Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 1
2011-10-22 16:32:05
Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 1    
firstflight
Skicka mail
Det här är del ett i byggtråden. Del 2 fortsätter här:
Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2

Hösten tränger sig på och diset ligger tungt över Ålleberg. Nu är det äntligen dags att ta tag i vinterns byggprojekt.

Det sägs ju att man inte är en riktig modellflygare innan man byggt en Spitfire, därför har jag fastnat för en Spitfire Mk IX designad av engelsmannen Tony Nijhuis. Han har genom åren konstruerat ett antal Spitfire i olika storlekar som publicerats i tidningen RCM&E.

Jag fastnade för hans 63-tums version med en spännvidd på 1590mm som givetvis kommer utrustas med en elsetup..


Även om ritningarna finns publicerade i RCM&E så beställde jag ändå separata ritningar från Tony eftersom hans ritningar hade bättre layout och papperskvalitet än de som levererades med tidningen. Som en storleksjämförelse ser ni min gamla linstyrda Spitfire från Guillows.


Här är en direktlänk till planet på Tonys Nijhuis hemsida:
http://www.tonynijhuisdesigns.co.uk/Spitfire62.htm

Jag passade även på att beställa en huv av honom, i övrigt kommer jag att använda mig av lösvirke för att bygga modellen.

Den här virkeshögen ska förhoppningsvis ha förvandlats till en vacker warbird innan nästa sommar:


Jag har kommit över en större mängd osorterat balsa ,så jag fick börja bygget med att sortera virket viktmässigt. Tänk att balsa kan skilja sig så mycket i densitet, vikten på ett 2,5mm flak varierade mellan 23 och 64g!


Nu saknar jag bara lättplywood innan bygget kan börja på allvar. Hoppas att jag hittar det på bytesmarknaden nästa vecka. Annars får jag ta en tur ner till Habo Hobby.

  /Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-22 21:42:09 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-23 23:32:17 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-14 20:15:52 ***

2011-10-22 16:56:46
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX    
firstflight
Skicka mail
Är det förresten någon som vet vad man kan ersätta 3mm lättplywood med som rekommenderas för bland annat de inre vingspanten?

-Egentillverkad balsaplywood av fyra lager 1mm balsa?
-Egentillverkad plywood av 2 lager 0,8 lywwod runt en 1,5 mm balsakärna?
-2mm vanlig plywood?
  /Mattias

2011-10-22 19:30:46
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX    
firstflight
Skicka mail
Så, nu är det bara att sätta igång med tillverkningen av min byggsats:


För att få exakta urtag för vingbalkarna gör jag en skärmall i plywood:


och för att få runda fina hål för servokablar "lånar" jag familjens äppelurkärnare:


En milstolpe, första delen tillverkad!


/Mattias

(Lugn, jag ska inte visa tillverkningen av alla delar)

2011-10-22 21:34:34
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX    
nilsson
anders.nilsson@habo.net
Hej!
Härligt att du redan är fast i balsaträsket.
Skoj att du väljer scala desutom.
Skall bli spännande att följa ditt bygge framöver.
Grattis till en fin börgan.
Mvh Anders

2011-10-22 21:50:25
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
radiocontrol
Skicka mail
Det här ser riktigt trevligt ut Mattias, ser fram mot en spännande fortsättning!

Jag började själv bygga på en nerskalad 46" Nijhuis-spit för några år sedan men kom aldrig längre än hit:


/Tommy

2011-10-22 22:11:33
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Robert
Skicka mail
Hej,

Härligt med fler scratchbyggen i balsa här på byggforumet :-)

Har en Julasåg liknande din Proxxon, Julasågen är helt omöjlig att såga rakt med hur är det med din Proxxonsåg?

/ Robert

Mjölkkartongsflygplans-mästare 2007
Några filmer

2011-10-22 22:37:44
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
lada008
Skicka mail
Härligt med ett riktigt bygge

2011-10-23 08:10:45
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tackar för alla glada tillrop!

Robert, jag har inte haft sågen så länge, men än så länge är jag mycket nöjd med den. Sågen känns tyst, stabil och effektiv. Jag har dock inte prövat att klyva några lister med den, för det finns det bättre verktyg.

Jag har tidigare använt några andra kontursågar typ Claes Ohlson, Jula och Biltema, men har varit missnöjd med dem. Kvaliten mot Proxxonsågen går inte att jämföra.

Jag kan inte påstå att jag är en erfaren balsabyggare, men det är kul med utmaningar. Under sensommaren har jag byggtränat genom att bygga en liten tvåmotorig Arrow där jag testade lite olika byggtekninker.


Premiärflög den förra helgen med stor framgång.


Tommy: Du är ju snart färdig med din Spit, bara att hänga i!

  /Mattias

2011-10-23 15:47:42
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
radiocontrol
Skicka mail
Hallå där, den där får du gärna berätta mer om... 2-motorigt på längden är ju inte så vanligt.

Jag har själv en kontursåg från Clas och den funkar helt ok.

Visst, lite lister och lim så är min spit klar, eller kanske inte. Det kommer alltid något annat emellan som tex en Scamp i byggtråden härintill.

/Tommy

2011-10-23 17:29:31
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Hej Tommy

Jag har följt din byggtråd och såg dessa vackra miniplan i senaste numret av RCM&E. Har dock lyckats motstå byggsuget...

Lite offtopic men här kommer lite info.

[Offtpic]
Modellen som är inspirerad av Dornier Do335 heter Arrow och har ritats av John Rutter. Jag hittade ritningen i tidningen "Quiet&Electric Flight".

Tanken är att ha en utomhusmodell med inomhussetup så man kan ha nytta av inomhusprylarna även på sommaren. Setupen består av 2 st 20g motorer, 2 st 10A fartreglage samt 4st 5g servon.

