Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2
2012-01-14 20:12:23
Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Min byggtråd börjar bli så bildtung och seg att ladda att jag brutit tråden och fortsätter här med del två i bygget av en Tony Nijhuis Spitfire Mk IX.

Del ett av tråden hittar du här: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 1

Har börjat fundera på vilken förebild jag ska måla planet efter och det här är en möjlig kandidat:


Hade en diskussion i klubblokalen i onsdags med några erfarna byggare och efter det bestämde jag mig för att fälla in skevservona bakom en lucka och limma fast servot direkt i luckan med silikon. (Tack för tipsen, Magnus, Henry mfl)

För att lyckas med detta började jag med att limma en sarg av furu där servot ska sitta:


Sedan tillverkade jag en pappersmall för servoluckan.


Har ändrat mig angående flaps. Jag är rädd att de tillför mer vikt än vad de gör nytta så jag skippar dem och kör utan (enligt ritning).

Innan jag kunde planka undersidan behövde jag skära ut hål för landningsstället. För ett par år sedan köpte jag en hålskärare på Panduro som blir perfekt verktyg för jobbet.

Med anledning av senaste dagarnas snyltreklamdebatt så ska jag kanske tillägga att det här är en totalt osponsrad byggtråd (,om man inte räknar med familjens stöd genom att jag får smyga ner i hobbyrummet när jag varit snäll.)

Ena hålet blev perfekt, men jag gjorde ett stort räknefel när andra hålet skulle skäras, så jag fick limma tillbaka "hålet". Så kan det gå när man är för trött för att bygga!


Tack för ditt tips om plankning, Ulf. Hade mycket nytta av tipset även om jag ändrade mig och bestämde mig för att planka undersidan först.
Plankade därefter in väggarna runt hålen så det inte kommer upp skräp i vingen så lätt.


Dags att tillverka skevrodren. För att få till de elliptiska och svängda rodren tillverkar jag dem direkt på vingplankningen. Framkanten limmas fast i plankningen efter jag täckt framkanten med eltejp (så jag inte limmar ihop rodret med vingen av misstag:


Spryglarna limmas också fast mot plankningen:


Nu återstår bara kabeldragning innan det är dags för att planka översidan:


Visst börjar formen på vingen påminna om en Spitfire?


  /Mattias


*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-14 20:13:31 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-14 20:17:53 ***

2012-01-14 21:38:09
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Puggen
Skicka mail
Vilken underbar vinge att beskåda, nästan synd att planka igen den 

/Roffe

2012-01-15 07:20:35
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Ja, det hade varit snyggt att klä vingen i transparant klädsel, men inte särskilt skalenligt...

Jag är lite orolig inför plankningen av översidan. Dels för om jag missat något moment, och dels för att det känns som definitivt,

Har dessutom hittat ett skalfel på ritningen som jag inte vet om jag ska korrigera, På ritningen avslutades höjdrodret med en balansyta i 45-rader, men Mk IX avslutades i 90-grader (Höjdroder Mk IX MH434)
Känns tråkigt att såga isär de nytillverkade rodren.
/Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-15 12:37:07 ***

2012-01-16 20:31:47
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Måste bara säga att det ser bra ut.

/Ulf

2012-01-17 19:00:35
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tackar för de uppmuntrande tillropen!

Det är nu jag börjar lämna min hemmaplan och ge mig ut på okända vatten med plankning, glasfiber/epoxy och sprutmålning...

Här drar jag servokablar och tejpar fast dem noga så jag kan komma åt dem senare. Viktigt att ta bilder innan plankningen så jag vet hur det ser ut för framtida installationer och reparationer


En sista bild:


Kletade på trälim innan jag satte fast balsaarket med alla vikter, strumpor och klämmor jag kunde uppbringa. Jag använde Titebond-limmet men tyckte det torkade lite väl fort. Nästan så jag inte hann stryka på limmet på alla spryglar innan det bildats en torr hinna.


Plankning färdig. Hålkanten där jag leder ut kablarna förstärktes med en ring av 0,8mm plywood på insidan:


Det är inte det lättaste att limma dit framkanten av 12mm´s hård balsa med en Spitfirevinges krökning! Det krävdes en hel del blötning, böjning och tejpning innan framkanten kom på plats och kunde fixeras med lite CA-lim i ändarna.


  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-17 19:01:06 ***

2012-01-22 16:59:02
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Det har inte blivit så mycket byggtid i veckan, men några småsaker har jag ändå hunnit med.

Klädde insidan av hjulhusen med 1,5mm balsa. För att få till rundningen blötte jag balsaplankningen med fönsterputs och rullade upp det på plåtburkar med lämplig diameter, där träet fick torka över natten:


Sedan var det bara att limma dit hjulhuset med CA-lim.


Lite lätt sliparbete återstår:


Jag såg Ulfs smarta lösning i hans Lysanderbyggtråd däe han markerade håltagning med en ståldubb, och jag snodde idén rakt av. Jag hade ett färdigt 8mm dubb hemma som gjorde att infästningen och inpassningen av vingen gick smidigt:


Hade hoppats på att provflyga min nya EDF i helgen, men snöstormen gjorde att jag fick nöja mig med lite torrflygning och ett inspirerande provmontage inför fortsättningen:






  /Mattias

2012-01-24 21:05:44
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Känner att jag behöver en liten paus i sliparbetet, så jag ägnar veckan åt att tillverka lite skaladetaljer.

Avgasrören på en Griffon-motor är viktiga för utseendet på Spitfiren. Dessutom behövs det 12 st av dem. I orginalritningen är förslaget att tillverka dem genom att tälja till balsablock, men jag valde att tillverka dem av krympslag.

Tillverkade först en plugg av plywood som jag skruvade fast i ett trästycka:


Borrade ett hål i trästycket där jag stack in en rundstav med 8mm diameter.


Sedan var det bara att trä på en bit krympslang från Clas Ohlson och börja serietillverkningen:


Jag kommer senare att limma fast dem mot kroppen med hjälp av av småbitar av rundstaven, men tills dess gör jag ett provmontage:


Inte helt perfekt, men med lite träning så får det duga till "stand-far away-scale".


