Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Segel/Hang / Suprise V som termikseglare?
2012-04-26 08:42:11
Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Vad tror ni om att konvertera en äldre F5B kärra till elsegeltermikkärra?

Jag börjar inse att en delmängd av anledningen till att jag inte kommer ut och flyer ESU är att min elkärra är för stor och bökig att lasta i bilen. å jag har börjat titta på lite mindre och enklare kärror att kasta in i bilen och kunna flyga med på lunchen eller andra tillfällen.

Långt in i verkstaden så ligger det några lik, jag har t.ex sneglat på att göra en elkropp till DLG vingen. Men då blir det en massa plast och glasfiber innan jag är klar. Ett annat lik är min Suprise V, en gång i tiden "state of the line" inom F5B, en stor jäkla borstmotor sitter det i nosen och vikten är nästan 2kg med ett 6s lipo under vingen.
Vingen är ca 180cm med 25kg/m^2 så det måste till en rejäl bantning om de skall bli termikseglare av kärran, men det kan gå.
Flyttar jag servot för stabbe ifrån fenan till under vingen, monterar bort mottagar accen av NiCd som sitter bakom vingen och byter bort plettimotorn (vikt =630g ) så kanske jag för Tp på rätt ställe med en betydligt lättare motor.

Med lite tur å kommer jag ned på 1.2kg, som skall fördelas på 25dm^2 => 48g/dm^2. Blir det för tungt?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 10:03:21
RE: Suprise V som termikseglare?    
hbi
hans@birgander.se
Hej Gee_Bee.
Jag återstartade min modellflygbana för två år sedan med just ESUn.
Det enda jag hade att flyga med var en gammal Hang/konst kärra, Multiplex Akro som i dimensioner påminner om din Surprise.
Se bild och info en bit ner här
Den fångade blåsorna och steg i termiken men kan väl i ärlighetens namn inte sägas ha varit speciellt anpassad för termikflygning. Jag skulle tro att fin kärra, med mycket mer modern och bättre vingprofil kommer att bli bättre.
Prova, du har ju redan en avpassad kärra. Funkar det inte finns det ju en uppsjö av trevliga 2M elseglare att köpa.
Akron är numera återkonverterad till Hangseglare.
*** Redigerat av hbi klockan 2012-04-26 10:03:50 ***
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-26 11:30:39
RE: Suprise V som termikseglare?    
Freddan_6
Skicka mail
Räkna hellre på kubisk vinglast då den är oberoende av hur stort plan du har. Kubisk last = vikt / (yta * roten ur yta).
Du får 9,6 gram/dm3. Det är för mycket för en seglare, en seglare bör ligga under 5 gram/dm3. Jag har en gammal Tiger Trainer MKII som seglar som en motortrainer, med ganska högt sjunk. Den har 9 gram/dm3. Nu har du mindre luftmotstånd antar jag från din Suprise V, så den borde inte sjunka så snabbt, men det är ändå för tungt.

tror Fredrik

2012-04-26 12:01:22
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Det där med kubisk vingyta har jag hört om förut, men aldrig set den formeln.
(yta * roten ur yta) är samma sak som vingyta^1.5 viket är en mycket märklig enhet. Det blir visserligen dm^3 men vägen dit är lite regelvidrig rent matematiskt.

Jag kan ha underskattat vingytan på min kärra, reservvingen enl freudenthaler till Surprice VI vingen(samma som V) är 25dm^2, enl referenser på RC groups är den närmare 29.

Jag skall väga kärran tom i kväll och se hur stor motor som behövs för att få Tp rätt. Kanske kan jag tuna ned den till 1kg som delas på 29dm^2. En vinglast på 35 g/dm^2 tror jag definitivt denna kärra klarar.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 12:10:51
RE: Suprise V som termikseglare?    
hbi
hans@birgander.se
Hmm, jag tror man ska ta det där med kubisk vingbelastning med en ganska stor nypa salt i detta fallet.
Som jag förstår det så är modellen främst till för att beräkna om en modell stämmer överens med en fullskalakärra???
För skoj skull tog jag och körde F3B modellen Ceres (Info) genom kalkylatorn (Här)
Den ligger på SOM MINST 4,8
Killen som lagt upp kalkylatorn säger att seglare ska ligga under 4, tror aldrig han flugit en modern högprestanda seglare.
Tänk dessutom på att Suprisen faktiskt är en segelkärra i original, det finns ett uthållighetmoment i F5B också, och det flög man då med den lastad betydligt tyngre.

Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-26 12:53:53
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Hihi, var tvungen att skala ett steg till Hasse:

Min LS1-f på 15m har en vingyta på 9,75m^2 = 15112 sq. in
normal flygvikt är ca 350kg som är 12345 oz.
Cubic Wing load = 11.5

Då skall det nämnas att min kärra en en gammal konstruktion ifrån 1976. Moderna seglare ligger betydligt högre i vikt än mina 350kg.

En ASG 29(modern 18m-kärra) har t.ex 11,5m^2 och 600kg => Cubic wing load = 15.4

Min AVA med 60dm^2 och 1,2kg får en Cubig wing load på 5.1. Och den är väll extremen i andra läget mot en ASG29. Mindre än 5 låter mera som en friflygkärra än en RC termikjagare

Konklusion: Om man nu vill tro på begreppet kubisk vingbelastning så torde Surprisens 9.6 vara helt ok för en termikkärra i hyggligt väder. Självklart vinner den inte i marginellt väder, då får jag nog montera upp AVAn iallgfall.

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 15:51:48
RE: Suprise V som termikseglare?    
Freddan_6
Skicka mail
Kolla även nedersta diagrammet på

http://homepage.mac.com/kmyersefo/CWL/reynolds.htm



Fullskala ligger högre upp av både reynoldsskäl (laminär strömning över kropp skalar inte neråt, och att stallhastigheten är högre på fullskala). Men kubisk vinglast för fullskala är i samma storleksområde som för modellplan.

Visst ta dessa laster med en nypa salt, de kan variera, men jag tror forfarande att 9 gram/dm3 är mycket.

Mina 3 seglare har
4 gram/dm3 (Blue Phoenix)
7,6 gram/dm3 (Filip 600)
6,8 gram/dm3 (Rainbow Electric Glider)

Exempel på 2 fullskalaplan
Spitfire 32 gram/dm3
Airbus A380 24 gram/dm3

mvh //Fredrik
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-04-26 15:52:03 ***

2012-04-26 16:11:33
RE: Suprise V som termikseglare?    
hbi
hans@birgander.se
Nu har ja inte orkat Sätta mig in i detta med kubisk vingbelastning ordentligt, erkännes.
Men det jag läst och tänkt på förstår och tror jag inte på det annat än kanske om man ska skalaberäkna något, så jag lämnar helt enkelt den diskussionen.

Per, med tanke på att min Akro flög helt OK med 43g/dm2 och det med en 30 år gammal profil gjord för hang/konstflyg, så är jag ganska säker på att din Suprise, med moderare  profil, flyger minst lika bra med 49g/dm2.
Och som sagt, är det marginellt väder har du ju AVAn. Den är ju bättre i alla lägen utom när det är blåsigt, men något bökigare att släpa med ut.
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-26 17:14:35
RE: Suprise V som termikseglare?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Vad tror ni om att konvertera en äldre F5B kärra till elsegeltermikkärra?

Jag börjar inse att en delmängd av anledningen till att jag inte kommer ut och flyer ESU är att min elkärra är för stor och bökig att lasta i bilen. å jag har börjat titta på lite mindre och enklare kärror att kasta in i bilen och kunna flyga med på lunchen eller andra tillfällen.

