gee_Bee
Skicka mail
Ett sista tips:

Spaka inte bort höjden och tiden. Flygplanen flyger faktiskt bäst själv, utan störningar ifrån marken.

Ifrån en skaplig starthöjd med vinch eller rep så flyger man utan problem 6min. Men börjar man spaka och kurva där det inte stiger så när man snabbt nere på 4min. Det betyder inte att man skall släppa allt vind för våg, men överdriv inte spakandet.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 16:36:18
RE: Gummirep hur långt?:-)    
hbi
hans@birgander.se
Var bor och flyger du Martin?
Det kanske finns någon segelflygare i närheten som kan ge dig handfasta tips.

Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-26 16:53:30
RE: Gummirep hur långt?:-)    
airfoil
jost207@koping.net
 
Citat från: Gee_Bee
Ett sista tips:

Spaka inte bort höjden och tiden. Flygplanen flyger faktiskt bäst själv, utan störningar ifrån marken.

Ifrån en skaplig starthöjd med vinch eller rep så flyger man utan problem 6min. Men börjar man spaka och kurva där det inte stiger så när man snabbt nere på 4min. Det betyder inte att man skall släppa allt vind för våg, men överdriv inte spakandet.


Kan bara hålla med där. Och vara försiktig med bankning när man svänger om man inte har hittat termiken. Minsta möjliga utslag för att komma runt i en vändning. Jag är verkligen ingen expert på segelflyg, men det är min erfarenhet.

2012-04-26 17:23:35
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Martin 0725
Skicka mail
Inressanta svar, ska testa ALLT! Men det ligger massor i vad ni säger, det är väl bara öva öva och öva som gäller, det är ju skoj det också:-) Har sysslat massor med motorflyg innan men där behöver man ju inte bry sej lika mkt om väder och vind, men det här e ju tusen gånger roligare(och svårare!) Jag ska försöka komma ihåg att dela med mej av mitt laborerande med längre gummi/lina och se vad jag kan komma fram till. Mina plan är ju inga tävlingskärror, men jag tror att man även med en Blue Phoenix kan få fantastiska flygtider om man är duktig på att läsa väder.
Jag drar igång en ny tråd till nästa fråga, men jättetack för er hjälp:-)

2012-04-26 17:36:11
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Gee_Bee
Skicka mail
Det är inga problem att flyga 10min+ med BP, bara man hittar en blåsa och vinden inte är för stark så man driver bort.
Med din BoT är du inte lika begränsad av vinden, är för övrigt en riktigt fin termikseglare.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 18:12:16
RE: Gummirep hur långt?:-)    
pernstig
Skicka mail
 
Citat från: Martin 0725
......finns det något mer att lära? Något knep man tar till i tävlingar osv?


Utmaningen med segelflyg är just att det ALLTID finns mer att lära? Själv har jag hållt på sedan 80-talet och kan inte på något sätt hävda att jag är fullärd
På tävlingar brukar jag försöka lägga flygplanet i stigande luft eller i varje fall undvika sjunk ....skämt åsido, försök att vara med på några avspända termiktävlingar. Dels får du många goda råd "hands on" och dels skärper man sig omedvetet på en tävling även om inte tävlingsmomentet är det viktiga.
Välkommen till vår Ikaros Cup om du har vägarna förbi Örebro!
*** Redigerat av pernstig klockan 2012-04-26 18:14:21 ***
/Leif

2012-04-26 21:35:11
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Martin 0725
Skicka mail
Grymt! Det där med tävling i Örebro låter intressant, tanten har sina föräldrar där så jag får leka ifred:-) Ska kolla lite schema osv, men kan jag dyka upp så gör jag det! På tal om tävlingar, det finns ju hur många som helst (olika misstänker jag..) och jag är rätt nyfiken på hur d går till och vad man tävlar i för grenar, misstänker att tid, landning å sånt räknas men har ni info å dela med er av så lyssnar jag gärna, tack för alla svar btw

2012-04-27 08:09:13
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Ett rent taktiskt tips för termikflygningen är - att alltid söka av "ny" luft hela tiden du inte hittat lyft. Det lönar sig inte att flyga runt "på samma ställen" du redan sökt av under din flygning. Vid nästa start kan det däremot finnas lyft på de ställena.

Termik-intervallet är olika snabbt olika dagar. Vid oroligt väder kan det vara bara några få minuter mellan blåsorna, som då också har kortare "gångtid". Vid mera normalt väder så är ofta intervallet 15-30 min. Där då ny blåsa återbildas på ett bra ställe för termik (ljust gärde t ex).

När det däremot "tar FÖR bra" och kärran är på väg att sugas upp och man vill UR blåsan, så är kortaste väg till sjunket vanligtvis 90 grader rakt ut i sidvind. D v s mot rådande markvind som gäller för dagen. Säg att man har västlig vind. Blåsorna utvecklas då lite ovalt o lutande längs sagda västvind. Kortast till sjunket är då att flyga mot norr eller söder. STÖRSTA sjunket är dock på blåsans "baksida" (läsida) - i öster. Men flyger man ditåt, så tar det oftare längre tid inne i lyftet som man skulle ur. Och man hamnar i lä om sig själv. I stort sjunk. Kan bli plötsligt svårt att ta sig hem därifrån...
Tipsade

Tommi
PS: Kom gärna till tävling eller träning med andra! Där får du snabbast möjliga tips o träning så du blir duktigare/får ut mer kul av din flygning! Bird of Time är en trevlig "klassiker" att flyga (har haft kul äventyr med sån). Se till att vingbalk är stark - i övrigt funkar den jättebra.

2012-04-27 08:13:58
RE: Gummirep hur långt?:-)    
Gee_Bee
Skicka mail
Grundstommen i termiktävlingar är att:
- Starta
- Flyga en given tid
- Landa när ett märke

Det som skiljer är startmetod (vinch, springstart, rep och kast)
Tiderna skiljer sig också, F3J flyger 10min, F3B(termik) flyger 6-10min, i enkla klubbtävlingar flyger vi 1-6min.
- Det finns lite olika poäng system för landningar, men principen är den samma.

Ikaros Cup är en utmärkt prova på tävling då det sker under väldigt avslappnande former med erfarna som gärna hjälper till.
Sedan körs det några tävlingar i Östergötland och några tävlingar i Stockholms regionen, du hittar kalendern på www.modellsegelflyg.se
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-27 13:37:39
RE: Gummirep hur långt?:-)    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej på 80-talet hade jag ca 25-30 meter gummirep fr Graupner och 100 meter fisklina 0,60 samt en rejäl jordspik, en flagga vid ringen ska man också ha, det hela funkade perfekt, obs vid gummirep ska man kasta planet men vid löpstart absolut inte kasta bara släppa.

Vid löpstart är det bra med bryttrissa längre lina och vana medarbetare så de inte drar sönder något.

Inget av detta funkar på tunga hangmodeller som kräver mera vind.

Linstarter ger motion...:-)  /Marcus
*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2012-04-27 13:38:53 ***
*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2012-04-27 13:39:38 ***

2012-05-04 16:10:40
RE: Gummirep hur långt?:-)    
canoya
Skicka mail
Jag flög en del Blue Phoenix för en massa år sedan med gummirep och fiskelina som startmetod. Jag tror inte att gummirepet var mer än 15 m och jag körde med 100 fiskelina om det var lugnt väder. Med lite vind kunde jag koppla till ytterligare 100 m (tror jag att det var)och utan vidare sträcka detta. Det borde vara lättare för planet att lyfta 100 m fiskelina extra än att dubblera längden gummirep. Prova detta nästa gång du är ute och det är lite vind.