Så här ser originalet ut:


   /Mattias






*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-24 21:18:52 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-24 23:29:57 ***

2012-01-24 21:30:25
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
nilsson
anders.nilsson@habo.net
Härligt Mattias!
Ser bra ut med utblåsen.
Roligt med en sån kreativ modellbyggarnda.
Blir ett mycket fint bygge ser fram mot fina spit flygningarna över fältet i vår.

2012-01-24 21:56:54
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Richthofen1995
Skicka mail
Sagoligt vackert!! håll uppe glöden.

//Samuel
Sponsored by aiR/CPro

2012-01-24 22:43:01
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Patrick.Ericson
Skicka mail
Hej!
Har följt din tråd på avstånd och sällar mig till skaran som gillar bygget men iom uppfinnesrikedomen för att få till avgasrören så kan jag inte hålla tyst längre.
Fantastiskt

Fortsätt nu att bygga och förgyll våra kvällar så kommer sommaren fortare än vi anar!

Mvh Patrick
Mullsjöflygarnas hemsida: mlanda.webs.com
Min blogg denightspecial.blogspot.com

2012-01-24 22:57:52
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Jensus
Skicka mail
Hej Mathias..  Ja kan bara hålla med föregående inlägg vilken kreativitet med avgasrören av krymp slang riktigt häftig lösning.. Jätte fint bygge. Vad jag för stod så var du från Falköping va? Då måste du ju komma bort i helgen till Stenstorps bygglokal på en kopp kaffe.  Vi ska nämligen ha speed building av modellflyg plan där då ja av de lite enklare varianter då vill säga vi ska bygga våra aircombat modellplan då som vi ska ha och tävla med inför säsongen 2012. Men men det kan ju alltid vara kul och prata modellflyg om du inte har annat för dig till helgen..  Mvh Jens Herrljunga modellflygklubb

2012-01-24 23:29:10
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tack för alla superlativer!
Det är sånt beröm som ger ny energi till byggrummet när det känns som mörkast i balsadammet.

Jens, jag kanske tar en sväng förbi Denny och hans byggorgie i Stenstorp i helgen.
  /Mattias

PS. Jens, det var jag som tog alla fina kort på dig i somras... DS

Aircombat på Maxlanda

2012-01-25 01:13:52
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Jensus
Skicka mail
Ja jag kom på det efter lite forskning här
Kanske inte den mest glamorösa bilden på mig som jag har sett viken min
Mvh Jens

2012-01-26 16:06:45
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Ulf
Skicka mail
Hej
Vad det börjar se färdigt ut. Glasning nästa???.

/Ulf

2012-01-26 18:04:02
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej Ulf!
Tyvärr är det bara en synvilla. Innan jag kan glasa så ska jag fixa:
-Sidoroder
-2st Skevroder
-2 st Luftintag/kylare
-Cockpitinredning
-2st "Fairings" (oroar mig för det)
-2 st "Bulges
-Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa...

Dessutom härjar vattkopporna i familjen som sätter ner byggtakten.
/Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-26 18:04:15 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-26 18:11:41 ***

2012-01-26 21:16:40
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Ulf
Skicka mail
 
Citat från: firstflight
Hej Ulf!
Tyvärr är det bara en synvilla. Innan jag kan glasa så ska jag fixa:
-Sidoroder
-2st Skevroder
-2 st Luftintag/kylare
-Cockpitinredning
-2st "Fairings" (oroar mig för det)
-2 st "Bulges
-Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa...

Dessutom härjar vattkopporna i familjen som sätter ner byggtakten.
/Mattias


Jag förstår ligger själv hemma med värdens förkylning. Man får inte känna press då försvinner allt det roliga.

/Ulf A

2012-01-26 21:19:51
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Bordet under spitten,,kult!!  Och så en grön rya !  Läckert !

2012-01-28 14:44:00
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: Kimmen
Bordet under spitten,,kult!!   Och så en grön rya !  Läckert !


Oops, hoppas inte frun ser att jag använder arvegodset som flygplansuppställning....

Har fortsatt pilla på lite detaljer idag. Även om det inte ska bli någon skalamaskin att tävla med, så är ändå det trevligt med en lite mer skalenlig cockpit än denna:


Skar ut ett balsadäck och ett extraspant efter förebilder jag hittade på nätet:


Ett litet tips för att ta invändiga mått. Ta två trälister och sammanfoga dem med krympplast, blir ett enkelt skjutmått:


Börjar arta sig:


Nålar dit delarna temporärt, ingen idé att slimma fast dem innan kroppen är glasad. Jag skär också ut mer framför piloten än vad som ritningen anger, för att efterlikna originalet. Böjer en list av 0,8mm plywood runt extraspantet.

Instrumentbräden är utskriven på bläckstråleskrivaren från en bild jag hittade på nätet:


/Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-28 14:46:07 ***

2012-02-03 19:51:32
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
God kväll!

Att få till snygga "fairings" var ingen barnlek (övergången mellan vingen och kroppen).

Började med att plasta in vingen så jag inte skulle limma fast den i kroppen oavsiktligt:


Därefter limmade jag fast 0,8mm plywood på kroppen och klämde fast den med vingen:


Triangeln bakom vingen byggde jag i 3mm lättplywood. Här hade det varit en stor hjälp om det funnits en detalj på ritningen. Nu blev det mycket slipande och inpassningsjobb:


Med hjälp av ett par hjälpspant kunde jag sedan fästa plywooden runt spanten och kroppen. Innan jag limmade fast plankningen hade jag lagt balsat i blöt över natten rullad mot en termos:


Det var svårt att få till den dubbelkrökta ytan och plankningen sprack på flera ställen. Fick laga det i efterhand genom att limma fast balsakilar.

