Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Modellflygnytt
2012-02-24 16:29:06
Modellflygnytt    
AVA
Skicka mail
Hej!
Idag damp Modellflygnytt ner i brevlådan.
Rikt och varierat innehåll.
Sorgligt att det inte skrivs nåt om RC-segel.
Material och bilder borde gå att få till.
Det är väl vårt eget fel misstänker jag så vi får nog skärpa till oss.
Tittar man i tävlingskalendern så vimlar det av tävlingar så det borde inte vara svårt att få nåt att skriva om.
Finns mycket ang. nya kärror och teknik också.
Vad tycker ni Segelflygare?
/Lennart
*** Redigerat av AVA klockan 2012-02-24 16:37:38 ***
Sponsor-Annonsör

2012-02-24 17:22:04
RE: Modellflygnytt    
jackack
Skicka mail
Håller med, för mig är tidningen helt oinstressant så länge det inte är segel i den, men som sagt vi får skylla oss själva...

Inte är vi några inåtriktade tävlingsmänniskor som inte delar med oss?

Mvh// Jack (som borde sända in bilder m.m som summerar tävlingar... för som sagt dom har vi ju gott om! :)


www.AUTOPARTNER.se

2012-02-24 18:23:28
RE: Modellflygnytt    
McRegor
Skicka mail
Tidningen hade ett rätt hyggligt innehåll denna gång tycker jag - klart godkänd.
Men skall man anmärka på nåt så är det väl att bilderna, om än fina, kanske tar liiite för mycket plats. Kan ju bero på brist på övrigt material och då blir det ju gärna så att man ger mera plats för bilder.
Det finns utrymme för förbättringar men samtidigt tycker jag att man är på rätt väg så tolka inte detta inlägg negativt.
Med lite tips från oss medlemmar och kanske t o m någon ny skribent som kan hjälpa till med flera artiklar, t ex  om RC-segel, så blir den ännu bättre. Såg att gamle "pylon-räven" Åke Karlsson tagit sig an redaktörsskapet så jag önskar honom lycka till.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-02-24 19:48:51
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Många bilder, mindre text, lär vara den trend som gäller inom tidningsvärlden, enligt en professionell redaktör som jag pratat med nyligen. Alltså följer MFN dagens trend, vilket väl är bra.

Ska jag ha en åsikt i frågan (och jag har ju ofta åsikter som jag uttrycker ) så tycker jag att typsnittets storlek kan minskas i en del fall i tidningen. Ibland får jag känslan att MFN är gjord för den som av olika skäl har väldigt svårt att läsa normalstor text.
Men typsnittets storlek kanske följer den stigande åldern inom förbundet...

Och sen håller jag med Stures tidigare tyckande att mötesinbjudningarna kanske är i värst största laget. Kanske börjar jag bli gammal (det var bättre förr), men vad är det för fel med en normal meeting-kalender i lite kompaktare format?

Ska jag sen tycka lite till så är jag tveksam till enbart flyghistoriska artiklar (F4 Phantom i det här numret). Flyghistoria som en del av en artikel om byggd modell av förebilden, ja. Men är man intresserad av generell flyghistoria kan jag rekommendera Svensk Flyghistorisk Förening och deras Flyghistorisk Tidskrift som liksom MFN kommer ut med 6 väldigt intressanta nummer per år.

Sen vad det gäller avsaknaden av segelflyg i senaste numret, så är det ju så sant som det var sagt: Det är bara att skriva. Har man som vi Aircombat-tanter en egen intresseorganisation (ACES i vårt fall) så kan man ju samordna skrivaktiviteterna bland de aktiva piloter som också har ambition att skriva i MFN. Eller så bara skriver man och ser vad som kommer med i det här numret och vad som skjuts till nästa eller helt enkelt aldrig kommer med.

/Dix

2012-02-24 20:34:57
RE: Modellflygnytt    
Magnus C
Skicka mail
Kunde se att till min stora glädje att det bevingade ordet vortexvirvel återigen kommit till användning :-)

Jag tycker MFN är en jättebra tidning som innefattar mer eller mindre hela spännvidden av vår hobby, dock inte i varje nummer...Jag vill gärna ha mer av allt, helst segel men men. Stort tack till er som engagerar er tidningen och förser en soffpotatis som mig med god läsning!

/µc

2012-02-24 20:58:19
RE: Modellflygnytt    
MrOvanhill
Skicka mail
Appropå tidningen... Var det bara jag som fick en tidning utan omslag? Min tidning började med sida 3.

Jag kan inte annat än hålla med angående innehållet.
*** Redigerat av MrOvanhill klockan 2012-02-24 21:00:01 ***

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2012-02-24 23:10:33
RE: Modellflygnytt    
MrChrister
Skicka mail
Skickade in en liten artikel om segel. Tyvärr tyckte ansvarig att mina inskannade
bilder var "för små". Hur får man upp dom i storlek så att kvaliteten blir
bättre när man skall publicera dom i tidningen. Bilderna ser bra ut i min PC.

2012-02-25 00:56:56
RE: Modellflygnytt    
KristianB
Skicka mail
Hej,
Tidningar brukar vilja ha bilder med 300 dpi upplösning. Dessutom vill de ofta beskära bilderna och det gäller då att det är tillräcklig upplösning.
KristianB

2012-02-25 10:45:48
RE: Modellflygnytt    
pgrts
Skicka mail
Angående bilder så är det så rätt sagt att högsta möjliga upplösning är det bästa att skicka. Det är även bra om man inte själv beskär eller ändrar något på grund av att varje gång en bild sparas om så förlorar den i kvalitet på grund av komprimering om man inte alltid kör i "råformat".
På www.modellflygnytt.se står det att man vill ha bilderna i MINST 2500 pixlar på bredden för en sidbredd på papper.

