Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Linflyg: Hur börjar man?
2012-04-20 21:58:54
Linflyg: Hur börjar man?    
StefanR
Skicka mail
Jag är lite sugen på att prova på linflyg. Jag har läst en stor del av tråden om Getingen m.fl., sett en hel del klipp på tuben och läst en hel del på andra håll. Allt detta ger mersmak, MEN jag är fortfarande inte helt säker på hur jag ska börja.

Mina tankar så här långt:
Stryktåligt verkar bra. Den mest stryktåliga modell jag sett så här långt verkar vara Manwin Trainer från http://www.balsabeavers.ca/ (under fliken "Newcomers"). Den verkar också vara bland det allra enklaste att bygga jag sett. Även om jag egentligen gillar balsa bäst kan jag inte komma ifrån att kanalplast (även kallat plastwell, wellplast, coreflute, etc) är bland det stryktåligaste man kan tänka sig. Enda felet är väl att jag har svårt att få limfogar att hålla. Är Manwin ett bra val, eller finns det bättre?

Även om ett av mina långsiktiga mål är att kunna klara av glödstiftmotorer är jag inte där ännu, så jag tror att jag vill ha en elmotor på den här. Jag har en 60 grams outrunner av ringklocketyp som jag tänkte prova. Enligt databladet ska den ge 600 grams drag med en 9x4 vid 11,1 Volt. Det borde väl räcka? Eller är den kanske för tung? Är en 33 grams Hobbyking Donkey ST2004-1550 bättre? Enligt databladet ska den leverera 370 grams dragkraft med en 7x3,5 vid 11,1V.

Jag har ingen linflyg-styrning för elmotor ännu. Om jag gillar linflyg kommer jag på sikt att bygga mig en eller kolla med PEK (http://www.pek.nu/fc/) om de fortfarande finns att köpa. Tills dess tänkte jag prova att använda en 27 MHz radio kopplad till en vanlig ESC. Då får man ju dessutom möjligheten att dra av gasen om (när?) det börjar gå åt h-e. Att vara utlämnad att köra tills bränslet eller timern tar slut verkar lite skrämmande än så länge, så lösningen med nödbroms lockar.

Jag har skaffat mig ett komplett set med handtag, lina och linkopplingar från SIG (http://www.hobbytra.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=106&category_id=5&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1). Är det rätt val? Jag har förlagt etiketten så jag kan inte kontrollera linlängden just nu, men vad är en lämplig längd? Förresten, när man pratar om linlängd, menar man då cirkelradien, eller den sammanlagda längden av de två linorna?

De första gångerna kommer jag nog att försöka ragga upp en medhjälpare som släpper planet vid starten. På sikt vill jag ha möjligheten att flyga ensam. Hur gör man med hjul? Placering? Storlek? Andra självstartmöjligheter?

Vilka säkerhetsaspekter bör jag ha koll på innan jag börjar?

Är det något särskilt att tänka på om jag vill introducera mina barn (8 resp 5)?

Är det något annat jag borde tänka på?


Tacksam för alla råd och tips

/Stefan

P.S. Osäker på om "Allmänt" är bästa forumet för frågan. Övriga linstyrt-trådar ligger ju under "Förbränningsmotordrivet", men å andra sidan tänkte jag mig elmotor. Moderator få gärna flytta tråden om den passar bättre nå'n annanstans.

2012-04-20 23:21:21
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej en enkel robust balsamodell med en motor på 1,5-2,5 cc bra linor dvs tunn wire (fiskelina går till 1,5 cc) linlängd 10-15 meter, läs gamla böcker i ämnet.
Du bör ha hjlp av någon som kan. Diesel eller glöd diesel är enklare när man kan starttekniken.
Combat är kul, stunt elegant./Hälsningar Marcus

2012-04-21 00:01:58
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
bem
Skicka mail
Hej,