Med ett trecellsbatteri på 1300 mAh så väger modellen strax över 500g. Trots blåsigt väder förra helgen kunde jag inte låta bli en premiärtur. Här är en filmsnutt från premiären filmat med en kepskamera: http://www.youtube.com/watch?v=jBFQuRQD4oU

[/Offtopic]

  /Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-23 17:31:56 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-23 17:38:29 ***

2011-10-23 23:07:30
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Sjuntorparn
Skicka mail
Jisses Mattias!
Här lyser flitens lampa ser jag, ser fint ut "so far"!
Det var en riktigt smutt modell den där "Pilen" med motor i vardera ände, riktigt tjusigt!

På min ära..... Grefen


--------------------------------------------
mvh Abbe i det natursköna Sjuntorp

"Jag kan inte flyga, jag är rädd"

2011-10-24 21:56:44
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tackar Grefen!
Hör av dig nästa gång du är på rätt sida Vänern för ett studiebesök (med kaffe).

Har inte hänt så mycket mer än att jag sågade ut två spryglar till. Med den här takten är alla delar utsågade till mars nästa år...

Gjorde också en liten fílmsnutt som visar hur jag tillverkar spryglarna. Alltid kan det roa/hjälpa någon:


  /Mattias

2011-10-25 06:16:20
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
maroz
Skicka mail
Hej!

Ska bli kul att följa bygget.

Ett tips i all välmening.
Om du har tillgång till kopiator, kopiera spryglarna, vänd "trycket" mot balsan och värm med strykjärn. vips så har du linjerna klara på balsaflaket.

Mvh
Martin

2011-10-25 07:39:18
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
StaffanA
Skicka mail
Kolla att kopiatorn gör en 100% kopia i storlek,
en del maskiner förstorar ngn % för att undvika
kanter på kopian..men iö är det en fiffig metod.

2011-10-25 09:20:37
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
vallefalk
Skicka mail
Hej!

Intressant byggtråd! Spitten är ju en riktigt snygg o häftig maskin.

Tänkte bidra lite med "min" sprygeltillverkningsmetod.
1. Kopiera spryglarna i kopiator.
2. Klistra upp kopian på en tunn kartongbit, Pasta paket, baksida till kollegieblock etc med papperslim.
3. Klipp ut konturen med en bra och vass sax.
4. Skär ut hack för spryglar med vass skalpell.
5. Den färdiga mallen kan sen nålas fast på balsaflaket och sprygeln skäras ut med skalpell.
Slipning av spryglarna brukar inte behövas med denna metod.
Om det är mång lika spryglar brukar det löna sig att göra mallen av 1- 1,5mm plywood, så håller den bättre. Men då krävs mer jobb att skära och slipa til mallen. Inget snabbjobb med saxen då.
Jag har använt denna metod för spryglar från 0,8 till 3mm tjocklek.
Om spryglarna är tjocka eller av hård balsa kan jag tänka mig att det blir bättre att såga och slipa spryglarna.

Tycker din metod med lös mall för att skära exakta hack för vingbalkarna var smart!!

Lycka till med bygget!
Ska bli kul att läsa om fortsättningen.

/ Valle

2011-10-25 19:07:05
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Tack för alla goda råd. Det finns mycket kunskap och erfarenhet här på forumet.

Ursprungstanken var köra med strykmetoden alternativt att limma fast kopian direkt på balasaträet.

Jag testade båda metoderna när jag byggde min Arrow. Problemet var bara att kopiatorn inte gav samma skala i x och y-led. Så kopiorna blev skeva.


Hade felet varit lika stort i x och y-led hade jag nog kunnat trixa till skalan, men nu gav jag upp och tog fram nålen i stället.

Jag får ge mig på jakt efter en annan kopiator. Har också haft en idé om att lämna in ritningen till en kopieringsbyrå som kan kopiera hela ritningen. Då skulle jag kunna klippa ut mallar från kopian. Tyvärr finns det ingenstans att kopiera i närheten, så jag får ta mig till Göteborg, Skövde eller Jönköping.
  /Mattias

2011-10-29 16:51:02
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Har under veckan fortsatt arbetet med att skära/såga/slipa spyglar, inget som varit värt att dokumentera.

Igår kom motorn hem och det blev en Turnigy 5065, kv400 med en vikt på 420 gram. Började med att rita av motorn på en A3-kopia av nosen:


Så här tänkte jag göra motorlådan:
6mm plywood borde bli tillräckligt stabilt för att hålla fast motorn och skydda acken. För att inte förstöra acken mot motoraxlen så fäller jag in ett skydd av 3mm plywood under den som styr ner acken.

Jag räknar med att använda 2 st 3s5000mAh ackar och varje millimeter jag kan få fram dem är värdefull för att slippa blya ner nosen.


För övrigt var jag på en lyckad bytesmarknad i Falköping idag där jag sålde av en del plan så jag får plats i hangaren för mina nya projekt.
  /Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-29 16:52:03 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-29 22:31:35 ***

2011-10-30 20:18:16
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Här är det kombinerade motorfästet och ackhållaren sedd framifrån:


Efter att ha rådgjort med Magnus på MBS-Models igår så bestämde jag mig för att byta ut lättplywooden mot 2mm vanlig plywood. Blir lite tyngre men mycket starkare.

Funderar fortfarande om jag ska göra lätthål i vingspryglarna. Borde kunna spara 3 gram per plywoodsprygel, vilket skulle ge en besparing på 30 gram. Är det värt arbetet och hållfasthetsförsämringen?

När jag bygger försöker jag alltid att ha servon, landställ, motor mm framme tidigt så jag jag passa in dem i modellen redan på ritningsstadiet.

