Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Motorn beckat ihop ?
2011-11-03 12:29:27
Motorn beckat ihop ?    
StaffanA
Skicka mail
En fråga som återkommer ganska ofta, och som Clarence Lee
ger råd om i Model Airplane News #1, 2012:




2011-11-03 12:43:54
RE: Motorn beckat ihop ?    
bosse_jansson
Skicka mail
Jepp...inget går upp mot litet värme...
Ricinoljan kan vara hur gammal som helst...den mjuknar på en gång...



.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...

2011-11-03 13:37:34
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
Nu för tiden så finns det ju värme pistoler också så slipper reta upp någon med att använda ugnen...

När motorn går att dra runt så är det även bra att kontrollera så att vevstaken är fri i den övre ändan, annars så kan kolvbulten rotera i kolven istället.
*** Redigerat av Cox klockan 2011-11-03 13:38:10 ***

/Kör så det ryker!

2011-11-03 16:15:19
RE: Motorn beckat ihop ?    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: Cox
När motorn går att dra runt så är det även bra att kontrollera så att vevstaken är fri i den övre ändan, annars så kan kolvbulten rotera i kolven istället.


Och den kontrollen kräver att man måste skruva isär motorn antar jag.

2011-11-03 17:05:52
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
Det räcker ju att skruva av baklocket och känna så att vevstaken kan skjuvas fram och tillbaka på kolvbulten. Man får samtidigt också ett tillfälle att se hur mycket rost det finns på kullagren etc. Det kan bildas en riktigt tjock gegga i vevhuset och då är det bättre ju att göra rent än att köra motorn...

/Kör så det ryker!

2011-11-03 17:49:51
RE: Motorn beckat ihop ?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Enda lösningen om man vill sin motor väl är att byta ut lagren om motorn legat så länge att ricinoljan beckat ihop!Det räcker inte med att bara värma motorn.
Visserligen känns mptorn bra efter en sådan behandling men det betyder inte att den kletiga oljan har försvunnit från kullagren.

Kör man på syntetolja slipper man problemet med ihopbeckade motorer/kullager...men man kommer inte undan att då och då byta lager...

2011-11-03 18:47:58
RE: Motorn beckat ihop ?    
wreckbender
Skicka mail
Vad är det som händer med lagrena om man inte byter, sitter klägget bara kvar? eller slits de mer?
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2011-11-03 20:49:42
RE: Motorn beckat ihop ?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Klegget hindrar kulorna i lagren från att snurra!
Hade en motor för många år sedan som kändes helt Ok när man snurrade på den,och den gick bra. När jag tog isär den (av ett eller annat skäl)så lade jag märke till attkulorna i bakre lagret inte snurrade utan vevaxeln gled på inre lagerbanan...

2011-11-03 21:44:20
RE: Motorn beckat ihop ?    
wreckbender
Skicka mail
Ok, tack för svaret, då skall jag kolla min gamla Veco 19 innan jag startar den igen efter 30 års vila.
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2011-11-03 22:41:41
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
Fixade just en gammal Veco för inte så länge sedan efter ca 25år i vila. Jag blötlade i bränsle och värme försiktigt (brandfara). Räckte med detta och att lyfta av baklocket för att kolla både lagrena och vevstaken. Tackar recinoljan för det, och after run olja hade jag aldrig hört talas om på den tiden...

Om du har en perryförgasare så är det lämpligt att se över den också, den har små kanaler som lätt sätts igen.

/Kör så det ryker!

2011-11-03 22:59:50
RE: Motorn beckat ihop ?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Ricinolja är inte något vidare som förvaringsolja efetrsom den beckar ihop (oxiderar)
ATF olja är mycket bättre...eller moderna syntetoljor som Motul "Micro" eller Aerosynt/Aerosave.

2011-11-03 23:07:13
RE: Motorn beckat ihop ?    
wreckbender
Skicka mail
Nej nej, ingen perryförgasare, bara ett hål med ett rör igenom.


RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2011-11-03 23:27:01
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
Motorer gjorda för recinolja bör ju köras på recinolja, ren syntet funkar inte det har sett flera exempel på.
Rostskyddet är också utmärkt med recinolja, men som sagt det beckar ju ihop med tiden, gäller alltså att flyga ofta. :)

ATF olja är väl inte lösligt i metanol?

/Kör så det ryker!

2011-11-04 23:56:01
RE: Motorn beckat ihop ?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Spelar väl ingen roll om ATF olja är lösligt i metanol eller inte (Har själv inte prövat),Men den är en utmärkt konserveringsolja.
Men vill man inte använda en sådan går det lika bra med Synteolja för modellmotorer, som Motul "Micro" eller Aerosave/Aerosynt.

Sen går det utmärkt att omväxlande köra på syntet (15% Motul "Micro") och 20% ricinolja, gör det med mina .40 motorer i Q-500 pylon. Hemmavid kör jag på 15%syntetolja ...på tävling kör jag med 20% ricinolja.