Vissa program erbjuder att ändra bilden när man skickar med epost - välj INTE detta utan skicka originalfilen från kameran.

Även om bilden ska publiceras på datorn och verkar fin "hemma på skärmen" så är det bra om bilden är i bästa kvalitet när den skickas till den person som ska publicera bilden.

/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-02-25 13:19:30
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Håller med tidigare inlägg om foton, d.v.s. ta bilder med så hög upplösning som möjligt och skicka dom i originalformat till MFN så får dom fixa med bilderna.

Att skicka en bränd CD kan man naturligtvis göra (så får Posten lite mer jobb) men bra mycket enklare är att skicka via t.ex. sprend.com eller använda online filtjänst som t.ex. Dropbox eller Google docs. Ytterligare variant är att använda någon form av FTP-server, men varför göra saker krångligt när det finns sprend.com?

Det finns dock två nackdelar med sprend.com: Dels får man bara skicka en fil i taget. Detta löser man genom att packa artikel-text och bilder i en zip-fil, som sprendas.

Den andra nackdelen är att mottagaren måste ladda hem den skickade filen inom tre dagar (om jag minns rätt), annars tas den bort. Alltså bör man kontrollera att MFN redaktion verkligen tagit emot filen, annars får man skicka om den.

Att maila så pass stora filer som det blir av högupplösta bilder är inte att rekommendera. Postlådor för email är ofta inte dimensionerade för det och det finns också risk att t.ex. spam-filter stoppar så pass stora filer.

Slutligen är det en god idé att använda en bra kamera. Digitala systemkameror med hög upplösning kostar idag inte många tusenlappar. Är man lite foto-intresserad kan det vara en väl värd investering. Se t.ex. bilderna i Aircombat-artikeln i senaste numret, där några av bilderna är tagna med riktigt bra utrustning (inte mina bilder, så det var inget skryt ).

Ja och så vill jag bara lägga till att mina tidigare synpunkter inte var menat som gnäll utan bara lite förbättringsförslag. Det är trevligt att få MFN i brevlådan och med tanke på att det är ideellt arbete som ligger bakom är kvalitén riktigt bra. Heja, heja, ni som lägger ner allt jobb på detta!

/Dix (Som hållt på med hobbytidningsartiklar sen 1992 och det var definitivt inte lättare förr)

2012-02-26 10:37:18
RE: Modellflygnytt    
airfoil
jost207@koping.net
 
Citat från: pjaett
HATA PRETTNER!!!
/R

Varför i all sin da'r då? En legend inom modellflyget.


2012-02-26 12:43:02
RE: Modellflygnytt    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Dix
Att maila så pass stora filer som det blir av högupplösta bilder är inte att rekommendera. Postlådor för email är ofta inte dimensionerade för det och det finns också risk att t.ex. spam-filter stoppar så pass stora filer.

Slutligen är det en god idé att använda en bra kamera. Digitala systemkameror med hög upplösning kostar idag inte många tusenlappar.


Jag är förvånad om man (SMFF och Modellflygnytt) inte har ett eget internethotell med epost. I så fall kan det inte vara problem med storleken på postlågdorna väl? Att det kan ta tid att hämta hem stor post via smalband har jag erfarenhet av men aldrig att mailen varit för stora - möjligen har avsändaren fått dela upp i flera mail med några bilder i varje om deras leverantör haft begränsningar på storleken.

Många kompaktkameror är tillräckligt bra - och man kan få riktigt bra långzoomare billigt utan att det är systemkameror. Personligen tycker jag att man har så mycket med sig ut så att jag föredrar om kameran kan få plats i en stor ficka i stället för en egen väska som ofta blir fallet med systemkameror. Dessutom så blir man inte lika ledsen om det blir repor när kameran hamnar i propellern ;-)

/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-02-26 12:46:00
RE: Modellflygnytt    
jackack
Skicka mail
 
Citat från: pjaett
HATA PRETTNER!!!
/R


Satt o tänkte på detta när jag bläddrade ner i denna tråd...

LIKE!


Mvh// Jackack
www.AUTOPARTNER.se

2012-02-26 16:24:22
RE: Modellflygnytt    
F3A-anders
Skicka mail
Nu blir jag grymt besviken på Jack. Att instämma i något så urbota fånigt som Pjaett`s pubertala utrop.
Hanno Prettner är en av tidernas största modellflygare. Första gången jag som 21-åring fick hälsa på honom och få en liten pratstund var ett stort ögonblick. En ödmjuk man som dock var medbveten om sin förmåga!
Om det är någon som ska gillas mindre så är det väl artikelförfattaren Conny Åqvist som någonstans tappat bort känslan för rimliga proportioner i sitt skrivande.
Använd huvudet innan ni skriver och om ni gjort det så ta kontakt med era föräldrar och be om ytterligare lite uppfostran!

Mvh Anders Johansson

2012-02-26 17:14:48
RE: Modellflygnytt    
Lasse Palm
Skicka mail

Annonsör
 
Citat från: F3A-anders
Nu blir jag grymt besviken på Jack. Att instämma i något så urbota fånigt som Pjaett`s pubertala utrop.
Hanno Prettner är en av tidernas största modellflygare. Första gången jag som 21-åring fick hälsa på honom och få en liten pratstund var ett stort ögonblick. En ödmjuk man som dock var medbveten om sin förmåga!
Om det är någon som ska gillas mindre så är det väl artikelförfattaren Conny Åqvist som någonstans tappat bort känslan för rimliga proportioner i sitt skrivande.
Använd huvudet innan ni skriver och om ni gjort det så ta kontakt med era föräldrar och be om ytterligare lite uppfostran!

