Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / WOW
2011-02-28 21:46:28
WOW    
dykarn
marckus_winberg@hotmail.com
http://www.youtube.com/watch?v=jnWOqp_hyiY&feature=related

Japsarna är ju grymma.
Stoppar trafiken för att ta modellen över vägen..

2011-02-28 23:34:36
RE: WOW    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
klippet:


De är ju sjukt duktiga på att bygga! Men verkar ingen vidare på att landa maskinerna^^

Häftig startteknik han hade på motorerna! Någon som använder sig av denna?
*** Redigerat av Joxson klockan 2011-02-28 23:40:43 ***

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-28 23:41:40
RE: WOW    
Larson
Skicka mail
Jösses,

Har verkligen den där piloten nivån för att flyga med dom där stora flygplanen säkert?
Många tygmärken hade han ju i alla fall på ryggen av sin jacka...
;-)

Daniel Larson

Mina bilder:
http://www.pbase.com/larson_daniel

2011-03-01 00:08:00
RE: WOW    
Gasman
Skicka mail
Startmetoden måste vara något i stil med startfjädrarna på gamla Cox-motorer. Fast det går inte att se någonstans i klippet.

Gubbarna verkar ha jäkligt kul i alla fall, men inte fasiken skulle jag vilja vara i närheten vid flygningarna. "Piloten" verkar ju inte ha särskilt mycket spakvana...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-03-01 10:46:20
RE: WOW    
Stig H
Skicka mail
Säga vad man vill om landningarna, men oj så roligt filmat! Jag blev riktigt pigg av att se klippet - och vilken entusiasm bland gubbsen..

Stig

2011-03-01 16:29:27
RE: WOW    
Puggen
Skicka mail
Startmetoden använde man förr innan startmotorer blev vanliga,man drar motorn baklänges mot kompressionsläget och släpper sen propellern, är den hyffsat lättstartad så går den igång....

/Roffe

2011-03-01 16:56:05
RE: WOW    
Tomas Leijon
Skicka mail
Hej på er.

Nej det går inte att starta en bensinare genom att slå baklänges, det är bara glödare (semidieslar) och dieslar som det går med. Däremot är det som Gasman säger. Bland andra Quadra 50 var en av de första motorerna som kom med en startfjäder på bakre delen av vevaxeln på 80-talet (ca). De dyra men fina Fuji bensinarna går i vissa storlekar att få med en sån också. (86cc Fujin finns dessutom med inbyggd elstart).

För övrigt håller jag med er, piloten är inte van att flyga riktigt stort, det syns i både start och framför allt i landningen. Riktigt stora modeller landar man aldrig på tomgång. Man flyger ner dem på nästan kvart gas (beroende på motoreffekt naturligtvis). I somras fick jag låna Mats Karlssons (i Malung) Bellanca i halvskala. Den väger 34kg och har en 275cc 3W twin på 27 hkr i nosen. Landningen skedde på nästan kvarts gas och med den 40" (1 meter!!) stora kolfibersnurran vispande i nosen. Drar man av helt på höjd med en sån här bjässe så kommer dom som gråstenar. I jobbet flyger jag UAVer ibland som är ännu tyngre och när en 150kg bjässe är på väg ner så drar man inte av gasen förens hjulen är i banan annars tvärstannar dom och roderverkan upphör nästan helt på en gång. Med en så hög vikt så finns det bara perfekta landningar, allt annat kostar pengar. Mycket pengar...

Jappsgubbarna har verkligen byggt sig ett monster. Med tanke på transportmetoden misstänker jag att dom inte flyger den så himla ofta! Men fin i luften är den verkligen.

Mvh

Tomas Leijon

2011-03-02 12:43:56
RE: WOW    
Joacim
jockegoransson@telia.com
Mäktig modell, imponerande, mindre imponerande flygning.

............................
wattsup-power.blogspot.se
16kw klubben :)

2011-03-02 20:51:31
RE: WOW    
dykarn
marckus_winberg@hotmail.com
Ja, flygningen kunde ju ha varit bättre!

Men vilka gubbar...

2011-03-03 07:55:46
RE: WOW    
Röde Baronen
Skicka mail
Varför landar man stora modeller med en massa gaspådrag? Jag landar min fulskalamaskin på tomgång och den sjunker inte som sen sten ju.

/B