Långt in i verkstaden så ligger det några lik, jag har t.ex sneglat på att göra en elkropp till DLG vingen. Men då blir det en massa plast och glasfiber innan jag är klar. Ett annat lik är min Suprise V, en gång i tiden "state of the line" inom F5B, en stor jäkla borstmotor sitter det i nosen och vikten är nästan 2kg med ett 6s lipo under vingen.
Vingen är ca 180cm med 25kg/m^2 så det måste till en rejäl bantning om de skall bli termikseglare av kärran, men det kan gå.
Flyttar jag servot för stabbe ifrån fenan till under vingen, monterar bort mottagar accen av NiCd som sitter bakom vingen och byter bort plettimotorn (vikt =630g ) så kanske jag för Tp på rätt ställe med en betydligt lättare motor.

Med lite tur å kommer jag ned på 1.2kg, som skall fördelas på 25dm^2 => 48g/dm^2. Blir det för tungt?


Hej Gee_Bee
"Blir det för tungt?" Ja, det kan man ju fråga sig? Din kärra kommer att passa bra i F3B speed-banan, så jag säger att den är för tung för seriöst termikflyg.
Eftersom du vill ha en mindre (enklare hantering) skulle jag satsa på en 2,5 metare; t. ex. AVIA 2,50m ARF eller liknande.

/Ville
"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

2012-04-26 17:33:38
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
F3B Speed, nja då skall kärran väga ungefär det dubbla för att det skall bli lite driv i grejorna.

Nu har jag vägt allt:
Vinge med två servon: 340g
Kropp med servo + 5x500mAh NiCd: 290g
Motor + reglage: 230g
Acc 4s@2450mAh: 290
Summa: 1150g

Då skall mottagare, spinner och propp dit, mottagaraccet skall ut så det blir väll +/- 0.

1150 tror jag kan fungera, profilen är gjort för belastning. Dock måste jag räkna lite på Tp, det finns en risk att den nya motorn väger för lite för att detta skall fungera.

Köpa nytt är inte aktuellt, budgeten är begränsad så då för det blir någon sorts byte.



-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 19:46:01
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Vilken tur jag har!
Med motor, spinner och proppar på plats samt accen så långt fram som möjligt så landar Tp precis där den skall vara. Vikten på kroppen landar på 800g så 1150 i totalvikt blir bra.
Detta blir en vass kärra i ESU, med 480w/kg så blir stiget säkert 25m/s. Även om sjunket blir 0,5m/s så når jag höjd för 8 minuters glidande på 10s...

Nu skall jag bara fästa servot för höjd sedan blir det provflygning. Visar sig kärran vara oduglig för termik har jag iallafall en warmliner som är betydligt lättare att landa än när kärran gick som F5B.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-26 20:35:04
RE: Suprise V som termikseglare?    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Nog borde du väl kunna banta den en hel del med lättare drivlina - och inte minst då motor och ack ? Du lär ju inte behöva speciellt mycket kapacitet i acken bara du har bra med "C" så att den tål belastningen. Men det skall bli intressant att höra hur det går. Jag småfuskar ju emellanåt med lite termikflyg med min Hype Wow (a'la Multiplex Blizzard) men den är ju bara runt 1,6 m i spv och väger flygklar ca: 950 g så även den är lite tung för termikflygning - men för mitt vidkommande är termikflygningen bara lite "fuskflygning" när förhållandena är bra. Dock är stiget riktigt bra så 10 sek hinner man rätt högt upp på...:)
Lycka till hälsar
Roger

www.mcregor.se

2012-04-26 20:49:16
RE: Suprise V som termikseglare?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: Gee_Bee
Vilken tur jag har!
Med motor, spinner och proppar på plats samt accen så långt fram som möjligt så landar Tp precis där den skall vara. Vikten på kroppen landar på 800g så 1150 i totalvikt blir bra.
Detta blir en vass kärra i ESU, med 480w/kg så blir stiget säkert 25m/s. Även om sjunket blir 0,5m/s så når jag höjd för 8 minuters glidande på 10s...

Nu skall jag bara fästa servot för höjd sedan blir det provflygning. Visar sig kärran vara oduglig för termik har jag iallafall en warmliner som är betydligt lättare att landa än när kärran gick som F5B.


Gee_Bee, vill nästan slå vad med dig. Får du 0,5 m/s i sjunk i död luft med en kärra med 46-48 gram/dm^2 då ska jag också köpa en Suprise :-)
Vad är det för AVA du har som har 60 dm2 vinge, den ligger väl kring 68 dm2?