Mvh Anders Johansson




Lasse P

2012-02-26 17:39:10
RE: Modellflygnytt    
McRegor
Skicka mail
Jag hoppas verkligen inte att Conny Å känner sig påhoppad nu för det är inte meningen och det är inte heller lätt att tillfredställa alla smakriktningar. Dock håller jag med de som tycker att det nog blivit lite för mycket Prettner - en eller max två artiklar borde räcka även om det är en mycket framgångsrik modellflygare.
Tänk på det framledes så ser vi verkligen fram emot nya nummer av MFN med nya artiklar av bl a Conny. Och som Sture också skriver - en för de flesta av oss tämligen okänd norrman behöver nog inte mera än 6 sidor i MFN - oavsett om han varit duktig och framgångsrik. Då tycker jag ju att allmänintresset för Göran Kalderén borde vara avsevärt större - i alla fall för oss gamlingar som läst om och i många fall också träffat Göran på den tiden det begav sig.
Men som helhet gäller mitt tidigare betyg - MFN är på rätt väg.
Hälsningar
Roger

www.mcregor.se

2012-02-26 18:34:26
RE: Modellflygnytt    
F3A-anders
Skicka mail
Med risk för att hamna i ett ordkrig måste jag svara den gamle redaktören.
Om man använder sådana ord som hat i ett forum av det här slaget är man urbota fånig. Att man gör det tyder på bristande eftertanke eller bristande fostran. Att antalet artiklar om Hanno Prettner är oproportionerligt stort är vi nog ense om lite till mans, oavsett vår gränslösa beundran för personen i fråga. Jag har alltid gillat Conny mycket, vi känner varandra sedan många år. Att gilla honom något mindre då han tillåtit sig sväva ut lite väl mycket innebär ingen bristande respekt. Uttrycket används för att visa på den avgrundslika skillnaden på hat och gillande.
Blanda inte ihop mig med "hatarna" tack!

Mvh Anders Johansson

2012-02-26 19:35:43
RE: Modellflygnytt    
jackack
Skicka mail
Jag kammar var lite kort immun första kommentar här i tråden, det jag menar min tidigare kommentar var det att när tidningen här blev diskuterad så kom jag att tänka på det allt har varit lite väl mycket prettner nu!? (ser ovan att det hålls med)

Jag är inte i närheten av att hata prettner, absolut inte! Däremot tyckter jag som (ung) att pjaetts kommentar är som allt annat internet: ta det inte så allvarligt!
Jag tyder pjaetts kommentar som en väldigt kort summering av meningen:" det är lite väl mycket prettner i tidningen". (hata är dock lite starkt, men ni förstår väl alla hans åsikt om ni inte tittar så seriöst på det han bokstavligt skriver?)

Ni får tycka vad ni vill om mig, men jag har aldrig sett upp till folk som ni verkar göra. När jag tävlar ser jag alla som människor och kan dem kan jag!! Prettner får vara hur känd och duktigt som helst! Det stör mig inte, men för mig är han oväsentlig och vill jag veta (allt) om hans liv gogglar jag honom!

Mvh// Jack


www.AUTOPARTNER.se

2012-02-26 19:53:57
RE: Modellflygnytt    
F3A-anders
Skicka mail
Därav min användning av ordet pubertal. Unga människor har ännu ej förstått språkets makt och att använda nyanserna i det. Om man nu kan prata om nyanser i detta fall. Som lärare får jag allt för ofta tala om för ungdomar att vissa ord och uttryck aldrig kan vara "på skoj".
Att skrika ut ett hat mot någon berättigar alltid en reaktion. Stora bokstäver innebär att skrika. Något som t o m en gammal människa som jag vet. Ungdomar skulle må bra av att uppträda lite civiliserat på nätet. De vuxna i deras närhet skulle då slippa en hel massa konflikter att reda ut.

Mvh Anders J.

2012-02-26 20:56:11
RE: Modellflygnytt    
maghed
Skicka mail
Jag håller med Jackack om att tidningen blivit en nyans för PRETTNERFIERAD.
Att i flera artiklar läsa om att han fått besök av en motorbilsförare kan bli för mycket. Det kanske endast var ett besök han fick? Samma foto (och fototillfälle) återanvänds iallafall i flera av artiklarna.

För att återanknyta till första inlägget, det skrivs ju en del på
modellsegelflyg.se. Kan vara värt och prova att även skicka in dessa
skrifter till Modellflygnytt samtidigt som det publiceras på nätet.
Visserligen är det då redan gammalt när det kommer med i tidningen,
men det funkar nog i ModellflygNytt.

/Magnus

2012-02-26 23:40:50
RE: Modellflygnytt    
Gasman
Skicka mail
Varför knorrar ni på Conny Åqvists artiklar? Det är ju bara han som skriver i tidningen! Och gjorde han inte det var väl tidningen totalt tom?

Skriv själva om det ni tycker ska platsa i tidningen. Fan, vi är fyra, fem tusen modellflaxare i vårt avlånga land varav åtskilliga är otroligt duktiga på modellflyg. Det måste väl i alla fall finnas åtminstone några hundra av dessa som klarar av att knåpa ihop en artikel till MFN?

Sluta gnäll nu och sätt er istället och fundera på vad ni kan bidra till i vår tidning. Och skriv ner detta och skicka in till blaskan. Hur många pixlar det är på bilderna är väl underordnat. Ser det bra ut på skärmen blir det tillräckligt bra i tryck också.

