Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Blue Phoenickx
2012-04-06 01:23:31
Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Slaskar ihop min andra BP i detta nu. Det var 20 år sedan sist och det är en fröjd att göra det som guppjefel. Herregud jag undrade vad jag höll på med som treåring :)
Glipor i fogar å ingen koll på symetri, tp eller hållfasthet över huvud taget.
Men den flög... halvkasst.

Nu tänkte jag göra om projektet, dels för att försöka få den att må bättre i luften, och dels för att hetsa en polare att köpa samma plan igen (och igen:) för att tävla. Han är en rutinerad seglare och jag behöver tips på hur man moddar planet för att inte hamna i bakvattnet bara för att jag inte bygger "rätt"!

Jag har hört att man bör ha ett större roder än originalet, men hur mycket större? Dubbelt så stort?

Finns kunskaper om detta plan tas de gärna emot.

Glewd pewsk!

/fred 

2012-04-06 08:10:39
RE: Blue Phoenickx    
Freddan_6
Skicka mail
Korda på mitt sidoroder är 55mm (utökat), och på höjd 35mm (troligen original). Med dessa mått flyger den mer harmoniskt.
Använder du mina mått måste du fasa av sida lite i nederkanten av sidoroder så att max höjdutslag får plats. Det viktigaste är nog skränkningen på vingöronen, syns på ritningen men är inte tydligt i beskrivningen (tycker jag). Med skränkning kurvar den mycket bättre.
m.v.h. //Fredrik
*** Redigerat av Freddan_6 klockan 2012-04-06 08:10:54 ***

2012-04-06 12:13:04
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Kul att du nämnde skränkningen, men framförallt anledningen till varför.
Jag hade visserligen sett att det skulle göras, men vettefasen om jag brytt mig nämnvärt om det eftersom det kändes som en skitsak. 
Sån är jag, men nu ska även detta beaktas :)

Och med korda menas längden fram/bakkant på roderytan?


2012-04-06 15:02:17
RE: Blue Phoenickx    
airfoil
Skicka mail
Hej!
Har sett varianter på fena/sidroder, där man ökat höjden genom att bygga själva roderytan högre och ända fram till fenans framkant. Balanserat sidroder alltså.
Någon har t.o.m flyttat på gångjärnsbalkarna lite framåt så fenytan minskar och sidroderytan ökar.

Lurar på att bygga en BP-kropp till klubbens andra vinge, och då ska jag nog göra så.

2012-04-06 18:17:31
RE: Blue Phoenickx    
Freddan_6
Skicka mail
 
Citat från: Sittin

Och med korda menas längden fram/bakkant på roderytan?



Precis rätt uppfattat
Bygg lätt och rakt mvh //Fredrik

2012-04-06 18:48:27
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Airfoil:
Ditt förslag var jag för snabb för. Men det var smart, så jag ska nog bygga några extrafenor och stabbar när jag ändå är i gasen.

Freddan:
Bygg rakt säger du.
När jag lyfte på stabben såg jag att den var lite U-formad.
 
Jag bygger på en rosa "friggoskiva" (ganska tät sådan) som jag antar är rak, iaf om man fluktar den ser den spik ut.

Finns det nåt knep för att motverka detta?
Det här är nämligen lite uppvärmning inför min mardrömsritning på Bergfalke i lösvirke.
PUST o PEZ


*** Redigerat av Sittin klockan 2012-04-06 18:50:26 ***

2012-04-06 19:19:02
RE: Blue Phoenickx    
Freddan_6
Skicka mail
Om du har byggt måttligt böjd så går det att sätta träet i spänn så det är rakt över natten och fukta med blomspruta.
Sen kan man också värma klädseln mer på U:ets undersida och få klädslen att dra det rakt men det är svårare.
m.v.h. //Fredrik

2012-04-06 21:07:02
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
My bad!
Tog bort fenan och kontrollerade foamen! Den var spikrak åt ena hållet men lite välvd åt det andra.
Crap