/Ville
*** Redigerat av Ville klockan 2012-04-26 20:51:18 ***
*** Redigerat av Ville klockan 2012-04-26 21:14:41 ***
"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

2012-04-26 21:16:53
RE: Suprise V som termikseglare?    
Ville
Skicka mail
 
Citat från: hbi
...genom kalkylatorn (Här)...



Tack för länken Hans

/Ville
"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

2012-04-27 07:51:35
RE: Suprise V som termikseglare?    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Hej GeeBee! Behöver du verkligen 5 cell mottagarack? Där finns ju en cell att spara. Sedan är ju skrovet lätt. Tror du skulle kunnat banta motor och drivack nåt hekto totalt och ändå ha tillräckligt bra fjutt i grejorna ( dra av bortåt 100 gr på motorn, sådär halvera drivacken).

Kruxet är att gamla F5B har måttlig vingyta. Prestandan - den finns helt säkert i kärran! Även med lägre vikt.

Väldigt generellt för rc-segel så är:
* Under 30gr/dm2 LÄTT termikseglare
* Mellan 30-35gr/dm2 hygglig termikseglare
* Från 35gr/dm2 och uppåt börjar bli tung termikseglare

För F3B-speed är 50-60gr/dm2 mer eller mindre full barlast, en räserslägga att svinga i luften...

Tommi

2012-04-27 08:27:13
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Många inlägg när man ligger och sover.

5cells acken är utplockad, använder BECen på reglaget.
Mindre motor är inte lönt, då måste jag kompensera med tyngre spinner för att få Tp, rätt.
Mindre acc skulle kunna löna sig, men den ligger så långt fram det går. Byter jag till mindre måste tyngre motor i för att behålla Tp.

Jag börjar så här, flyger den skapligt men lite tungt så köper jag en tyngre spinner och kortare motor för att kunna banta ned accen. Men jag tror det blir svårt att banta bort mera än 100g. Möjligtvis om jag bygger en lättare stabbe, men det blir svårt för den är redan lätt. Jag har också en budget att hålla på denna kärra.
Ger jag upp termikegenskaperna så petar jag i ett 6cells acc och återkonverterar kärran till F5B. Med borstlös och LiPol så borde landningsvikten(farten) bli anständig. Det var mycket därför jag gav upp kärran för något år sedan, det var inte kul att komma in som en raket och försöka sätta ned kärran. Har knäck både stabbbe och vinge vid olika tillfällen pga hög landningshastighet.

Ville: Det är spännande, men minsta sjunk ändras inte så mycket med vingbelastningen.


En ökning med vingbelastningen på 68% ökar minsta sjunk med endast 20%. Däremot ökar stallfarten vilket gör att stiget blir sämre om inte blåsorna är starka och stora.

Jag lovar att flyga med logger och mäta sjunket, jag återkommer.

*** Redigerat av Gee_Bee klockan 2012-04-27 08:27:50 ***
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-27 20:00:55
RE: Suprise V som termikseglare?    
Johan
sandbergjohan@spray.se
Använder du inte semi crow i landning???

2012-04-27 20:37:22
RE: Suprise V som termikseglare?    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Hej

Jag har både S-IV och S-VI. Upplever att de vaknar till liv med högre vingbelastning. Har inte flugit någon av dem så lätt som du planerar att göra, men min känsla är att de gillar fart.

Men med det sagt har jag vunnit KM i elsegel med en S-IV på 1,6kg - ett motorpådrag och sedan 10 minuters termik-seglande - så visst går det att ta termik  med dem.