Kom just på att jag, som "flyglärare" i vår klubb skulle kunna rita ihop en artikel om hur vi bedriver skolflygning och med vilka prylar, fördelar och nackdelar mm mm.

När jag tänker vidare kommer jag på att man t.ex. skulle kunna skriva om hur man bygger klubbens egna hemsidor i IdrottOnline, registrerar medlemmar mm, men det kanske någon annan kan ombesörja.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2012-02-27 08:32:45
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Gasman och övriga: Det fanns minst en annan modellflygartikel att välja på, som inte kom med i det här numret (jag vet, för jag skrev den). Istället kom t.ex. artikeln om F4 Phantom med, ren flyghistorisk artikel så vitt jag kunnat se.

Alltså fanns det ett val och jag ifrågasätter den prioriteringen.

Att välja en rent flyghistorisk artikel (4 sidor) istället för en ren modellflygartikel? Men ja ä int bittr, som han "motocrossåkaren" sa. Min artikel får väl komma med i nästa nummer istället.

Sen kan det ha funnits en bra grund till prioriteringen av F4 Phantom-artikeln men då skulle jag gärna vilja höra vad som låg bakom denna prioritering. Kanske tidsbrist? Eller nåt annat? Det kanske kommer en test av en F4 Phantom i modell, kanske EDF eller t.o.m. jet? Men då hade det väl varit lämpligt att ha dessa två artiklar tillsammans eller änu hellre ha flyghistorie-delen som en första (kortare) del av artikeln om modellflygplanet?

Men som sagt, man kan ha många åsikter om tidningar av typen MFN. Men att säga att det inte fanns ett val i det här fallet är alltså fel.

Det finns inget som inte kan bli bättre. Så se det här som konstruktiv kritik. Heja, heja.

/Dix

2012-02-27 09:19:19
RE: Modellflygnytt    
sommrsol
Skicka mail
Hej Gänget och Gasman! Jag har en känsla av att Du, Gasman, INTE fick hela tidningen. Jag skrev om Göran Kalderén och Bosse Gårdstad, (summa sju sidor!) vilket står att finna i hela tidningen. Du kan nog rekvirera en ny komplett tidning från "info@modellsport.se", så blir det bra med den saken.
Eftersom jag är en av de få (som du påstår) som skriver i tidningen, så tycker jag (och du också tydligen!) att jag har rätt att framföra min åsikt om Connys långa haranger om Prettner, norrmän med flera. Det var det!
Om du avser skriva och skicka material till tidningen och skickar bilder, "som ser bra ut på skärmen" så begår Du ett stort misstag. Låt tryckeritekniken skötas av dem, som kan.
Nu tycker jag, att den här tråden blivit så vissen, så jag lämnar den med dessa rader.Sture Tingwall

2012-02-27 10:13:05
RE: Modellflygnytt    
McRegor
Skicka mail
Detta med pixlar... Det kan ju inte vara avgörande för bilden. Hur gick det till att göra tidningar i början av digitalkamera-eran i så fall...
Visst måste bilden uppfylla vissa grundkrav men min åsikt är att dom inte skall överdrivas. Tror t ex att det fungerar alldeles utmärkt att publicera bilder tagna med hyggligt moderna kompaktkameror. Det jag personligen skulle störa mig på mest är direkt suddiga bilder men har dom hygglig skärpa så kan det övriga i regel justeras så att bilden blir användbar. Fokuserar vi alltför mycket på t ex bildens upplösning och hög bildkvalitet så lär vi inte få många artiklar illustrerade med bilder. I det fallet vill jag nog hålla med Gasman - ser det bra ut på bildskärmen så borde det duga även i vår förbunds-blaska. Men visst skall bilderna som illustrerar en artikel vara "högupplösta" och inte sådana som man "klistrar in" i en forum-diskussion. Men det är ju inget större problem idag - skicka bara in originalet eller en redigerad, högupplöst bild. Varför skulle inte detta fungera ?
Sen är det lätt att säga att "vi" skall skicka in egna artiklar men som gammal Webb-redaktör för bl a klubbens hemsida så vet jag hur svårt det är att ens få bidrag till en enkel klubb-hemsida. Så vi kan nog upprepa mantrat "skriv själv" hur länge som helst men nån större förändring lär knappast ske är jag rädd för.
Det är ingen enkel uppgift att sno ihop en förbundsblaska med ideell arbetskraft så vi kan nog inte heller förvänta oss stordåd. Dock - är det som Dix skriver att det fanns bidrag men att dessa inte publicerades av nån anledning så är det ju lite tråkigt. Alltid roligare med varierat innehåll  - alltså gärna flera korta artiklar än få långa. Men som jag redan nämnt - det är inte lätt att tillfredställa oss alla och speciellt inte för en tidning som bygger på ideella insatser.
Hälsningar
Roger
www.mcregor.se

2012-02-27 10:36:31
RE: Modellflygnytt    
Gee_Bee
Skicka mail
Det här med bilder är inte enkelt. Som Roger nämner är det inte bara pixlar som avgör om en bild är bra eller inte, skärpa verkar för många vara ett vagt begrepp, det ser man här på forumet där många bilder är suddiga. Ljuset är också viktigt för en bra blid. Många kameror kan leverera hyggliga bilder som är tagna utomhus, färre klarar inomhusbilder.
Pixlar är dock det som de flesta verkar tro avgör bildens kvalitet, men en 5-7år gammal systemkamera med 6Mp levererar fortfarande bättre bilder än dagens kompakter med 12-16mp, dagens kompakter är dock väldigt bra om man jämför med vad som fanns för 5 år sedan.

