Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the story...
2012-04-21 01:12:36
Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the story...    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
A2 samlade :D

Vi sitter här och dricker rödtjut och snackar nostalgi.

Andreas kläcker: -Undrar hur många PappersDLG, lunsar, FUMD, Natrix, A2, A2xs, A2+, A2 -12 det finns där ute i Sverige.

Här kommer därför uppmaningen. Alla ni som köpt, ärvt, bytt till er mot en öl eller glas rödvin, snott, tjålat, betalat i natura mot någon av ovanstående F3K-alster, lägg gärna upp en bild, en kort berättelse eller glatt tillrop.

Vi vill se!

Det måste finnas minst 60 stycken kärror där ute som sprider gläde, samlar damm, skapar frustration eller liknande.

Får vi ihop mer än 20 stycken modeller som fortfarande är i livet så tycker vi att det är läge för en meeting med gott sällskap, rödtjut och utlottning av en fin A2 -12 ++ (däni, händer grejor i skunkworksverkstan)

Här är några bilder om ni skulle ha glömt bort hur de ser ut ;) hehe


Tidigt 1800 tal. Kolfiber fanns inte, tagelbalk (eller i värsta fall tuschbalk): Skulle ha kunnat fungera med gamla fiolsträngar men spelmännen var få och Andreas var snål redan då!!


DalaJärna sonen Kurt Ilar tar i för kung och fosterland. Se den ruskigt styva kropps bommmen. Hård som Ron Jeremy i hans glansdagar.


Andreas första renodlade, fullfjädrade, värdsting super duper F3K. pondusen höll väl ungeäfr tills han såg vad Örebrograbbarna hade i hangaren

Åsnepojken i USA tror att han var först med miniDLG. Denna var 68 cm i spännvidd och ynka 450 gram :) Optimerad för termik


Nu börjar det ta skruv här. Andreas börjar få fason på saker och ting. Dock fortfarande stenåldersteknik i byggandet. Blomsterpapper, fiolsträngar coh strikt byggteknik ala Ilar. lätt som faan (fast hur mycket väger igentligen Fiolsträngar och hur hållbara är dom igentligen??)


Glasfiberväven samt kolfiberroving uppfinns av eskimåerna (kolfiber ligger fortfarande ett par år framåt i tiden) Modellen vägde ca 237 gram men höll väl ungefär som för en undernärd twarpåverkad orienterare


Se där. A blir A2 och Andreas lyckas nätdejta ihop sig med Kajaken. (tack gusselov att Quikflicken aldrig blev byggd). Kajakens vacuumpump kom till användning. Byggtekniken gick ut på att göra det så svårt som möjligt för sig med hjäålp av berusningsdrycker och andra skojiga upptåg


kajaken i linsen. Kineserna uppfinner det ozonförstörande sprayburken och detta tillämpas snabbt av A2 gänget som gärna vill ligga i framkanten. Eller vänta nu, var det inte koreanerna som uppfann sprayburken :/ hmmm. Mental note: starta upp x-jobbare på frågan.


kajaken ser sjukt nöjd ut med de nya lastren. Sålt smöret får ny innebörd.


2 år senare är A2 gänget på banan igen efter den stora depressionen. Nya berusningsmedel har innefunnit sig (rödtjutet gör sitt intåg). FUMDEN föds. Pubishårsbaggning uppfinns och livet leker. Ilar tar dock avstånd från oss av någon konstig anledning.... :/ hmm


FUMDEn ersätts rätt snabbt av NATRIXEN. Många namnförslag kom in (ps. vi gav feedback på de sista alldeles nyss, se annan tråd. Sorry för sent svar Jack)



Två år senare föds A2an. A2 gänget börjar höjja sig i resultatlistorna. Andreas kniper 1:platsen i Norberg med en helkol A2 (hur faan kunde han tränga undan snålheten, D-box är ju billigare :)


Andreas labbar med designen. Fötter verkar inne


A2 gänget börjar få ont om utrymme i verkstan och börjar experimenterar med mindre kärror. A2 xs föds ut detta


