Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Raketforum / High Altitude Project 2011 Part II
2010-12-22 21:28:10
High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Trådar blir fort långa och jobbiga. Fortsätter därför planeringen av en resa som tar oss ca 34km ovanför marken till övre stratosfären där man kan ta på rymden. Jordens krökning syns tydligt och det tunna bandet av atmosfär blir uppenbart under rymdens mörker..
Det som gör vår resa unikt är inte höjden eller att det filmas på vägen upp utan att vi inte passivt kommer att ta oss ner.
Vi kommer aktivt att ta oss hem till platsen där vi startade från via en glidfarkost. Dessutom kommer det att samlas in intressanta data på både upp och nervägen. Det behövs massor av skarpa hjärnor som kan hjälpa till på ett eller annat sätt i projektet och dessa hoppas jag finns här på SMF. Det problemet som för tillfället diskuteras är farkostens återfärd. Söker automatisk reglering av dykvinkel.

Edit: Förtydligande

/Tobbe

*** Redigerat av Tobbe klockan 2010-12-22 21:30:32 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2010-12-23 18:03:24 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2010-12-23 21:27:43
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Gud Jul på er :-)

Idag har jag suttit i bilen i fem timmar och funderat.
Jag tror faktiskt att jag kan lösa stabilitetsproblemet med bara en kanal (på sidrodret).

I vanliga fall lägger man ju sin tyngdpunkt så att kärran kan utnyttja manöverenvelopen fullt ut men det är ju inte nödvändigt i vårt fall. Normalt sett vill man ofta ha tyngdpunkten så långt bak som möjligt för att få ner trimmotståndet men inte så långt bak att farkosten blir instabil.

I vårt fall behöver vi ju inte kunna stalla ut kärran vid t.ex. en landning eftersom vi ändå ska landa med fallskärm. Om man flyttar fram TP riktigt ordentligt så måste man ju åka ganska fort för att orka hålla upp nosen. Det betyder ju att om farten går ned så sjunker nosen och farten ökar innan kärran stallar.
Dessutom garanterar det ju mer eller mindre att inte farkosten hamnar i superstall redan från början.

Tadaaa, stall proof. Visserligen går det ju inte att landa men det gör ju inget.
Trimmotståndet ökar men det kan ju kvitta för oss eftersom vi inte är intresserade av maximalt glidtal.

Då är det ju fritt fram att använda GeeBee's enkla elektronik.

Jag tror att jag ska fira med en till GT :-)

2010-12-23 21:53:29
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Lyfter på hatten här!

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2010-12-24 08:44:35
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Gee_Bee
Skicka mail
RB: Är din design rollstabil? Räcker pilformen eller behöver den stöd av lite V-form för att ligga rätt på vingarna?

Jag tror att glidtalat är av underordnad betydelse. Uppskjutning bör ske under ett rejält högtryck och då är både markvindar och vindar på höjd minimala, framförallt så har vi inga jetströmmar i högtrycksområden.

Med en avdrift på 100 km(5h*20km/h) behöver vi ett glidtal på 1:3 för att komma hem. 1:3 klarar även den sämsta jetkärran med motorn avstängd.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2010-12-24 10:41:25
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Jag ser till att den blir rollstabil. Skulle tro att både lite pilform och v-form kan vara bra. Tänkte bygga några enkla balsavarianter och testa helt enkelt.
Min fru är meteorolog så vi har tillgång till jättebra info om både jetströmmar och övrigt väder :-)


2010-12-24 18:45:20
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Jag funderar vidare när det gäller kameran ombord. Precis som Baronen säger tar en vanlig kamera onödigt stor plats och vikt. Troligen bör vi offra mest vikt på accarna.. Vad finns för vettiga alternativ? Ni som håller på med FPV borde ha bra kunskaper i ämnet. Hur mycket minne behövs för att filma i hyffsad kvalité under ca 4 timmar? Går det att ta stillbilder och spara med er utrustning? Jag är novis i ämnet..
/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2010-12-24 20:14:19
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Slänger oxo in den annan fråga i julen.
Vilka data är intressanta att länka ner?
I mina ögon följande:
höjd
stig/sjunkhastighet
Spänning i minst 2 accar
temperatur inne och ute
luftfuktighet

Gissar det finns mer som kan vara av intresse.

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2010-12-24 20:18:00 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2010-12-25 00:25:08
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
sundqvistjohan
Skicka mail
GoPro HD Hero med skal (helmet, motorsport eller surf) är väl en av de bästa lösningarna eftersom kameran också värmer upp batteriet när det är kallt. Tyvärr håller batteriet endast för 2,5 h filmning (går också att ta stillbilder med 5/10/30 och 60 sek intervall). HD-kvalitet eller 5 megapixels stillbilder.


Min hemsida: http://johansundqvist4.googlepages.com/home

2010-12-25 21:04:28
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Tackar för tipset Johan. GoPro HD Hero vore perfekt men liiite dyrt att köpa bara för detta projektet. Kanske nån kunde bistå och låna ut en sådan kamera eller finns det nått billigare alternativ. Kravet är inte att sända till marken utan att ta bilder var 60sek och spara ombord. Det händer inte så mycket och så snabbt på vägen upp utan stillbilder funkar nog bra.

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-01 18:01:15
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Nu är helgerna snart slut så dags att fortsätta med projektet. Jag har precis beställt hem en liten kamera för att testa (credit till Buster )
Minikamera
Eftersom bilder inte är högsta prio i detta projektet så kanske den kan duga. Högsta prio är att ta hem seglaren till basen på egen hand via GPS..
/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-01 18:21:09 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-01 18:22:00 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-01 22:53:19
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
Kanske synd att du hann beställa, jag tänkte nämligen sponsra med ett par nyckelringskameror som jag har liggande. Om inte annat så kan dom ju funka som backupp. Eftersom dom är lätta och små kan man ju ha flera. Jag kan försöka modda en till att ta stillbilder med intervall, den andra får externt batteri och mera minne för längre film.