Nog tror jag du klarar av en liten glödstiftare eller en liten diesel?
Jag var 10 år när jag flög Getingen med en 1,5 cc diesel och det var helt på egen hand (ingen hade jag att fråga, allt fick jag läsa mig till och lära mig själv och det gick bra för jag var verkligen intresserad att komma upp i luften med planet). Det var en DC Sabre 1,5 kubiks diesel jag hade. Keil Kraft linkontrollkantag hade jag och linlängd på ca 10 meter (varje lina 10 meter = radien 10 meter på cirkeln blir det då). Jag flög på en skolgård med asfalt. Hade med en kompis som höll i planet efter motorn startats medan jag sprang iväg till handtaget och så släppte kompisen modellen och så bar det iväg runt-runt-runt...
Det är kul men man blir rätt yr i början.

Lämplig linlängd kan vara:
Ca 0,8 cc motor: ca 8 meter
1-1,5 cc: ca 10-12 meter
2,5-3,5 cc: ca 15-16 meter
(eller motsvarande storlek vid eldrift)

Jag skulle nog satsa på en förbränningsmotor ändå i början, eldrift kan man gå över till sen när man lärt sig. Elmotorer är inte riktigt lika hållbara om man går i backen, drivaxeln kan lättare gå av eller bli skev vid markänningar, en nog så viktig sak att tänka på i början.
Men det går nog bra med eldrift också om du vill det.

Det linkontrollhandtag du köpt är för små modeller med motor 0,8 -1.5 cc nåt sånt. För större motorer bör du skaffa ett kraftigare handtag.

Säkerhet - håll folk bakom propellern och under flygning be folk stå en bit ifrån cirkeln (blir du yr första flygningarna så vet man inte var man vinglar iväg riktigt). Man kan sätta en säkerhetslina från handtaget till handleden om man är orolig för att man skall tappa handtaget och modellen då kan flyga iväg på egen hand men inget jag hade när jag lärde mig.
Provdra i handtaget (nån håller då i modellen) före flygning så du ser att linorna håller är väl också en bra säkerhetsgrej inför flygning.
Lösa hundar kanske kan ställa till det när man kommer upp i luften om de får för sig att jaga planet.

När du väl kan flyga själv är det bara att ta med ett barn in i ringen och låta barnet hålla i handtaget fast du håller din hand utanpå så att säga och har kontrollen i början sen kan man säga "du styr" och släppa på greppet så den andre har kontrollen medan läraren är beredd ta över. Så gjorde vi när nån ville prova och det funka.

Starta på egen hand - ja det går att ha en ögla i stjärten på planet med en sprint igenom en anordning så när man rycker ut sprinten via en lina från cirkelns mitt där man står så åker planet iväg.

Det var en del bra linflygplan för nybörjare i Allt om hobby på 1970-talets början (Cobra, Fräs och allt vad de hette) som är enkla att bygga och verkligen avsedda för nybörjare. Konstruktör var Bo Gårdstad. Om du är intresserad att läsa artiklarna kan jag nog fixa dessa som PDF åt dig.

Det var många år sen nu jag flög linkontroll själv men jag hade några stuntmaskiner på 1970-talet bl a Keil Kraft Spectre och SEMO Thunderbird m fl men såvärst mycket "stunt" (konstflygning) blev det inte men lite loopingar, wingover, inverterad flygning m m blev det i alla fall innan radioflyg tog överhanden.

Har du spanat in Brodak hemsida? De har mycket för linkontroll.
3F Hobbyservice har haft linstyrningsprylar förr bl a modeller från Brodak (vet ej om de har det längre, kolla).

Sen är det väl inte så dumt att besöka närmaste klubb och kolla om det finns nån som håller på eller hållt på med linflyg så får du säkert lite råd av dem.

/Bo
*** Redigerat av bem klockan 2012-04-24 14:12:48 ***

2012-04-21 11:02:18
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
Freddan_6
Skicka mail
En 0,8cc motor ger cirka 40W på full gas
en 2,5cc ger cirka 300W på full gas.

Din ringklockeelmotor på 200W passar till en modell för .15 cu inch eller 2,5 ccm.

Modellen du länkar till är för 0.8ccm motor.