Kajaken får veckopeng och bränner omedelbart pengarna på 2 ABB robotar. Kärnor fräses på stubben. Låt oss på mot strömmen och köra tjocka kärnor (alla andra kör ju tunnt som faan). Skall tilläggas att Kajaken nästan sopade banan med världseliten på Nordic Trophy 2011 med dessa tjocka kärnor

***IMG*** Här verkar vi ha fått en black out. A2+ fastnade aldrig på bild men gick ut på extremt baåtsvepta vingar. Steigeissen typ. Tog dock placeringar på sverigecupe i Andreas kompetenta händer.

Varning för produktplacering i nästa bild ;)

Tillfälligt stickspår för A2 gänget. Ekman gästspelar och tar fram en finfin profil som genast testas.


A2 2012 kick ass (upp till bevis ;). Vikterna är sjukt bantade, finishen är finfin och priserna är dom samma, dvs. sjukt låga. Faan vi höjjer direkt!!!

En lite sneek preview på A2 -13


Notera den optimerade designen för lågt luftmotstånd, högsta möjliga kasthöjd, och speed så in i helvete!!!

Nä för helvete Thomas Eson Eriksson. Detta är inte acceptablet även om året var 2002: Frankensteins monster!!!!

Faan nu la vi ju upp bilde rpå alla kärrorna. ;) näääääää  det finns garanterat fler kärror där ute som vi vill se bilder på.

Skål på er era jävlar!!! Låt rödtjutet flyta!!!!!!!
Ses på söndag!!


*** Redigerat av kajakmannen klockan 2012-04-21 01:44:22 ***
*** Redigerat av kajakmannen klockan 2012-04-21 01:49:40 ***
*** Redigerat av kajakmannen klockan 2012-04-21 01:58:21 ***
*** Redigerat av kajakmannen klockan 2012-04-21 01:59:08 ***

2012-04-21 01:52:06
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Inget svar än :(

OK ni får även posta DSFer och annat skit som vi lurat på er!!!

;)

Godnatt

2012-04-21 09:08:59
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
bigfoot
Skicka mail
Ha, ni gör det ju för enkelt och postar en bild på min :-)



Maskinen lever än och jag var ute så sent som i påsk och flög på isen.

/M
--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2012-04-21 13:09:26
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
No4
Skicka mail


Min Natrix med ett par år på skallen nu. Flygits mycket och krashats och lagats ibland. Flyger fortfarande skitbra och är fortfarande urskoj att flyga med.



Har tom med satt krok på den och kör den gummirep i klubbmästerskapet i min hemma klubb.





If it´s too loud.....you´re too old

2012-04-21 20:05:51
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
hbi
hans@birgander.se
Min A2a, inköpt 2011 - still(!) going strong

Foto: Peter Aksberg.
Kan avslöja att denna modell även har flugits av vår Förbundsordförande - det ni ;^)
*** Redigerat av hbi klockan 2012-04-21 20:06:28 ***
Mvh. Hans
---------
"If flying was the language of man, Soaring would be its poetry..."
---------
Min enkla blogg: http://termikhatt.wordpress.com/
Välkommen till vår FB grupp; RC Segelflyg i Skåne http://www.facebook.com/home.php?sk=group_199879063370395

2012-04-22 06:55:03
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Andwa
Skicka mail
Här är min A2, inköpt i höstas efter idogt letande efter annonser på dessa underbara varelser. Jag är nyinflyttad dalmas (utflyttad Värmlänning) och första gången jag såg dessa underbara skapelser var på Norbergsträffen 2011, och jag blev väldigt sugen, Andreas hade med sig en XS till försäljning där och då, men jag bränt alla stålar på andra flygetyg denna dag så det blev inget med det då. Jag har med tiden dessutom upptäckt att Andreas dessutom råkar jobba på samma arbetsplats som mig! Jag har aldrig tävlat i F3K och är total novis på området, så en meeting skulle vara riktigt kul! Eller bara få komma och se hur det ska gå till på en träning någon gång. Modellen köpte jag av Henrik Torphammar. Har kört med en byggsatsmodell från Causemann tyskland, under fjolåret då det inte fanns några A2 i lager... men den är inge vidare kul.Så snart ska denna A2 premiäras för mig. Den