6Mp räcker långt i trycksammanhang, åtmindstånde till full A4 om skärpa, ljus och dyl är korrekt. Och skulle inte bilden duga till fullt uppslag så kan man ju undvika att blåsa upp den på full sida. Till en artikel räcker det med bilder som är 1/4 -> 1/16 av sidans storlek. Till detta räcker det ofta med 1-2Mp.

Det jag egentligen vill säga är:
Vill ni skriva en artikel med bilder så bekymra er inte för vilken kamera som används, bara det inte är mobiltelefonen. Var där emot kritiska till belysningen och skärpa. Är det en byggartikel och belysningen är dålig i verkstaden(vilket där är i 95% av våra lokaler) så ta ut objektet i solen för bilderna. Ta flera bilder ifrån olika håll och välj de som är skarpast i datorn, det behövs dock inte inspekteras på pixelnivå ser det skarp ut på full skärm blir det skarpt i tidningen med (efter trycktekniska korrigeringar).

-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2012-02-27 13:43:04
RE: Modellflygnytt    
McRegor
Skicka mail
Kan inte annat än hålla med Gee_Bee till 100 % ...
Har exempel på en relativt gammal Canon-kompakt med endast 1,3 Mp som gav mycket bra resultat - bara man inte delförstorade alltför mycket. Skulle tro att bilder från den skulle fungera bra även i tryck bara man inte drar upp dom i större format. Min bedömning är att de allra flesta mobilkameror idag (inte alla givetvis) fortfarande ger sämre resultat än denna gamla Canon Powershot. Orsaken var nog att den hade rätt OK optik, bra autofocus och bra ljusmätning.
Så försök få skarpa bilder och även det är enklare i bra ljus så undvik dålig belysning - då tror jag att de flesta kameror idag (t o m vissa mobilkameror) kan ge vettigt bra resultat även för tryckta bilder i vår kära förbundstidning.
Låt bara inte er kamerautrustning hindra er ifrån att skriva.

*** Redigerat av McRegor klockan 2012-02-27 13:43:48 ***
www.mcregor.se

2012-02-27 14:21:32
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Om mailande av stora filer: Jag skulle inte lita på att en mottagande email-låda verkligen kan ta emot stora filer, även om man har en egen domän. Det är rätt vanligt att man bara re-directar email med domänens namn till sin egen personliga mailbox. Använder man som jag gmail (med i princip helt obegränsat lagringsutrymme) så klarar man sig. Skulle jag däremot använda min Telia-mail så slår den garanterat i taket efter ett fåtal dylika mail. Därför kör jag själv med Sprend.com när jag vill skicka större filer, när jag inte vet hur stor mailbox mottagaren har eller när jag vet att den är begränsad i storlek.
Det finns en till begränsande faktor och det är faktiskt din egen mail-låda. Det är rätt vanligt att utgående mail sparas även i din egen låda och då kan det bli så att du fyller din egen låda utan att tänka dig för. Sammanfattningsvis vore det nog bra om MFN red skrev något om hur de vill ta emot material, t.ex. om mottagande mailbox har någon storleksbegränsning.

Vad gäller kameror och bildkvalité är allting relativt. Det man kan vara helt överrens om är att allting på denna front blir bättre, hela tiden. Dagens mobilkamera på en hyfsad mobil tar t.ex. minst lika bra bilder som en 20 år gammal analog kompaktkamera. Är man fotointresserad är det ett bra tillfälle att leka med modern digital systemkamera, men det går säkert att ta tillräckligt bra bilder för MFN med en bra mobilkamera, i bra ljusförhållanden. T.ex. en depåbild utomhus på en modell.

Så det är väl egentligen bara att skriva och skicka med de bilder man har. Är det problem med bildkvalitén kommer MFN red att höra av sig.

Så skriv, för sjutton! Jet! EDF! El! Segel! Pylon! O.s.v.

Heja, heja!

/Dix

(Själv skriver jag om Aircombat, men det visste Du nog redan som läser detta)

2012-02-27 17:05:21
RE: Modellflygnytt    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: sommrsol
Hej Gänget och Gasman! Jag har en känsla av att Du, Gasman, INTE fick hela tidningen. Jag skrev om Göran Kalderén och Bosse Gårdstad, (summa sju sidor!) vilket står att finna i hela tidningen. Du kan nog rekvirera en ny komplett tidning från "info@modellsport.se", så blir det bra med den saken.
.
.
.
Sture Tingwall


Jodå, Sture! Jag såg dina bidrag och läste dem med stor behållning. Och Henrik Svärdskogs och Ulf Nilssons m.fl. Men det går inte att komma ifrån att Connys bidrag ofta fyller en större del av tidningen. Och även om jag kan hålla med om att reportagen om Hannu Prettner kanske tagit lite för stora proportioner bidrar Conny med många och intressanta reportage. Det ska vi vara tacksamma för.

Och vad gäller "pixeldebatten" så har de flesta av dagens kameror fler pixlar än vad som behövs för en sådan trycksaksproduktion som MFN. Däremot är optiken i många fall ganska undermålig. Och om optiken inte förmår att projicera en knivskarp bild på bildsensorn spelar det ingen roll hur många pixlar den har.

Kolla här nedan på dels kameraelementet i en i-Phone 4. Den har en upplösning på 5 Mpixlar men kommer bildkvalitetsmässigt inte i närheten av t.ex. min Casio Exilim med en betydligt större optik som ligger hästlängder före kvalitetsmässigt. T.o.m. min gamla Canon coolpix, med endast 2 Mpixlar, har en bildkvalitet som är lång överlägsen kameran i i-Phonen tack vare en rejäl optik. Sedan beror ju mycket på fotografen, men det är en annan historia.