Niklas

2011-01-02 19:55:59
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Perfekt Niklas!
Jag har oxo för avsikt att modda min kamera för stillbild runt 1 per minut. Vore nog vettigt att ha nån backup-kamera ombord. Vi får som sagt bara en chans..
Troligen får min en hjärna i form av en 555-krets.. Analog så in i bomben :)

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-02 22:31:03 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-03 00:31:55
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
bigfoot
Skicka mail
Man ska aldrig förakta 555:an...
--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2011-01-03 19:50:50
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Word Storfot :) Ser fram emot den första minuten i fritt fall.. Lär sätta rekord här i fart utan motor :)

/Tobbe


-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-03 21:29:24
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
bigfoot
Skicka mail
snabbaste rc-seglaren?

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2011-01-03 21:34:04
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Nått i den stilen. När ballongen briserat på drygt 30km höjd så e de inte möe luft under vingen i början. På både gott och ont..
Som tur är så är andra mer bevandrade i ämnet än jag..
Och om inte så lär vi lära oss på vägen hem :)
Jag är övertygad om att vi här på SMF har kunskapen och förmågan att ta hem detta projektet..

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-03 21:36:49 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-03 21:40:47 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-03 23:03:31
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
eddie_acdc
Skicka mail
kan detta vara nåt tro för att hålla elektroniken lite varmare  http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=243390&page=&CurrentMainTopic=1&replypage=99    men  frågan är ju om de räcker tillräckligt länge
/Eddie

2011-01-04 08:45:43
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
lassebetong
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Tackar för tipset Johan. GoPro HD Hero vore perfekt men liiite dyrt att köpa bara för detta projektet. Kanske nån kunde bistå och låna ut en sådan kamera eller finns det nått billigare alternativ. Kravet är inte att sända till marken utan att ta bilder var 60sek och spara ombord. Det händer inte så mycket och så snabbt på vägen upp utan stillbilder funkar nog bra.

/Tobbe


Har en GoPro som jag använder sporadiskt.
Kanske kan lånas ut för detta projekt.

/Lasse
----------------------------------------
Räkmacksglidande FPV flygare.

2011-01-04 18:30:03
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Tackar och bockar Lasse.
GoPro som huvudkamera och nån nyckelrings som backup.

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-04 20:59:40
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
Fascinerande projekt :)

Jag kan inte låta bli att undra över hur kameran (och kanske elektroniken) klarar temperatur, luftfuktighet och tryck (och variationen).

Jag har för mig att lägsta temperaturen är ca 50-60 minusgrader vid tropopausen (typ 11-20 km upp) och sen stiger den till några få minusgrader högst uppe i övre stratosfären. Det blir ju en rejäl temperaturvariation och på vägen ner så blir den ju dessutom rätt rask.

Ev. fukt från "marken" kanske ställer till problem med imma/kondens på optiken. Vore ju aningen trist om bilderna blev disiga, men det kanske går att kolla om optiken är "ventilerad"?

2011-01-04 21:10:18
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Bra fråga Leif
Just nu ser det ut som vi kommer att värma elektronikutrymmet med en slinga av kanthaltråd strömförsörjt från egen LiPo-acc som dessutom får egen övervakare i form av sensor download i realtid. Baronen bygger ju seglaren och med på lämpliga ytor glasfiber i stället för kolfiber. Jag gissar att han fixar några gluggar för alla kamerorna att få se vad dom behöver. Vi har fått ett erbjudande att få låna en GoPro som huvudkamera. Detta är riktigt häftigt pga upplösningen på kameran. Men ett par backuper är nödvändigt.
Det här med tryckförändringar och elektronik har jag faktiskt inte tänkt på.. Hur gillar LiPo-celler trycket på 30km höjd? Risk för expansion?
Alla tankar är guld värda här!




*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-04 21:12:01 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-05 16:07:26 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-05 17:56:23
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
Det finns faktiskt några andra som provat detta med glidare. Jag har inte sett nåt annat projekt med värme i flygkroppen. Eftersom volymen är rätt liten och man kan isolera insidan av kroppen med foam så räcker nog den värme som elektroniken själv skapar ganska långt. Jag tror att el via termostat är bättre än handvärmare om det överhuvud taget behövs värme. Brinnande värmare behöver syre och den andra sorten i påse brukar inte värma särskilt länge. Man borde kunna prova farkosten i frysen några timmar som dom här jepparnagjorde. Det slutade med att dom tog ur elvärmaren eftersom radiomodemet genererade tillräckligt mycket värme ändå.

De flesta ballong-projekt jag sett på webben har ingen ruta framfor linserna och ingen jag sett har haft problem med kondens i eller på kameran. Isbildning tror jag bara kan ske i vissa molntyper; cumulus och stratus?

Kan man, tror ni, räkna med att glidaren hänger vågrätt i linan så att det inte blir för vingligt när den är upphängd och på väg upp? De flesta rymdhorisont bilderna tas väl bäst då?

Kunde "allmogetrackern" skapa en signal för linskärning när den märker att den börjar sjunka ordentligt? Den ska ju helst inte börja styra servon förrän då heller? Om man är osäker på flygegenskaper i riktigt tunn luft så kan man ju ha en fallskärm på linan och inte skära förrän man kommit ned en bit. Om det även går att skära med kommando från marken så är ju det bra som "nödsläpp".

Angående nyckelringskameror så går det inte att filma mer än en timme per fil så det räcker inte med bara mera minne och större batteri. Jag kan försöka fundera på en timerkrets där också (som alltså tar filmsnuttar). Det vore ju helt klart kul att se flygegenskaperna filmade vid hög höjd.