2012-04-07 21:36:46
RE: Blue Phoenickx    
Björta
bjorta@tele2.se
Ett tips som ger dig en betydligt bättre kärra,en bekant öka på spännvidden med två spryglar på varje sida,kärran fick ett grymt mycket bättre häng en orginalet och en betydligt bättre termikseglare.
         "Vill du vara med där det händer? lägg dig i en termik blåsa"                                                                                                                                                                        

2012-04-08 09:44:18
RE: Blue Phoenickx    
MrOvanhill
Skicka mail
Uuhm... Blå Fenix! Retrotripp av stora mått. Man kanske skulle haka på och bygga BP för skojs skull. Jag tror att jag har en halv BP-byggsats liggande. Eller åtminstone en ritning. Det är ju inte så svårt att yxa till sig delarna för en sån direkt. Undrar om det inte är dags att introducera döttrarna till flygplansbygge. Kan man hitta rosa solarfilm månne?

Skränkningen ifråga är viktig av en annan anledning också, Du slipper tipstallar vid landning och snäva kurvor med hjälp av den. Slarvar du med vingskränkningen så kommer du tipstalla. Iofs inget stort problem med BPn eftersom den är så ofantligt snäll i grund.

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-04-08 10:52:59
RE: Blue Phoenickx    
airfoil
Skicka mail
 
Citat från: Sittin
.......... 
Det här är nämligen lite uppvärmning inför min mardrömsritning på Bergfalke i lösvirke.
PUST o PEZ




Nu blev jag nyfiken!
Vad är det för Bergfalke Du har ritning på? Den här?

Jag har ritning på denna, spv 320 cm, och nyligen sköt det bygget på framtiden till förmån för en Tiger Moth.

2012-04-08 17:16:05
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Det är perfekt med tips å trix. Jag får väl göra en till, fast längre vinge, å jämföra.

Kollade snabbt och på  min ritning har Bergfalken 104 cm vinge i framkant.
Så spv blir nog runt 215 cm.

Kollade igen och där stod spännvidden. 230 cm.

SB7 heter den och har T-stabbe.

Hittade endastdettapå nätet ang planet.
Min har dock inte styrofoamfuse.

Jösses säger jag bara efter att kolla ritningarna. Undrar om jag kommer palla med allt det där. Har endast ritningarna. Inte en gnutta text eller nånting.
Och inget på nätet.

2012-04-08 17:32:07
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Sen en annan rolig sak är att om vingen är 104cm och kroppen är 9cm så får jag det till 217cm och inte 230 som ritningen påstår.

Det måste ha blivit nåt fel när säljaren kopierade ritnngarna.
För det är inte originalritningar. Det syns.

Men det kanske är skitsamma om bara båda ritningarna har skalats ner lika mycket.

PS  Flyttade denna tråd till Byggforum för tredje gången! Är det nån som skojar med mig  å flyttar den till segel/hang :)
*** Redigerat av Sittin klockan 2012-04-08 23:22:20 ***

2012-04-09 03:26:11
RE: Blue Phoenickx    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Jag föredrar BP UTAN skränkning. Skälen är att man vinner en gnutta mer glid ur kärran med oskränkta vingar, den får en aning (märkbart) snabbare sidroderrespons och slutligen för att dess dubbelknäckta v-form ger ändå tillräcklig stabilitet vid stall så att man gott klarar sig utan. På den kärran (och många andra med "dubbelknäckt vinge) så tycker jag (provat många ggr) att skränkningen ger mer nackdelar än fördelar...

SB-7? Har du en Hegi SB-7 byggsats/ritning? Guben som lärde mig flyga 1975 hade byggt Hegis SB-7 (med cellplastkroppen) och den var en rätt fin termikseglare. Och ganska snygg/charmig. Berätta mera!

Tommi

2012-04-09 16:44:10
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
Jag tror inte det är en Heigi då den verkar ha friggokropp enl. www..
Min är helt i trä.
Så i nuläget kan jag inte berätta så mycket mera då ritningarna inte har någon text förutom SB7 och spännvidd.
Bor i lägenhet och det blir jääääävligt mycket damm i köket när man håller på :)
Det räcker med BPn i nuläget för att fylla nerskitningskvoten gott och väl.