Jag får avsluta mitt bidrag i den här tråden med att hälsa MFN:s nye redaktör Åke Karlsson varmt välkommen. Och liksom Dix här ovan uppmana alla att skriva OCH fotografera (med det ni har i kameraväg). Jag tror vi alla kan överse med en eventuellt något grynig bild till ett för övrigt intressant reportage.

//Mange

www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2012-02-28 10:42:00
RE: Modellflygnytt    
Stig H
Skicka mail
Noterat att Modellflygnytt är ett ämne för diskussion med mångas åsikter. Även om man som jag står utanför SMFF är det trevligt att ibland kunna läsa tidningen på biblioteket. Att det finns just en papperstidning till försäljning anser jag är bra marknadsföring av hobbyn.

Beträffande innehållet kan jag hålla med om att bilderna ibland känns onödigt stora, men jag har ingenting emot reportage av mer allmän karraktär bland de mera faktauppbyggda. Skulle t.ex. gärna se en serie hemma-hos-reportage med mer eller mindre kända svenska eller utländska modellflygare.

Stig

2012-02-28 17:00:26
RE: Modellflygnytt    
mats
Skicka mail
 
Citat från: Stig H
Noterat att Modellflygnytt är ett ämne för diskussion med mångas åsikter. Även om man som jag står utanför SMFF är det trevligt att ibland kunna läsa tidningen på biblioteket. Att det finns just en papperstidning till försäljning anser jag är bra marknadsföring av hobbyn.

Stig


Hej Stig!

Om jag förstår texten rätt i SMFF´s styrelsemötesprotokoll från 28 -29/1 2012  upphör lösnummerförsäljningen från nr 2 2012 , troligtvis upphör då också möjligheterna att läsa nya nummer på våra svenska bibliotek efter detta utgivningsdatum.

Modellflygnytt kommer som jag tolkar det endast att vara tillgänglig för SMFF´s medlemmar och ingå i medlemsavgiften som är 100 kr för juniorer och 370 kr för seniorer under 2012.

Av texten framgår att den som så önskar kan prenumerera på tidningen för 379 kr/år.

Klippt text/////////                                                                                                                                      Beslutades:                                                                                                                                                  att avsluta lösnummerförsäljningen av Modellflygnytt i kiosker och tidningsombud.                           
att införa 12 månaders prenumeration på Modellflygnytt för 379 kr med start nr 2/2012 med anledning av att lösnummerförsäljningen beslutats att upphöra.
Text enligt ovan klippt ur protokoll   

http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_21131/cf_78/SMFF_Prkll_1-12_-_1-15.PDF       
///////////////

Jag har kanske tolkat protokollet fel, men då får vi säkert ett tillrättaläggande om bakgrunden till detta beslut här.

Mvh
Mats Erlandsson
http://www.ripamfk.com

2012-02-29 09:42:54
RE: Modellflygnytt    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: mats
Om jag förstår texten rätt i SMFF´s styrelsemötesprotokoll från 28 -29/1 2012  upphör lösnummerförsäljningen från nr 2 2012 , troligtvis upphör då också möjligheterna att läsa nya nummer på våra svenska bibliotek efter detta utgivningsdatum.




Tråkigt att SMFF måste gå på defensiven.

Stig

2012-02-29 09:59:23
RE: Modellflygnytt    
Rolle
Skicka mail
 
Citat från: Stig H

Tråkigt att SMFF måste gå på defensiven.

Stig


Eller så vänder man upp-och-ned på pappret och ser att SMFF går på offensiven och satsar de ekonomiska resurserna där man ser att de gör större nytta.

Rolle
Det är skillnad på olika !!

2012-02-29 11:26:53
RE: Modellflygnytt    
Joacim
jockegoransson@telia.com
Modellflygnytt, alltid trevligt att få i brevlådan, läsa om de olika grenarna och personerna bakom. När det begav sig och det "värsta" inom elflyg man kunde hitta var en växlad speed 600 i tidningen så skrev jag själv ett antal bidrag för att lyfta ämnet lite.

Jag gillar stora och fina bilder, är det en bild som är värd att visas så är det bara att visa den, jag tycker det är roligare än textutfyllnad eller allmänt babbel.

Jag förundras ofta över att det alltid skall diskuteras SMFF politik på SVENSKTMODELLFLYG.SE, borde ju snart få en helt egen kategori/ avdelning här på forumet då endel skall diskutera detta förbund till oändligheten och vidare. Men det har ju endel underhållningsvärde, för skapas det en tråd med ett förbund som ämne vet man att det spårar ur rätt snabbt.



............................
www.wattsup.se
16kw klubben :)

2012-02-29 11:29:20
RE: Modellflygnytt    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Jag tycker nästan alltid det är kul att få MFN i brevlådan och hade gärna sett ännu fler artiklar om allt möjligt inom modellflyg.
Dock får vi ju vara ärliga mot oss själva, skriver "VI" inte något så blir det ju därefter, skit in, skit ut s.a.s.

Fatta pennan och skriv, inget inom modellflyg är för litet för att skrivas om i "VÅR" tidning.

Jag vill dock komma med en liten anmärkning, och hoppas nu inte att det blir något som upplevs negativt av varken artikelförfattaren eller redaktören.
I en tidning med en redaktör så borde det rimligen finnas någon form av redaktionell granskning av inskickat material, och dito korrektur av text. Att sitta och läsa en hel artikel skriven i "talskrift" med "sms förkortningar" lite varstans drar ner helhetsbetyget.
Det finns utmärkta hjälpmedel i de flesta ordbehandlingsprogram som kan avhjälpa detta helt automatiskt.