Den främre delen av övergången tillverkade jag av mjuk solid balsa som slipades till rätt form. Nu återstår bara lite finslipning:


Har också tillverkat sidoroder i veckan. Liksom för höjdrodren använde jag en nedskalad ritning från 72-tumsversionen. Istället för att bygga upp rodret med en hel framkantslist och ett massivt överstycke skar jag ut hela rodret ur ett 2,5 flak och limmade lister på båda sidan av flaket. Verkade enklare att få ett rakt roder på det sättet:


Eltejpen sitter där för jag inte ska slipa ner listen av misstag:


Provmontage:


Idag ringde det på dörren och en glad postkille lämnade över ett EMS-paket med propeller, spinner och batteri direkt från Singapore.
I bilden syns även några av färgburkarna som jag hämtade i måndags. Det kommer gå åt några stycken....


  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-03 19:56:18 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-03 19:58:31 ***

2012-02-05 17:54:08
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Ska man få plats med en fet Merlin-motor så behöver jag tjocka på nosen med ett par bulor:


Det var svårt att få till symmetriska bulor och jag har inte hittat några bra bilder som visar hur de såg ut på Mk IX. Nåja, det blir förhoppningsvis tillräckligt bra. Dags att börja spackla, slipa, spackla, slipa, spackla...


När jag skar ut skevrodren klantade jag till det för mig själv. Lyckades trycka tummen genom plankningen. Suck och stön!


Jag hade inga lämpliga dubbar för att markera ut gångjärnshålen, med några skruvar med kullriga huvuden fungerade lika bra:




Tillverkade också "bulorna" för kanonerna och använde min lilla plast-spitfire som förebild:


Nu återstår bara att blöta dem så de passar vingen:


Efter det inträffade dagens andra klantighet. Lyckades suga in plastmodellens kåpa i centraldammsugaren!!! Där fick jag för att jag skulle imponera på familjen med att snygga till i hobbyrummet.

  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-05 17:55:32 ***

2012-02-22 21:45:35
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tillbaka från en härlig sportlovsvecka (utan gips).

Innan jag drog till fjälls hann jag skära in en hård trä list som fick utgöra fäste för sporrstället:


Sedan var det bara att slipa till formen. La lite tejp runt staven så jag inte skulle slipa för djupt.


Rundade till övergången mellan kropp och vinge med lite skräpbalsa och spackel som slipades till rätt form:


Slipa, slipa, slipa. Någon gång måste man sätta ner foten och bestämma sig för att man slipat och spacklat tillräckligt. I dag tog jag mod till mig och tog med kroppen till klubblokalen för att börja glasa den.
Lägg märke till den signerade tavlan med några flygande förebilder till min Spit.


Började med att lägga ut glasfiberväven runt kroppen och borsta den försiktigt med en borste. Den statiska elektriciteten som bildades då "sög" fast väven mot kroppen och jag bestämde mig för att försöka klä hela kroppen fram till stabben i ett stycke. En gammal Tiger Moth vakar över mitt arbete:


För att skära i glasfiberväv underlättar det mycket om man har en sådan här rullkniv:


Så var det bara att börja, blandade till 15 ml av Biltemas lamineringsepoxy och droppade ut den över väven. Den här epoxyn är luktfri vid användning, men avger osunda ångor vid härdning, därför känns det bra att hålla till i klubblokalen där det oftast är folktomt samt finns en ventilerad bänk:


Strök sedan ut epoxyn med ett SF-kort som hade den rätta hårdheten och spänsten (testade ett Visa-kort också, men det var för hårt...). Lägg också märke till att jag fått tag i Nitrilhandskar som ska motstå epoxyn.


Arbetet fortskred utan intermezzon, unnade mig dock en social kopp kaffe halvvägs:


För att suga upp överflödigt epoxy avslutade jag arbetet med att rulla jag en toarulle över kroppen.


Nu får planet torka fram till helgen då resten ska kläs:



  mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-22 21:48:46 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-22 21:51:00 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-22 21:54:53 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-02-22 21:56:56 ***

2012-02-24 12:31:01
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Olle_W
Skicka mail
Hej!
Snyggt bygge och intressant att följa.
Säg mig, det där med glasfiberväv och epoxi, blir det mycket starkare än nån annan klädsel? Blir det inte tungt?
Skulle vara intressant att höra dit resonemang kring detta.
När jag höll på för drygt 30 år sen innan återfallet så klädde vi balsakonstruktionerna med något som kallades sky-loft, en tunn väv med trådarna/fibrerna åt alla möjliga håll. Denna blöttes och lackades fast och sen var det bara att lacka på med cellulosalack och sen slipa, lacka, slipa, lacka slipa. Vad jag minns gav detta en väldigt liten viktökning men kärrorna blev väldigt starka av det och ytan blev superbra. Sen målning och sen på med klarlack.
/OW

2012-02-24 20:09:24
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej Olle!

Det är en intressant frågeställning du kom med. Jag har aldrigt klätt en hel modell med glasfiber förut och var inledningsvis orolig för vikten.

Efter att ha läst på lite så blev jag lite lugnare. Väven väger 25 gram per kvadratmeter och då ska man tillföra lika mycket epoxy. Så har planet en yta på två kvadratmeter borde klädseln inte väga mer än 100g plus färg.

I en annan byggtråd på en engelsk site finns en kille som bygger en likadan Spitfire. För honom vägde kroppens väv, epoxy, spackel, färg, cockpit och pilot totalt 148 gram.

Någonstans går gränsen för hur små plan man kan klä med glasfiber, men 100-150 gram klädsel känns ok på ett 3 kilosplan för att få en hållbar yta med riktig warbird-målning.

Ett problem som jag inte löst än är hur jag ska klä roderytorna som är öppna. Vet inte hur bra det går att måla på Oracover med Acrylfärg?

  /Mattias

2012-02-25 18:40:51
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
F3A-anders
Skicka mail
Jag har glasat ett antal F3A-modeller genom åren. Viktökningen kan bli avsevärd om man är oförsiktig. En sak som påverkar är balsakvalite`n. Ju lättare balsa desto tyngre glasning. Anledningen är att den tunna finishepoxyn sugs i i träet när den läggs på. Lättare balsa suger in mer epoxy.
Det finns doch ett utmärkt knep att komma runt detta. Man använder 24-timmars epoxylim att lägga på väven med. En mindre mängd lim blandas och spädes sedan med mycket aceton, blandningen ska vara rinnig som vatten. Väven läggs på modellen precis som beskrivet ovan, sedan penslas det förtunnade limmet på. När blandningen stryks ut över ytan dunstar acetonet snabbt och kvar blir endast limmet som är så trögflytande att det inte sugs in i balsan i någon större grad. Efter en ordentlig slipning av skarvar kan ett lager tunn finishepoxy penslas på för att slutligen fylla väven.
Efter ordentlig slipning penslas kroppen med passande grundfärg. Grundfärgen måste jobbas in ordentligt i ytan för att fylla all sk pinholes i epoxyn. Grundfärgen ska sedan slipas så tunn att färgskiftningarna i balsan börjar synas. Färg är tungt. Här kommer sedan det roligaste jobbet, att maska och spruta modellen!