*** Redigerat av Niklas O klockan 2011-01-05 17:57:46 ***

2011-01-05 19:02:14
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Rent spontant så känns det bäst om glidaren hänger i en hyffsad lång lina från ballongen. Dels för att inte trassla in sig i själva ballongen vid brisering och dels för att få en stabiliserande *pendeleffekt* på vägen upp. Man får oxo tänka på att ballongen ökar i diameter från ca 1,5m till runt 10m vid maxhöjd. Tänker jag fel?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-05 20:51:51
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
bigfoot
Skicka mail
Är det inte bättre att den hänger horisontellt?
Kameran kan man ju sätta på magen/ryggen på seglaren för att fota horisonten?

Det borde dessutom minska motståndet (iaf i lägre luft) och därmed få ett snabbare lyft.

/M
--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2011-01-05 23:59:07
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Hallå där! Nu är jag tillbaka efter julen. Har skummat igenom det jag missat på sista tiden.

Ang. kameror:
Har lite dåliga erfarenheter av nyckelringskameror. Har i ärlighetens namn aldrig ägt någon själv men det verkar som de i min närhet har haft en högst begränsad livsläng. Jag litar inte riktigt på kvaliteten. De är inte speciellt vidvinkliga och det blir ganska mycket blå himmel på filmerna när man tejpar fast dem på en modell.
GoPro kamerorna filmar skitsnyggt men är istället supervidvinkliga. Ska man filma t.ex. andra flygplan i luften så blir det bara flugskitar om man inte är bara någon meter bort. Ska man å andra sidan filma ett jordklot så går det nog bra.
Kolla in den här Filmen. Den är gjord med flera olika kameror. Flygbilderna är filmade med ett par olika nyckelringskameror och "markbilderna" med en GoPro kamera. Kvaliteten på Youtube gör inte GoPro kameran rättvisa men man kan se hur vidvinkliga de är i alla fall.

Den här filmen är gjord med samma GoProkamera i en modell. Man lurar dig lätt att tro att man ser jordens rundning när det egentligen är det vidvinkliga objektivet.

En till film. GoPro frammåt och vanlig digital kompaktkamera bakåt. Trots att vi ligger riktigt nära ser det ut att vara långt borta.

GoProkameran är trots allt gjord för tuffa tag och funkar säkert finfint för vårt ändamål. Den kostar ju en slant och så är den faktiskt ganska tung jämfört med en del andra alternativ.

Personligen tycker jag att det vore väldigt kul att föreviga resan med rörliga bilder :-)

Ang. upphängning:
Jag tror också att det vore bra med lite distans mellan ballongen och farkosten.
Jag tänker mig att om nedresan ska filmas så är det roligast om kameran sitter riktad framåt så att man får lite flygkänsla. Om man inte ska filma rakt ner mot marken under uppstigningen så bör väl farkosten hänga horisontellt. Man skulle kunna använda sig av en så'n här eller så bygger man en enkel grej som jag brukar använda som noskoppling i mina seglare.

Jag tror att det blir en ganska vinglig resa (och film) om man tänker sig horisontell upphängning med bara en fästpunkt. Jag tror att man behöver tre fästpunkter men då ökar ju å andra sidan risken för problem också. Det tror jag visserligen att jag kan lösa enkelt.

Hmm, om vi får med mer än en kamera kan man ju även tänka sig att glidaren är upphängd i en punkt i stjärten, som någon föreslog, med en sådan där hobbykingmackapär. En nosmonterad kamera filmar nedåt under uppfärd och frammåt under nedfärd. En kamera monterad under buken filmar horisontellt under uppfärd och nedåt under nedfärd. Sätter man en liten bromsskärm mellan ballongen och glidaren så försäkrar man sig om att draget i linan kommer bakifrån vid fällning och inte från något annat håll som kan krångla till det för fällningsmekanismen.

När ballongen brister börjar alltså återresan med nosen rakt ner och en fallskärm i släptåg. Det borde ge ett hyggligt gynsamt och stabilt utgångsläge för fortsatt resa ned.

Ang. temperaturer:
Jag tror också på att helt enkelt slänga in grejerna i frysen några timmar. En del nya frysar kan man skrämma ner till -30 eller t.o.m. -35 grader. Det är ju inte riktigt så låga temperaturer som man skulle villja testa men inte så långt ifrån ändå.
*** Redigerat av Röde Baronen klockan 2011-01-06 00:03:12 ***
*** Redigerat av Röde Baronen klockan 2011-01-06 00:13:00 ***

2011-01-06 00:55:51
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Sitter och surfar på kameror. Det finns ju massor med grejer.
Kolla in den här t.ex.

Kamera 1

Inte skithög upplösning men billig och kan ta ett 16Gb minneskort. Det skulle ge över 10 timmars film. Max kontinuerilg filmning dock bara 80 min. Kan man övertala den att inte stänga av eller starta om? Kan man koppla in ett extern batteri måntro?

Sådana här finns det gott om också (finns även på typ ELFA m.fl.):

Kamera 2

Denna kör väl så fort man kopplar på strömmen antar jag. Går att koppla direkt till en monitor. Frågan är bara hur man sparar resultatet. Hur svårt är det att koppla ihop en sådan kamera med en vanlig lipo acc och någon typ av minne? Jag är helkass på elektronik men jag skulle gilla att ha en kamera setup helt utan automagiska finesser som kan spöka. Vore även bra att själv kunna dimensionera både batterikapacitet och minne. Det är ju billiga och lätta prylar men går de att använda till något vettigt måntro?

Eller den här kanske:

Kamera 3

Verkar ju lätt att plygga in men problemet med lagring återstår.
*** Redigerat av Röde Baronen klockan 2011-01-06 01:04:04 ***

2011-01-06 02:58:01
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Niklas O
Man borde kunna prova farkosten i frysen några timmar som dom här jepparnagjorde. Det slutade med att dom tog ur elvärmaren eftersom radiomodemet genererade tillräckligt mycket värme ändå.



Intressant, fanns ju en hel del information på den länken :)


 
Citat från: Niklas O
De flesta ballong-projekt jag sett på webben har ingen ruta framfor linserna och ingen jag sett har haft problem med kondens i eller på kameran. Isbildning tror jag bara kan ske i vissa molntyper; cumulus och stratus?