Här är ett bra exempel på varför jag vill ha det. Hsde jag byggt efter ritningen så skulle jag fått göra stora förändringar på spanten i efterhand, eftersom jag inte tänkt använda samma typ av infällbara landställ som Nijhuis använt:


Äntligen är alla 22 vingspanten utsågade! En del finslipning återstår, men jag kunde inte låta bli att låta spanten posera för er:


Jag börjar förstå varför det tog mer än dubbelt så lång tid att bygga en Spitfire än en Hurricane eller Messerschmitt 109 under andra världskriget.

  /mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-30 20:21:12 ***

2011-10-30 21:26:23
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
nilsson
anders.nilsson@habo.net
Hej!Mattias.
En sak jag funderat på vad gällande lättning.
Att använda (4x4,3x3)rör i kolfiber till deverse vingbalkar.
Skulle nog kunna spara några gram.
Mvh Anders N

2011-10-31 08:03:18
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
pettersson
Skicka mail
Hej!

Så det var det här bygget du berättade när vi träffades i Falköping, kul att se. En Spitfire är aldrig fel, men jag är ju en Spitfire fattigare nu efter helgen så jag fungerar på att bygga en ny. Men lite mindre den här gången. Har dock inte hittat någon ritning som jag gillar så det kanske slutar med att jag får rita en egen.

Uppdatering: Nu har jag faktiskt hittat en ritning som verkar ok, det är också en Tony Nijhuis konstruktion fast lite mindre, gjord för .25 motor, så den blir nog bra även om den ser lite kantig ut. Jag kanske återkommer om den i en byggtråd här på forumet, om det nu blir så att jag bygger den.

Här finns den: http://www.tonynijhuisdesigns.co.uk/Spitfire46.htm

/Fredrik
*** Redigerat av pettersson klockan 2011-10-31 10:13:37 ***
*** Redigerat av pettersson klockan 2011-10-31 10:14:35 ***

2011-10-31 14:28:09
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
radiocontrol
Skicka mail
Tips till Nijhuis-byggare...

Byggforum

/Tommy
*** Redigerat av radiocontrol klockan 2011-10-31 14:29:04 ***
*** Redigerat av radiocontrol klockan 2011-10-31 14:30:13 ***

2011-10-31 21:12:20
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: radiocontrol
Tips till Nijhuis-byggare...

Byggforum

/Tommy


Ja, det är en bra site med många intressanta byggtrådar. Speciellt tråden "
Don't just stand there, get one up!" av Denny Fenton är en stor inspirationskälla. Han har under lång tid byggt storebror Spitfire på 72" med stor finess och noggrannhet. Hoppa dock över sista sidorna i den tråden om ni inte vill veta hur man efter ett års bygge förvandlar Spitten till byggsats igen på mindre än en minut!

Intressant tips du kom med Anders att använda kolfiberbalkar. Fast nu har jag redan kommit för långt och gjort urtag för mina 6mm furulister. När jag tänker efter så är jag inte så rädd för totalvikten, utan för tyngdpunkten.

Andra som utrustat denna modell med elmotor har tvingats blya ner nosen med upp till 1 kg bly! För att undvika detta tänker jag:
1. Använda tyngre motor än rekommenderat
2. Byta ut den massiva fenan och stabben mot sprygeluppbyggda
3. Flytta fram servon och ack så långt fram som möjligt
4. Använda lätt balsa i stjärten och tjock plywood i motorfäste.

Fredrik, kul att din gigantspit fick en ny ägare så du kan koncentrera dig på fullskalabygget.

  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-10-31 21:14:24 ***

2011-10-31 23:34:25
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Gasman
Skicka mail
När jag blir pensionär ska jag också lövsåga spryglar och putsa med slipkloss mm ...

Fan vad jag blir avis på er gubbar. Att ni har tid!

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-11-01 08:09:52
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
pettersson
Skicka mail
Ritning beställd, hoppas att jag får den innan bygglusten hinner försvinna. En Spitfire i den storlek jag tänker bygga mig nu passar lite bättre in i hur mitt modellflygande ser ut nu förtiden så jag ser fram emot att få bygga den. Blir lite nostalgi eftersom en i min dåvarande klubb hade en liknande för sådär en 20 år sedan och den gillade jag då det begav sig.

En liten Spit i .25 storlek bygger man ju ganska snabbt så det blir lagom att koppla av med att bygga en sån den lilla tid man har till övers nuförtiden. Förhoppningsvis blir den klar under vintern någon gång, lite beroende på när ritningen dyker upp.

Jag har byggt några mindre Spitfires förut och jämfört med många andra förebilder är de ganska pyssliga att bygga. Det beror till stor del på att inget är rakt på en Spit. Det är ju också lite av det roliga iof.

Tid har man inte, det tar man sig.

/Fredrik




*** Redigerat av pettersson klockan 2011-11-01 08:26:26 ***

2011-11-01 21:14:58
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: Gasman
När jag blir pensionär ska jag också lövsåga spryglar och putsa med slipkloss mm ...

Fan vad jag blir avis på er gubbar. Att ni har tid!

//Mange


Ja du Gasman, så här på ålderns höst kan man unna sig att slipa fram spyglarna med nagelfil direkt ur en balsastock.

För att ha något meningsfullt att göra i helgen så har jag letat fram ritningen till 72-tumsversionen. Planen är att använda dess sprygeluppbyggda stabbe och fena för att spara några gram i stjärten.