Mvh Anders J

PS Jag måste naturligtvis tala om att jag tycker om att se ett snyggt balabygge som det här! DS
*** Redigerat av F3A-anders klockan 2012-02-25 18:43:26 ***

2012-02-26 12:24:29
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej Anders!
Bra glasningstips. Jag ska försöka komma ihåg dem till nästa bygge (som blir nog blir 4-motorigt!)

Hur gör man så det blir lagom mycket epoxy i andra omgången! Jag testade att stryka ut andra omgången med ett kreditkort, men nu kan jag fortfarnde ana strukturen från väven.
  mvh Mattias 

2012-02-26 16:31:57
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
F3A-anders
Skicka mail
Nu vet inte jag hur mycket epoxy du lagt på. Andra lagret penslade jag alltid på. I regel går det att slipa betydligt mer än man tror. Var försiktig om du ser något område där du missat att väta väven ordentligt. Då är det bara att pensla på lite till. Genomslipningar blir alltid lite jobbiga att fixa. det gäller att ligga på gränsen!

Mvh Anders J

2012-02-27 14:13:38
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kan rekommenderá att blanda i bruna microballonger i epoxyn i andra strykningen, blir ändå lättare då och dessutom mycket lättare att slipa.
Ser att använder Biltemas 24 timmars epoxy ..Hur är den? Det är viktigt att epoxyn blir glashård då det annars är svårt att slipa.

När det sedan gäller slipning så finns det inget bättre slippapper än det Portugisiska: Indasa red-line "Rhyno-dry"! Du hittar sådant slippapper hos SGA AB på Gårdsvägen 6 i Bromma! 240 brukar jag använda. 500 före lackning.
.


2012-02-28 19:30:22
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Bra tips, JAKA!

Biltemas Epoxy verkar bli tillräckligt hård, men jag har inget att jämföra med så det är möjligt att det finns hårdare sorter. En klubbkompis håller på att glasa en hel kanot av Biltemas Epoxy, vi får höra med honom om han klarar premiärturen.

PÅ byggfronten är det inte så mycket att visa nu. Spitten står i klubblokalen och härdar ut i väntan på morgondagen.

Jag har täljt till lite mer skaladetaljer som kanske är värda att visas:

Antennen på 72-tumsversionen är mer detaljerad så jag skannade in den och skalade ner den till 87% innan den skrevs ut:


Kärnan till antennen skar jag ut av plywood som sedan laminerades med ett par balsaflak. Sedan var det bara att runda av den med lite sandpapper:


Kylarna under vingen är av massiv balsa på originalritningen, men även här nyttjade jag "storebrors" ritning. Spände fast bitarna med magnetbrädan och limmade dit locket:




Här är en förstoring av hur kylaren ser ut på plastbyggsatsen som jag inspireras av:


  /Mattias

2012-03-06 22:08:53
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Liten sammanfattning av förra veckans pysslande:

Det kom ett brev från England:

Beställde dekaler från Pyramid Models. Dekalerna är utskurna i matt vinyl och de olika färgerna ligger lager på lager, men eftersom lagren är så tunna märks det inte om man inte drar med nageln över en skarv.

Nu är det alltså bestämt att det kommer bli flygarässet Johnnie Johnsons Spitfire EN398 som blir förebilden.  
Här finns det en en del att läsa om honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Johnnie_Johnson_%28RAF_officer%29
och om hans plan: http://spitfireforums.com/index.php?topic=31.0

Jag har också fortsatt tillverka smådelar till planet i form av kanoner, kylare, servoluckor etc. Så här gjorde jag tex luftintagen under kroppen. Började rita upp konturerna på två plan på en balsakloss och sågade ut konturerna med bandsåg:


Skar ut rundningen grovt med kniv innan jag finjusterade med slippapper:


Klart för spackling och glasfiber/epoxy:


Kanonerna tillverkade jag av rundstav som jag filade till rätt form med pelarborrmaskinen som svarv:


Här är byggsatsdelar uppradade i väntan på att glasfiber och epoxylaminera. Börjar nästan se ut som en ARF nu!


Själva planet då, kanske ni undrar?
Jo, det går sakta framåt. Första lagret epoxy är pålagt:


Andra lagret likaså:


Snart är epoxyn nerslipad så det närmar sig första lagret sprutspackel, får se om det hinns med till helgen.
  /mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-03-06 22:10:17 ***

2012-03-07 08:28:33
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Tomas Leijon
Skicka mail
Mattias!
Du bygger så vackert och rätt så man blir alldeles blöt i ögat ju!!
Fortsätt så!

Mvh

Tomas Leijon (som åxå diggar Tony Nijhuis konstruktioner och pysslar lite med en Lancaster då och då när tiden tillåter)

2012-03-07 22:03:12
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: Tomas Leijon
Mattias!
Du bygger så vackert och rätt så man blir alldeles blöt i ögat ju!!
Fortsätt så!

Mvh

Tomas Leijon (som åxå diggar Tony Nijhuis konstruktioner och pysslar lite med en Lancaster då och då när tiden tillåter)


Tack Tomas!
Kul att få sådana superlativ av ett proffs!

Låter intressant med din Lancaster. Det lutar åt att mitt nästa projekt (om det här lyckas) blir 72-tumsversionen av Niijhuis Lancaster. Är det den du bygger?

Var i klubblokalen i kväll och började sprutspackla och slipa på vingen, men vi var 17 personer där ikväll så det blev mest flygsnack och fika. Det märks att säsongen närmar sig!