Med tanke på att redaktionen uppenbarligen refuserat visst material med hänvisning till att bilderna var av för dålig kvalitet så borde rimligen detsamma gälla text tycker jag.

Annars tycker jag som sagt att det ALLTID är kul att få MFN i brevlådan, ser redan fram emot den 20/4!!!
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2012-02-29 11:29:50 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2012-03-01 13:19:52
RE: Modellflygnytt    
sommrsol
Skicka mail
Hej Gänget! Jag kan inte låta bli att återkomma, för nu tycker jag det börjar bli positiva vibbar här och konstruktiva idéer. Så var det det där med material tillen  tidnings redaktör.

För egen del ville jag har materialet – såväl text som bilder – på en Cd-skiva. Varför? Jo, kommer underlaget i annan form är det lätt att det försvinner. Datorer kan paja, de kan stjälas (råkae jag ut för tre gånger!), varpå mycket/allt kan försvinna. Har man hela produktionen på 5-6 Cd-skivor, så är man säker i alla lägen. Skivorna tas hem, då mörkret faller och allt finns bevarat nästa dag även om olyckan varit framme! Bäst så, enklast, säkrast. Jag vet, för på min första tid kunde det hända,. att man fick lägga dagar på att knappa in mängder av artiklar, som tjyven tog med sig.

NC Aircombat understryker en väsentlig grej, som oftast glöms bort. Det finns textredigeringsprogram, som rätter och städar det skrivna, så att det bli tryckfähigt och lättläst. Det kan inte nog betonas, för därmed bör INGEN vara rädd för att skriva.

Så – någon undrade hur man gjorde INNAN digitalbilder kom fram. Jo, på den  tiden fick man exponerat bilden i kameran, framkalla filmen, sedan framkalla en analog bild, sedan reproducera/rastrera den i en  reprokamera för tryck i s k boktryck, så att bilden blev rastererad (grova raster för dagspress, finare för veckopress och än finare för djuptryck. Nu trycker man så gott som enbart i s k offsettryck, som tillsammans med digitalbilder har gjort jobbet mycket enklare än vad det var för bara ett trettiotal år sedan. Det kallas utveckling och tack för den1

Det var det! Hälsning!
Sture Tingwall

2012-03-05 20:17:26
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Med all respekt, men att skicka CD-skivor med Posten är ungefär som att koppla en hästvagn efter en traktor för att åka 1 mil till livsmedelsaffären för att handla mat. Eller nåt.

Jag efterlyste tidigare en liten notis i MFN om hur red vill ha sitt material inskickat, men egentligen behövs det nog inte. Den som vill skicka CD med Posten kan ju göra det. Den som vill använda modernare varianter använder Sprend.com, Dropbox, Google docs eller liknande. Eller mail för den delen. MFN red har säkert postlåda som räcker till.

Vad gäller lagring av data är knappast CD-skivor den bästa varianten längre. Lagring (backup) på en molntjänst - typ Dropbox eller Google Docs - plus lokal lagring i form av nätverks-hårddisk (med RAID-spegling) är den lösning jag skulle välja om jag vore redaktör för en tidning. Då finns datan säkrad både lokalt och globalt. Tar tjuvar den lokala disken, så finns datan kvar i molnet. Brinner huset ner, ja även då finns datan kvar i molnet (men CD-skivorna har brunnit upp). En nätverks-HD kan dessutom gömmas i en garderob eller liknande så att stöldrisken minskar. Och skulle händelsevis den molntjänst man använder försvinna, ja då finns ju den lokala nätverks-HD:n kvar. O.s.v.

Jaja, nu var detta inte en tråd om datorteknik, men jag tror att Du som läser det här förstår vad jag menar.

Och det här var så klart ett inlägg i all välmening, för att visa på att det finns modernare alternativ. Så Du som läser detta: Skriv, skriv, skriv och överför det på det sätt Du föredrar till MFN. Heja, heja!

/Dix

2012-03-05 20:34:00
RE: Modellflygnytt    
airfoil
jost207@koping.net
Finns det inte en risk att man avhändar sig copywright om man lagrar bilder på molntjänster?

Facebook har väl den regeln, och det skulle faktiskt förvåna mej om inte Googletjänsterna också innebär att dom tar sig rätten att sälja DINA bilder till vem som helst.

2012-03-05 20:46:56
RE: Modellflygnytt    
pgrts
Skicka mail
Jag kanske är rysligt gammaldags - men nog måste väl SMFF och MODELLFLYGNYTT ha tillgång till egen/hyrd webplats med praktiskt sett obegränsad kapacitet för både mail och placering av filer och backuper utan att ta till molntjänster och annat reklamfinansierat? Det kostar ju inte mer än ett par tior i månaden för en klubb eller privatperson så nog borde väl ett förbund ha den resursen.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.

2012-03-05 20:56:48
RE: Modellflygnytt    
StaffanA
Skicka mail
Fråga SBAB eller Bilprovning om hur säker information är i molnet..

2012-03-05 21:53:14
RE: Modellflygnytt    
Dix
Skicka mail
Nu börjar nog den här diskussionen spåra ur, men definitionen "molntjänst" är knappast liktydig med reklamfinansierad internettjänst. Man kan köpa icke-reklamfinansierad internettjänst för lagring, vilket främst företag och liknande gör i allt större utsträckning. Går bra att göra som privatperson också, t.ex. hade väl Telia en kampanj för några år sen om att "lagring av foton på internet" ingick gratis i deras erbjudande o.s.v.