Jag var mest rädd för att fukten i den "varma" luften inuti glidaren skulle fälla ut som kondens när temperaturen sjönk, men det verkar ju inte vara ett problem. Kanske den fuktiga luften mestadels försvinner ut ur "kabinen" när trycket sjunker...


 
Citat från: Niklas O
Om man är osäker på flygegenskaper i riktigt tunn luft så kan man ju ha en fallskärm på linan och inte skära förrän man kommit ned en bit. Om det även går att skära med kommando från marken så är ju det bra som "nödsläpp".



Jag funderade i samma banor :) Fast om man tänker sig att ha en skärm på ballonglinan så tror jag inte det behövs, ballongresterna torde räcka som broms.

2011-01-06 03:08:48
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Det här med tryckförändringar och elektronik har jag faktiskt inte tänkt på.. Hur gillar LiPo-celler trycket på 30km höjd? Risk för expansion?



Jag googlade lite för att få en uppfattning om hur lågt trycket kommer att bli, men jag hittade ingen riktigt tydlig information. Det lilla jag hittade tolkade jag som att trycket sjunker ner till 10-20% av trycket vid havsnivån.

Rent spontant skulle jag gissa på att elektroniken nog inte har några problem med det låga trycket.

Huruvida LiPo cellerna reagerar vet jag inte, men det kanske går att prova? Hur mycket undertryck brukar våra vacumbaggande fränder få till? Om det räcker så är det väl "bara" att slänga in en ack i en tät låda, pumpa ut luften och se vad som händer :)

2011-01-06 03:29:49
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Rent spontant så känns det bäst om glidaren hänger i en hyffsad lång lina från ballongen. Dels för att inte trassla in sig i själva ballongen vid brisering och dels för att få en stabiliserande *pendeleffekt* på vägen upp. Man får oxo tänka på att ballongen ökar i diameter från ca 1,5m till runt 10m vid maxhöjd. Tänker jag fel?

/Tobbe


Förstår inte riktigt hur du menar med pendeleffekten, men jag tänker mig att det hela slängs runt en del under uppfärden och att det inte alltid är spänn på linan.

Så en lång tunn lina skulle ju kunna haka fast i t.ex. springor vid uttagen för roderytorna och sen trassla till det.

Å andra sidan så kanske en för kort lina leder till att farkosten stöter i ballongen och gör hål på den.

Lösningen är kanske att använda ett ganska grovt snöre som inte kan haka fast i nån del av farkosten?

2011-01-06 12:58:10
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Med lång lina tänker jag så här
En kort lina kan, precis som du tänker, slunga seglaren mot ballongen å *poff*

En lång pendel är "trögare" i rörelser än en kort. Rätta mig om jag tänker fel.

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-06 13:00:53 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-06 14:18:34
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
atroxatrox
Skicka mail
Kanske överväga att göra "linan" styv för att minska risken för *Poff*
och avryckning?
Iofs introducerar man risken för knäckning istället.




2011-01-06 14:36:06
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
Håller med Tobbe, det bör nog vara relativt lång lina. Fallskärm på linan behövs nog även om man skär linan direkt efter att ballongen spruckit. Luften är ju så tunn att linan kan falla snabbare än glidaren annars. Hur ska man annars förklara att andra projekt lyckats fota sprängda ballongrester under den fallande kameran.

Här är ett annat projekt med glidare, man hängde den med nosen nedåt

http://www.members.shaw.ca/sonde/index.htm


Angående kamera så finns det kanske en enkel lösning för att få både bra bilder och film. Canons kameror har möjlighet att ladda ett scriptspråk som kallas CHDK, används rätt mycket innom KAP - Kite Aerial Photography. Jag googlade lite på att scripta in att automatiskt ta både stillbilder och videosnuttar med jämna
mellanrum och nästan det första man hittar är ett par andra ballongprojekt.
http://chdk.setepontos.com/index.php?topic=2877.0

åtminstone Canon A560 och IXUS80 funkar att scripta så och pallar dessutom bevisligen lite lägre temperaturer. För IXUS80 finns t.o.m. ett färdigt script att ladda ned http://www.francescobonomi.it/CHDK-HAB

Här är en sida med ballong-videos bl.a. skapade just med ett sådant CHDK script.
http://icbnn.wordpress.com/ översta filmen visar när Ballongen spricker vid 6.20 Man får en uppfattning om hur vingligt det kan vara redan på vägen upp. Kanske skulle just en styv lina, som föreslagits, underlätta. Det finns en del matnyttigt om kameror och låga temeraturer också m.m.

Jag kan åta mig att införskaffa en begagnad IXUS80 och testa den med script, enda haken är att den är platt och bred Jag vet inte hur man löser det med kameran monterad längst fram, det kanske inte går att undvika att ha en nos med plastbubbla.

Tanken med nyckelringskamerorna var nog som en billig, enkel och lättviktig backup till huvudkameran.


*** Redigerat av Niklas O klockan 2011-01-06 14:38:09 ***
*** Redigerat av Niklas O klockan 2011-01-06 14:39:43 ***
*** Redigerat av Niklas O klockan 2011-01-06 14:40:23 ***

2011-01-07 04:35:15
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Med lång lina tänker jag så här <bild bortredigerad>

En kort lina kan, precis som du tänker, slunga seglaren mot ballongen å *poff*

En lång pendel är "trögare" i rörelser än en kort. Rätta mig om jag tänker fel.
/Tobbe


Det där är bra mycket längre lina än vad vi använde till väderballongerna i lumpen. Vi hade kanske 1-2 m lina till reflektorn och sen en bit till ner till "mätpaketet". Å andra sidan är det ju inte samma "applikation" heller, "mätpaketet" var ju av engångstyp och behövde inte återvinnas eller separeras från väderballongen.