Till vänster 72-tummaren och till höger 63-tummaren:


För att skala ritningen rätt i kopiatorn gör jag ett referenskors på 115mm. När skalan är rätt inställd blir korset 100mm på kopian:


Jag har fått tag i en kopiator som skalar rätt i både x och y-led nu, så jag har börjat stryka på kroppsspryglarna. För att inte pappret ska flytta sig fäster jag det i hörnen med lite tejp:




Det var allt för idag.
  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-01 21:16:45 ***

2011-11-02 11:30:13
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
nilsson
anders.nilsson@habo.net
Halloj!
Härligt seriöst byggande Mattias.

Du glömmer väl inte att ha de lätt i bak,Tex väga longeroner på mitten och lägga tyngsta änden framåt.
Jag tror att många gånger kan man minska ritningskonstruktörens tjocklek på spant med 0,5-1,0mm utan att tappa någon större styrka eller vridmoment.
Allt detta för att spara några gram.
Passa gärna på att dopa allt trä innan du läger klädslen.Det ger en bra styrka i balsan och en obetydlig vikt.

Själv så har jag börgat med en MR-mulligan renovering.
Scala 1:8 runt 1100mm.

Hade gött

2011-11-03 11:09:25
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
pettersson
Skicka mail
Firstflight hur lång tid tog det innan du fick din ritning och huv levererad? Jag såg när jag beställde mina prylar att det kunde ta upp till 4 veckor innan han kunde skicka beroende på att alla prylar tillverkas på beställning. Jag hoppas dock att han är lite snabbare än så, annars kanske jag hinner börja med något annat projekt.

/Fredrik

2011-11-03 11:30:24
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Jag beställde mitt i sommaren och då dröjde det ett par veckor innan han svarade. Han hade varit på semster.
Men efter hans svarsmail tog det mindre än en vecka innan jag fick ritningen.

Lycka till med byggena!
  mvh Mattias

2011-11-03 11:33:15
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
pettersson
Skicka mail
Mig svarade han inom några minuter, trots att klockan var runt nio på kvällen, så det lovar ju gott.

Jag gissar att han har sin försäljning av ritningar som en bisyssla och då kan det ju vara bra att skriva på hemsidan att det kan ta ett tag innan man skickar grejorna. Det kan ju vara andra saker som kommer emellan.

/Fredde

2011-11-04 20:35:58
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Idag så var det äntligen dags att börja bygga på riktigt. Jag kommer använda mig av "magnetbyggbordet igen, eftersom jag har så goda erfarenheter av det sedan förra bygget.

Byggbordet består av en verktygstavla uppskruvad på en MDF-skiva. Istället för nålar använder jag ett antal neodymmagneter och magnetfixturer från Clas Ohlson. Ritningen täcker jag med matplast (typ Gladpack):




En milstolpe passerad, första spantet fastlimmat!

Metallvinklarna på bilden har jag lånat i klubblokalen och de sitter fast i byggplattan med hjälp av två magneter från en kasserad motor.

Likadana magneter använder jag även för att låsa fast spanten i höjdled:


Jag var tvungen att montera dit landstället redan nu. När jag väl limmat dit balkarna kommer jag inte att kunna få dit stället. Glöm inte testa stället så det fungerar innan du monterar fast det..


Bakre vingbalken ska vara av dimensionen 6x3mm, men jag har bara 6x6mm. Fick då idén att använda fräsbordet till min Dremel. Har knappt använt det sedan jag köpte det på en utförsäljning för några år sedan, men nu kom den till stor nytta.
Lätt som en plätt att fräsa ner listerna till rätt dimension:


Över hjulhuset gjorde jag en förändring mot originalritningen. Jag förlängde inre vingbalken ända till sprygel W5 för att stärka vingen:


Alla spant förutom W1 på plats. Dags att vara social med familjen framför "Dobidoo"!


  /MAttias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-04 20:38:59 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-04 20:40:25 ***

2011-11-12 20:27:17
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Dags för en liten uppdatering. Under veckan har jag fortsatt med limning av lister samt börjat hyvla/slipa ner dem:

Ni som undrat vad ni ska göra med alla udda strumpor får ett gratistips här: Fyller ni dem med småsten så blir de perfekta vikter som håller ner vingen, tex vid plankning.

Igår kväll monterade jag ihop andra vinghalvan. För att få bra passning mellan vinghalvorna limmade jag fast mittsprygeln (W1) med andra vinghalvan ditklämd med byggnypor.

Så här ser vingen ut nu:
(Det är inte jag som håller i vingen utan en av medhjälparna).

I torsdags hade jag vägarna förbi Skövde och passade på att svänga förbi RCflight för att köpa skevroderservon. Det blev Hitec 225BB. Övriga servoon hade jag redan hemma, Hitec 82MG till flapsen och PowerHD 7150MG till höjd- och sidrodren:


Igår kom dessutom landställsbenen i brevlådan, direkt från jättetorsken i England:


På återseende
/Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-12 20:28:39 ***

2011-11-22 08:57:57
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
pettersson
Skicka mail
I går fick jag ritningen till min Spitfire, köpte också med en huv. Ritningen verkar välgjord och förutom att det är ett helt gäng spryglar så verkar den vara lättbyggd. Kroppen är lite kantig och det kanske jag kommer försöka göra något åt. En sak som är annorlunda på den här ritningen jämfört med den som var med i RCM&E är att vingen är skränkt, hela 6 mm, i byggbeskrivningen i tidningen så påpekar Tony att den inte är skränkt för att det inte behövdes, kanske har han kommit på andra tankar. För egen del så tycker jag det är bra att den är skränkt och det är inte direkt krångligare att bygga.

Några material som inte är helt vanliga i hobbyhandeln används också tex obechi balkar i vingen. Får väl byta det till furu.

När jag kommer igång med bygget kanske det blir en till Tony Nijhuis Spitfire Mk IX byggtråd här på forumet.

