Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning
2011-11-07 22:02:21
Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Airvan
Skicka mail
Tråden blev för lång o ohanterlig, därför denna nystart med del 2.

Först vill jag tacka alla som följer bygget - det är verkligen inspirerande att se att fler än 3000 visningar av del har skett. Kul.

Sedan senast har jag lagt på glasfiberväv på höjdrodren o sidorodret. Sidrodret har fått två strykningar med golvlack och har dessutom sprutats en gång med sprutspackel. Ytan ser bra ut o snart blir det dags att lägga på färgen. Jag är klar med mitt val o det har inte varit lätt - det finns ca 1000 olika varianter på livery på airliners.net (en hel del dubletter) men mitt val är klart.... Ni är välkomna att tipsa om målningsalternativ men betänk att det ska kunna appliceras på en modell - det får inte vara för mycket maskeringsarbete etc...

Så här ser frontrutorna ut innan de skurits till. Svårt att se ut, inte sant...
o så här blir det när man gjort det lättare att se ut...  Passformen på denna glasfiberdetalj är mycket bra.

Ett första provmontage av ROTO 35:an. E- nligt ritningen ska avståndet brandskott - framkant cowlingen vara 170 mm. Med mina distansrör bakom motorbocken blir det 172 mm - slipper ligga sömnlös i natt....

Här ska det in dels en dörr till cockpit, dels en stor lastrumsdörr. Den senare dörren passar perfekt på både vänster o höger sida MEN: ingen av dörrarna till cockpit passar. Det blir till att ta fram ett otroligt användningbart verktyg - BD:s dremelkopia med både fräs o kapskiva. efter ett par minuters arbete pasaar även den främre dörren men det blir till att fixa det kosmetiska - ingepp med en
dremelskiva ger spår..

i veckan har jag också grovhyvlat vingarnas framkantlister - det går framåt o eftersom Siljan knappast blir islagd före nyår så har jag fortfarande som mål att Beaver'n ska premiärflygas under den stundande issäsongen. Då har vi bara 100 meter från klubben ner till fältet o det brukar vara rejält tilltaget - jag vet, eftersom det är jag som plogar....
*** Redigerat av Airvan klockan 2011-11-07 22:07:25 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2011-11-07 22:10:40 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2011-11-07 22:19:13 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2011-11-07 22:20:02 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2011-11-07 22:24:28 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2012-02-07 13:39:00 ***

2011-11-09 17:34:15
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
RS
Skicka mail
Förebilder:Kolla Beaver-sidan.
Jag fotade och filmade en Beaver, SE-KKR, som fanns iJukkasjärvi för ca 15 år sedan. Någon har kanske allsidig info om denna?

2011-11-09 17:41:10
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
RS
Skicka mail
Här finns ett foto jag tog på SE-KKR.

2011-11-16 19:25:30
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Airvan
Skicka mail
Tack RS för bilderna men jag har min version klar redan.

Idag har jag skurit 2mm lister ur 1,5 mm balsaflak. Listerna ska limmas på roderytorna för att efterlikna de korrugeringar som finns på orginalet. Efter att ha lagt en timme eller så på att rita upp riktlinjer, ta fram passbitar för att få rätt avstånd mellan listerna etc så började jag limma listerna på sidrodret. När ena halvan var gjord fick jag ett infall o provmonterade rodret på planet. SUCK - det som såg så bra ut när jag bara arbetade med rodret såg helt fel ut när rodret satt på planet...

Fram med kniven. Skar bort listerna, som tursamt nog endast "punktsvetsats" med CA, slipade ner resterna och på med tunt spackel för att släta ut spåren av de felaktiga listerna. Ibland bli jag bara SÅ trött. Det känns som en riktig slakmota!!

Någon som har upplevt något liknande under byggnation av modeller????

Det enda postitiva med dagens vedermödor är jag nu har en massa balsabitar att tända brasan med...

2011-12-02 20:20:06
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
sammykatt
Skicka mail
Hej Airvan!