Du kan till och med gå ner till den utmärkta 2204 / 14. Den motorn har ingen axel som kan krökas.

Den passar till SF Propeller 8x3,8 (backorder) 8x3,8 vid  2S 350mAh 65C batteri,

Den behöver ett 6A ESC.

Betänk att modellen är gjord för 0,8ccm motor. Jag har flygit mina Cox Baby Bee med 6x3 (något stor) eller 5x4, eller 5x5, här talar vi om en förhållandevis jättestor propeller på 8x3,8. Det kan vara bättre att gå över till 3S batteri och 7x3,5 propeller. Om du dimensionerar batteri själv använder du "C" gånger energin i mAh för att få max tillåten ström. I mitt fall 0,350*65 = 22A.

m.v.h. //Fredrik
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-04-21 11:05:48 ***

2012-04-21 13:51:33
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
ClaesS
Skicka mail
Välkommen in i lincirkeln. Dina planer är bra,men för att det skall bli bra från början skulle jag rekomendera dig att satsa på lite säkra kort.
Var inte orolig för att använda en glödstiftsmotor, dom är enkla att handha och du kan reglera gångtiden med bränslemängden. En 15 eller 25 motor passar bra till flera av SIG modeller. De ger också bra linspänning vilket är viktigt när man ska lära sig.
SIG har en del bra nybörjar modeller som säljs av Hobbyträ, 3F och JK hobby i Karlskoga. Brodak säljer också en hel del modeller som ARF. 3F har även hela Brodaks sortiment. Dom kan linflyg och ger bra råd och tips.
För att undvika att du blir yr så ska du gå baklänges. Det låter konstigt men det hjälper faktiskt.
Om du har möjlighet så kom till Västerås linflygfält vid Johannisbergs flygfält den 6/5 då man har linflygets dag där. Den 17/5 är det tävling i Karlskoga. Har du möjlighet att komma till någon av dessa tillställningar kan du få många tips och hjälp.
Vi ses
Claes

2012-04-21 18:12:15
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
pgrts
Skicka mail
Nostalgi - Balsa är förstås det givna för att bygga en linmodell. Det är otroligt hur hållbara de är (var). Jag hittade min gamla modell som hade hamnat i en källare hos en gammal lekkamrat. Det var en väldigt lätt modell vilket säkert har bidragit till att den höll trots att vi kortat linorna 5 meter för att vi skulle få plats att flyga i trädgården. Linorna jag mätte upp nu var 7 meter mot 12 som rekommenderades för modellen. Men då var vi 10-12 år gamla så det vara bara att flyga och under halva varvet flyga högt för att komma över hallonen och vinbären.

Jag konverterade en linmodell till el för ett par år sedan. Man ska ha en speciell krets som sköter motorn. Den startar mjukt efter bestämt antal sekunder och stänger av motorn efter förbestämd tid efter att ha visat sin avsikt genom att dra av lite en stund innan. En bra grej men tyvärr så blir det oftast tyngre med el än metanol på en linmodell. Det är förstås batteriet som tynger. Min gamla FOX 15 väger ca 100 gram och det är svårt att få en motsvarande elmotor med batteri att bli lika lätt. Dessutom så brukar linlandningar inte alltid bli så där mjuka om man kör lite stunt eller combat.
Kolla gärna på min gamla Gazelle på adressen
http://www.ripamfk.com/html/patrik/index.html#linflyg Där finns adress till var man kan ladda ner ritning om man vill bygga själv. Man behöver dessutom linor, handtag och helst en gammal kaffeburk att rulla upp linorna på. Det mesta går förstås att snickra till själv men linor kanske inte är så där enkla att hitta om man inte har en klubb med ett bra förråd att handla av.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-04-21 20:16:23
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
ClaesS
Skicka mail
Några fler förtydliganden. Linlängden räknas från handtaget till modellen, dvs radien på cirkeln. 15-16 m är lagom för en modell i 15 storlek. Man brukar sikta på en varvtid på ca 5 sekunder.
MFK Red Baron har ett linfält i Älta, och dom har en omfattande nybörjarverksamhet. Kontakta gärna dom för tips och råd.