Min betänklighet mot en lång tunn lina (tänk nylonlina/fiskelina) är mest att linan kan trassla in sig i farkosten och sen kan inte farkosten separeras från ballongresterna. Men jag tror med en tjockare lina som inte kan hugga tag och fastna i nåt på farkosten så borde det inte vara något problem.

Förresten så måste det kanske hänga en radarreflektor i linan också. Tyckte mig läsa nåt om reflektorkrav i nån länk tidigare, iofs var det ju utomrikes, men vi kanske har liknande krav i Sverige.

Som kuriosa kan jag berätta vi använde reflektorn för att följa ballongen med en radar för att mäta vindriktning och styrka.
*** Redigerat av Mjoelner klockan 2011-01-07 04:47:35 ***

2011-01-07 04:45:27
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Röde Baronen
Jag tror att det blir en ganska vinglig resa (och film) om man tänker sig horisontell upphängning med bara en fästpunkt. Jag tror att man behöver tre fästpunkter men då ökar ju å andra sidan risken för problem också. Det tror jag visserligen att jag kan lösa enkelt.



Vad tror du om en "mast" som sticker upp ur farkosten? Sen när separering ska ske så skjuter man ut masten ur fästet, dvs man offrar masten istället för att klippa linan.

2011-01-07 21:13:44
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Håller med dej Leif. En tunn lina riskerar att trassla in sig i modellen. Går det att simulera med typ cirkus-ballong och seglare i skala typ 1:10 av vår modell?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-08 00:41:57
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
JAg tror inte att det är ett problem. Vi har ju pratat om att ha endast en kanal (sidroder) och det är inga problem att skydda rodret. Jag tror inte att man behöver någon typ av rör även om det är en bra ide. Om det inte är absolut nödvändigt så tillför ju röret enbart vikt till ekipaget.

Har väntat in Anspe som varit ute och rest ett tag. Snart är det dags att börja bygga en prototyp. Vi har redan börjat spåna på hur det ska genomföras :-)


2011-01-08 12:57:18
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
anspe
Skicka mail
Här händer det saker minsann! Projektet låter kul och jag ställer mig till förfogande. Jag har talat kort med Martin (Röde Baronen) och vi har liknande syn på hur farkosten bör se ut och vi tänkte tälja fram nåt enkelt att testa konceptet med framöver.

När det gäller kameror så skulle jag vilja bryta ner syftet med projektet. Varför vi vill genomföra det här projektet (förutom att det är kul)? Jag antar att de flesta med mig är intresserade av foton och filmer? Vore det inte trist om vi bygger prototyper, testar ballonger, rekar områden och avlyser halva Värmlands luftrum och sen kom inget med på bild? Jag erkänner att jag är en sucker för bilder men mitt råd är ändå att satsa några kronor på kamerorna. Finns det inte på bild så har det inte hänt som man ju brukar säga.

GoPro HD är inte dum alls men den väger som sagt en del och är inte gratis. 94 g väger kameran och 167 g med kraschhöljet och har en timelapse-mode som kan vara kul i det här projektet. HD Hero 960-modellen är dock billigare men saknar några funktioner.

Vanliga digitalkompakter borde gå att hitta relativt billigt begagnat men kräver en del pyssel innan de går att kontrollera. Dessutom har de stor frontyta. Bloggie-kameror kanske kan vara nåt, måste kolla specarna på dem.

Jag ganska dåliga erfarenheter av Ebaykamerorna. Visst, de funkar, men man vet inte hur länge. Bildkvaliteten är inget vidare och brännvidden är oftast för snäv för att få bra bilder. Jag har/har haft fyra olika modeller av minikamerorna och så här har de fungerat (ska försöka få med dem på bild så ni ser vilka modeller jag menar):

Bilnyckelsmodellen: 2 st av 3 dog efter några turer.
Den vita (liknar den som Martin länkade till): Har funkat och har bra statusdioder för vilken mod som är aktiv.
Mindre svart: Funkar som den vita men stänger av sig ibland. Jag fick modda den så att det var lättare att se dioderna i dagsljus.
Cigarettändarmodellen: Förutom bilnyckelmodellen den enda som har låg profil framifrån. I princip omöjligt att se om kameran var i foto, video eller diktafonmod.

Om jag var kung så skulle jag välja att ha två kameror framåt (både fota och filma), en bakåt (filma när man släpper från ballongen och sen en kamera åt sidan eller under buken på planet. Men då talar vi om en ganska stor farkost och alltså en ganska stor ballong... Jag kollar runt lite och ser om jag kan hitta lätta och vidvinkliga kameror utan alltför mycket lullull på.


Mvh

Anders Persson


2011-01-08 15:44:17
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Välkommen i projektet Anders

Jag är oxo hängiven fotograf så givetvis så mycket bildbevis som möjligt. Hemresan borde bli grym på film :)

Jag fick tips tidigare av Airfoil här på forumet att kolla med nån av de två stora tillverkarna på kamerafronten som ständigt kivas om dom vore intresserade av att sponsra med nån lämplig kamera för ändamålet. Nog inte omöjligt?

Jag upprepar att totalvikten på seglaren bör hamna på runt 1000-1100g. Sen bestämmer storleken på ballongen vid vilken höjd den briserar.

Jag röstar för att telemetri-biten tillsammans med GPS-navigeringen får första tjing på utrymmet och vikt. Sen fyller vi upp kärran med så möe kameror som vikt och plats tillåter.

KCI 1200 ger en maxhöjd på ca 33km (1200 står för tomvikten på ballongen) och om man går till en värsting som KCI 3000 så sprängs den vid ca 38km. Dock är prisskillnaden stor mellan modellerna och oxo kostnaden för heliumet..

/Tobbe

*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-08 15:47:39 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-08 16:02:25 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-08 16:21:19
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Vad kostar en ballong egentligen och var köper man dem?