Jag hann i alla fall slipa ner ena vinghalvans översida:


Räknade också på var slutvikten kommer hamna och kom fram till att jag borde landa på 3,6kg inklusive ett 6s3600 ack.

Det ger en vingbelastning på 80 g/dm3. Låter högt, men Kyosho Spitfire 90 uppges också ha en vingbelastning på 80 g/dm3 och Hangar9 Spitten har 90 g/dm3.

Slutligen har jag en fråga till er om hur jag ska klä sido- och höjdroder. De är ju sprygeluppbyggda och behöver därför kläs innan målning. Tror ni jag kan klä dem med Oracover som jag sedan ruggar med stålull? Kommer min vattenbaserade akrylfärg att fästa då?
  /Mattias

2012-03-07 23:10:49
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Tomas Leijon
Skicka mail
Nej, det är inte den jag bygger.

Mvh
Tomas Leijon

2012-03-08 10:03:54
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
c.bonke
conny@falweb.net
ruskigt snyggy bygge, avis är jag. jag har lite proficover du skulle kunna få.om det inte är för mycket material du behöver. hör av dig. du slipper slipa rugga upp ytan.....

http://www.scalevintageglider.n.nu/


2012-03-08 21:07:16
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Jag kan bara hålla med att det blir bra efter att ha titta på den.

/Ulf

2012-03-09 21:00:46
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: c.bonke
ruskigt snyggy bygge, avis är jag. jag har lite proficover du skulle kunna få.om det inte är för mycket material du behöver. hör av dig. du slipper slipa rugga upp ytan.....



Tack för erbjudandet, Conny!
Jag hör av mig om mina tester med Oracover inte slår väl ut.
/Mattias

2012-03-09 22:10:17
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
nilsson
anders.nilsson@habo.net
Du gör ett fint jobb mattias!.
Om du vill så kan vi ta den gamla skolan med siden alt nylon till fennan.
Jag ställer gärna upp med den kunskap jag har samlat på mig genom åren.
Det är bara att hojja te.
/Anders

2012-03-17 19:28:30
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej igen!
Börjar äntligen se slutet på slip- och spacklingsarbetet. Jag har använt Hagmans sprutspackel för det mesta, men när det tog slut så testade jag Biltemas motsvarande sprutspackel. Visserligen kostade det hälften av Hagmans, men det var mycket hårt och svårtslipat. Så det blev till att köpa mer Hagmans.

Nu är det dags för panellinjer. Jag tänkte göra nedsänkta panellinjer genom att tejpa upp panelmönstret med tunn tejp, spackla över tejpen, slipa ner spacklet för att sedan dra bort tejpen.

Till det behöver jag grafisk tejp, men jag har inte lyckats hitta det i Sverige. (Tips emottas) Till slut hittade jag ett par rullar på E-bay.

Började med att skriva ut en treplansvy över planet och med hjälp av linjaler och en penna ritade jag upp huvuddragen i panellinjerna. Eftersom jag inte är något "skalafreak" så nöjde jag mig med att rita av mönstret på frihand.


Sedan var det "bara" att tejpa upp panellinjerna innan jag la på ett tunt lager med spackel över tejpen.




Gjorde likadant med kroppen. Som ni ser är det en antik linjal som användes för att få till linjerna på den rundade kroppen:


  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-03-17 22:16:48 ***

2012-03-17 20:44:26
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
och så var kroppen tejpad och klar för spackling.


  /Mattias

2012-03-20 18:34:48
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Mate Dogg
Skicka mail
Mycket snyggt bygge! :)

2012-03-29 19:57:57
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tackar Mate Dog!

Tyvärr har jag ägnat senaste veckorna till tyngre projekt som flytta växthus och lägga marksten, men nu ser det äntligen ut att bli bättre byggväder...

Igår målade och inredde jag cockpiten. Jag tänker måla hela planet med Model Master Acryl. Till cockpiten  använde jag "4850 RAF Interior Green".


Jag hittade en bra sida på nätet som visar färgkoderna för olika färgsorter för min specifika Spitfire, EN398: http://www.cybermodeler.com/aircraft/spitfire/spitfire_profile01.shtml

Instrumentbrädan är gjord av ett foto som jag hittade på nätet:


Under tiden som cockpiten s lim torkar, började jag limma fast kylarna och luftintagen under vingarna:


  /Mattias

2012-04-01 11:17:39
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Jag börjar nu se slutet på den här byggfasen. Innan jag kan måla och slutmontera planet behöver jag röja och städa upp i hobbyrummet. Känns som ett oöverstigligt hinder!

Monterade ihop delarna idag för ett provmontage:






Igår kväll fixade jag näst sista? detaljen. Luftintaget gjorde jag av lite överblivet myggnät som limmades fast mot balsaförstärkningen:


Luftintagen limmades fast med trälim innan jag spacklade skarvarna med 30-minuters epoxy och mikroballonger. Så här i närbild syns det att jag behöver lite mera spackling/slipning innan ytan blir perfekt.


För att svarva till kanonerna gjorde jag en hemgjord svarv av pelarborrmaskinen:



  /mvh Mattias

2012-04-04 21:42:40
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
flygrc
Skicka mail
Det var länge sedan jag byggde, blir sugen av denna inspirerande tråd.
Snyggt gjort. 80 g/dm2 går att hantera, själv skulle jag till det inte vilja ha mindre statisk dragkraft än 1,3 gånger vikten.

Lite sent nu men jag har lärt mig ett knep med glasfiber som fungerar till att hålla ner så att laminatepoxin inte drages in så mycket i balsan och det blir lättare att kontrollerar väven.

Lackar först med cellulosalack, när det torkat så slipa med fint slippapper, bara för att ta bort "nopparna"
Klisterduk för att bli av med dammet.
Lägg på glaset och dutta fast den med acetonindränkt trasa.
Då ligger väven stilla när du laminerar så det går att skrapa av mer, korten från en ny kortlek är bra .

Jag blev själv imponerad hur bra det sedan fungerade med tvåkomp-filler som sprutas på(jag använde max mayer),eftersom det mesta slipas bort (väldigt lättslipat)blir det väldigt liten viktökning.
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2012-04-07 16:28:50
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tur man har en förstående familj....