2012-04-23 23:39:18
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
wreckbender
Skicka mail
Min rekommendation är att du inte provar själv första gången, utan letar upp någon med lite erfarenhet som kan vara med dig inne i cirkeln och tar upp flygplanet för dig, och sen låter dig ta över, troligtvis kommer du att bli bra snurrig efter några varv och då är det bra att ha en som kan ta över handtaget emellanåt. När du flyger så koncentrera dig att titta på flygplanet bara och försök koppla bort det runt omkring, men du kommer bli snurrig ändå :) då är det bra att ha en som tar över, sätt dig då ner och titta i marken så går det över fortare, ta sen över igen och flyg några varv till. Ang nybörjarflygplan så kan jag rekommendera en SIG Akromaster med typ en Enya 15 i nosen, någon erfarenhet av el har jaq inte än så det kan jag inte yttra mig om, men Enyan är en bra nybörjarmotor, lättstartad och hyffsat bra kräm i. När du börjar är det bra om flygplanet är framtungt, då blir det stadigt, nån cm från framkanten typ, om flygplanet överlever tills du kan flyga runt en hel tank i planflykt så flyttar du bak tyngdpunkten och börjar dyka och stiga, till slut så blir det en wingover, och tajta till den så blir det en looping, och sen är du på g. När det gäller handtaget du länkar till så ser jag inte om det är justerbart i bra omfattning, detta är ett bra annars: handtag
Hälsn Micke P
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2012-04-24 06:03:54
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: StefanR
Jag är lite sugen på att prova på linflyg. .....
De första gångerna kommer jag nog att försöka ragga upp en medhjälpare som släpper planet vid starten. På sikt vill jag ha möjligheten att flyga ensam. Hur gör man med hjul? Placering? Storlek? Andra självstartmöjligheter?
Är det något särskilt att tänka på om jag vill introducera mina barn (8 resp 5)?
.../Stefan


Vi har en linflygare i klubben som flyger ensam. Han har en ögla bak på planet. En annan ögla som han spikar i marken och en sprintgenom öglorna. Sprinten är fäst i en lina in till mitten av cirkeln så att han kan dra ut sprinten och släppa linan när han kontrollerat att plan och styrlinor är OK.

1 att tänka på är att planet ska stå i medvind när man startar så att det får upp lite fart på marken så att det sträcker linorna innan det lyfter. Jag har aldrig sett att detta funkar till små modeller men om du kommer upp i några cubik så klarar motorn av markstart. Oftast kastar vi de små plankorna som oftast är nybörjarkärror med små motorer.

2 som med allt flyg - tänk lätt! En liten tank och en lätt motor i ett lätt plan är alltid bäst. Kollade ritningen på Gazelle : 10 OZ ger väl 270 gram klar och tankad.

Barn brukar inte vara problem att lära upp.

*** Redigerat av pgrts klockan 2012-04-24 06:09:06 ***
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-04-24 15:09:19
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
StefanR
Skicka mail
TACK för alla tips!

Det har kommit ett bygge emellan, men jag återkommer med  fler frågor när jag börjar bygga.

/Stefan

2012-04-24 18:14:10
RE: Linflyg: Hur börjar man?    
jance
Skicka mail
Hej Stefan!
Även om du inte kommer igång med bygge än så är du välkommen till oss i Red Baron i stort sett varje lördag fram tills skolan slutar för att prova på linflyg. Ja, jag skulle vilja säga ännu hellre komma innan du börjar bygga. Vi håller med modeller, bränsle och allt annat som behövs och kör med dubbelkommando. Tag gärna med barn också! Fast 5-år8ng är nog enligt vår erfarenhet i minsta laget, åtminstone rent praktiskt om man ska hjälpa dem att hålla handtaget, det blir så långt ner...

Ring gärna Willy Blom 773 32 72 eller mig, Jan Carlerud 556 190 52.

/Jan