2011-01-08 16:38:08
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Här finns lite priser på olika storlekar..Ballonger

Här hittar du data på ballongerna..Data ballonger

Men kort så en 1500g kostar ca 125 dollar plus frakt från staterna och en 3000g 395 dollar
Och jag tar hem minst 2.. Backup är ett måste.

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-08 16:44:50 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-08 21:06:40 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-08 16:50:21
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
När vi ändå snackar ballonger.. Nån som har kontakter inom helium-området? Massor av denna gasen kommer att behövas. Inget krav på att få den gratis men vore trevligt med lite rabatt

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-08 22:48:24
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Här finns lite priser på olika storlekar..Ballonger

Här hittar du data på ballongerna..Data ballonger

Men kort så en 1500g kostar ca 125 dollar plus frakt från staterna och en 3000g 395 dollar
Och jag tar hem minst 2.. Backup är ett måste.

/Tobbe


3000g känns som overkill, mer än dubbelt upp för 1 km extra höjd samt en massa mer gas. 1500g verkar väl tillräckligt? Payloaden som anges, är den angiven med helium eller vätgas? I lumpen körde vi med vätgas eftersom det är vad riktiga karlar använder

Och när vi ända pratar gas, måste man köra med helium? Vätgas är väl betydligt billigare? Jag är medveten om att den är farligare, men vi kanske kan låna rätt skyddsutrustning?

2011-01-09 00:23:39
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: anspe
När det gäller kameror så skulle jag vilja bryta ner syftet med projektet. Varför vi vill genomföra det här projektet (förutom att det är kul)? Jag antar att de flesta med mig är intresserade av foton och filmer? Vore det inte trist om vi bygger prototyper, testar ballonger, rekar områden och avlyser halva Värmlands luftrum och sen kom inget med på bild? Jag erkänner att jag är en sucker för bilder men mitt råd är ändå att satsa några kronor på kamerorna. Finns det inte på bild så har det inte hänt som man ju brukar säga.



Bilder är ett måste! Sen vill iaf jag se GPS och lite telemetri så att det dokumenteras var den är och så att vi kan hämta hem den om ifall att... Sen är det skoj om det finns lite sensorer med, typ temperatur, fuktighet och tryck.

2011-01-09 00:30:08
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: Tobbe
Håller med dej Leif. En tunn lina riskerar att trassla in sig i modellen. Går det att simulera med typ cirkus-ballong och seglare i skala typ 1:10 av vår modell?

/Tobbe


Klart att det går, vi behöver inte ens en ballong. Det är väl bara att ställa sig på en lagom höjd, hänga modellen i en lina och sen leka jojo med den och se om vi kan få linan att trassla in sig.

Det behövs nog göras med den stora modellen också. Men med den skillnaden att linan är längre och att den övre delen av linan är fjädrande (gummislang) för att minska rycken i modellen).

2011-01-09 00:44:23
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
Hittade en annons på ballong på eBay med lite bilder. Dessutom går det att läsa manualen :)


2011-01-09 17:52:44
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Lyfter på hatten för Mjoelner som erbjuder sig sponsra kostnaden för 2st ballonger. Väntar dock med beställningen av dessa tills seglaren tagit form och vi vet totalvikten på ekipaget. Lutar åt 1200 eller 1500g ballonger.
Edit: stavfel
/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-09 17:53:44 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-09 19:23:27
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Det lär väl inte göra så mycket om man har tillgång till en större ballong, eller?
De verkar ju kosta en tiondel jämfört med det andra stället.
Om man inte pumpar dem fulla så lär de ju gå ännu högre innan de brister :-)

/Baronen

2011-01-09 19:42:32
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Du menar ballongerna på eBay? Jo, är sugen på dem. 2200g räcker och blir över. Vad tjänar *kjolen* för syfte?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-09 20:42:46
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
Den på eBay som jag länkade till ska man nog skippa. Den är från 1997, dvs 14 år gammal vid det här laget och lär nog ha passerat bäst-före datum.

Jag länkade mest till den för att det gick att läsa instruktionerna. Borde nog ha skrivit det i inlägget ovan.

2011-01-09 20:51:14
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Ahh.. okey  Får bli nya prylar

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-11 07:54:40
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
oakman7004
Skicka mail
Läser med spänning på vad som komma skall. Själv är jag mycket intresserade av hur segelplanet kommer att fungera.

Förövrigt tror jag (har dock inte sett) att Röde baronens film från tråd 1 var denna. Den länk han hade var borta...
Rymdresan ala hembakt

Lycka till alla...

/Jonas Ekman

2011-01-11 22:23:55
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Det stämmer Jonas
Ett förtydligande e på sin plats.. Hur möe helium eller vätgas vi än pytsar in i vår ballong når vi aldrig rymden. Kapten Kirk och Enterprise lär vi aldrig kunna matcha men vi kommer att nå övre Stratospheren som sträcker sig mellan 10 och 50km ovan jordytan. Inte rymden men riktigt långt upp :) Lufttrycket ligger på runt 10% av vad vi har på markytan och temperaturen runt minus 50 grader. Inte det bästa förhållandet för elektronik..
Vi har nog olika mål alla vi som jobbar i projektet men personligen så e jag riktigt sugen på att se noskameran från 32km å dyk till fetare atmosfär på runt 20km... Tvärdyk på nosen å massor av km/h.
Hoppas telemetri-gubbsen kan fånga dykningen :))

/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-11 22:31:32 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-11 22:33:24 ***
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-11 22:50:34 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-11 23:53:31
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Någon som förstår sig på vad grabbarna i Niklas O's inlägg ovan hade för grejer.

Länk

De verkade ju kunna kommunicera med sin farkost och ge den lite komandon.

/Baronen

Ps. Ja vill åxå se bilder från noskameran på 32 km :-)

2011-01-12 18:54:59
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Fråga till Gee_Bee som håller i mät-sidan.

Sparas mätvärderna ombord eller kommer dom endast att streamas ned till basen?

Frågan kommer från min son som utvecklat ett helt nytt system på chalmers för att åskådliggöra ett förlopp typ höjd/stigfart. Han är sugen på att köra datan i det programmet.