Under gårdagens snöoväder passade vi på att ha en familjedag med legobygge, motion och målning i hobbyrummet. Jag körde kompressorn och utsuget för fullt som synes.

Tänkte beskriva lite om hur jag målar med airbrush, eftersom jag själv haft så svårt att hitta information om det på nätet. Jag använder en spruta från biltema i 300-koronorsklassen. Tycker den fungerar bra även om munstycket sätter ihop sig ibland. Arbetstrycket tycker jag fungerar bäst runt 3 kg för stora ytor och 2-2,5kg när jag "finmålar".

Färgerna är akrylfärger från Model Master och jag späder den till mjölk-viskositet med Testors förtunning:


Till spitfiren använder jag dessa färger:
4746 Medium Gray -Undersidan
4614 German Uniform Feldgrau -Översidans grå fält
4849 RAF Dark Green -Översidans gröna fält
4850 RAF Interior Green -Invändigt
4840 Sky Type -Spinner och bakre markering

Målade först kroppens undersida innan jag täckte den med maskeringstape och matplast:


Jag har tejpat upp ett par inspirationsbilder att följa:


På översidan börjar jag med att måla konturerna av kamouflagemålningen i grått:


Fyller därefter i de grå fälten genom en lätt sprayning som får torka innan slutmålning:


Grå fälten färdiga:


Härligt påskväder ute, perfekt byggväder!


  /mvh Mattias

PS Tack för tipsen, Ola. Ska försöka testa dem i nästa bygge, om byggsuget faller på i höst... DS
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-04-07 16:31:42 ***

2012-04-09 18:38:59
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hoppsan, en av bilderna i förra inlägget var på 12MB, men nu är det fixat.

Målning med airbrush är som sagt inte min starka sida, och som befarat har jag haft bekymmer med "blödning", igensatta munstycken och diverse stänk. Måste bero på sprutan för inte är det väl mitt fel....

Tips på hur jag blir bättre emotses gärna, men så här gjorde jag.
Jag klippte ut mallar som motsvarade de grå fälten jag målat. Rullande tejpbitar på arket innan jag fäste den på vingen. Tanken var att få en mjuk övergång mellan fälten:




Tyvärr "blödde" det under papparket så jag fick klippa nya mallar för att bättra på de grå ytorna.

Monterade också avgasrören genom att montera rundstänger på en remsa av 0,4mm plywood. Därefter kunde jag limma fast avgasrören och plywooden på kroppen.






Nu i slutet på helgen börjar målningen se acceptabel ut. Nu återstår att skyddslacka färgen och få planet att se lite använt ut.




Är det någon som har tips för hur man får målningen att se mer väderbiten ut? Jag har sett att Habo Hobby har färger som heter "Joe´s väderbitningsfärg", kan det vara något att använda?

  /mvh Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2012-04-09 18:44:06 ***

2012-04-10 16:30:24
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Måste säga att det ser mycket bra ut. Kommer den att besöka klubblokalen någon gång?

/Ulf

2012-04-10 18:02:25
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Visst, den planerar ett besök redan i morgon.
Jag kommer jobba de närmsta onsdagarna med att dekorera den och installera utrustningen.
  /mvh Mattias

2012-04-11 21:52:22
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Igår kväll gjorde jag något läskigt! 

För att få ner lystern och färgglansen i lacken tog jag en tuss med stålull och polerade försiktigt ner ytan. Därefter skrapade jag av bly från en blyertspenna över planet och drog ut blyet med en tygtrasa för att få fram ett mer slitet utseende.

Åtgärderna verkade ha lyckats och planet ser mer verklighetstroget ut nu. Kanske kunde gått fram ännu hårdare med nedsmutsningen?

Ikväll hade jag med planet till klubblokalen och monterade dekalerna påhejade av en mängd klubbkompisar, vilket framgår av följande bildserie:

Jag hade en del problem med att få plats med bokstavsbeteckningarna och fick flytta runt dekalerna lite tills jag blev nöjd:


Vinyldekalerna var tillräckligt tunna för att panellinjerna ska synas genom plasten.





Ulf hade med sig sin vackra nästan träfärdiga Lysander. Snyggt!


  /mvh Mattias

2012-04-12 20:51:30
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Hartmann
Skicka mail
Du har byggt en väldigt fin Spitfire. Kul att följa ditt bygge!

Ett tips rörande airbrushning av kamouflagemönster med mjuka övergångar utan att få blödningar är att använda "soft edge foam masking tape" (vet inte om det finns fler fabrikat än 3M, men det är produktnamnet hos dem iallafall). I Sverige finns den att köpa hos billackerarföretag, men går såklart att beställa från utlandet för den som vill det. Håller på med en Spitfire jag med, använde 3M's tape när jag gjorde basmålningen, fungerade klockrent! :)

2012-04-13 07:21:46
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
magnus hägg
Skicka mail
 
Citat från: firstflight
En klubbkompis håller på att glasa en hel kanot av Biltemas Epoxy, vi får höra med honom om han klarar premiärturen.




Jo, tack, jag sjönk inte. Nu har jag lärt mig lite mer om Biltemas epoxi. Som det ser ut i dag är den levererad av någon annan erkänd leverantör som jag tror heter Bepes, eller nåt sånt. Jag vet fler som använt den till stripbyggda kajaker och den har god kvalitet. Numera kan man få bekräftat även av Biltema själva att viktförhållandena om man vill blanda med våg är 100/46.

Hur pass den härdar ut och verkligen blir glashård har egentligen bara med temperatur och tid att göra. Om jag höjer tempen till 25 grader är det skapligt hård efter ett dygn, men ännu hårdare efter tre dygn. Efter ca två veckor är risken mindre att man utsätter lungorna för ohärdat epoxi, då ska varje liten molekyl ha hittat sin kompis och härdat.

Jag har gjort mycket av bearbetningen av ytan med skrapor av olika slag, och då passat på när den varit "lagom" seg. Det är nog svårare på en balsakonstruktion då det ju kräver den del tryck.