/Fredrik

2011-11-22 18:33:51
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Hej Fredrik, kul att du är igång med din Spitfire!
Ser fram mot din byggtråd.
Min Spit kommer inte få någon skränkning, däremot planerar jag för flaps.

Själv har jag ägnat senaste veckans hobbytid åt att snickra ihop ett mer mjukvarubaserat bygge, nämligen en ny hemsida till klubben. Alfa/beta-testning pågår för planerad lansering efter nyår.

Jag har i allafall gjort kroppssidorna. Varje sida består av fyra delar och enligt ritning ska de vara av 4,5mm mjuk balsa. Det närmsta jag kom var 5mm flak, så det fick det bli:


För att limma ihop delarna enkelt så tejpade jag samman flaken med maskeringstejp innan jag strök på lim. Testade både Titebond och superlim. Det snabba superlimmet var det jag "fastnade" för som stressad familjefar.




Till slut fick de hopsatta kroppssidorna torka under grusstrumpornas vikt. Här kanske ni ser mitt första misstag?

Till en av kroppsdelarna använde jag av misstag 6mm´s balsa, så jag får hyvla ner den senare till rätt tjocklek.

På originalritningen är kroppssidorna olika långa för att få en snedställning av motorn. Men eftersom en elmotor är betydligt kortare än motsvarande i metanol så gjorde jag båda kroppssidorna lika långa och tar upp snebställningen i motorfästet. Sidoförskjutningen blir bara 4mm (om jag kom ihåg trigonometrin rätt från skolan...)


Första kroppspantet är i 6mm plywood, de två nästa i 3mm plywood och övriga spant har jag tillverkat i hemgjord lättplywood. Jag limmade ihop ett mjukt 1,5mm balsaflak med två 0,8mm plywoodflak.

På återseende
/Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-22 18:34:49 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-22 18:35:26 ***

2011-11-23 22:28:28
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Jag har fått några frågor om landställen och landställsbenen per mail som jag tänkte svara på här:

Landställsbenen har jag köpt på GiantCod i England (http://www.giantcod.co.uk/shock-absorbing-landing-gear-p-402930.html).
De kostar 8 pund styck och känns ganska gedigna och har inget glapp i vridaxlen. De är dock lite för "feta" i överdelen för de landställsben jag har, så jag måste slipa ner översta falsen. De finns även på Hobbycity, men brukar sällan finnas i lager.

Landställsservona har jag köpt på Hobbycity (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14838) för 8 dollar styck.
Tyvärr är de 90 grader (mot 94greder som de ska vara till en spit), men jag tror jag kan få till vinklarna hyffsat ändå.
Skulle inte använda dem i ett seriöst skalabygge, men jag hoppas de duger för mig.

De är tvåläges, så man kan inte få dem att stanna i mittläge. De är inte riktigt skalenligt långsamma, men i alla fall långsammare än om man använt vanliga servon. Här är kvällens mest spännande film där ni kan se dem fällas ut, och in, och, och in, och ut....
  /Mattias





*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-23 22:29:19 ***

2011-11-25 19:09:00
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Jag har stött på lite problem och skulle behöva råd från er.

Som jag tidigare nämnt så vill jag ha en sprygeluppbyggd stjärt för att få fram tyngdpunkten (och för att det är snyggare). Jag tänkte därför använda stabilisatorn och fenan från 70-tumsvarianten. Men formen på skiljer sig åt ganska mycket mellan de två stabilisatorerna trots att ritningen är från samma konstruktör.

Här har jag skannat in båda stjärtpartien och skalat ner den stora:


Frågorna är nu:
1. Vågar jag använda den nedskalade som är mer bakåtsvept?
2. Behöver jag isåfall ändra anfallsvinkeln på stabben eftersom den har vingprofil, (jämfört med originalets platta stabbe)? 

  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-25 19:09:30 ***

2011-11-25 19:26:41
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
KristianB
Skicka mail
Hej Mattias,
mina gissningar:
1. Skillnaden ser väldigt marginell ut, du vågar använda den nedskalade!
2. Du skriver inte om profilen är symmetrisk, men oavsett blir det inte så mycket profil på en stabbe. En korrigering rör sig förmodligen om ett par hack på höjdrodertrimmen!Det riskerar man oavsett så det är bara att köra på!

2011-11-26 22:24:45
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: KristianB
Hej Mattias,
mina gissningar:
1. Skillnaden ser väldigt marginell ut, du vågar använda den nedskalade!
2. Du skriver inte om profilen är symmetrisk, men oavsett blir det inte så mycket profil på en stabbe. En korrigering rör sig förmodligen om ett par hack på höjdrodertrimmen!Det riskerar man oavsett så det är bara att köra på!


Dina "gissningar" lät rimliga, så jag började bygga den uppbyggda stabilisatorn idag. Här är spryglarna utskurna i 2mm balsa (enligt originalritnigen 3mm):


Spryglarna limmades ihop med översidan neråt för att den skulle bli plan:


Framkanten ska byggas upp i tre lager 3mm balsa. Var lite svårt att böja ändarna så mycket, men efter ha blött ner utsidan rejält så gick det:




Ställde därefter stabben upp och la den i press under de välkända strumporna så inte bakkanten ska slå sig:


Får se om det blir bygg- eller flygväder i morgon. Verkar kunna bli bra fläkt på Ållebergs västhang i morgon...
  mvh Mattias



*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-26 22:26:50 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-11-26 22:54:31 ***

2011-11-27 13:35:19
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
MrOvanhill
Skicka mail
Åååhh... Jag kan nästan känna balsadammet! Fasen att jag inte har plats att kunna bygga nåt på riktigt just nu. Den kommer att bli fin, den där!