Men det blir fiber-rik mat :)

Här är ritningarna iaf. Blir knäpp när jag kollar på dom. Den första ritningen har en bild på ett plan med Tstabbe medans ritning nr. 2 har normal.
Sen stämmer inte måttet på kordan på kroppsritningen med vingritningen.
Måste kontakta killen jag köpte ritningarna av







Tips: CTRL + ? zoom  CTRL + = normal
*** Redigerat av Sittin klockan 2012-04-09 17:09:26 ***

2012-04-09 19:16:35
RE: Blue Phoenickx    
airfoil
Skicka mail
Först: Bilden på modellen med T-stabbe är gissningsvis en reklambild för en annan modell från samma tillverkare. Jag har sett sådant på gamla ritningar. Troligen står det nå'n harang i en byggbeskrivnng om den.

Sedan: Tycker att det ser ut som om bladet med kroppsritningen är komprimerat på längden. Det är solklart en Bergfalke, men jag tycker dels at kroppen är för kort och tjock, och samma gäller stabben. Förhållandet korda/ spännvidd på stabben stämmer inte. Därfär är vingkordan olika på vingritning och kroppsritning.

Som jag ser det.

Hur löser man problemet då? Om Du har ett ritkontor (typ arkitekt eller konsultfirma) i närheten, mät kordan på vingritning och kroppsritning. Dividera det större värdet med det mindre så får Du en förstoringsfaktor.
Gå till ritkontoret med en (hemtillverkad) tårta och be någon scanna in kroppsritningen och sedan i lämpligt bildbehandlingsprogram stretcha bilden med förstoringsfaktorn. På längden alltså - inte på höjden. Därefter spara den på Ditt USB-minne och prita ut den. Vågar nästan lova att dom gör det. Konsulter är aldrig omöjliga.

2012-04-11 13:18:29
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
OK!
Tack för svaret airfoil.
MEN.... jag måste ju veta hur lång/hög kroppen ska vara, annars blir det väl fel hur jag än gör? Proportionsmessigt menar jag.
Samma sak med vingen.

Annars kan ju planet bli hur som helst egentligen, eftersom jag inte vet vad som är komprimerat, och inte, samt hur mycket.

Den enda referäns jag har är att vingöronen ska vara 16 cm högre än vid kroppen. Det finns en pil som visar detta till höger på ritning 2 och så står det 160 vid densamma.

Men egentligen säger det inte mig nånting då jag inte vet hur lång vingen skall vara.

Jag måste väl veta exakt längd på kroppen samt exakt höjd på nåt givet ställe och samma sak med vingen

Eller är jag ute och cyklar nu?




2012-04-11 16:23:11
RE: Blue Phoenickx    
airfoil
Skicka mail
Tror med största sannolikhet att det handlar om en Bergfalke II/55.

Fullskala datahittar Du här, jag vet med säkerhet att spännvidden 16,6 meter är rätt, det minns jag från då jag skolade fullskala. Längden 8 m är också rätt vill jag minnas. Det är totallängden som avses.

Nu borde Du kunna kolla förhållandet och jämför sedan måtten för rotkordan för vinge och kropp så kommer det säkert att stämma.

2012-04-13 11:23:43
RE: Blue Phoenickx    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Hej jag har byggt några B (knepigt namn).
Mina erfarenheter är generellt goda, en trivsam söndagsseglare även för klubbtävlingar men:

-Stabben blir lätt skev och jag har bytt den mot ett balsaflak Öka gärna dess spännvidd 1-2 cm.
-Sido-roderutslagen bör vara stora men det räckte utan större roderyta.
-Standardservon ryms knappt och kräver lite pill.
-Bygg kroppen noga och förstärk evt lite med tunn ply runt vingfästena.
Kan elektrifieras.
Tack någon för tipset om större spännvidd på vingen! /Bästa hälsningar Marcus
*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2012-04-13 11:25:33 ***
*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2012-04-17 10:00:21 ***

2012-04-14 22:01:01
RE: Blue Phoenickx    
Sittin
fed30@msn.com
 
.
Mina erfarenheter är generellt goda, en trivsam söndagsseglare även för klubbtävlingar men:


Jag antar att du snackar om BP nu....  ellerrrrrr ?