Men inte nog med det, jag råkade komma över en Reaper med växlad Hacker från er också i vid samma köptillfälle, den har flugits säkert hundra gånger sen i fjol sommar och den är riktigt kul!!! Börjar dock bli lite sliten efter ett antal år på nacken, som den verkar ha. Men även den är fantastisk!! 

2012-04-22 22:05:59
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Reborn
Skicka mail
Jag har A2xs en kvar som jag köpte förra våren + min första som är kvaddad i vingen och en normalstor som funkar fint. dock bara bild på A2xs. Den flög senast förra lördagen och funkade klockrent[img]skriv länk till bild här[yaris 252/img]

2012-04-22 22:09:53
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Reborn
Skicka mail
Ja, det verkar inte lätt det här att lägga in bilder får väl skylla på åldern??
Hälsningar Åke ( Nån får väl förklara hu man gör, den här sidan brukar vimla av folk som kan)

2012-04-26 22:14:41
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Proos
Skicka mail
Attans vad kul att se lite modeller igen!

Andwa: bor du alltså i närheten av mig? Ska vi inte dra ut och köra en repa i helgen då?

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2012-04-27 01:10:25
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
M.Kilbro
Skicka mail
Spana in denna skönhet Andreas rutor is the shit. Hur många timmar tog det för att göra denna underbara mall för att göra sådana fina rutor herr Karlsson?
Hehe.
Undrar vem som äger denna Natrix idag vore riktigt kul om den lever..



Skickar med en bonus bild när Andreas är riktigt hungrig.



Mvh.Kilbro


2012-04-27 08:27:49
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Andwa
Skicka mail
Klart vi ska flyga!
Det hade varit riktigt kul Andreas, men jag får lite besök nere ifrån småland så jag får väl hålla mig på hemmaplan verkar det som... Men jag hoppas vi kan ta en repa någon annan kväll eller helg om det passar. Jag bor i Ludvika och pendlar till Borlänge varje dag, brukar möta dig i grinden när du käkat på Blå lågan ibland.
/Anders

2012-04-27 21:52:36
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
MrOvanhill
Skicka mail
Jag jobbar på min... Det blev lite fler hål i den igår då jag satt och pysslade en stund med den. Servona har fått hål i vingen och hål har producerats i kroppen också för snöret till höjdrodret, servokablarna från vingen, för ballastfacket och för radiobrunnen. Jag tror jag har fräst, skurit och borrat klart. Fram med klisterburken och rocka loss bara, så flyger den på ett kick!

Neeejjj... Jag måste ju göra hål för stötstänger till skeven också... Mög!

Nåja... En liten bild på den måste ni ju få (i det skick den var i förrgår).



/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-04-27 22:29:03
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Den var fin MrOvanhill :)

MVH/ Kajaken

2012-04-29 21:52:39
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
Reborn
Skicka mail
Få se om det går att få in bilden nu då Fick råd av Gasman,hoppas på tur/ Åke

2012-04-29 22:28:53
RE: Nu jävlar ska det nostalgias!! F3K , the evolution of A2, or the s...    
JohanH
Skicka mail
Vilken fin nostalgitråd! Kul att se lite 1800 tals alster. (Mina egna försök är väl på det stadiet fortfarande vad gäller...)
Är själv stolt ägare till en ??? Ja det står iallafall "eat your bananas 4" på den och ett knapps skönjbart "Andreas". Lyckades lura av El-Eje denna när han behövde pengar till en husgrund ;-)

Vad har modellen för historia? Årtal? Tillverkningsmetod? Hur många exemplar?

Mvh
Johan