/ Thomas
_______________________________________________________________________________
Modellflyg är ett kretslopp. Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

2011-12-06 21:37:02
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Här kommer lite balsadamm...

Äntligen har det blivit lite mer byggt mellan allt pepparkaksbak, knäckkokande och snöskottning.

Har nu plankat stabben med balsa. Det var lite svårt att få ner flaket mot spryglarna överallt på den dubbelkrökta ytan. Med lite fuktning och några nypor gick det bra.




Så var det dags för höjdrodren. Skar ut formen på rodren i ett 2mm flak, som jag sedan klädde med lister av 2mm balsa. (Originalet använder 3mm balsa till allt)




Vände flaket på andra sidan efter ha limmat dit framkanten.


Nu börjar det se ut som roder...


Var tvungen att göra lite torrmontage innan det stora dammiga sliparbetet drar igång, men det får bli en annan kväll...


  mvh Mattias





*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-06 21:39:14 ***

2011-12-17 13:34:05
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Helgen kommer ägnas åt balsabygge, lussekatts- och pepparkaksätning...

Dags att tillverka motorfästet. Först ett par reprisbilder på min ritningsmodifiering  för att el-ifiera spitten:


Planerar att göra hål i originalmotorspantet för att få fram batteriet ett par centimeter till;: 


Sågade ut motorfästet i en blandning av 3 och 6mm plywood. För att få större limningsyta korslägger jag plywoodflaken. Här limmar jag fast batterilådan:


Delarna limmas ihop med 30-minuters epoxi och sätts under rejält tryck under härdningen:


Batteriet kommer vila på en plywoodskiva som går ända fram till spant F2 vid vinginfästningen:


Dags att göra motorplattan. Glöm inte trycka dit islagsmuttrarna innan du limmar ihop fästet, (det håll jag på att glömma)!


Lite torrmontage:
Farthållaren verkar få plats på sidan av motorfästet, bara jag lyckas ventilera tillräckligt:




Originalritningen har olika långa kroppssidor för att snedställa motorn, men jag gör kroppssidorna lika långa och tar upp snedställningen på 3 grader direkt i motorfästet. Ser ut att vara större vinkel på bilden, men bilden ljuger):


  /Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-17 13:36:37 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-17 13:37:42 ***

2011-12-17 21:56:51
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Dags att ta tag i kroppen!

Som förstärkning vid vinginfästningen ska det vara lättplywood. Eftersom jag inte fått tag i någon som laminerade jag två flak o,8mm plywood med en kärna av balsa:


Eftersom jag ska ha en elsetup i maskinen så behöver jag en lucka nånstans för att enkelt kunna byta batterier. Har bestämt mig för att göra en lucka mellan spant F1 och F3.

Visserligen blir det en försvagning i nosen av luckan, men jag får försöka kompensera det med någon form av förstärkningslister senare.
Redan nu tillverkar jag extraspant som kommer utgöra kortsidor på locket. För bästa möjliga passform fäster jag extraspanten i ordinarie spant. För att jag enkelt ska kunna såga upp luckan när jag plankat kropppen så "vallar" jag ytorna med stearinljus innan jag fäster extraspanten med ett par droppar smältlim.


Borrar också upp fäste för lucklåset (litar inte på att neodymmagneter håller fast luckan):


Spant F1 till F3 ditlimmade:


Här har jag limmat på trekantlisterna som omger kropppen. De ska hyvlas ner senare för att runda kroppen. För att kunna böja det övre trekantlisten så fick jag blöta ytterkanten på den samt skära upp slitsar i den. I slitsarna droppar jag sedan ner ett par droppar tunnt CA-lim. Lägg också märke till extraspanten.


Det var allt för idag,
/Mattias

2011-12-19 21:54:33
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail

-I ett hus i skogens slut, liten tomte tittar ut...

bara tomten som saknas!

Idag blev det inget byggt, däremot blev det ett besök hos hovleverantören av balsa, MBS Models:

Så här sista dagarna innan jul bjöds det på glögg och pepparkakor i butiken, och jag blev kvar där en lång stund och diskuterade byggtips med Magnus och andra kunder. Fick en hel del tips om hur jag ska klä och ytbehandla modellen.

Bakom den dörren ni ser i bilden pågår det enligt rykten topphemlig produktutveckling! Lägg också märke till SAAB 105:an i taket, kanske blir nästa projekt efter spitten?


Plankning och webbar till vingen, glasfiber, primer, neodymmagneter mm, Nu är julhelgen räddad oavsett vad som ligger i paketen under granen.


  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-19 21:56:36 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-19 21:57:55 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-19 22:01:33 ***

2011-12-20 19:41:48
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Till höjd och sidroder har jag tänkt sätta "snakes". Jag borrar därför upp hål för dem redan nu. Betydligt svårare när spanten sitter på plats i kroppen.


Kan inte låta bli att modifiera även stjärten. Eftersom jag vill ha plats för invändigt linkage till höjdrodret så breddar jag bakkanten med två tunna lister:


Bara att limma ihop kroppshalvorna nu:


Använde mig av ett laservattenpass och magnetfixturerna för att få en rak kropp:


Därefter mjukade jag upp yttersidorna med fönsterputs innan jag rundade kroppshalvorna runt spryglarna. Limmade med Titebond och lindade lite maskeringstejp runt kroppen.

Börjar väl nästen kunna ana formerna av en spit nu?
  /Mattias

2011-12-23 18:53:26
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Har kört fast när det gäller linkaget till höjdrodret.!

Jag behöver hårdlöda ihop en pianotråd med ett roderok i stålplåt. Använde mig av silverlod och lödfett, men lödfettet verkar inte fungera som flussmedel. Silverlodet rinner av som kulor ända tills jag smält ner plåten.