Den där slakmotan blev lång, ser fram emot att få läsa mer om ditt fina bygge.
Mvh Stefan

2011-12-23 18:30:35
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Airvan
Skicka mail
Hej Stefan,
ja, det har varit ett tag sedan jag skrev senast. Har varit ute o rest lite grann men har tagit tag i projektet igen. Har en hel del foton som ska laddas ner men i korthet kan sägas att cowlingen är lackad, motorinstallationen klar, radioprylarna ska på plats, instrumentbrädan byggd o grundmålad....  återkommer inom kort.
Claes

2012-01-02 16:39:36
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Airvan
Skicka mail
Enligt ritningen ska cowlingen bestå av en inre o yttre del. Den inre skulle skruvas i kroppen medan den yttre, större o därför också tyngre, skulle skruvas i tre "stöttor"  - en omständig o antagligen vek konstruktion. Jag valde istället att montera ihop de båda delarna och fick på så sätt en mycket stabil lösning.

Cowlingen rymmer utan problem Roto 35:an. Här ska väl egentligen en radialdummy in men det får vänta.


Beslutet att göra om "korrugeringen" på roderytorna tror jag var rätt - jag är ganska nöjd med slutresutatet


Har även börjat ordna en instrumentpanel - det är är stommen till den. Den ska göras demonter bar - jag vill kunna komma åt baksidan av motorspantet.

Länge undrade jag vad dessa pyttesmå detaljer skulle användas till. Det dröjde tills jag började fundera på vingstöttorna som det klarnade.



De ska träs på en pianotråd och gör aluprofilen  mycket starkare. Smart men pillrigt...

Här syns rodren o stöttorna färdigmålade o instrumentpanelen grundmålad.

Och så här ser instrumentpanelen ut när den pyntats med lite instrument etc. Nu ska det till lite reglage..

2012-01-03 12:58:53
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Olle_W
Skicka mail
[quote]Citat från: Airvan
Enligt ritningen ska cowlingen bestå av en inre o yttre del. Den inre skulle skruvas i kroppen medan den yttre, större o därför också tyngre, skulle skruvas i tre "stöttor"  - en omständig o antagligen vek konstruktion. Jag valde istället att montera ihop de båda delarna och fick på så sätt en mycket stabil lösning.

Cowlingen rymmer utan problem Roto 35:an. Här ska väl egentligen en radialdummy in men det får vänta.

Hej!
Får du inte problem med kylningen då? var evakuerar du kylluften?
Minskar inte dummyn arean på kylluftintaget så du får högre strömning vid motorn vilket är bra ur ett kylningperspektiv?
mvh
Olle W

2012-01-11 20:17:41
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Airvan
Skicka mail
Olle,
det finns stora "gap" mellan både den inre o den yttre cowlingen plus att jag har gjort ett stort uttag i den yttre cowlingen för cylindern. Så i nuläget är jag inte orolig för kylningen. Men det ska så småningom till en radialdummy o dp får jag baffla luftströmmarna så att det blir bra kylning.

Bygget framskrider o nu är vingarna helt färdiga, dvs lackade o roderytorna på plats. Målningsschemat är hämtat från ett amerikanskt skolflygplan som jag hittat på Airliners. Återkommer med bilder.

Har monterat huvudstället o nu börjar jag nästan misströsta. Stället är OK men de tva glasfiberdelar som ska tjäna som fairings är...???%&#¤&/. Amerikanen Pettit gjorde en artikel om bygget av denna Beaver 2009 o påpekade då att dessa fairings inte var nåt vidare. Då, för minst två år sedan, meddelade tillverkaren, Mr Aerodesign, att man jobbade på att ta fram bättre delar...

så här ser det ut vid en provmontering.



Eftersom det inte finns någon som helt anvisning om hur tillverkaren tänkt sig att kåporna ska monteras så limmade jag in en 5 mm balsabit mellan främre o bakre "benet". 

Med stödav denna balsabit limmade jag sedan fast den inre delen av kåpan.

Sedan var det dags att limma den yttre delan av kåpan och då blev det så här.

Den stora frågan är nu: Hur ska jag få till en snygg anslutning till kroppen?? Har aldrig sett ett plan  där fairingen runt huvudstället ser ut som det här...
blir nog inga fler byggen från Mr Aerodesign.

Nu skall kroppen målas klar o sedan är det dags för dekaler o markings o sedan är det faktiskt nästan klart för motorstart o så småningom provflygning....


2012-02-07 13:10:17
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
Airvan
Skicka mail
Efter en hel del försening är det så äntligen dags för slutredovisning av detta projekt.  Beaver'n har en mycket kort nos och därför går det åt en hel del bly för att balansera modellen. För att få fram blyvikten så långt som möjligt och samtidigt kunna förankra vikten ordentligt svetsades en rejäl brygga som ska bära 1,8 kg bly...




