Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / 747 i depron för inomhusflyg
2011-11-10 08:02:14
747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Bygge 747-400 i depron.

Jag har länge haft en förkärlek för 747:an. Tycker den är mäktig helt enkelt.
Så varför inte bygga en för inomhusbruk som kan glida fram lite långsamt och mäktigt?
Tänkte mig att köra med fasta utfällda klaffar och en liten snurra framtill som igentligen bara behöver så mycket kraft att planet inte sjunker.

Började med att leta fram en ritning och hittade den på Boeings hemsida:

Ritningen är i formatet DXF så in i Cad-programmet och tog bort måttlinjer och placerade om de olika vyerna lite.
Sparade som DWG och öppnade sedan i AutoDesk Design Review som är en gratisversion där du kan skriva ut "Tiled pages". Skrev sedan ut till min PDF-"skrivare" CutePDF Writer.

Setup jag ska prova med eftersom jag har den liggande är:

Turnigy 1811 Brushless Indoor Motor 1800kv

Propp: 7x3,5

Reglage: 10A

Ack: 2S 200mAh

Servon: HXT500

Från början tänkte jag mig en mittmonterad motor men när jag sen kikade på ritningen från sidan ser jag ju att det inte kommer att funka.
Får bli nosmonterad.

Tänkte också skippa sidoroder och enbart styra med skev och höjd.

Polarn började mumla om LEDer och visst vore det cool med belysning på han men vi får se...

Här är ritningen hoptejpad. Spännvidden är run 950 mm.



Depronbitarna utskurna (3 mm).



Huvudvingarna sitter ju en bit under centrum på kroppen men jag gör det nog lätt för mig och låter dom sitta på centrumdelen av pluskroppen. Man vill ju ha lite stabilitet.

Däremot kanske jag flyttar upp stabben lite och låter den få lite V-form också.

Eftersom jag vill hålla vikten nere blir det inga landningsställ eller lull-lull.

Får se hur vi får till motoratrapperna ...

Det som jag känner lie osäkerhet inför är var jag ska börja med tyngspunkten. Bakåtsvepta vingar och klaff.
Är det någon som har nåt tips vad jag ska börja med?


Har kört med "Aircraft Center of Gravity Calculator" och då får jag TP till ganska långt bak på vingroten.

Men eftersom det här nu är en pluskropp och jag får lyftkraft av hela främre delen av kroppen så ...
Dessutom är det så att den horisontella delan av kroppen baktill sveper uppåt mot fenan kommer den delen även att fungera som "höjdroder".
Ett är säkert: Jag kommer märka om det är rätt eller fel.

Här kommer lite mer bilder:











Börjar likna nåt ...


Målet är att ha luftdop på Bosön nu på lördag.
Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-10 11:50:22
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
Putteman
Skicka mail
Kul  bygge ,, jo just de' var det inte Wesse som byggde en Concorde
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2011-11-10 15:53:43
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
Stig H
Skicka mail
Roligt med helt nya förebilder för modellbyggen. El och depron är ju suveränt när det gäller komma snabbt från ide' till ett luftdop. Jag tycker den ser bra ut så här långt din 747:a.

2011-11-10 16:51:36
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
sommrsol
Skicka mail
Hej Gänget! Kan sånt här verkligen kallas modellflyg? Sture Tingwall

2011-11-10 17:38:52
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Ett mycket härligt projekt .

Och Sture Tingwall , hur tänkte du nu innan du skrev ditt inlägg ? Var och en får självklart ha sina bestämda åsikter om vad som är modellflyg och inte men du behöver inte lufta dina negativa åsikter i nån annans byggtråd för det. Jag tycker personligen att det här projektet visar på en vilja att konstruera och bygga nåt som ingen annan gjort innan.

Keep up the good work Micke !!!!!

Mvh Per Nilsson  Four Direction Composite AB



Flyger bara eldrivet och hang  , medlem i 10 Kw-klubben 

2011-11-10 20:07:02
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
aeroparts
Skicka mail
Kul att se något nytt.
För att få upp intresset lite av airliners. Martin Muller visade sin airbus 310 här kan man säga svävar fram, fylld med helium och över 2m.
Airbus
Det är skönt att se nått som inte bara hovrar inomhus.
Fram för mera flygetyg.
/Lennart
*** Redigerat av aeroparts klockan 2011-11-10 20:09:11 ***

2011-11-10 20:34:19
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Hmmm...helium.Nä, det är fusk Men j..ligt snygg är den.

Ok, tillbaka till min depronhög.
Nu har klaffarna och winglets kommit på plats.
Undrar hur jag ska få ut den från garaget utan att den ramlar ihop?
Väldigt skör ...


Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-10 20:59:50
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Då har vi snurrorna på plats också.




Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-10 21:17:25
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Då var väl det mesta på plats. Take off weight blev 160 gram.
Lurar på om jag inte måste ha någon typ av stöttor ut mot vinspetsarna? Som kan ta smällen när (inte om) vingen dyker ner. Känns som om motorerna ska lossna bara man råkar tänka på att nysa.
Men nu ska jag sova på den saken.
Syns i morrn jumbo ...


Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-10 21:19:24
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
niclasrcflyg
Skicka mail
Saftiga klaffar

Snyggt bygge :D



2011-11-11 08:23:51
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
trahm
Skicka mail
Riktigt läcker Micke! Motorerna blev otroligt sexiga :-)
Men du....vet du en sak som vore pricken över i....positionsljus i form av led-lampor :-)

/polarn

2011-11-11 08:29:49
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Jag bara väntar på att du ska komma och montera LED'erna Tompa
Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-11 14:50:00
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
Erik_S
Skicka mail
Hej,
Fränt bygge!
Jag tror precis som du att motorerna kommer att lossna, försök att fästa dem med magneter eller mosvarande lösning som medger att de kan lossna utan att delar av vingen följer med.
Då blir det lättare att sätta tllbaka dem igen.
Lycka till!


Livet är inte bara en lek...  Det är även en dans på rosor!

2011-11-11 17:56:19
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
McRegor
Skicka mail
Hej,
Om nu din våg verkligen visar rätt och du har en flygvikt på 160 g inkl allt så är det nog ingen fara att offra ett antal gram på lite förstärkningar. Visst finns det dom som bygger extremt lätt men 160 g är rätt normalt för en hemmabyggd, vanlig depron inomhus-kärra av 3D-typ och denna lär väl inte vara 3D-kapabel så lite mera vikt (i form av förstärkningar) är nog ingen katastrof...
Kul med lite annat än alla vanliga, tråkiga (utseendemässigt) inomhuskärror.
Har flugit inomhus så många år nu så man börjar bli lite less på dessa depron och epp-plankor - det skulle vara mycket mera inspirerande att bygga nåt annat så jag hoppas ditt experiment blir lyckosamt. Personligen kanske jag är lite mera konservativ men en liten Moth är vad jag går och funderar på...kanske för att jag premiärade som inomhusflygare för många år sedan med just en Moth.
Lycka till hälsar
Roger

www.mcregor.se

2011-11-11 22:13:18
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
HurriHeli
Skicka mail
Kolla filmerna här, lite inspiration kanske
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1533670

2011-11-12 12:58:01
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
trahm
Skicka mail
E'ren klar Micke???

2011-11-12 13:52:30
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Den börjar bli klar nu. Ska bara justera länkagen och programmera radion.

Tack också alla för glada tillrop.

Snart packar vi och drar mot Bosön ...
Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-12 16:25:18
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Alltid är det nåt ...
Under justering märkte jag att länkaget till skeven gick lite för trögt.
Så det var bara  att slita ut HXT500-servot och in med ett HXT900 i stället.
Nu blev det bättre fart på skevroderna.
Har också satt dit några stöttor under vingarna och i nosen.
Radion programmerad nu också.
Jaha, då är det väl bara att ge sig ut på gungflyn och kasta i väg skapelsen.

Syns snart ...


Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-14 08:31:28
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Då var den provflugen på Bosön i lördags.
Det gick väl så där ska jag erkänna.
Den flög men var mer eller mindre okontrollerbar.
Med facit i hand är det inte konstigt.
Inget sidoroder och väldigt små skevroder som inte har någon propellerström över sig.
Motorn var i klenaste laget också.
Men den är till 99% hel i alla fall så nu ska jag modda lite.
Större motor som kan dra en större propp. Sidoroder kommer skäras ut.
Får se om jag också förstorar skevrodrena på något vis.
Fortsättning följer ...


Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2011-11-15 19:02:55
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
The-mange
Skicka mail
Jo men visst är den vacker!











Film kommer snart, förhoppningsvis.
*** Redigerat av The-mange klockan 2011-11-15 19:03:27 ***
____________________________________________________
Många plan - styrs med optic 6 sport 2.4Ghz

2011-11-16 15:43:14
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
DennanHMFK
first.reason@gmail.com
den var då fräck! =D

synd att vi inte kunde komma till bosön den gången.
men hoppas på att kunna se maskinen nästa gång så =)
---------------------------------------------------------
medlem i HMFK
www.hallstamfk.se
youtube/dennan83

2012-01-17 21:17:08
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
The-mange
Skicka mail
Snart och snart...

Här är iaf filmen


____________________________________________________
Många plan - styrs med optic 6 sport 2.4Ghz

2012-01-19 01:51:52
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
oestling
oestling@telia.com
 
Citat från: The-mange
Snart och snart...

Här är iaf filmen




Den ser väldigt baktung ut på filmerna, prova att flytta fram TP 50 mm.

.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
/Magnus Östling - FlyingGiants Hard Man - Rockin´& Rollin´
Det går fortare lodrätt!   Riktiga män flyger på "trettifem"

www.oestling.net

2012-01-21 16:37:39
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Jag håller med Herr Östling , ser klart baktungt ut. Men annars är det ju en GRYMT läcker inomhuskärra. En skön kontrast till alla små kvicka modeller som hovrar mer än halva tiden

Mvh Per Nilsson  Four Direction Composite AB



Flyger bara eldrivet och hang  , medlem i 10 Kw-klubben 

2012-01-23 07:17:21
RE: 747 i depron för inomhusflyg    
mikaelldnn
Skicka mail
Ska hänga på en större snurra i nosen och därtill lite större ack också.
Men samtidigt ska jag montera ett servo för sidorodret som inte fanns i version 1. Får sätta det så långt fram som det går.

Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.