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-15 00:09:12
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
 
Citat från: Röde Baronen
Någon som förstår sig på vad grabbarna i Niklas O's inlägg ovan hade för grejer.

Länk

De verkade ju kunna kommunicera med sin farkost och ge den lite komandon.

/Baronen

Ps. Ja vill åxå se bilder från noskameran på 32 km :-)


Jag skulle nog säga att det var ett väldigt ambitiöst UAV projekt från 2001 med kanske lite gammeldags hårdvara. Nästan all hårdvara och mjukvara egendesignad på ett eller annat sätt. Det var väl bara PC:n (25Mhz DOS) och radiomodulerna som var köpes. Mjukvaran bestod av 25000 rader kod och man hade en särskild simulator för att testa koden. Magnetfältsgivare för att hålla koll på modellens läge, jag tror att det var det man hade mest problem med i början.

Här är förresten en annan variant av open source autopilot, http://paparazzi.enac.fr/wiki/Overview, dyrare och lite mer utprovad kanske. Jag säger inte att en särskild autopilot absolut behövs men det är ju intressant att läsa om.

Niklas

2011-01-18 20:58:23
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
dadde
Skicka mail
Med risk för att låta lite tråkig, men har ni tänkt på den lagmässiga biten?
Eftersom modellen ska flygas utanför synhåll för piloten så krävs ett UAS kategori 3 -tillstånd.
"Kategori 3
Obemannade luftfartyg som är certifierade för att kunna flygas och kontrolleras utom synhåll för piloten."
(http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/)
För UAS Kategori 3 finns en hel del krav, här är ett axplock som ni måste tänka på:
"21 § En pilot ska ha genomgått en utbildning som är godkänd av Transportstyrelsen eller ha genomfört den teoretiska utbildningen för ett trafikflygarcertifikat (CPL) med godkänt resultat. Vid flygning enligt IFR krävs dessutom godkänd IR-behörighet.
22 § En pilot ska ha genomgått utbildning med godkänt resultat på aktuell typ av UAS-system. Utbildningen kan till viss del utföras i simulator.

24 § En pilot ska som lägst inneha ett medicinskt intyg klass 3 enligt Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (LFS 2008:2) om medi- cinska undersökningar för certifikat och behörighetsbevis samt auktorisa- tioner för flygläkare och flygmedicinskt centrum
39 § Piloten ska ha kontinuerlig kontroll över luftfartyget på så sätt att luftfartygets funktion och status ständigt ska kunna övervakas. Dessutom ska piloten i alla situationer ha möjlighet att utöva kontroll genom att ge kommando till luftfartyget. Varje UAS ska vara utrustat med ett inbyggt felsäkerhetssystem som vid bortfall av normala kommunikations- och/eller styrfunktioner kan avbryta flygningen.
43 § UAS-systemet ska vara utrustat med de instrument och den utrust- ning som krävs med avseende på aktuell typ av UAS samt operations- område. Systemet ska som minst kunna visa information om
1. höjd, 2. hastighet, 3. position/kurs, 4. bränslemängd/batterinivå, och 5. uppkomna fel. För flygning enligt IFR ska dessutom följande utrustning finnas: a) tryckhöjdmätare, b) klocka, c) attitydinstrument som variometer, svängindikator, horisontgyro och
kursgyro eller andra instrument som visar motsvarande information, d) utrustning som visar hur det aktuella instrumentlandningssystemet
följs och eventuella avvikelser från detta.
46 § Luftfartyget ska vara utrustat med en automatisk svarssändare för sekundärradar (transponder) enligt Luftfartsstyrelsens föreskrifter (LFS 2007:26) om flygburet kollisionsvarningssystem och transponder, om flyg- ning ska ske i områden eller vid flygplatser där sådan utrustning är obligatorisk.
47 § Det ska finnas ett system för att upptäcka andra luftfartyg. Systemet ska vara utformat så att luftfartyget kan upprätthålla ett säkert separations- avstånd och väja i enlighet med trafikregler för luftfart, BCL-T (LFS 1990:14).
Kommunikation med flygtrafikledning
57 § Luftfartyg som flygs i luftrum med krav på dubbelriktad radio- förbindelse ska upprätthålla oavbruten passning på föreskriven radiofrek- vens och ska, när så krävs, upprätta dubbelriktad radioförbindelse med berörd flygtrafikledning.
58 § Vid det första anropet till den berörda flygtrafikledningen ska ordet ”obemannad” alternativt ”unmanned” uppges för att säkerställa att flyg- trafikledningen är medveten om att det rör sig om en flygning med en UAS.
59 § En UAS ska genom dess pilot i övrigt kunna uppfylla instruktioner eller förfrågningar ställda från flygtrafikledningen inom samma tidsram som gäller för en pilot i ett bemannat luftfartyg.
60 § Piloten ska ha en fristående kommunikationsutrustning som reserv till den ordinarie utrustningen för att kunna kontakta den berörda flygtrafik- ledningen.
Luftvärdighetscertifiering
63 § När ett nytt system utvecklas ska en ansökan om projektgodkännande göras enligt BCL-M 1.6 (LFS 1979:2) Typ- och modifieringsgodkännande av flygmateriel.
64 § Ansökan om flygutprovningstillstånd görs enligt BCL-M 1.6 (LFS 1979:2) Typ- och modifieringsgodkännande av flygmateriel.
65 § I brist på befintlig konstruktionsnorm för en viss typ av UAS ska en konstruktionsnorm som används för motsvarande bemannat luftfartyg an- passas till UAS och användas enligt BCL-M 2.1 (LFS 1986:23) Konstruk- tionsbestämmelser flygmateriel. Den föreslagna konstruktionsnormen ska godkännas av Transportstyrelsen.
66 § Organisationer som avser utföra tillverkning av UAS ska inneha tillstånd enligt BCL-M 3.1 (LFS 2000:46) Tillverkning av flygmateriel."
Ovan är klippt ur "Transportstyrelsens föreskrifter om obemannade luftfartyg (UAS)" (http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009_88.pdf) Långt ifrån allt, men detta räcker för att ställa till med problem... Jag hade själv tankar på ett liknande projekt för ett tag sedan, men lade dem åt sidan på grund av att det skulle bli lite för många lagar att bryta...

www.RCExplorer.se - Blog, tester och guider!