Sen har epoxin en speciell egenskap som delvis diskuterats ovan. Den kopierar underliggande ytan. Det har med viskositeten att göra. Man kan aldrig få ytan jämn genom att lägga på flera lager. Det är bara slipningen som ge utjämning. Om man lägger glasfibern i ett tjocktlager, flyter glasfibern upp till ytan. Så den metod jag rekommenderats var tre lager epoxi, först ett mycket sparsamt lager för att täta träfiberytan. Snabbt utdraget med kreditkort. Gick åt extremt lite. Sen ett lager ihop med glasfibern, utdraget med lite gummispackel. Därefter efter ett lager för att få något att slipa i utan att bryta fibern.

Sen ska jag ju erkänna att jag skäms som inte läst och hojtat glada tillrop i den här tråden tidigare. De flesta superlativer är väl redan förbrukade, men jag provar: "Härmed dubbar jag dig till First Officer of the Knights of the Hobbyrums in Mfk Blue Max". Minst. Och ja, jag får väl väl ursäkta mig med att jag haft lite annat att stå i i de senaste månaderna och tar risken att nån moderator slänger ut mig för off-topic-postning. Å andra sidan ska strax gå ner i hobbyrummet och gjuta mig ett DLG-vingfäste. Med vakuum, tror jag ;-).

mvh/magnus

2012-04-21 22:47:36
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Goda nyheter!
Man har hittat tjugo ouppackade Spitfires lådor i Burmas djungler. Snart finns det fler förlagor att bygga modeller av:
http://www.foxnews.com/scitech/2012/04/19/buried-treasure-in-burma-squadron-lost-wwii-spitfires-to-be-exhumed/

/mvh Mattias

2012-04-22 10:55:53
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
P-51
andreas.p85@hotmail.com
Har följt din tråd o tycker planet blev skitsnyggt imponerande! , o dom upphittade kärrorna i burma är ju bara såå häftigt och tydligen Ska det vara griffon versioner också !

Keep up the good work!

/Andreas

2012-04-22 12:02:59
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Tomas Leijon
Skicka mail
Ser bara trevligare och trevligare ut det här Mattias!

Flyger den sen lika bra som den ser ut (och det brukar Tonys kärror göra) så kommer du att ha en buskul sommar framför dig på fältet.

Måste bara pilla klart med min nya lilla Cub först men sen åker Lancastern fram på byggbrädan igen. Sidorodrena står på tur.

Mvh

Tomas Leijon

2012-05-05 19:59:29
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tack för de uppmuntrande orden Tomas, Andreas och ni andra!

De senaste veckorna har ägnats åt stenläggning, växthusbygge och vårbruk, så Spitten har fått ligga och mogna till sig. Idag har jag dock gjort ett ryck och installerat resten av elektroniken.

Åkte dock på ett bakslag. Jag hittade inte fästet för sidorodrets roderhorn när jag provstack genom klädseln. Efter att ha konsulterat gamla byggbilder var det bara att acceptera att jag glömt dem och fick skära upp klädseln och fixa dem i efterhand:


Testade en ny lösning för infästning av skevservona. De monterades direkt på servoluckan med hjälp av den här "superstarka" häftkudden jag hittade på Clas Ohlson:


Gjorde också en provinvägning av tyngdpunkten. Många har fått blya nosen på denna Spit med upp till ett kilo, men tack vare min omdisponering av material verkar tyngdpunkten ligga perfekt utan att jag gjort några justeringar.

Nu återstår bara lite kompletterande målning och radioprogrammering innan det är dags att rulla ut planet från hangaren...
mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-05-05 20:00:03 ***

2012-05-06 20:03:02
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Så var det dags för min Spitfire Mark IXc att taxa ut ur hangaren och visa upp sig för åskådarna:










Så några detaljer som jag inte visat upp ännu. Bakom radioantennen har jag placerat en blinkande röd lysdiod som visar att jag har spänningssatt modellen:


Avgasrören av krympslang ser ganska bra ut (om jag får säja det själv).


Jag valde att inte klä in sporrställets pianotråd med trä för att få lite mer fjädring i stället. Här syns också mitt tidigare misstag som gjorde att jag fick lappa klädseln vid roderhornet:


Bakom motorkåpan sitter batteriluckan fast med magneter. För att kunna ta loss luckan borrade jag ett litet hål i luckan och trädde igenom en tunn svart kabel att dra i:


Till slut en åskådarbild från idag:


Nu är det bara att vänta in flygväder!
  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-05-06 20:10:05 ***

2012-05-07 19:59:10
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
radiocontrol
Skicka mail
Snyggbygge!

/Tommy

2012-05-08 08:49:35
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Jättefin och stort tack för att du gett oss alla glädjen att få följa ditt fantastiska bygge!

2012-05-08 11:46:39
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tack själv för stöd, glada tillrop och kunskap!

Nu återstår bara bra flygväder så jag kan producera en premiärtur inklusive videosnutt innan byggtråden är komplett.

/mvh Mattias

PS Vikten hamnade på 3200gram exklusive ack. Med ack kommer den väga 3800 gram.

2012-05-10 10:23:36
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
jernis
Skicka mail
Riktigt Snygg o kanon bygglogg!
/  Jernis

[ Jag har skaffat mig / byggt 11 modeller.
och under min hela karriär har jag lyckats starta 11 gånger.
(tyvärr 0 landningar) ]

2012-06-06 08:30:07
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
flygrc
Skicka mail
Hur går det, måste varit flygväder?

//Ola
-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på

2012-06-06 17:25:26
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Tyvärr är den på reparation redan!

Under premiärturen så hade jag svårt att trimma in planet i höjdled och det uppträdde mycket nervöst trots små utslag. Jag försökte dra ner farten, men då klippte den och gick i spinn.

Nosen och vinginfästningen lossnade så den har hamnat på reparationsbordet i väntan på inspiration. Det är nog 2 kvällars arbete kvar innan jag kan göra ett nytt försök. Det mest irriterade var att jag inte förstått vad jag gjorde fel.