/ Jonas

-= Att mäta är att veta =-

2012-04-27 22:17:50
RE: Suprise V som termikseglare?    
cloudbase
Skicka mail
Blir lite konfunderad Per.
Du visar ju ett polardiagram att kärran med den högre vingbelastningen är överlägsen den med den mindre avseende sjunkhastighet.
Jag har haft ett flertal surpriser från 2:an till 11:an.
VM-året 1994 hade jag tre identiska surprise 3 varav två var bestyckade med 27 celler och en med tio celler. Fai-maskinerna fick bära 1200g accar och 10-cellsmaskinen 600g (i tävlingssammanhang). Spännvidden på surpriserna var 182-183cm.
Fai-maskinerna hade en vingbelastning på 74,9g/dm2 - 10-cellsmaskinen hamnade på (om jag minns rätt ca 60g/dm2).
Vad som var frapperande var att kärran med den högre vingbelastningen var överlägsen den med den lägre, vad gäller-förutom speed-även termikmomentet.
Det hade ingen betydelse om jag skiftade celler emellan kärrorna.
Vad som dessutom var intressant var hur viktigt det var med var tyngdpunkten hamnade, vi pratar inte om halva centimetrar, vi talar om bråkdelar av millimeter. Vingprofilen måste jobba i det hastighetsregister den är konstruerad för - men det måtte väl du som segelflygare liksom jag före detta känna till.
Då det begav sig flög jag modellflyg 5h/dag veckans sju dagar under säsong (april-okt) och nötte tills jag blev tokig i huvudet.
Idag flyger jag mest storseglare (den minsta 4m)
Emellanåt kan jag inte bärga mig utan måste flyga surprise 10 (liten vingbelastning) och surprise 11 (hög vingbelastning) och vad är klart roligast och effektivast i termik - den med högst vingbelastning.
Förstår du nu varför jag ifrågasätter vad du tänker iscensätta?
Jag önskar dig lycka till i dina förehavanden och får du rätt kommer jag naturligtvis att efterapa.
/Tomas

2012-04-27 22:32:38
RE: Suprise V som termikseglare?    
Johan
sandbergjohan@spray.se
Och min VI som jag nyss börjat flyga med en vikt på cirkus 1500 verkar för lätt...

2012-04-28 07:26:49
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Thomas: Jag är inte säker på att jag hänger med i alla dina svängar, för det är väll termik du kurvar va?

Med högre vingbelastning ökar skjuter man polaren till höger och något nedåt enl bilden ovan. Konsekvensen av detta är:
- Stallfarten ökar (negativt på alla sätt)
- Minsta sjunk ökar (negativt på alla sätt)
- Fart för minsta sjunk ökar (dock obetydligt)
- Bästa glidtal är i stort sätt oberört (men fart för bästa glid ökar)
- Allt till höger om bästa glid är bättre med högre vingbelastning.

Skall man bara kurva i termik är den lägre vingbelastningen bättre, skall man förflytta sig är en högre vingbelastningen bättre.

Sedan kan det vara stor skillnad modell till modell. En del profiler tar hög belastning mycket bättre än andra. Högt sidoförhållande gynnar hög belastningen bättre än lägre, framförallt när man svänger. Tp kan vara viktigt, men om det skall vara framtungt, neutralt eller baktungt beror på profilen. Generellt så är att baktungt bra för termikegenskaper och framtungt bra för glidegenskaper. Här är jag inte riktigt överens med F3B killarna, jag skulle sätta ballasten strax framför Tp för att flyga lite mera framtungt i distans & speed, men de verkar göra tvärt om ?!

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-28 09:18:08
RE: Suprise V som termikseglare?    
cloudbase
Skicka mail
Per!
Jag har inget att invända i ditt teoretiska resonemang.
Verkligheten stämmer dessvärre inte alltid med det idealiserade resonemanget.
Oftast beroende på att vi är dåliga på att utnyttja prestanda p.g.a. olika orsaker. Den viktigaste orsaken är att vi på de relativt låga höjder vi flyger i ofta hamnar i sjunkområden mellan lyften och hanterar detta med varierande framgång. Det gäller att så fort som möjligt ta sig från sjunket med minsta höjdförlust och det gör du normalt lättare med en kärra som har den högre vingbelastningen. Motsvarande i termiken är det generellt lättare att ta en given höjd med en kärra med den lägre vingbelastningen - kanske.
Verkligheten är dessvärre inte så enkel. Jag blev helt enkel intresserad av tråden då jag har så otroligt många timmar i luften just med olika surpriser.
Enda gången det var lönt att på en tävling välja den lättare kärran trots ett gynnsamt handikapp vad gäller setupen var när det var svag vind och avsaknad av turbulens.
Sedan finns alla dessa undantag du nämner ...........inte lätt att få ett entydigt svar!
Vad jag vill påtala är att räkna inte ut kärran med den högre vingbelastningen på förhand.
P.S. Kollade flygdagboken när det begav sig, ca 5h/dag 5dgr i veckan från tidig maj till 20:e sept, april och okt. mer sporadiskt flygande (enbart surpriser). Detta är inte att rekommendera - tappade helt lusten för modellflyg och ett uppehåll på över 5 år följde.
/Tomas