2011-01-18 21:25:05
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Dadde
Jag har svårt att se skillnaden på en farkost som kommer ner via fallskärm (krävs nada tillstånd för vikt under 4kg) och en farkost som letar sig hem på eget bevåg.
Vi har inga ambitioner att leka terrorister och på det sättet bomba Svedala med gummikrut-missiler eller på annat sätt kränka luftrum som på något sätt militären har tjing på..
Vi vill bara nå övre stratosfären i lugn och ro.. Ska det vara så svårt?
/Tobbe
*** Redigerat av Tobbe klockan 2011-01-18 23:37:38 ***
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-19 10:57:06
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/ Kan man läsa vad Transportstyrelsen definierar som UAS

"UAS definieras av Transportstyrelsen som ett system bestående av obemannat luftfartyg samt övriga komponenter som är nödvändiga för att kunna kontrollera luftfartyget på avstånd av en eller flera personer. Dessa övriga komponenter kan utgöras av till exempel en kontrollstation, kommunikationslänkar och kringutrustning som är nödvändiga för att starta, flyga och landa det obemannade luftfartyget. "

Denna glidare, som (jag antar) inte kommer att kunna kontrolleras från marken faller ju i så fall utanför begreppet UAS. Detta är ju mer ett friflygande modellflygplan. Eftersom vi väl dessutom bestämt oss för en design med relativt lågt glidtal kommer ju nedfärden att vara jämförbar med att ta ned den med skärm. Men för att vara säker måste man nog kolla med myndigheten. Om man kan göra själva landningen med skärm så kan man ju klara kravet på att inte riskera att skada folk och egendom etc. på samma sätt som om det bara hade varit en låda med skärm.

Eftersom Transportstyrelsen numera måste lämna tillstånd även för lätta (<4Kg) friballonger så måste dom ändå kontaktas. Nya regler sedan 2010-12-20, dom verkar ha lagts ut på Transportstyrelsens web rätt nyligen.  http://www.transportstyrelsen.se/sv/sok/?quicksearchquery=ballong


Mvh Niklas

2011-01-19 11:26:39
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Nya purfärska regler ser jag. Nåväl, bara att rätta sig efter dem och söka tillstånd när det väl blir dags. Långt dit ännu..

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-01-29 17:23:34
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
En liten uppdatering ang LiPo och 0,1bar.
Atroxatrox forskade i ämnet och via experter konstaterade att trycket i sig inte var nån fara för cellerna. Dock kan det låga trycket i seglaren ställa till med problem att sprida värmen från ex kanthal-tråd till ytor som inte har typ "fri sikt" till värmekällan. Nått att tänka på vid designen..

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-02-21 14:15:13
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
chris.e
Skicka mail
Haha, jag känner mig rätt dum, skrev i tråd 1 om att det var så tyst numer. ber om ursäkt!

2011-02-21 18:19:44
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Hej Christopher

Tackar för infot i gamla tråden. Projektet ligger lågt för tillfället men hoppas få fart igen när våren kommer.

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-03-23 23:31:57
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Tiden rusar fram och strax är snön ett minne bara. Jag efterlyser en uppdatering i projektet. Finns det fortfarande intresse att genomföra detta? Ni killar som visat intresse tidigare, är ni fortfarande med i svängen? Väntar med att beställa hem ballonger tills jag vet hur läget ligger. Hoppas verkligen att projektet blir verklighet och att dom medverkande kan sträcka på sig å säga "vi gjorde detta".

/tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-03-25 19:42:10
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Niklas O
Skicka mail
Jag är intresserad att vara med om jag kan bidra med något, men är det inte bäst att kolla med Transportstyrelsen om det verkligen går att få tillstånd först.

Reglerna på deras hemsida är uppdaterade ytterligare en gång idag. Jag kan inte avgöra vad i reglerna som är nytt i den senaste versionen men redan i December skrev dom att dom kommer att vara mycket restriktiva med att lämna tillstånd till lätta ballonger. http://www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Flygtrafik/Ballonger_PM.pdf

Mvh Niklas

2011-03-25 20:58:56
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Hej Niklas

Du har helt klart en point där. Att söka tillstånd först är klart vettigast. Jag skall sätta ihop en ansökan så får vi se hur det går. När kan det vara lämpligt att släppa ballongen? Förslag?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-03-27 20:38:00
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Röde Baronen
Skicka mail
Jag är fortfarande intresserad :-)

2011-03-28 18:31:15
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
flightace
Skicka mail

Moderator
Japp..jag e med,,
vad jag lovat gäller !!
Upp till er nu,,,


.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2011-03-28 23:37:51
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Mjoelner
Skicka mail
Klart jag vill va med :)

2011-03-29 22:47:53
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Riktigt kul att så många vill slutföra vårt projekt. Tyvärr så måste jag tagga ned  några steg. Jag kvarstår som ballong-fixare men överlåter  det administra till nån med mer fritid. Finns det nån frivillig?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..

2011-04-23 19:05:09
RE: High Altitude Project 2011 Part II    
Tobbe
Skicka mail
Cheers!
Jag har varit i kontakt med Chalmers högskola i Gbg och dom är intresserade av ett sammarbete. Dom gör en studie över halten av svaveldioxid och metangas i övre atmosfären. Jag gissar att det skulle underlätta tillståndet att få släppa en ballong. Tar mig friheten att låta SMF stå som *ballongansvarig* om det är oki med er gubbs?

/Tobbe
-------------------


Hopplös Anglofil..