Bilolja blandar sig inte med metanol!Men visst kan man ha i vilken olja som helst i modellmotorn om det bara handlar om att konservera motorn. Men ricinolja ska man undvika som lagringsolja just för att den beckar!

2011-11-05 00:24:30
RE: Motorn beckat ihop ?    
wreckbender
Skicka mail
På förekommen anledning så provade jag nyss att blanda ATF med metanol, ser ut lite som emulsionsolja och vatten som man har till stålbearbetning (fast rosa), det löser inte upp sig i vartannat men blandar sig likväl. Kan inte tänka mig att det har någon betydelse om man använder det som konserveringsolja i en motor.
*** Redigerat av wreckbender klockan 2011-11-05 00:25:26 ***
RC-flyg är disco. Linflyg är Rock n Roll

2011-11-08 20:11:18
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Spelar väl ingen roll om ATF olja är lösligt i metanol eller inte (Har själv inte prövat),Men den är en utmärkt konserveringsolja.



Vi pratar kanske om olika nivåer av konservering här. Om man medvetet skall lägga undan en motor i 25År så kan man säker skydda den med ATF eller andra typer av olja. I princip så bör man väl dock se upp med vilka oljor som o-ringar i förgasare och baklock mm tål.

Om vi däremot pratar om en olja som man kan använda mellan varje körning eller för ett litet vinteruppehåll så är det för mig självklart att den olja skall vara kompatibel med metanol. Annars blir det ju ett konstigt moment med slitage vid varje start när den gammla felaktiga oljan skall sköljas ut och ersättas med oljan i metanolbränslet. Det är ju här som after-run oljorna kommer in.

Om man har syntet olja för metanolbränsle stående så funkar det säkert också men att använda vanlig ATF olja som inte blandar sig med metanol ser jag ingen vits med. Är väl snarast lite dumsnålt, när en liten after-run flaska räcker i minst en säsong för mig iaf.

Biltemas after run-olja är tex löslig i metanol om någon är experiment sugen här. Blanda på!

*** Redigerat av Cox klockan 2011-11-08 20:12:01 ***

/Kör så det ryker!

2011-11-08 20:31:01
RE: Motorn beckat ihop ?    
jaka
Skicka mail
Hej!
Självklart använder man inte ATF olja om man bara ska olja in motorerna mellan körningarna från helg till helg. Då duger vanlig sprayolja (vad som helst).
ATF olja eller vanlig modern syntetolja som Motul "Micro" och Aerosave/aerosynth som innehåller rostinhibitoreranvänds med fördel när man ska "lagra" motorerna längre tid (över vintersäsongen t.ex).
Dyra "After-run" oljor behövs inte.
Själv så fyller jag mina motorer som jag vet inte ska användas på några måndader, med Motul "Micro" syntetolja.

2011-11-08 21:11:30
RE: Motorn beckat ihop ?    
Cox
Skicka mail
Jag kör en hel del med äldre glidlagrade motorer och där är det ren ricin i bränslet som gäller. Man behöver då smörja lite med en annan olja än ricin efter varje flygtillfälle för att de inte skall börja gå trögt efter bara ett par veckor. Här funkar after-run oljan utmärkt.

/Kör så det ryker!

2011-11-09 10:32:55
RE: Motorn beckat ihop ?    
MarcusMiettinen
Skicka mail
Har man syntetolja i bränslet så beckar motorerna inte ihop i första taget. Efter vintern kan de gå lite trögt men då tar man ut stiftet och "spolar" med lite bränsle några varv. När motorn går lätt så är det bara att flyga igen. Detta har funkat sisådär 35 år för mig. Det är förstås ok att ge motorn en dusch WD 40 eller 5-56 före vintern eller annan tunn olja som inte beckar.

Helt ihopbeckade motorer löses med värmepistol och fösiktigt vrid samt lacknafta, bensin eller t-röd. Elda inte på lösningsmedlet-brandrisk!!!
Sedan bara att köra två minuter i bänk så går de oftast helt ok.
Även en fast förgasare kan "lossna" efter ett par minuters körning om resten har släppt.

Motorer av bra kvalitet håller länge (hundratals timmar i sportflygning) om de får rätt soppa rätt balanserad propeller och inte körs för snålt. Dessutom vill de slippa våld och grus.

Ta inte isär motorer i onödan!

Det hela är inte så märkvärdigt.

Ha skoj/Marcus


*** Redigerat av MarcusMiettinen klockan 2011-12-14 10:34:13 ***

2011-11-09 11:31:25
RE: Motorn beckat ihop ?    
bosse_jansson
Skicka mail
 
Citat från: MarcusMiettinen
Det hela är inte så märkvärdigt.
Bra sammanfattat...!...

.
--------------------------------
...sådär lagom vintage...