2012-04-30 18:14:39
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu är kärran provfluget. Detta är definitivt ett möjligt termikvapen, men termiken måste vara av det bättre laget. Idag var det AVA-väder och där trivdes inte riktigt den högra vingbelastningen.



Stig: ca 20-25m/s,
Sjunk: 0,57m/s på hela flygnigen.
Stallfart: ca 30km/h, så det är högre än vad en F3B kärra har ...

Lite justeringar måste göras, Tp var en aning för långt bak. Kärran var svår att hålla i konstat fart, den var också väldigt villig att börja driva iväg i sida samtidig som ingång i sväng var horribelt dålig.

Men nu har jag något att flyga ESU med, 4 uppstignignar drog 630mAh ur det 2450 mAh stora accet, så man hinner ledigt med tre flygningar på en laddning.



-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-04-30 21:08:17
RE: Suprise V som termikseglare?    
Ville
Skicka mail
Bra jobbat Bee_Bee
Precis som du konstaterar, termiken måste vara av det bättre laget för att passa Suprise´n. All heder till dig.

/Ville
"jag vet vad jag vet, och jag gör vad jag kan"

2012-05-03 09:29:41
RE: Suprise V som termikseglare?    
Gee_Bee
Skicka mail
Igår blev det en väldigt tokig flygning!

Jag försökte programmera altimetern att stänga av på 300m eller 15s (det som sker först). Efter att ha brummat på en stund så inser jag att timern inte fungerat denna gång heller, slår av motorn och börjar leta termik.
Ganska omgående konstaterar jag att det stiger och börjar kurva. Det verkar vara en kanonblåsa för kärran blir mindre och mindre. När timern på klockan roppar att det är 3min kvar (av 8) så ber jag polarna titta på telemetridelen som anger höjden till 600m+, inte undra på att kärran är liten där uppe!
Nu är det bråttom ned/hem, tar ut halv broms och ger fullt skev och full höjd, kärran går in en stabil spiral nedåt utan att ökar farten för mycket.

När jag kommer ned på anständig höjd så börjar jag ana oro: proppen snurrar, fungerade inte motor bromsen? Jag drar på lite och stänger av. nä, proppen snurrar än och än värre är att det verkar vara motorn som driver, inte fartvinden.
Nu börjar det blir lite kritiskt, hur fasen skall jag landa om motorn går? Efter div försök att fimpa motorn inser jag att det är kört. Bara att bränna på tills accen är slut och reglaget klipper. Nu blir det några minuters busflyg, fasen vad kul det är att bränna på med en lätt hotliner!

Men till ssist tar accen slut och man kan landa. Timern stannar på 14min vara de flesta var ganska svettiga. Telemetridelen anger att maxhöjden flygningen var 628m, att spaka en 1,8m seglare på den höjden är inte enkelt.

Vad var det som hände? I fartreglagets logg Kan jag konstatera att reglaget gav fullt i 15s och sedan gick signalen ned till 40% pådrag. Och där låg det troligtvis hela tiden upp till 628m.


Ända förklaringen är att Altimetern trodde den stängde av reglaget, men reglaget tolkade det som 40% gas. Så nu blir det nog till att ta sig en rejäl funderare, hur fasen får jag reglage och Altimeter att snacka korrekt med varandra!

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400