Facebooks copyright-policy har varit under diskussion i "media" (dvs tidningar, TV, o.s.v.), men så nämnde jag inte heller Facebook som lagringsplats för data på internet. Jag skulle snarare klassa Facebook som socialt media på internet, som inte i första hand är tänkt som lagringsplats av filer.

Googles policy är otäck på ett annat sätt, eftersom dom använder information (mail t.ex.) som man lagrar hos dom för att bl.a. skräddarsy reklam efter. Det är t.ex. ingen slump att jag får upp reklam för Hobbyking i min gmail. Man skulle kunna säga att "kostar det inte, så smakar det kanske inte så gott heller".

Notera att jag inte sa att lagring av filer "på internet" är super-säkert. Vad jag sa var att en kombination av nätverks-HD med RAID-spegling plus backup (helst automatisk) till internettjänst för fillagring är något jag rekommenderar och själv använder för kritisk data. Men var och en gör som han/hon vill. Ju.

Som sagt, nu börjar den här diskussionen spåra ur och ska vi fortsätta den får vi nog flytta till "Off-topic". Den här tråden handlar om MFN och att skriva artiklar till MFN. Så gör gärna det. Eller läs bara allt trevligt i MFN när den dimper ner i brevlådan.

Heja, heja!

/Dix
*** Redigerat av Dix klockan 2012-03-05 21:57:44 ***

2012-05-28 14:42:09
RE: Modellflygnytt    
Stig H
Skicka mail
Nummer 2-2012 var tydligen sista Modellflygnytt till försäljning och på bibliotek.
Eftersom jag tillhör de som brukat läsa tidningen på biblioteket, gjorde jag i dag en framställan om att man där skulle nappa på erbjudandet från SMFF om att prenumerera på 6 nummer i taget utan krav på medlemskap. 

Fler kan säkert följa mitt exempel ute i landet

Stig 

2012-05-29 09:06:59
RE: Modellflygnytt    
tobbepostis
Skicka mail
Conny Å är en F3A nörd.Därför blir det mycket F3A inte så konstigt.Sen kan ju vem som helst skriva om sina byggen och skicka bilder istället för att gnälla

2012-07-09 00:25:17
RE: Modellflygnytt    
pjaett
Skicka mail
Jaha vilket liv det blev efter mitt pubertala...har tvekat att ge mig in i tråden igen, har ju egentligen inte behövts eftersom Jack förklarat så bra vad jag menade. Tack Jack! Som airfoil sa är Prettner legend bland rcflygare och det kommer att bli fler i framtiden i dom nya rcgrenarna.
Synd bara att biblioteket plockat bort... men tidningen har väl inte mindre läsarkrets än vilken annan "smal" blaska som helst. Bra initiativ, Stig..charma
vh/R
tobbepostis; agree with you
/R
*** Redigerat av pjaett klockan 2012-07-09 21:09:39 ***

2012-07-09 00:43:37
RE: Modellflygnytt    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
 
Citat från: McRegor
Tidningen hade ett rätt hyggligt innehåll denna gång tycker jag - klart godkänd.
Men skall man anmärka på nåt så är det väl att bilderna, om än fina, kanske tar liiite för mycket plats. Kan ju bero på brist på övrigt material och då blir det ju gärna så att man ger mera plats för bilder.
Det finns utrymme för förbättringar men samtidigt tycker jag att man är på rätt väg så tolka inte detta inlägg negativt.
Med lite tips från oss medlemmar och kanske t o m någon ny skribent som kan hjälpa till med flera artiklar, t ex  om RC-segel, så blir den ännu bättre. Såg att gamle "pylon-räven" Åke Karlsson tagit sig an redaktörsskapet så jag önskar honom lycka till.
Hälsningar
Roger


Bra skriver Roger!

Bidrar vi med flera artiklar/bilder (Ej förstora) så kan det nog bli gott mos som jag brukar säga. Kanske skulle de 6? utgåvorna ha en specifik avdelning? T.ex. Nr 1 halva tidningen med Segel, Nästa friflyg eller liknande. Dock med annat med men med en kategori?

Bara en ren tanke!

2012-07-09 07:31:17
RE: Modellflygnytt    
pgrts
Skicka mail
 
Citat från: Kalle_Flygare
Kanske skulle de 6? utgåvorna ha en specifik avdelning? T.ex. Nr 1 halva tidningen med Segel, Nästa friflyg eller liknande. Dock med annat med men med en kategori?


Jag tycker inte att det är fel alls med att se hur andra gör. Vår granne i söder Modellflyvenyt har fått ett fint upplägg. Där är alla grenredaktörer presenterade med bild (i varje nummer?) så att man kan se vem det är och hur man eventuellt ken skicka in bidrag till rätt person.
Jag tror att de på det sättet får lite mera ansvar och på så sätt lättare tar del i produktionen av sin del i tidningen. Sedan är danskarna väldigt nöjda med tidningens redaktör omjag har förstått det rätt när jag pratat med några.

En annan rutin de har är att ha en liten bild på artikelförfattaren tillsammans med de olika artiklarna - kul och ger en personlig prägel.

SMFF har även ett redaktionsråd enligt hemsidan men där verkar det inte som att man kommit mycket längre, för när jag pratade med en i listan så verkade han tämligen ovetande och får inte del av materialet som skickas till adressen som finns till rådet.
Jag håller med Roger om att vi får hålla tummarna för att Åke Karlsson blir lite varm i kläderna och får resurser att verkställa ambitionerna som ju är fina.
/P@rik www.ripamfk.com
Flyger mest sånt som ryms i den lilla bilen tillsammans med ett par jyckar.