Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / klantkrasch
2011-06-14 23:04:18
klantkrasch    
senmathal
Skicka mail
Efter en massa strul med en 1/4 scalacub med bl. a en tändning som orsakade radiostörningar och en malör vid marktest som orsakade en del skador var allt på plats och klart för nypremiär.

Cuben drog iväg fint och efter lite trim började jag vänja mig med de lite busslika flygegenskaperna. Landningen gick helt perfekt även om den kändes lite framtung och nosen var lite svår att få upp. En ny start men nu kändes den lite konstig och började vika av lite till höger och så ser jag hur vingen plötsligt fått en V-form som bara tycks bli större och större. Jag försöker snabbt att landa men det blir totalkrasch och direkt kommer jag på vad orsaken är. Jag har helt enkelt glömt att dra åt skruvarna som håller vingstöttorna vid kroppen. Vilken idiot jag är och varför går jag inte igenom allt en sista gång innan start.

Nu känns moddelflygandet lite tungt. Detta skulle bli min första bensinkärra att flygas med i sommar tillsammans med de mindre metanolkärrorna. Modellen hade jag köpt begagnad som ett repobjekt under vintern. Nu är den skrotad för gott utom vingarna som märkligt nog klarade sig i stort sett oskadda. Kanske för att dom inte satt fast.

Vad lära av detta? Jo att vara lika noga med checklistan som fullskalapiloter och att inte ha för bråttom.

/Mats

2011-06-14 23:08:26
RE: klantkrasch    
Gasman
Skicka mail
You said it!!!

Ånger är en väldigt bra, men DYYYR skola. Som man aldrig föranmäler sig till.

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-06-15 08:21:09
RE: klantkrasch    
Kempff
Skicka mail
Tråkigt.
Men själv har jag lite "agg" mot RC-plan som "säkras" med vingstöttor!

Har sett både en kvartskalakubb och en större Tiger Moth, där vingstöttor av olika anledning åkt isär. Tycker alla plan borde ha vingbalk/rör, så kunde stöttor vara enbart extra eller som skala-attiraljer...
(säkert fler på forumet som varit med om vingstöttor som lossnat - även om inte det är ngn tröst...) 

2011-06-15 09:54:24
RE: klantkrasch    
senmathal
Skicka mail
Håller med! Men i det här fallet var det oerhört klantigt av mig. Stöttorna sitter fast med skruv och låsmutter så de ska inte lossna bara det är fastdraget. På ena sidan hade jag inte en satt fäst muttern för hand och den andra bar dragit dit den något varv. Skulle sedan dra ihop vinghalvorna med en den vantskruv som sköter den uppgiften.

Jag byggde en gång en 1/6 cub, kroppen efter eget huvud men vingen efter ritning från Sig. Vid två tillfällen gick vingen av utan att stöttan lossnade. Sedan byggde jag även vingen efter klassisk konstruktion och då höll den.

Jag rev bort klädseln på vingarna nu idag och inser att alla vingbakar är av balsa. Det var det även på Sig:s 1/6 Cub.

Nej vill nog ha en med vingrör om jag ska ha en Cub igen. Funderar på att bygga en ny kropp då vingarna är helt oskadda.

Någon som vet om någon tillverkare säljer bara kroppen som reservdel?

/Mats
*** Redigerat av senmathal klockan 2011-06-15 10:00:18 ***

2011-06-15 10:56:22
RE: klantkrasch    
Steffe8
Skicka mail
Jag hade en liknande närakrasch-upplevelse i höstas. Jag flög några minuter med min bensinkärra. Efter landningen ser jag en 5 mm glipa mellan vingen och kroppen.
Jag kollar i fickan och där ligger alla 4 vingskruvar. Vingarna satt alltså bara med vingröret.
Slutsats: Använd skruvarna eller öva på att hovra ner med bara stabben.


/Steffe
*** Redigerat av Steffe8 klockan 2011-06-15 12:54:01 ***

2011-06-15 11:27:30
RE: klantkrasch    
Vantage
Skicka mail
 
Citat från: senmathal

Vad lära av detta? Jo att vara lika noga med checklistan som fullskalapiloter och att inte ha för bråttom.

/Mats



——----------------------------
"Be airful out There"