Mina teorier är att antingen är planet för baktungt (kan jag ha översatt fel från tum till mm?) eller så är linkaget till höjdrodret för klent så rodren inte fungerade när jag fick upp farten.

  mvh Mattias


2012-06-14 21:43:49
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Olle_W
Skicka mail
Hej!
Tråkigt att premiären inte blev lyckad efter allt det fina jobb du gjort. Jag har en hangar 9 spit och den har tyngdpunkten 133 mm från framkanten och där är kordan 360 mm. Jag premiärade min för ett par veckor sedan och den flög hur fint som helst. Landade jättesnällt utan klipptendenser. Landningen blev dessutom med tom tank eftersom jag inte höll ordning på flygtiden så jag fick soppatorsk. Så min med tom tank avvägda tyngdpunkt på 133 mm (av 360) funkade i alla fall bra för mig. Kanske du kan relatera den till din spit.
Hoppas du får klarhet i vad som var fel!
Lycka till!

2012-06-16 12:04:50
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Hej Olle!
Tack för sympatierna och grattis till en lyckad premiär.

Haverikommissionen har inte hitta något enskilt fel, så det är nog en oturlig kombination av fel.
-Vingen verkar vara rak
-Ställt ner utslaget något.
-Förstärkte infästningen till höjdlinkaget.
-Kletade på ett kilo epoxy och CA-lim för att återställa utseendet...
-Tyngdpunkten var i bakre delen av det rekommenderade området. (har nu flyttat fram till främre delen av området). Tyngdpunkten ligger nu på 25% av kordan mot dina 37%, så den borde inte vara baktung. Nijhuis rekommederar tyngdpunkt på 25-30% av kordan.

Planet är lagat förutom målningen som borde bättras på, tänkte dock försöka mig på en ny provflygning i helgen innan jag bättringsmålar.

  mvh Mattias

2012-07-07 23:28:19
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Nu är Spitfiren flugen med bättre facit än vid premiären.

Jag har fortfarande problem med att den lätt går på nosen vid start och landning, men den flyger hyfsat stabilt nu: Jag kommer dock att flytta fram tyngdpunkten lite till samt ställa ner utslagen på höjden.
Kanske jag kan gå ner från 16 till 15 tum på propellern också för att få lite mer markfrigång.

Här kommer en liten film med klipp från första och andra flygningen:
http://www.youtube.com/watch?v=IQ0js-p6QmY


Snart dags att ta tag i Lancastern...
mvh Mattias

2012-07-23 05:59:15
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Så otroligt snygg kärra!

Mycket imponerande!!!

2012-07-25 23:47:57
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
El-Eje
Skicka mail
En fantastik byggtråd med massor av fina bilder och tips
Tråkigt med premiären för er. Så är det många gånger tyvärr... 

Stor Eloge för att du fick lagat det fint och gjort ett nytt försök så snabbt. Hoppas nu allt trim och fix , plus bra flygväder får dig att njuta av det fina bygget

Härlig tråd, stort tålamod! Wow!


El-Eje
Papperspills-mästare -06

2012-08-12 10:44:03
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Tack så mycket för era kommentarer, de värmer!

Tyvärr har jag fortfarande problem med markfrigången. Hade med Spitfiren på fältet igår men trots att gräset var kortklippt grävde propellern ner sig i marken vid starten. En magnet i motorn lossnade då så det blev inget fluget till publikens stora förtret.

Nu har jag limmat fast magneten och kortat propellern från 16 till 15 tum. Får se om jag hinner flyga något i kväll.

När det gäller byggtråd så funderar jag på hur jag ska göra med mitt kommande Lancasterbygge. Även om det här är ett fantastiskt forum så är det krångligt att preparera och lägga upp bilder här. Kändes ibland som jag la mer tid på byggtråden än på själva bygget...

Finns det ett intresse att jag gör en byggtråd till här i någon form, eller ska jag delge bygget på något annat sätt? Jag har bland annat testat att lägga upp en byggtråd på klubbens hemsida: Vad säger ni kloka forumläsare?
  mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-08-12 10:49:14 ***

2012-08-16 15:34:19
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
lada008
Skicka mail
Jättefint bygge
En fråga bara
Hur gör du med panellinjerna du skrev att spacklade över tejpen
låter du tejpen sitta kvar sen efter målningen
Eller ta r du bort den så att en fördjupning uppstår som som indikerar plåtskarv
Lars

2012-08-16 18:07:14
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Ja, jag sprutspacklade över tejpen och slipade sedan bort spacklet så tejpen kom fram igen. Därefter drog jag loss tejpen så det blev en nedsänkning i panellinjen.

Tony Nijhuis som designat modellen lät tejpen sitta kvar och slapp därmed även slipmomentet.

Här är en bild där det syns hur vingen ser ut efter jag dragit bort tejpen:


  /mvh Mattias

PS. Igår gjorde jag två lyckade flygningar. Jag kapade av propellern en tum så jag numera har en trebladig 15x10. Nu hade jag inga problem med markfrigången och motorn dra 85A på sex celler! DS.

2012-08-16 20:35:35
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
lada008
Skicka mail
Ok smart ide att använda sprutspackel på det sättet jag tänkte grundmåla min med paneltejp och göra lika
känns som din ide är lite bättre får bli så nästa gång
Hur är den att landa har hört att Spitfire är som en seglare att landa
stämmer det

2012-08-16 20:36:58
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
lada008
Skicka mail
Ser fram emot en byggtråd med Lancaster
//Lars

2012-08-16 20:58:00
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
lada008
Skicka mail
Vilken Lancaster är det som du tänker bygga ?

2012-08-16 21:25:28
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Om man bortser från landningen i filmen ovan så upplever jag Spitten som ganska lättlandad. Den flyter ut fint har har inga klipptendenser. Precis när den stannar så ställer sig den på nosen.

Lancastern som jag laddar inför är Nijhuis 72-tummare: http://www.tonynijhuisdesigns.co.uk/Lancaster72.htm

mvh Mattias

2012-08-16 21:49:01
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2    
firstflight
Skicka mail
Här är ett kort klipp från gårdagen. Ingen landning jag är stolt över, men allt är helt i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=aDTfpGeQPE8&hd=1

mvh Mattias