Har inte hårdlött på tjugo år så jag har säkert gjort något nybörjarmisstag. Till råge på allt elände så är affärerna julstängda nu så jag kan inte köpa ett nytt flussmedel de närmsta dagarna.

Någon som har en idé om hur jag ska få ihop lödningen?.
  /Mattias

2011-12-23 23:59:33
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
jaka
Skicka mail
Hej!
Lödfett funkar bara till mjuklödning!
Till hårdlödning använder man vitt pulverflussmedel (kan blandas med vatten)!Nackdelen med hårdlödning är att pianotråd(om du nu ska löda det) blir mjuk och förlorar sin spänst!
Men varför hårdlöda när det funkar lika bra eller bättre med "stay-Brite" silverlödten som man löder med lödkolv.
"Stay-Brite" är fem gånger starkare än vanligt lödtenn enligt reklamen, vilket jag inte betvivlar ett ögonblick efter att ha använt det i mer än 30 år!
Finns hos Minicars i Enköping!

2011-12-24 01:00:36
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
viggen
timmy.tesla.coil@Gmail.com
Prova å värm pianotråden mer när det blir brukar det va så att matrealet är
för svalt för det ska va pianotråden som smälter lodet inte lågan.

2011-12-24 08:31:48
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tackar för tipsen!

Som du nämner JAKA så tappar pianotråden sin härdning efter uppvärmingen. Tänkte kompensera det med att använda en grövre tråd (3mm). Skulle det fungera bättre att löda ett mässingok mot pianotråden?

Jag värmde till slut så mycket att jag smälte ner pianotråden, men lodet ville ändå inte flyta ut. Ska höra i klubben om någon har fluss hemma så jag har något att göra i helgen (när resten av familjen leker med sina julklappar).

Här är en bild från Denny Fenton som jag lånat från Modelflying.co.uk som visar hur jag vill att slutresultatet ska bli:


  /GOD JUL!
  Mattias

2011-12-24 13:25:43
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
jaka
Skicka mail
Hej!
Du behöver ha längre hävarm än vad bilden visar (dubbla längden)!
Ungefär som pianotrådsarmarna som ska limmas in i höjdroderhalvorna.
Anledningen till att man vill ha lång hävarm är att då kan man utnyttja servots hela slaglängd vilket reducerar glappet! Det är viktigt att försöka använda 100-150% av servots slaglängd och inte elektroniskt minska slaglängden allt för mycket i sändaren då man bygger in glapp i systemet på det viset.

En annan sak är lagringen i mässingsrör! Det behövs ingen lagring för höjdroderlinkaget! Det är höjdroderhalvornas gångjärn som ska fungera som lagring! Linkaget bör hänga löst! Anledningen till det är att det kan vara svårt att få till få samma lagringslinje som till gångjärnen till höjdroderhalvorna.

Sedan skulle jag inte använda en stållink tillhöjdroderet då stål mot mässing snabbt glappar upp! Bättre då med plastlink eller med kullink.

Slutligen Sullivan plaströr i plaströr. Mycket bättre att använda tunna pilrör av aluminium eller kolfiberrör.Plaströr i plaströr glappar!
*** Redigerat av jaka klockan 2011-12-26 13:40:21 ***

2011-12-25 14:19:15
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Stål eller mässing kvittar bara det är rent. Slipa båda delarna med smärjelduk innan du börjar att hårdlöda. Jag har märkt att det på piaontråd är en grå hinna som är svår att få det att fästa på. Har du fått tag på flussmedel eller skall jag ta med mig en påse med vitt pulver. Jag skall på eran inomhusflygning imorgon.

/Ulf A. http://www.modellbygge.se

2011-12-25 18:13:29
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tack Ulf!!!

Det vore kanon om du kunde ta med lite vitt pulver i morgon.

Måste lägga barnen tidigt ikväll om jag ska hinna bygga ihop något att flyga med i morgon... Har lite depron hemma så det blir nog en vinge i 80-gramsklassen.
Vi ses i morgon. 
mvh Mattias

2011-12-27 17:06:22
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tack på er, Ulf, Jaka, Viggen mfl

Med hjälp av er kunskap och Ulfs flusspulver så har jag fått ihop hävarmen.
Jag tror inte Denny Fenton har lagrat upphängningen i bilden ovan, utan det är nog lodet som flutit ut.

Bilder kommer inom kort på framskridandet.
/Mattias



2011-12-27 18:39:05
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
och här kommer dagens framsteg:

Fäste pianotråden i skruvstycket med hjälp av några magneter. Lödningen verkar ha lyckats, inga kallödningar vad jag kan känna.




Dags för kontrollvägning, 59 gram innan slutputsningen.


Antagligen hade jag kunnat spara några gram och en hel del arbete på att bygga allt av 6mm balsa, men det blir ju snyggt! Som ni ser är stabben både asymmetrisk och skränkt:


Lite provmontage och torrpassning av gångjärn och hävarmen:

  /Mattias

*** Redigerat av firstflight klockan 2011-12-27 18:40:18 ***

2011-12-27 22:50:26
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
jackack
Skicka mail
Underbart att se! Du lägger ner tid på varje detalj och tänker efter innan, detta projekt kan inget annat bli än lyckat!

Följer med spänning, lyckat till

// Jack
www.AUTOPARTNER.se

2011-12-29 09:37:34
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
 
Citat från: jackack
Underbart att se! Du lägger ner tid på varje detalj och tänker efter innan, detta projekt kan inget annat bli än lyckat!