Det är ordentligt med plats i kabinen. På bilden ses en Power Box Sensor och en pult för tanknippel och brytaren till tändsystemet




Färgschemat är baserat på en Beaver som står utställd i ett museum i USA.





Hade tänkt att lägga upp fler bilder men plötsligt kommer jag inte åt bilderna på Min Sida.


Lite avslutande information om modellen:
Materialsatsen från Mr Aerodesign, Canada
Vikt:            11 kg
Motor:           Roto 35 Vi
Servon:          9 st Corona digtala servon
Strömförsörning: Mottagare: Power Box Sensor med två st 7,2 V LiPo
                 Tändning: 4,8 V NiMH
Kill Switch:     fiberoptisk från Electro Dynamics
Byggare:         Claes Wahlund, MFK Fenix, Rättvik






*** Redigerat av Airvan klockan 2012-02-07 13:12:59 ***
*** Redigerat av Airvan klockan 2012-02-07 13:15:46 ***

2012-02-07 13:11:20
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2    
chrisvås
Skicka mail
1.8 kg bly! Hyfsad dödvikt.

2012-02-07 20:25:39
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
jocke1963
Skicka mail
Skitsnygg!! Men håller med Chrisvås, tråkigt med så mkt bly. Går det inte att lägga ackarna på den där bryggan oxå och få ner blymängden...?

2012-02-07 20:57:47
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Airvan
Skicka mail


Ja då blev det några fler bilder till slut i alla fall.

Betr bly i nosen: Beaver'n har en mkt kort nos - det måste till en del vikt för att få den att balansera. Att flytta fram två relativt små, lätta LiPo-ackar, påverkar inte vikten på bryggan nämnvärt. Dessutom blir det bökigare att komma åt dem. Killen som skrev en review för en amerikansk tidskrift gjorde samma erfarenhet som jag - det går åt bly i nosen för att få den att balansera. Så här i efterhand kan jag konstatera att om jag skulle göra om bygget skulle jag flytta fram servona som kontrollerar höjdrodren. Det finns ingen anledning att ha dem placerade i enlighet med ritningen. Om man flyttar fram två servon ca 40 cm blir det antagligen en bra viktreduktion i nosen.
Nu är det som det är o provflygningen lite senare i vinter får utvisa hur det påverkar flygegenskaperna - dom ska vara helt OK enl rapporter from over there...

2012-02-07 21:56:25
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
stormats
Skicka mail
Jättesnygg, Claes! Jag gillar färgschemat skarpt, ska bli kul att se den i luften!

Johan

2012-02-07 22:38:15
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Kempff
Skicka mail
Skitsnyggt Claes!
Men var är vingstöttorna? Känner inte till flygplanstypen bra, men visst ser det tomt ut!? Hursomhelst, fint bygge och verkligen snygg färgkombination.

(Det formligen sprutar ut skala-plan på klubben nu.)
*** Redigerat av Kempff klockan 2012-02-07 22:39:04 ***

2012-02-08 09:39:34
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Jättefin Claes!! Blir jättekul att höra höra den flyger!

2012-02-08 10:27:52
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Airvan
Skicka mail
Ola,
Det var för kallt för att hålla på med vingstöttorna...

2012-02-08 12:22:26
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Claes, har du tillgång till review-artikeln om modellen? Jag har letat efter den men inte fått tag i den.

2012-02-08 18:02:53
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Airvan
Skicka mail
Tom,
den finns för nerladdning på Aerodesigns hemsida. Alternativt skickar du mig din address så postar jag mitt ex till dig.
Claes

2012-02-10 10:41:23
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Gezuz
Skicka mail
Härligt fint plan du har byggt Claes. Tycker även att färgerna vart kanon och vi kan ju inte vänta tills vi får se den i luften.
Har varit kul att följa bygget och se hur den har framskridit. Vi har ju även haft möjligheten att se den in real life och reslutatet är kanon.

Vi ses/Richard
Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard
Ni läser väl Fenix Blogg.http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.asp

2012-06-07 09:50:16
RE: Projekt dHC-2 Beaver, del 2 och slutredovisning    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Hej Claes! Har du flugit Beavern än?

Lite kuriosa och på De Havilland - temat. Vi pratade lite om Johns Kits & Plans Twin Otter. Det har gått en fin byggtråd på RCU här RCU Byggtråd

Kärran är klar nu och har flugit. Maiden finns här - Maiden