Följer med spänning, lyckat till

// Jack


Hej Jack!
Det är nog så att vi prioriterar vår tid annorlunda. Jag funderar hur jag ska bygga och du har istället lagt ner tid på att lära dig flyga, vilket syntes tydligt på annandagen...

Tillbaka till byggbordet.
Fenan är enligt originalritningen massiv, men för att få ner vikten lite fräser jag ut ursparningar. 5g bortfräst kanske inte låter mycket, men det motsvarar 20g bly i nosen:


För att få till rätt profil i anslutningen mellan stabben och fenan använde jag en billig profilmall från Jula.


Laserpasset kom till användning igen för att få räta vinklar:


Färdigt för slutputsning:


Kunde inte låta bli att göra lite torrmontage för att se hur bygget artar sig:


Dags att börja planka "Turtledeck", finns det något svenskt namn på det? Återigen för att spara några gram i stjärten plankar jag inte med två stycken massiva 9mm plank som ritningen föreskriver, utan limmar dit lister istället med mellanliggande spant:


  /Mattias

2012-01-01 20:00:55
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Dags för lite uppdatering.

Dags att tillverka nosen. Enligt ritningen ska nosen inte vara demonterbar (om man inte sågar isär kroppen), men jag ska försöka göra den demonterbar genom två skruvar in i motorfästet.

Började svarva till en "nosring" i borrmaskinen:


För att ha något att bygga nosen mot så skar jag ut ett extraspant i 0,8mm plywood:


Det var besvärligt att få till alla vinklar och linjer när jag försökte bygga nosen direkt på planet. Därför gjorde jag en fixtur av kartong och ett papprör:


Då kunde jag enkelt bygga upp nosen bit för bit utan att behöva oroa mig för skevheter:


Här i nosen ser ni toppen på islagsmuttern där nosen kommer fästas:


  /Mattias


2012-01-01 20:28:17
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Ulf
Skicka mail
Härligt att se att det går framåt. Själv har jag påbörjat min Lysander från Tony. Synd att engelsmännen blandar tum och milimeter. Det är utagen i cnc kitet och woodpacket som är blandade.Naturligtvis är de korsade så där det är medskickat tum balsa är det uttag i milimeter, lite tråkigt men betydligt lättare än att bygga direkt från ritning.Igår provkörde jag min SE5A film finns på RCFF.

/Ulf A.

2012-01-07 08:20:17
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Hej Ulf
Med din byggtakt så är du färdig för flygning innan jag hunnit planka vingarna.

Jag provmonterade motorn och en propeller på kroppen för att se att jag får bra passning mellan spinner och nosen. Jag ber om ursäkt för hädelsen i bilden (en trebladig propeller på en Mk.IX)!


Här ser ni skruven som håller fast nosen, de kommer längre fram att sänkas ner i balsat.


Dags för det skitiga hyvel och sliparbetet. Till min hjälp tillverkade jag pappmallar vid spryglarna:




Börjar se bra ut och det är läge att limma dit stabbe och fena.


Lite knepigt att få det snyggt runt fenan, men jag byggde upp formen på ett ungefär med balsaklossar:


Efter lite mer sliparbetet:


Slutligen kommer har en bild på mitt andra modellflygsprojekt som är av lite mer digital karaktär. Har under hösten knopat ihop en ny hemsida till klubben och det är nu tillräckligt färdig för att läggas ut:


Länk till sidan: MFK BlueMax


  /Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-07 08:22:38 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2012-01-07 08:23:51 ***

2012-01-07 16:47:50
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Nu behöver jag er expertishjälp igen!

Jag ska börja planka vingarna nu men vet inte om det är smartast att planka över- eller undersdan först?

Det bör vara enklast att klä översidan först efterom vingen ligger ganska plant mot byggplattan.
Men skevoderlinkage och landställ kommer att monteras underifrån, och det talar kanske för att jag ska planka undersidan först?
mvh Mattias

2012-01-08 20:59:46
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Planka den sidan som känns mest rätt i förhållande till nästa steg i bygget. Tänk bara på att ha bra stöd så inte vingen blir skev. När jag plankar använder jag vitlim på spryglar, fram/bakkant och balkar. Sedan lägger jag på superlim i kanterna. Tack för tipset med profilmallen en sådan skall inhandlas. Mitt bygge ser ut att gå fort men nu skall stabbe/fena och bakkropp med alla krökta ytor göras.

/Ulf

2012-01-09 21:30:20
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
firstflight
Skicka mail
Tack för hjälpen, Ulf!
Då får det bli plankning av översidan först. Var menar du att du lägger superlimmet?
Tyvärr kommer det nog inte att bli något mer byggt innan nästa helg, men här är ett av de fyra plankningsflaken färdiglimmat.


Tills nästa byggdag kommer här några fler bilder från helgen arbete.
Jag limmade dit "webbar" för att göra vingen mer vridstyv:


För att få plats med hjulet så var jag tvungen att såga lite mer i spryglarna:


Det blir inte mycket plats över, men det borde gå bara jag sågar av hjulaxeln:


Börjar att få alla vinklar på plats för landningsstället. Egentligen borde stället fällas ut 95 grader, men jag hoppas att det fungerar ändå.


  /Mattias

2012-01-10 16:50:58
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63    
Ulf
Skicka mail
Hej.
Ja det kändes lite luddigt. Se bilden. Blå färg är vitlim som läggs på först sedan sätter man dit balsaflaket med nålar klämmor eller sandpåsar. Det röd är superlim och limmar dit kanterna snabbt.


/Ulf

2012-01-14 20:16:51
RE: Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 1    
firstflight
Skicka mail
Tack igen, Ulf!
Tråden börjar bli så bildtung att jag fortsätter i del två:
Tony Nijhuis Spitfire Mk IX 63, del 2